PDA

View Full Version : Wie neemt zijn demo's zelf op?



Han S
30 december 2005, 00:42
En zou wat meer willen weten van opnametechniek, maar ziet het niet zitten om een peperdure opleiding te volgen?

Om goed klinkende opnames te maken heb je meer nodig dan alleen een recorder, al dan niet in de PC, een mengtafel/pre amp en een paar goede microfoons. Er is ook inzicht en kennis nodig en enig talent, daarbij is wat elementaire kennis van de natuurkunde ook geen nadeel.

Het enige doel van deze post is om te onderzoeken of daar animo voor is, als dat zo blijkt te zijn zal ik een advertentie op gitaarnet zetten.

Je moet je dan voorstellen dat we met een man/vrouw of vijf/zes de techniek gaan leren en in praktijk brengen, opnamen gaan maken van drums, gitaar, bas, keyboards, akoestische (blaas)instrumenten en vocalen, met diverse soorten microfoons van rond de 100euro tot 5500 euro per stuk. Met een groot analoog geautomatiseerd mengpaneel en een twee inch analoge taperecorder, waar je een geautomatiseerde mix van maakt die dan naar de PC gaat.

Er zijn een groot aantal stereo microfoontechnieken die je allemaal zou kunnen proberen.

Deze post is niet bedoeld om te spammen, ik wil alleen weten of er een redelijk aantal mensen zijn die daar wat voor voelen. Het zou kunnen voor een bedrag tussen de 5 en 10 euro per uur, afhankelijk van het aantal personen.

Ik hoor het graag.

hoofd
30 december 2005, 02:13
Ik ben er zeker wel in geinteresseerd, en ik durf te wedden Skabouter ook. In fact, ik ben nog van plan je te PM'en met de vraag of 't mogelijk is of Ska (ook wel Arjen) en ik een dagje langs kunnen komen om je studio te bezichtigen. Ik kan alleen Arjen momenteel niet bereiken omdat die op wintersport is, volgende week terug volgens mij.

Is enige ervaring of kennis nog van belang? En maken we dan opnames van onszelf, of heb je proefkonijntjes? :wink:

Han S
30 december 2005, 10:27
Ik ben er zeker wel in geinteresseerd, en ik durf te wedden Skabouter ook. In fact, ik ben nog van plan je te PM'en met de vraag of 't mogelijk is of Ska (ook wel Arjen) en ik een dagje langs kunnen komen om je studio te bezichtigen. Ik kan alleen Arjen momenteel niet bereiken omdat die op wintersport is, volgende week terug volgens mij.

Is enige ervaring of kennis nog van belang? En maken we dan opnames van onszelf, of heb je proefkonijntjes? :wink:

Ik denk dat iedereen hier wel gitaar speelt en er zullen ongetwijfeld ook bassisten, drummers en toetsenisten bij zitten. En anders rukken we een blik bands open.

Ik heb een paar jaar af en toe een aantal cursisten hier gehad van een opleiding voor producer van een school in Utrecht en een aantal van die mensen hadden dan een CD met hun zelf gemaakte opnamen welke ze dan wilden horen op de grote studiomonitoren. En meestal kun je dan horen wat er mis mee is, verkeerde microfoon gebruikt, teveel rond de 200hz in het geluid door verkeerde monitoren of iets dergelijks.

En dan waren ze natuurlijk erg benieuwd naar mijn opnamen en gelukkig heb ik de mazzel gehad om een paar vreselijk goed klinkende bands op te mogen nemen, dat zijn audiofiele opnames geworden. En dan zie je ze schrikken, da's lachen.

Het probleem met kennis en ervaring is dat als je helemaal niks aan kennis en ervaring hebt, dat je dan met dit soort workshop dingen het gevaar loopt dat je alles ophoudt. Als je nog helemaal niets begrijpt en voor het eerst een microfoon ziet, kun je beter de cursus op mijn website grondig doornemen.

Het gaat mij meer om mensen die thuis opnamen maken en niet tevreden zijn met de resultaten, wat meer willen weten van hoe dat in de studio in zijn werk gaat, hoe je een goede mix in elkaar draait en welke geluiden elkaar in de weg zitten. Hoe een stereoplaatsing van microfoons werkt als ORTF, MS, DIN of NOS.

