PDA

View Full Version : Ik en de hommel



Izegrim
30 december 2005, 12:10
Nu ben ik ruim drie jaar geleden begonnen met gitaarspelen en kan inmiddels een boel eenvoudige liedjes spelen en wat uitdagender dingen voor mijn nivo. Het gaat bovenal om ritmepartijen. Ik speel een enkele trage solo in m'n bandje en dan houdt het op. Ik heb wel wat solo's onder de knie van Stetina's Metal Lead Guitar 1 en doe oefeningen uit Speed Mechanics. De solo's uit MLG bestaan uit korte frasen die wel te doen zijn na herhaaldelijk repeteren, maar zou ik sommige runs langer moeten spelen dan red ik dat bij lange na niet.

In SM staat The Flight Of The Bumblebee die jullie allemaal wel zullen kennen. Ik vind het wel een leuk stuk, maar het tempo (en vooral dat het continu zo snel is) staat me tegen. Ik kan wel langzaam aan het stuk gaan werken, maar vraag me stellig af of ik niet beter aan mijn techniek kan sleutelen met wat overzichtelijker stukken.

Voor diegenen die ervaring hebben met het instuderen van een stuk dat dermate boven je nivo lag heb ik de vraag:

Zal ik het doen? Waarom wel/niet? en hoe zou ik dat aan kunnen pakken?

sneez0r
30 december 2005, 13:41
De vraag is of je het echt wil kunnen spelen. Als je echt goed wil worden in 'shredden' loont het om dat ding in te studeren. Maar als je gewoon een straffere techniek wil ontwikkelen en niet voor ogen hebt om dat soort extreme partijen te spelen kan je IMHO beter kortere oefeningen uit Speed Mechanics doen. Het instuderen van The Flight... is namelijk echt een krachttoer. Ik zou nooit gemotiveerd genoeg zijn om het te doen.

Wat trouwens een grappig stuk is: Las Abeias (de bijen) van Barrios. Ik denk dat het een parodie is op The Flight ... maar dan iets speelser.

Utreg
1 januari 2006, 14:50
Ik zou eerst oefenen met heen en weer shredden van de scales, daarna wat snelle loopjes van de meastro (Malmsteen), en daarna pas oefenen met het immiteren van bijen. succes :wink:

Izegrim
1 januari 2006, 15:07
Thanks. Ik kan al wel de 5e caprice van Paganini bijna helemaal op 80bpm spelen. Dat is half zo snel als het bedoeld is, maar het klinkt ook leuk als je het wat trager speelt. Dat idee heb ik met Flight... niet want dat moet gewoon snel gespeeld worden. Ik ga dat stuk las Abeias wel even checken. :wink:

Izegrim
1 januari 2006, 15:07
Thanks. Ik kan al wel de 5e caprice van Paganini bijna helemaal op 80bpm spelen. Dat is half zo snel als het bedoeld is, maar het klinkt ook leuk als je het wat trager speelt. Dat idee heb ik met Flight... niet want dat moet gewoon snel gespeeld worden. Ik ga dat stuk las Abeias wel even checken. :wink:

sneez0r
1 januari 2006, 15:14
Dat kan je hier (http://classicalguitar.homeip.net/Sheetmusic.htm) vinden.