PDA

View Full Version : MXR phase 45 doet het niet meer..



jpb
30 december 2005, 10:26
Ineens stopte hij ermee. (True-) bypass stand is goed maar geen geluid met effect aan. Met Multimeter het volgende doorhgemeten:
-Batterij is goed
-DPDT-switch is goed
-Pot is goed
-Losse draden zijn goed

Het zal toch niet op het PCB-tje zitten??? :-(

Wie heeft een idee? Dank alvast.
http://i10.photobucket.com/albums/a144/jeepeebee/Afbeelding001.jpg

Dirk_Hendrik
30 december 2005, 14:13
Van een foto blijft dat lastig. Ik heb dan ook geen idee. :(

jpb
30 december 2005, 14:38
Shit, ik had al mijn hoop op jou gezet...... :cry:

jpb
30 december 2005, 14:59
Hij maakte tijdens de pedalendag kortsluiting (afdekklepje tegen PCB). Heb ik verholpen met extra isolatie, maar kan er iets op het PCB opgeblazen zijn????

Dirk_Hendrik
30 december 2005, 16:14
Ja dat kan.

Meer info:
- Deed hij het na dat extra isoleren wel weer of bleef hij stuk?
- Zo nee, Wat heb je gedaan voor het moment dat hij het ineens niet meer deed?


Je hebt lopen meten. Concluderend, je hebt een multimeter.
Ik zie een 2-tal dubbelopamps. Wat meet je op tussen pin 4 en 8 (zou je batterijspanning moeten zijn. Ter verheldering, pin 1 is de pin met het stipje/holletje ernaast en je telt rondom. Pin 2 ligt naast pin 1 (zelfde zijde) waarnaast pin 3 en dan 4. Over naar de andere kant waar pin 5 ligt (tegenover pin 4) en door naar in 8 (die dus tegenover pin 1 ligt) :

1-|* |-8
2-| |-7
3-| |-6
4-| |-5


Wat meet je, t.o.v. massa op de pinnen 3 en 5 van de opamps (met rate op minimaal). Zou 1 keer 0 moeten zijn en de andere keren een eindje boven 0.

2b continued

Mitch
30 december 2005, 16:14
Opamp dan misschien ?

Mitch
30 december 2005, 16:15
Opamp dan misschien ?

EDIT

WTF?!?!?! Ik druk echt maar één keer op OK en ik krijg toch een dubbelpost ???
O en sorry Barend, jouw post stond er nog niet toen ik reageerde met mijn bijdehante opmerking......traag k*tforum :evil:

Dirk_Hendrik
30 december 2005, 16:16
Beetje laat mitch :wink:

Mitch
30 december 2005, 16:18
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Mopper mopper mopper....

jpb
30 december 2005, 20:32
Ja dat kan.

Meer info:
- Deed hij het na dat extra isoleren wel weer of bleef hij stuk?
- Zo nee, Wat heb je gedaan voor het moment dat hij het ineens niet meer deed?


Je hebt lopen meten. Concluderend, je hebt een multimeter.
Ik zie een 2-tal dubbelopamps. Wat meet je op tussen pin 4 en 8 (zou je batterijspanning moeten zijn. Ter verheldering, pin 1 is de pin met het stipje/holletje ernaast en je telt rondom. Pin 2 ligt naast pin 1 (zelfde zijde) waarnaast pin 3 en dan 4. Over naar de andere kant waar pin 5 ligt (tegenover pin 4) en door naar in 8 (die dus tegenover pin 1 ligt) :

1-|* |-8
2-| |-7
3-| |-6
4-| |-5


Wat meet je, t.o.v. massa op de pinnen 3 en 5 van de opamps (met rate op minimaal). Zou 1 keer 0 moeten zijn en de andere keren een eindje boven 0.

2b continued
* Na isoleren heeft hij het nog een paar weken goed gedaan
* Voltages tussen 4 en 8 kloppen; beide opamps = batterijspanning
* massa + 3 is resp: 5.1V en 3.5V
* massa + 5 is resp. fluctueert tussen 2.9 en 5.3V en 5.1V
De eerste meting van 5 komt omdat het een phase is; werkt deus wel?
Kun je hier pap van maken???

Dirk_Hendrik
30 december 2005, 21:04
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/pictures/mxrphase45.gif

vergeet die "zou 0 moeten zijn" opmerking. Het schema waar ik dat vanaf trok was ruk te lezen.