Robbert
30 december 2005, 12:40
Denk je bij zo'n cursus ook aan complete noobs? Zou best eens een dagje willen meekijken :D

hoofd
30 december 2005, 12:58
Han, mocht ik beginnen aan je cursus, dan ga ik me natuurlijk wel eerst in de theorie verdiepen, autorijden zonder de regels te kennen is ook zinloos :wink:

Het is bij mij zo dat ik de laatste tijd bezig ben met het opzetten van een kleine thuisstudio, om zo eigen opnames te maken, varierend van schetsen voor de band tot complete eigen tracks. Ik hoop natuurlijk net zoiets te bereiken als Skabouter, al zal van mij meer electro/techno/hiphop zijn in plaats van ska/reggae/dub.

Han S
30 december 2005, 13:53
Nah, ik wil best een hoeveelheid theorie behandelen, maar het accent moet liggen op de praktijk zodat je werkelijk resultaat boekt en dat ook meteen ervaart.

Persoonlijk heb ik ook niet zoveel met theoretiche kennis, het gaat er om hoe het in de praktijk werkt. Veel mensen denken dat tegenvallende resultaten voornamelijk aan de apparatuur ligt, maar dat is niet zo. Ik maakte in 1996 een opname van een waanzinnig goede jazzband en had niet meer dan een Seck 1882 mengpaneeltje, een Tascam MSR en een aantal goede dynamische microfoons als Senheiser MD421 en Beyer M201 en dat soort mics.

Je moet ook wel het geluk hebben dat je in geval van twijfel de goede keus maakt, maar die opname kreeg wel een 10 voor geluidskwaliteit in een hi fi blad. Maar het was dus ook wel een topband.

Ik bedoel maar, als iemand een kutgeluid uit een saxofoon haalt maak je daar met geen enkele microfoon nog iets goeds van.

Garbadge in=garbadge out, waar zal dat gezegde toch vandaan komen?

Wat de theorie betreft, ik vind het niet zinvol om te miepen over het aansluiten van een XLR plug, dat kun je overal vinden. Het verschil in het geluidsbeeld tussen een ORTF of XY plaatsing lijkt me interessanter. Of waarom en trompet nou zo vet klinkt met een bandmicrofoontje en wat daar de oorzaak van is.

Of waarom je bij een jazzdrummer LDC's gebruikt als OH en bij een rockdrummer liever SDC's. Wat de problemen zijn als je 12 microfoons om een drumstel neerzet, fasefouten en OAR (off axis response).

erwin_ve
30 december 2005, 15:17
Ik heb zeker interesse! Je studio zit alleen zo' n 150km verderop :???: :-(
Alle zaken die je zojuist hebt benoemd in dit topic over mic plaatsing en welke geluiden elkaar in de weg zitten zijn de moeite waard. Vaak ben ik na uren klooien met mixen tot een bepaalde conclusie gekomen of tot de conclusie gekomen dat de mics anders geplaatst hadden moeten worden.

Alleen die afstand....ik weet niet of dat gaat lukken met werk enzo...

Maarre... is je studio wat rustiger komende tijd?

Han S
30 december 2005, 15:28
Studio's hebben het allemaal rustig, over de hele wereld, tenzij ze met post productie bezig zijn voor slecht betalende klanten, maar de muziekstudio's hebben niet zo veel meer te doen.

Ik heb al eens eerder een cursus willen opstarten, maar heb er nooit veel werk van gemaakt of promotie gedaan. En ook waren er wel mensen die het wilden, maar de een kon niet op de ene dag en de ander niet op de andere dag en de volgende woonde weer te ver.

Ik rij van hier met de auto in een half uur naar Amsterdam en het NS station is hier om de hoek. Ik heb hier een grote ruimte, dus een man of zes gaan er wel in. :-D

Er zijn al veel opleidingsinstituten maar ik begrijp uit reacties dat ze duur zijn en weinig praktijk geven.

Daar dacht ik op non profit basis wat aan te kunnen doen, als er genoeg belangstelling is zal ik hier gaan adverteren en een cursus voorbereiden.

Les Paul
30 december 2005, 15:32
Dat lijkt me erg leuk. Mijn eigen studiotje wordt steeds serieuzer (en uitgebreider). Ik heb het gevoel dat ik nog erg veel kan leren van jouw ervaring, Han.

Wel leuk nieuwtje, Hoofd: Skabouter wordt Skibouter :seriousf:

Ic3gl0vE
30 december 2005, 15:55
Leuk initiatief! Is voor mij alleen te ver weg helaas

Rewind
30 december 2005, 16:16
Ik heb zeker intresse! Mijn ervaring ligt meer in de PA techniek, maar ik probeer me op school (MBO Podium en evenemententechniek op Grafisch Lyceum Rotterdam) wat meer te gaan verdiepen in opnametechniek. Ik vind dit zeker een zeer interessant initiatief. Waarschijnlijk ligt je studio super ver weg, maar het zal het waard zijn :).

