PDA

View Full Version : Pijn in de rug



lekkaut
10 oktober 2002, 20:14
Goedenavond,
hier de pas spelende gitarist weer. Ik speel afgelopen tijd best veel gitaar. Nu merk ik dat ik pijn in mijn rug krijg als ik een tijdje gitaar speel. Ik voel het dan linksonder in mijn rug. Ik heb nogal een zware Epiphone, maar daar kan het denk niet aan liggen aangezien ik alleen zittend speel.

Kan iemand misschien tips geven over hoe ik het best kan zitten?
Ik lees vaak dat je gewoon zo comfortabel mogelijk moet gaan zitten maar dat lukt niet zo. Eigenlijk moet ik gewoon lessen nemen, maar ik probeer eerst een beetje op het niveau van een vriend te komen zodat we samen les kunnen nemen.

Mitch
10 oktober 2002, 20:15
Wissel wat vaker tussen staan en zitten en als je gitaar gaat spelen als je net de hele dag op je benen hebt gestaan: ga eerst een kwartiertje liggen, scheelt je rug een slok op een borrel.

ibanezman
10 oktober 2002, 20:45
yo
ik heb ook rugpijn van zittend gitaar spelen, wat je het best kan doen is een stoel nemen met een leuning en daar dan tegen leunen hehe en afwisselen ja wat paul zegt na veel geluk mazz

Casey
10 oktober 2002, 21:16
Ik heb een goeie bureau stoel gekocht met verstelbare rugleuning omdat ik precies het zelfde probleem had .

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Casey op 2002-10-10 21:16 ]</font>

BLOK182
10 oktober 2002, 21:43
en ik heb een ouwe rechte superstevige stoel van een of ander kantoortje (pa kwam er ineens mee aan). Zit erg lekker.

lekkaut
10 oktober 2002, 22:02
ok dan ligt het gelukkig niet aan mij. Met je rug tegen de leuning aan zit inderdaad veel beter, alleen op de stoel waar ik meestal gitaar op speel lukt dat niet zo goed. Ik zal eens wat stoelen uitproberen in huis.

Staand spelen heb ik nog niet gedaan, ik moet namelijk nog een band kopen. Ik denk dat dat ook wel helpt.

Bedankt voor de tips!

richard

pimmetje
10 oktober 2002, 23:41
Dat niveau van die vriend van je moet je schijt aan hebben. Ik vind het niet verkeerd aanleren van zaken (zoals houding) juist één van de belangrijkste dingen van vroeg les nemen.

Die vriend van je... heeft die al wel les gehad? Anders zit je misschien ook nog wel allemaal verkeerde technieken aan te leren die je straks gezellig weer met z'n tweeën af kan leren.

Fenisi
11 oktober 2002, 08:50
Je moet ook een beetje relaxed spelen in het begin zal je wat krampachtig spelen met opgetrokken schouders enzo.. das nie nodig.. :smile:

Anders Destium
11 oktober 2002, 12:09
Hoe meer je speelt hoe losser je gaat spelen, dus wat Fenisi zegt klopt, ook niet te lang achter elkaar spelen wil nogal eens helpen

Marc Oblivian
11 oktober 2002, 12:19
Ik speel bijna altijd staand en heb nog nooit last van mijn rug gehad. En dat terwijl ik ook een zware gitaar heb (LP modelletje van Cort). Zou dus zeker die band aanschaffen...ook makkelijk als je evt. in een bandje gaat spelen...staat zo ongeinteresseerd als je op het podium op een stoeltje zit :wink:.
Als je toch met alle geweld wilt zitten, probeer dan je rug/wervelkolom zo recht mogelijk te houden (wel een beetje relaxed natuurlijk) anders staat er een constante spanning op je spieren en pezen....waar je weer rugpijn van krijgt :sad:
Succes en lekker blijven doorspelen

lekkaut
11 oktober 2002, 13:53
Op 2002-10-10 23:41, schreef pimmetje:
Dat niveau van die vriend van je moet je schijt aan hebben. Ik vind het niet verkeerd aanleren van zaken (zoals houding) juist één van de belangrijkste dingen van vroeg les nemen.

Die vriend van je... heeft die al wel les gehad? Anders zit je misschien ook nog wel allemaal verkeerde technieken aan te leren die je straks gezellig weer met z'n tweeën af kan leren.


ja mijn vriend heeft 2 jaar geleden 15 lessen gehad en wil nu weer beginnen. Ik zei het tegen hem van m'n rug en toen vertelde hij me dat hij hetzelfde had, maar hij heeft altijd last van zijn rug dus het verasde me niet zo.

Het probleem is dat als ik recht tegen mijn leuning aan zit dat ik dan niet goed mijn gitaar op mijn rechterbeen kan laten steunen. Als dat zou kunnen zou ik denk nergens last van hebben want dan kan ik gewoon rechtop zitten.