PDA

View Full Version : Power Supply voor goede prijs?



Grandma_Placenta
10 oktober 2002, 19:00
Ik heb nu zo'n 5 pedalen, elk met verschillende soort input en ik vind het irritant om voor elke een aparte adapter te moeten kopen (ik gebruik ze nu meestal gewoon met batterijen), dus ik dacht aan zo'n voodoo lab pedalpower, maar die kosten gvd 225 €!! Is er geen goedkoper alternatief?

Robbert
10 oktober 2002, 19:55
Deze ga ik bouwen. Bij conrad kun je transformatoren halen met secundair 2x 9 Volt. Handig voor twee outputs.

Volgens mij kun je ook die twee outputs aan elkaar aansluiten waardoor je 18 Volt krijgt.

Idee:
http://www.geofex.com/Article_Folders/Spyder/spyder.htm

Uitwerking:
http://rubyamplification.com/pedalboard.html

Ik ga het zelf inbouwen in een alu-gamma koffertje. Was aanbieding voor 22 Euro :grin:.

Misschien heeft Aad zo nog wat tips?

AllodoX
10 oktober 2002, 20:09
op zich een leuk idee :smile: je zou er ook nog een rits blacklight ledjes op kunnen aansluiten, dan zijn de pendalen nog makkelijker af te stellen :smile:

aadplagiaat
11 oktober 2002, 00:20
Ik begrijp de strijd tegen "ground loops" in genoemd project van GEO. Toch denk ik dat het simpeler te doen is met gewoon een enkele trafo die voldoende stroom levert voor ehhhhm zo'n twee amperes? Wellicht kun je dit verdubbelen als je veel pedalen trapt.
Vanaf de trafo ga je dan eventueel met verschillende brugcel/elco/stabilisator/elco naar de uitgangen. Neem er zoveel als je wilt. Zorg ervoor dat elk stabilisatiecircuit zijn EIGEN en NIET gedeelde gnd aansluiting heeft, zo dicht mogelijk bij de voedings elco's (per stabilisatiecircuit 2 x 1000uF en zet hier nog ceramisch 100nF en eventueel zelfs nog een MKM of polypropyleen condensator aan parallel). Vanuit elk stabilisatie circuit ga je met plus en min naar de GEISOLEERDE uitgangen.

De brugcellen: B40C1500 (1Ampere) of beter 4 x 1N5817 schottky diodes. Deze moet je zelf in een z.g. GREATZ schakeling zetten om een gelijkrichtbrug te maken. Deze diodes hebben een lagere schakelspanning en zorgen dus voor minder ruis en "klik".
De elco's: neem elco's van een bekend merk: Lamicon, Philips (jawel) Sprague of zoiets. Neem elco's van 1000uF/50 of 63 volt. Alhoewel 16volt types in principe voldoende zouden kunnen zijn (denk je misschien) is het beter om voor de hogere spanning te kiezen. Deze elco's hebben een lagere EMR (interne weerstand) en bufferen de spanning veel beter.
De regelaars (stabilisatoren): 7809UC van ST of Texas Instruments (als die 'em nog maken) of Philips, wie maakt ze tegenwoordig nog?
Het is wellicht een goed ideen om deze lekker te koelen, voorzie deze chips van een koelplaat door ze desnoods tegen de (metalen behuizing aan te schroeven. Deze chips hebben een metalen cooltab, die verbonden is met de middenpen (GND). Je kunt ze dus zonder gevaar tegen de behuizing schroeven.
Wel raad ik je persoonlijk aan dit niet rechtstreeks te doen maar ze te voorzien van een mica isolatieplaatje of zijn moderne vervanger waar je geen WARMTEGELEIDENDE PASTA tussen hoeft te doen.
Waarom ik vind dat je ze toch moet isoleren? Stel je voor dat je pedaal op een 220voltsnoer staat en je trapt erdoorheen. Isnieleuk.
een elco van minimaal 10uF en maximaal 47uF aan de uitgang, zo dicht mogelijk bij de stabilisator en klaar is-ie.

aadplagiaat
11 oktober 2002, 00:29
De elco was dus niet Lamicon maar Jamicon.
Samsung maakt ook de 7809UC.
Wat je zeker nog kunt toevoegen is een 220volt netfilter. Die zijn te koop compleet met apparaatstekeringang en schakelaar/zekering (eventueel). Die zekering is natuurlijk ook fijn voor als het mis zou gaan (zie mijn eerste antwoord).

Het netfilter moet wel reselijk gedimensioneerd zijn. Koop geen 3,5ampere filter voor een voeding die primair maar 0,2ampere trekt. De kleinste is geloof ik iets van 0,5ampere. Een goed netfilter zorgt voor het tegenhouden van storende frequenties uit het lichtnet. Schakelpieken van koelkasten en TL. Wat dacht je van strobo-lights?

Grandma_Placenta
11 oktober 2002, 11:06
eh, ok..

Grandma_Placenta
21 oktober 2002, 17:58
verder nog iemand die er iets over te zeggen heef?T

Negative K3 fan
21 oktober 2002, 18:22
Jo eddie!!!!!111 Die rat van jowu heeft toch zon speciale ingang, daar zitten op die voodoo toch geen aansluitingen voor en je polychorus loopt op 24 wat ipv 9 dus die kun je ook neit met een andere adapter regelen, verder weet ik niet hoe het met de rest zit.

RadiuS
21 oktober 2002, 20:17
Hmm, ik gebruik nu 1 adapter voor 4 pedaaltjes (boss os2, boss cs3, ibanez cf7 en crybaby) en gaat prima. Hij wordt alleen een beetje heet als ik ze lang gebruik...

Grandma_Placenta
21 oktober 2002, 21:14
Op 2002-10-21 18:22, schreef Negative K3 fan:
Jo eddie!!!!!111 Die rat van jowu heeft toch zon speciale ingang, daar zitten op die voodoo toch geen aansluitingen voor en je polychorus loopt op 24 wat ipv 9 dus die kun je ook neit met een andere adapter regelen, verder weet ik niet hoe het met de rest zit.
ja dat klopt, en op die Small Stone zit ook zo'n poepende ingang, ik weet ook niet hoe dat allemaal in elkaar zit maar ik vraag het wel bij de muziekwinkel

signsofzodiac
23 oktober 2002, 21:10
Waar heb jij een Pedal Power voor 225 euro gezien dan? Lijkt me een puike prijs! Heb nog DC-adapters nodig voor m'n Morleypedalen en Roland FC-200

Grandma_Placenta
23 oktober 2002, 21:33
dat was volgens mij bij haarguitars.nl, weet het niet zeker

MADdie86
24 oktober 2002, 10:13
Ik heb destijds mijn eigen voeding gemaakt, en heel stabiel kan je zo een naald tussen steken (EXPRESSIE :wink: )
Koste me in totaal ook niet veel (aan onderdelen)
Als ik ooit in de nabije toekomst nog een keer tijd heb zou ik er een voor je kunnen maken :wink:

Maar School he >? 5 grote werkstukken, ik moet nog 10 effekten afmaken en dan nog niet te spreken dat ik dagelijks mijn gitaar nog moet onderhouden (niet te spreken van mijn vriendin :S )

Mzlls