PDA

View Full Version : Zelfbouw strat gelijk aan Fender USA strat???



tbros2000
30 december 2005, 13:17
Hallo,

Ik ben geinteresseerd naar de mogelijkheden van zelfbouw. Ik kwam op het idee nadat ik las dat Fender strats tegenwoordig altijd met polyether worden gefinished, behalve de Vintage series maar die zijn mij iets te duur.

Nu heb ik al wat rond gesnuffeld op internet op mogelijkheden van bodies en necks die te koop zijn.

Ik kwam op de volgende mogelijkheden:

Carvin (op Carvin.nl):

AB6T Alder body routed for Wilkinson tremelo 199.00 EUR
SB6T Swamp Ash body routed for Wilkinson tremelo 249.00EUR
(nekken laat ik even buiten beschouwing, die zijn lelijk van Carvin)

Vox Humana

ST body alder - elzen 220.00 EUR
ST body swamp ash - zacht essen 250.00 EUR

ST neck maple 210.00 EUR
ST neck maple/rose 210.00 EUR

GTR ST neck maple finished 110.00 EUR
GTR ST neck maple/rose finished 119.00 EUR


Mijn vraag is wat voor gitaar krijg je nou als je bijvoorbeeld een elzen body pakt van 220 euro en je schroeft daar een neck op van 110 euro… krijg je dan de kwaliteit van een Fender USA strat? Zijn die duurdere nekken echt beter? Zijner nog goedkopere zaken waar je halffabrikaten kan kopen zoals deze (kant en klare nekken/bodies)? (ik las slechte dingen over Vox Humana, weinig service, etc.)

Moet ook nog eens bijgezegd worden dat ik nog een beginner ben op de gitaar. Ik speel nu nog op een Richwood strat van 145 euro… Nog nooit op een Fender gespeeld ofzo.

Mattia
30 december 2005, 16:09
Vox vind ik vooral duur, maar ze hebben wel veel goed spul. Rockinger.com (duitsland) heeft goed spul tegen aardige prijzen, Warmoth.com (in de VS) maakt ook topspul, etc.

Een Fender USA strat is echt geen magische gitaar. Goede houten body, degelijke hals (grote verschillen zijn er echt niet qua kwaliteit. Afwerking, fret dressing, dat soort dingen, oke, maar verder...dan moet je nog degelijke hardware kopen (voor vintage spul is Callaham top, voor meer modern hipshot, en gotoh/schaller voor de mechanieken), en een goede set pickups, en de boel een beetje degelijk in elkaar zetten/afwerken, en je kan prima een gitaar maken die minstens zo goed is als een USA Fender strat, zo niet stukken beter. Je zal er alleen bedrogen uitkomen als je denkt dat het geodkoper zal zijn (goede hardware, electronica, allerlei onderdeeltjes zijn niet goedkoop), en als je niet geoefend bent in lakken kan dat ook de nodige koppijn bezorgen. En je geld krijg je er nauwlijks voor terug als je het doorverkoopt.

Verder: polyester lak, daar is absoluut NIKS mis mee. Het slijt alleen minder snel, vergeelt niet, vertoont minder barstjes, is gewoon een duurzame lak, in tegenstelling tot nitro. Al dat 'tone sucking' gebrabbel is klanklare onzinnigheid. Als ik de setup had om veilig polyester lak te spuiten, zou ik dat zonder blikken of blozen ook gewoon doen. Als je de lak gewoon mooi dun aanbrengt is er absoluut niks aan de hand.

tbros2000
30 december 2005, 21:13
polyester lak, daar is absoluut NIKS mis mee. Het slijt alleen minder snel, vergeelt niet, vertoont minder barstjes, is gewoon een duurzame lak, in tegenstelling tot nitro. Al dat 'tone sucking' gebrabbel is klanklare onzinnigheid. Als ik de setup had om veilig polyester lak te spuiten, zou ik dat zonder blikken of blozen ook gewoon doen.

toch vind ik dat vergeelde/versleten op ten duur mooier, dan kan je zeggen ja maar het gaat er niet om het uiterlijk, maar die lak breng je toch aan voor het uiterlijk. Bovendien ademt het hout beter schijnt met een nitrolaagje. Bovendien geil ik gewoon op de strats van John Frusciante en Rory Gallagher, dus ik wil eigenlijk zo'n soort gitaar hebben met dezelfde afwerking[/code][/quote]