In dit schema, waarvan ik je niet kan garanderen dat de opamps inderdaad ook 1a 1b 2a en 2c zijn in jouw geval moeten de DC spanningen op ic1a (pin 3) ic 1b (pin5) en ic 2a (pen 3) gelijk zijn. Houd er rekening mee dat als de LFO werkt die spanningen fluctueren met de rate van je rate regelaar. Je gemeten spanningen komen heel sensible over.

Wat ik zelf als volgende stap zou doen (als ik geen oscilloscoop had) is een los jackchassisdeel nemen en daaraan aan de tip en sleeve aanzluiting een draad solderen. De sleevedraad knoop je aan massa (any opamp pin 4 of de inputjack massa of wat je maar wilt). Chassisdeel verbinden met je versterker (standje zacht !) en een gitaar op de input (en harken maar). Met de losse draad kun je nu prikken op de uitgangen van de opamps (1a pin 1, 1b pin 7, 2b pin 7) Als er op 1a pin 1 signaal staat kun je door naar 1b pin 7 en als daar signaal staat door naar 2b pin 7. Op di manier werk je van begin tot einde de signaalweg door en kun je dus isoleren waar het probleem zit.

Als er op de uitgang van 2a (pin 1) een DC spanning staat die met de rate mee fluctueert is dat mooi. Betekent dat je LFO werkt.

Je probleem is simpel. Houd dat in je achterhoofd. Het is het vinden ervan waar het gezeik zit
lemme know. We gaan gewoon door :wink:


Je kunt em ook naar Amsterdam opsturen. Krijg je em in 2006 wel terug :wink:

Dirk_Hendrik
30 december 2005, 21:09
Nog een keer maar nu met correcties (editten gaat weer eens voor geen ene meter)


http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/pictures/mxrphase45.gif

vergeet die "zou 0 moeten zijn" opmerking. Het schema waar ik dat vanaf trok was ruk te lezen.

In dit schema, waarvan ik je niet kan garanderen dat de opamps inderdaad ook 1a 1b 2a en 2b zijn in jouw geval moeten de DC spanningen op ic1a (pin 3) ic 1b (pin5) en ic 2b (pen 5) gelijk zijn. Houd er rekening mee dat als de LFO werkt die spanningen fluctueren met de rate van je rate regelaar. Je gemeten spanningen komen heel sensible over.

Wat ik zelf als volgende stap zou doen (als ik geen oscilloscoop had) is een los jackchassisdeel nemen en daaraan aan de tip en sleeve aanzluiting een draad solderen. De sleevedraad knoop je aan massa (any opamp pin 4 of de inputjack massa of wat je maar wilt). Chassisdeel verbinden met je versterker (standje zacht !) en een gitaar op de input (en harken maar). Met de losse draad kun je nu prikken op de uitgangen van de opamps (1a pin 1, 1b pin 7, 2b pin 7) Als er op 1a pin 1 signaal staat kun je door naar 1b pin 7 en als daar signaal staat door naar 2b pin 7. Op di manier werk je van begin tot einde de signaalweg door en kun je dus isoleren waar het probleem zit.

Als er op de uitgang van 2a (pin 1) een DC spanning staat die met de rate mee fluctueert is dat mooi. Betekent dat je LFO werkt.

Je probleem is simpel. Houd dat in je achterhoofd. Het is het vinden ervan waar het gezeik zit
lemme know. We gaan gewoon door :wink:


Je kunt em ook naar Amsterdam opsturen. Krijg je em in 2006 wel terug :wink:

jpb
31 december 2005, 15:02
Barend, zal er morgen naar kijken na de champagne.... :dance:
Goeie jaarwisseling :)

jpb
2 januari 2006, 18:33
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/pictures/mxrphase45.gif

vergeet die "zou 0 moeten zijn" opmerking. Het schema waar ik dat vanaf trok was ruk te lezen.

In dit schema, waarvan ik je niet kan garanderen dat de opamps inderdaad ook 1a 1b 2a en 2c zijn in jouw geval moeten de DC spanningen op ic1a (pin 3) ic 1b (pin5) en ic 2a (pen 3) gelijk zijn. Houd er rekening mee dat als de LFO werkt die spanningen fluctueren met de rate van je rate regelaar. Je gemeten spanningen komen heel sensible over.