Das Schaap
30 december 2005, 17:44
Ik hoop natuurlijk net zoiets te bereiken als Skabouter, al zal van mij meer electro/techno/hiphop zijn in plaats van ska/reggae/dub.
Heh dat ken ik. :lol:



En Han superinitiatief, ik heb ook zeker interesse in zoiets. 8-)

Wormaap
30 december 2005, 23:05
Hier nog iemand met interesse :) Beetje opnemen lukt wel, maar verder dan basic ben ik nog niet gekomen. En de demo van m'n eigen band wil ik toch écht zelf gaan opnemen, en'n beetje geleerd hebben is dan altijd leuk :razz:

El Capitain
2 januari 2006, 03:42
Ik heb ook zeer veel interesse. Mijn basiskennis natuurkunde is op dit moment wat beperkt (eindexamen VWO -> 8 jaar geleden). Maar ik ben wel veel bezig met inlezen van opnames en ben ook wel een beetje bezig, maar heb nog nooit helemaal mijn eigen drumstel opgenomen. Ik heb wel wat spullen waarmee ik kan experimenteren, maar ik vind het altijd prettiger om eerst meer kennis te hebben, voordat ik ga experimenteren. Ik moet het altijd gewoon eerst gezien/gehoord hebben zodat ik weet waar ik op moet letten.
Afstand is niet echt een probleem. Heb een OV-kaart èn een auto :).

Trouwens Han, weet je een goed boek o.i.d. waar veel voorkennis in staat? "Het grote opnameboek" bij de feedback, is dat bijv. wat?

Han S
2 januari 2006, 11:49
Ik heb ook zeer veel interesse. Mijn basiskennis natuurkunde is op dit moment wat beperkt (eindexamen VWO -> 8 jaar geleden). Maar ik ben wel veel bezig met inlezen van opnames en ben ook wel een beetje bezig, maar heb nog nooit helemaal mijn eigen drumstel opgenomen. Ik heb wel wat spullen waarmee ik kan experimenteren, maar ik vind het altijd prettiger om eerst meer kennis te hebben, voordat ik ga experimenteren. Ik moet het altijd gewoon eerst gezien/gehoord hebben zodat ik weet waar ik op moet letten.
Afstand is niet echt een probleem. Heb een OV-kaart èn een auto :).

Trouwens Han, weet je een goed boek o.i.d. waar veel voorkennis in staat? "Het grote opnameboek" bij de feedback, is dat bijv. wat?

Een beetje electriciteitsleer en het vermogen om rationeel te kunnen denken is genoeg. Ik heb het meegemaakt dat iemand achter de mengtafel zat en een verkeerd knopje indrukte en daarmee en loop maakte, de uitgang op een ingang zette dus. Je moet dan wel snel je monitorvolume dicht zetten want dat maakt een hoop herrie en alles vliegt in de rode cijfers.

Deze jongeman echter raakte volledig in paniek en begon als een wilde overal kabels uit te trekken, terwijl hij als hij rustig was gebleven gewoon dat laatste knopje nog een keer had moeten indrukken om het uit te schakelen.

Als je iets doet met een mengtafel en het gaat niet zoals je had verwacht, moet je rationeel kunnen denken, een knopje teveel indrukken en je kunt een hele opname om zeep helpen. Als je er later pas achter komt dat de snare ook keihard op het gitaarspoor staat heb je toch echt een probleem.

Wat het opnemen van drums betreft, als je 12 microfoons op een drumstel zet horen alle 12 microfoons ook die snare min of meer, maar de afstand tot de snare verschilt uiteraard. Dit kan nare fasefouten tot gevolg hebben en die moet je op gehoor leren herkennen.

Het grote opnameboek heb ik niet, wel een boek over PA techniek, maar dat stelt niet veel voor. Als je de forums afstruint waar veel bekende profs komen zie je dat iedereen zo zijn eigen methoden heeft en eigenlijk is ook het resultaat het belangrijkst.

Ik zal een opzetje gaan maken voor een cursus/workshop.

Debaser
2 januari 2006, 12:42
Ha !

Dat lijkt me erg leuk !
You can count me in :)

ik ben (echt net) een beetje begonnen met thuis studio spul te verzamelen ...

gershwin5150
3 januari 2006, 01:22
Yep hier nog een geinteresseerde!

