PDA

View Full Version : Rot geluid wanneer ik een snaar loslaat



Martin
10 oktober 2002, 17:05
Ik heb net mijn gitaar en doe wat lessen uit een boekje. Ik kan nu op de hoogste snaar(E) E, F en G noten spelen. Niks bijzonders maar als ik bv van F naar G wil en ik moet dus de eerste fret loslaten hoor ik een klankje wat echt niet mooi is. Dit is ook bij het loslaten van G enz. Heeft iemand een of andere techniek hiervoor of doe ik iets fout?
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, klinkt een beetje vaag maar goed.

Alvast Bedankt!

Dionyios
10 oktober 2002, 22:24
Ik heb denk ik in het begin ook zoiets gehad. Bij mij kwam het doordat ik de snaar in het midden van het vakje indrukte, en ook nog veel te hard drukte. Wanneer ik dan losliet, kwam er een heel onzuiver geluid vanaf, omdat het geheel te lang duurde.

Dit is dus op te lossen door de snaar net vóór de fret in te drukken. Op deze manier hoef je ook minder druk uit te oefenen op de snaar, en zal het mooier klinken wanneer je loslaat.

Hoop dat het zo overkomt... En als ik je nog een tip mag geven: neem les!!! Juist dit soort dingen worden door een leraar (als het goed is) gelijk herkend, en je leert dan ook gelijk wat wel de goede manier is...

Succes!

Dionyios
10 oktober 2002, 22:27
Oh, en als je na een F een G pakt, kan je je wijsvinger (die dus op de F stond) laten staan he.

Niet in alle gevallen, maar als je dit doet bijvoorbeeld wel: F (met wijsvinger)-> G (wijsfinger op F laten staan, met ringvinger G pakken) -> F (ringvinger weer optillen)

gertdm
21 november 2002, 00:06
je moet snaren loslaten als het moet. Van f naar g is een kwestie van wijsvinger en ringvinger.
Het rotgeluid wordt veroorzaakt omdat de coordinatie tussen linker- en rechterhand nog niet gelijk gaat.Dus: pas de tweede noot aanslaan als je ringvinger op het 5e vakje staat

Shay
29 december 2002, 16:37
Hoi,

Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt ... Volgens mij geef je die snaar een toontje mee als je het loslaat met je linkerhand(vinger). Dus een soort van per ongeluk fingerpicken.

Wat kan helpen is dat je de snaar rustig los moet laten. Geen bewegingen naar beneden of boven maken maar gewoon van de fret af dan zal het misschien wat minder worden.

In het begin zijn je vingers stijfjes maar als je blijft spelen dan komt dat zeker.

oefening baart kunst