Wat ik zelf als volgende stap zou doen (als ik geen oscilloscoop had) is een los jackchassisdeel nemen en daaraan aan de tip en sleeve aanzluiting een draad solderen. De sleevedraad knoop je aan massa (any opamp pin 4 of de inputjack massa of wat je maar wilt). Chassisdeel verbinden met je versterker (standje zacht !) en een gitaar op de input (en harken maar). Met de losse draad kun je nu prikken op de uitgangen van de opamps (1a pin 1, 1b pin 7, 2b pin 7) Als er op 1a pin 1 signaal staat kun je door naar 1b pin 7 en als daar signaal staat door naar 2b pin 7. Op di manier werk je van begin tot einde de signaalweg door en kun je dus isoleren waar het probleem zit.

Als er op de uitgang van 2a (pin 1) een DC spanning staat die met de rate mee fluctueert is dat mooi. Betekent dat je LFO werkt.

Je probleem is simpel. Houd dat in je achterhoofd. Het is het vinden ervan waar het gezeik zit
lemme know. We gaan gewoon door :wink:


Je kunt em ook naar Amsterdam opsturen. Krijg je em in 2006 wel terug :wink:
Ik heb er twee dagen naar zitten staren en nu begrijp ik wat ik moet doen!! Morgen proberen, je hoort het wel. Overigens wat is de/het LFO??

Speeddemon
2 januari 2006, 18:46
Low Frequency Oscillator.

En ook een gelukkig nieuwjaar trouwens! :)

Dirk_Hendrik
2 januari 2006, 19:10
Ik heb er twee dagen naar zitten staren en nu begrijp ik wat ik moet doen!!

Sorry. Nog een keer maar nu helderder:


http://www.taiwan.com.au/Soccul/Language/Features/style17.jpg

:razz:

jpb
2 januari 2006, 22:06
Dat is het circuit van de Shin-Ei, dat ken ik wel.... :D
Goed 2006 ook voor jou.

Dirk_Hendrik
2 januari 2006, 22:09
LOL :-D

jpb
7 januari 2006, 09:43
Barend, zoals je hebt beschreven heb ik de IC's gecheckt:

IC1: op 6 (kloppend geluid afh. van pot); op 8 (tikkend geluid afh. van pot); op de overige punten geen gitaar signaal.

IC2: Alleen op 3 gewoon gitaargeluid; geen signaal op andere punten.

Kan het zijn dat er al geen goed signaal op de IC's aankomt, anders zouden meer punten op de IC's signaal moeten geven???

Ik wil hem evt. ook wel opsturen naar A'dam.

jpb
7 januari 2006, 20:14
BumpBump...
Dirkie, ik weet dat je er bent... :D :wink:

Dirk_Hendrik
7 januari 2006, 20:25
Ik wil hem evt. ook wel opsturen naar A'dam.

Ja schat, ik ben er. Was even naar de keuken biertje halen :-D

Enfin,
De quote hierbovenstaand lijkt me (persoonlijk) wel het gemakkelijkst. Met alle liefde ook op deze wijze door maar ik kan me voorstellen dat je na verloop van tijd a) seniel wordt en b) pijn in nek en rug krijgt van het over het ding gebogen zitten :wink:

PM me voor de rest.

Dirk_Hendrik
14 januari 2006, 17:50
Hans gemailt,

Opvolger.

Het ding was dus zo dood als een pier. Signaalgenerator er aan. Signaal op ingang eerste opamp. Geen signaal op uitgang. opamp geswapped. Wel signaal. Mooi snel kaar dus. Inderdaad phase-de het apparaat weer maar met een enorme hoeveelheid vervorming. Na veel meten en testen de effectuitgang aangesloten op de uitgang van de net geswapte 1e opamp en jawel nog steeds vervorming. Met een hoeveelheid logica toch echt de conclusie getrokken dat de nieuwe net geplaatste opamp nogal slecht presteerde en door weer een andere vervangen. Vervorming weg.

Naar als je er niet van uit kan gaan dat nieuwe componenten het gewoon doen.

jpb
15 januari 2006, 01:27
Klasse, Barend! Had ik nooit zelf kunnen oplossen. Mogelijk is die opamp geflipt door de kortsluiting die ik een paar maanden geleden had (PCB tegen deksel)??? Makt niet uit; hij feest weer blijkbaar