Ik hou het ff in de gaten!

Robbert
3 januari 2006, 22:42
Nou Han.. wat vind je van het animo tot nu toe?

Han S
3 januari 2006, 22:45
Het valt me erg mee en ik ga er aan werken, ik heb er zin an!

bert k
3 januari 2006, 23:10
Ja, leuk plan! Hou ons hier een beetje op de hoogte. Ik wil zelf ook wel graag een keertje komen kijken als dat mag.

Han S
4 januari 2006, 00:48
Bert, je bent zoals iedereen welkom, als je maar geen burka draagt. :-D

Robbert
4 januari 2006, 09:35
Bert, je bent zoals iedereen welkom, als je maar geen burka draagt. :-D

Heb je Bert wel eens gezien?




sorry. :razz:

bert k
4 januari 2006, 12:24
Ik zet wel een bivakmuts op :-D

Han S
6 januari 2006, 12:09
Wat ik wel graag zou willen weten is welke dag de voorkeur heeft bij de meesten, zaterdag?

Robbert
6 januari 2006, 13:23
Zaterdag is een mooie dag, maar persoonlijk moet ik dan werken; dus dan zou je met de planning op tijd moeten aangeven welke zaterdag je in gedachten hebt.

Han S
6 januari 2006, 13:28
Zaterdag is een mooie dag, maar persoonlijk moet ik dan werken; dus dan zou je met de planning op tijd moeten aangeven welke zaterdag je in gedachten hebt.

Hoeveel zaterdagen moet je werken, m.a.w. om de hoeveel zaterdagen heb je er een vrij?

Robbert
6 januari 2006, 13:47
Niet :D

Dus dan moet ik gaan wisselen, geen probleem, maar ik moet het wel op tijd weten dan :wink:

Robbert
8 januari 2006, 21:14
Ben trouwens wel benieuwd naar de prijs die je gaat vragen Han, als die er komt...

Robbert
8 januari 2006, 21:15
Ben trouwens wel benieuwd naar de prijs die je gaat vragen Han, als die er komt...

Les Paul
8 januari 2006, 22:44
Wat ik wel graag zou willen weten is welke dag de voorkeur heeft bij de meesten, zaterdag?

Zaterdag zou kunnen, maar persoonlijk vind ik zondag nog beter

Han S
10 januari 2006, 00:00
Ik denk aan een cursus van 10 zaterdagen of zondagen, een middag van een uur of vier met een man of zes tegelijk zodat iedereen aan de beurt komt en dat zou kunnen voor rond € 400 totaal voor die tien dagen.

Aan het eind van de cursus moet je dan een goede opname kunnen maken van een band en daar een mix van maken op de geautomatiseerde mengtafel. Je zult een aantal opnametechnieken kunnen beheersen, met overspraak kunnen omgaan en weten welke microfoon je het beste in een bepaalde situatie kunt gebruiken en vooral waarom.

Ik had eens een student met een opleiding aan een van de grootste instituten en die vertelde mij dat je een band niet in één keer kunt opnemen in één ruimte omdat je dan teveel 'overspraak' zou hebben, dat had hij daar geleerd.

En dat kan dus wel als je maar weet hoe.

Robbert
10 januari 2006, 22:16
Voor een dag of tien is dat misschien niet eens zo'n gekke prijs, maar ik moet wel eens gaan rekenen of ik het kan missen. Voor die prijs heb je toch ook al een Japanse Telecaster in huis :D :wink:

Han S
10 januari 2006, 23:04
Voor een dag of tien is dat misschien niet eens zo'n gekke prijs, maar ik moet wel eens gaan rekenen of ik het kan missen. Voor die prijs heb je toch ook al een Japanse Telecaster in huis :D :wink:

Er zijn jongens die per maand voor € 500 SMSen. :-D

hoofd
10 januari 2006, 23:14
500 euro...ha, dat krijg ik elke maand binnen zonder er ook maar iets voor te doen! Hoef ik pas over 5 a 6 jaar terug te betalen :D


en het gaat allemaal moeiteloos op aan bier :oops:

El Capitain
11 januari 2006, 03:10
Hm, dan is het wel even afhankelijk van wanneer precies die cursus gegeven wordt, want zaterdag+zondag zijn de banddagen bij mij :).

