PDA

View Full Version : Afstellen Bias AC30



Tupelo
30 december 2005, 20:06
Het afstellen van de Bias is op die nieuwe Vox AC30CC's gemakkelijk gemaakt. Zit een schuifknopje aan de achterzijde van de versterker. Ik heb met mijn eerdere versterkers eigenlijk nog nooit mijn Bias afgesteld en wil het deze keer toch eens gaan uitproberen. Het lijkt erop of ze de het schuifknopje tussen twee veilige waarden hebben gehouden, klopt dat? Kan ik hiermee aan de slag terwijl de versterker aanstaat, deze standby staat of moet de versterker uitstaan tijdens het afstellen?

lcvanderhelm
31 december 2005, 15:40
Deze schuifknop is niet bepaald hetzelfde als een biaspotmeter;Het is een schakelaar,die schakelt tussen 22w[eerder vervorming],of 33w[meer cleane headroom].Volgens mij kan je beter je versterker eerst uitzetten voor je omschakeld.

Negative K3 fan
31 december 2005, 16:11
als je niet eens weet wat biassen is moet je je er ook niet mee bezig houden totdat je wel weet wat het is en jij weet duidelijk niet wat het is dus ik zou gewoon lekker aan die schakelaar gaan zitten schuiven tot je een ons weegt, je versterker blaas je er toch niet mee op.

sorry voor de interpunctie.

Negative K3 fan
31 december 2005, 16:11
als je niet eens weet wat biassen is moet je je er ook niet mee bezig houden totdat je wel weet wat het is en jij weet duidelijk niet wat het is dus ik zou gewoon lekker aan die schakelaar gaan zitten schuiven tot je een ons weegt, je versterker blaas je er toch niet mee op.

sorry voor de interpunctie.

Negative K3 fan
31 december 2005, 16:12
als je niet eens weet wat biassen is moet je je er ook niet mee bezig houden totdat je wel weet wat het is en jij weet duidelijk niet wat het is dus ik zou gewoon lekker aan die schakelaar gaan zitten schuiven tot je een ons weegt, je versterker blaas je er toch niet mee op.

sorry voor de interpunctie.

Tupelo
31 december 2005, 18:37
Ach het ontbreekt mij gewoon aan technisch inzicht. Natuurkunde, scheikunde enzo zijn zeker niet mijn vakken. Weet dat Bias te maken heeft met de hoeveelheid stroom (of iets dat daarmee te maken heeft ohm, ampère, volt.. I dunno :-? ) die door de buizen gaat. En dat de buizen hierdoor warmer of kouder kunnen worden wat dan weer resulteert in meer of minder drive. Versterkers opblazen heb ik voldoende gedaan dit jaar (1 Twin, 1 Blues Deville & 1 Demon) zonder dingen uit te vreten die ik niet begrijp dus voor ik mezelf aan dit avontuur waag moet ik 1st. wat gerustgesteld worden.

Negative K3 fan
31 december 2005, 19:57
ik zou er dus niet aan beginnen

lcvanderhelm
1 januari 2006, 20:18
Je kan deze schakelaar gewoon zonder problemen omzetten[zeker als de versterker uitstaat].Het is gewoon een keuzeknop.Zet je hem op 22watt,dan gaat de versterker wat eerder vervormen en heeft wat minder dynamiek,als in de 33watt stand.Je moet als het onderwerp AC30CC ter sprake komt,maar niet op opmerkingen van die K3 fan reageren.Hij heeft een schijthekel aan deze versterker,omdat zijn oude AC30 ineens onverkoopbaar is geworden :-D

lcvanderhelm
1 januari 2006, 20:19
Je kan deze schakelaar gewoon zonder problemen omzetten[zeker als de versterker uitstaat].Het is gewoon een keuzeknop.Zet je hem op 22watt,dan gaat de versterker wat eerder vervormen en heeft wat minder dynamiek,als in de 33watt stand.Je moet als het onderwerp AC30CC ter sprake komt,maar niet op opmerkingen van die K3 fan reageren.Hij heeft een schijthekel aan deze versterker,omdat zijn oude AC30 ineens onverkoopbaar is geworden :-D

Tupelo
1 januari 2006, 23:24
Je kan deze schakelaar gewoon zonder problemen omzetten[zeker als de versterker uitstaat].Het is gewoon een keuzeknop.Zet je hem op 22watt,dan gaat de versterker wat eerder vervormen en heeft wat minder dynamiek,als in de 33watt stand.Je moet als het onderwerp AC30CC ter sprake komt,maar niet op opmerkingen van die K3 fan reageren.Hij heeft een schijthekel aan deze versterker,omdat zijn oude AC30 ineens onverkoopbaar is geworden :-D

Als ik wat meer drive wil dus richting 22 watt gaan. Thanx, ik dacht altijd dat het andersom was. Er is een tweede switch aan de achterzijde, ook een schuifknopje, weet je waartoe die dient? Of wacht..

Output Bias (82 "Warm" or 50 "Hot")
Smoothing (22uF "Vintage" or 44uF "Modern")

Deze twee dingen kan ik instellen. Neem aan dat jij juist 'smoothing' bedoelt..?

Scali
2 januari 2006, 15:21
Ik denk dat hij de bias bedoelt. Smoothing lijkt me meer een soort toonfilter (die getallen zijn capaciteiten van condensators, door een andere condensator in te schakelen, verandert het karakter van de versterker).

Zie ook de handleiding:
http://www.voxamps.co.uk/downloads/AC30CC_EFGS2.pdf


3) Output Bias: This allows for specific biasing of your amplifier.
 82 Warm: This setting will run your amplifier at about 22 watts clean (before clipping) which is
similar to an early 4 input AC30. What this means to you is that you’ll have less clean headroom
and get a warmer sound at lower volume levels plus your tube life will be prolonged.
 50 Hot: This setting will run your amplifier at about 33 watts clean (before clipping) which is
similar to a standard 6 input AC30. The tubes will be running hotter but you will have more clean
headroom.
4) Smoothing: This changes the values of the filter caps within your amplifier.
 22μf Vintage: This setting is similar to vintage AC30s where your sound will be more open and
loose. You may experience slightly more “hum” when the amp is idling.
 44μf Modern: As the name would suggest, this is going to act more closely to a modern AC30
such as the hand wired AC30HW. Your sound will be tighter and the amp will run quieter.

lcvanderhelm
2 januari 2006, 19:19
Inderdaad dat bedoelde ik.Heb je de gebruiksaanwijzing er niet bij gehad tupelo?

Tupelo
2 januari 2006, 19:38
@ Icvanderhelm
Nee die heb ik er niet bijgehad. Gezien de omstandigheden -mijn defecte inruil- wist ik niet hoe gauw ik daar weg moest wezen. :)
@ Scali
De linkt werkt niet maar ik heb het stukje tekst even opgeslagen.

Allebei bedankt voor jullie reacties. Durf het nu wel aan om wat verschillende instellingen te proberen.

Tupelo
2 januari 2006, 19:38
@ Icvanderhelm
Nee die heb ik er niet bijgehad. Gezien de omstandigheden -mijn defecte inruil- wist ik niet hoe gauw ik daar weg moest wezen. :)
@ Scali
De linkt werkt niet maar ik heb het stukje tekst even opgeslagen.

Allebei bedankt voor jullie reacties. Durf het nu wel aan om wat verschillende instellingen te proberen.