Han S
13 januari 2006, 22:32
Tja, dat is nou de reden waarom mijn vorige poging om een cursus/workshop te starten ook mislukte. De een kon niet op maandag, de ander niet op dinsdag en de volgende weer niet op woensdag. En dan vond iemand uit Amsterdan het weer te ver en iemand uit Breda het te dichtbij. :)
Het belangrijkste is dat ik een man of zes op dezelfde dag kan krijgen, dan kunnen we aan de gang. En dat wordt goed hoor, veel praktijk en zo weinig mogelijk theorie.

El Capitain
14 januari 2006, 01:10
Nou ja, die afstand maakt me eigenlijk geen ene flikker uit. Ik heb toch een auto en de bezinekosten erbij kan ook nog wel. Misschien neem ik ook wel gewoon een weekendOV of zo :).
Ik moet het alleen met de band kunnen verantwoorden dat ik dat doe. Als die cursus 10 weken achter elkaar is op zaterdag, dan ben ik 10 weken uit de running voor de band dus daar moeten we dan iets op verzinnen.

En ik ben wel drummer (misschien dat je daar wat tijdens je cursus aan hebt ;)).

Han S
21 januari 2006, 23:39
Tja, ik heb geprobeerd om te adverteren op gitaarmarkt maar dat is niet toegestaan voor bedrijven en terecht. Als ik die cursus nog van de grond wil krijgen moet ik een stuk of vijf/zes deelnemers op dezelfde dag zien te krijgen.

Ik ga hier niet spammen, dus als je meer wilt weten moet je maar PM sturen of email.

Maiden Michiel
26 januari 2006, 10:02
En dit meot gaan plaatsvinden in Amsterdam?

Han S
26 januari 2006, 10:19
En dit meot gaan plaatsvinden in Amsterdam?

Bovenkarspel, het laatste station voor Enkhuizen.

thefox
2 februari 2006, 20:53
Klinkt interessant. Ik ben mezelf steeds meer aan het verdiepen in recorden en merk dat ik vooral vastloop bij het (goed) mixen en het masteren. Ik heb Cubase nu wel onder de knie wat opnemen betreft en editten etc, maar vervolgens goed de reverb, eq en compressor instellen etc etc, das een ander verhaal. Ik draai nu wat aan de knoppen totdat ik het goed vind klinken, maar ik weet eigenlijk (nog) niet echt wat ik doe. Zo'n cursus, vooral op praktijk gericht, lijkt me dus erg interessant. Mn neef heeft nu een jaar een audio engineering opleiding gedaan, maar van de praktijk weet ie nog niks, laat staan dat ie al eens echt wat op genomen heeft :S

Zaterdagen zou ik wel kunnen, alleen heb ik geen 400 euro, al mn geld is opgegaan aan opname apparatuur, gitaarversterkers enzo :P (het zou nog duurder worden aangezien ik dan 178 euro kwijt ben aan reiskosten....) Maargoed, ik ben dus vooral geïnteresseerd in het professioneel mixen en masteren! Ik ben benieuwd hoe het er momentel mee voorstaat.

worst
2 februari 2006, 22:17
ben ook wel erg geintreseerd in opname technieken.

kga dit jaar 3 oefenruimtes inrichten en verhuren en wil daar ook een studio bij hebben.

dus ik zoek de et hele net al af voor bruikbare tips en trucs....

tips van de site van beaufort waren wel goed te gebruiken als richtlijn...

Han S
3 februari 2006, 23:56
Ik zal jullie binnenkort een PM of email sturen.

amon
8 februari 2006, 14:11
hey, ik lees het nu pas, maar heb hier ook wel zin in.
Als er nog plek is wil ik me graag aansluiten!

Han S
11 februari 2006, 12:05
Ik heb van de week aan 12 mensen een PM gestuurd en van 2 mensen antwoord gekregen. Anybody?

thefox
11 februari 2006, 12:20
Ik heb je een PM terug gestuurd, sorry voor de late reactie, maar ik had je PM niet gezien...

Harald
11 februari 2006, 19:04
Hoi Han, opnemen van een complete band is voor mij niet zo interressant, maar als je op een dag iets doet met akoestische gitaar en stereo-opnames, zou ik daar wel bij willen zijn.

El Capitain
14 februari 2006, 04:11
Sorry Han, ik had verwacht een melding te krijgen als ik een PM zou krijgen, maar dat is niet zo...
Ik heb hem nu gelezen. Volgende keer als ik nuchter ben en mijn agenda bij me heb reageer ik :).

tillens
14 februari 2006, 13:28
han als er nog plek is of tijd, wil ik ook wel eens wat doen.. ik hoor het graag. gr peter