PDA

View Full Version : Nog een radio in versterker..



armageddon
29 december 2005, 19:03
Ik heb de search al gebruikt, maar ik heb dus al alles geaard (waardoor ik nu schokjes krijg als ik ongeaarde dingen aanraak van metaal) en ik heb tig kabels geprobeerd. En nog ontvang ik keihard en zuiver radio als de crunch en lead kanalen op mijn Engl Thunder aanstaan. Ook is er een keiharde brom soms. Ik ben ook geswitcht van gitaar (met EMG 81 naar gewoon el-cheapo dingetjes uit mijn Ibanez GSA60) en daar was er aanzienlijk minder radio, maar nog steeds erg veel.
Als ik een beetje ronddraai ontvang ik trouwens wel eens andere zenders en neemt het een beetje af of toe. Dus dan denk je dat het de kabels zijn, maar ik heb al lange, korte, oude, nieuwe, zelfgesoldeerde, gekochte en nog meer kabels geprobeerd en het maakt geen ene ruk uit.

Heeft iemand nog tips?

armageddon
29 december 2005, 19:50
Stomme forum, hier nog een keer, maar de edit werkte niet:

Ik heb de search al gebruikt, maar ik heb dus al alles geaard (waardoor ik nu schokjes krijg als ik ongeaarde dingen aanraak van metaal) en ik heb tig kabels geprobeerd. En nog ontvang ik keihard en zuiver radio als de crunch en lead kanalen op mijn Engl Thunder aanstaan. Ook is er een keiharde brom soms. Ik ben ook geswitcht van gitaar (met EMG 81 naar gewoon el-cheapo dingetjes uit mijn Ibanez GSA60) en daar was er aanzienlijk minder radio, maar nog steeds erg veel.
Als ik een beetje ronddraai ontvang ik trouwens wel eens andere zenders en neemt het een beetje af of toe. Dus dan denk je dat het de kabels zijn, maar ik heb al lange, korte, oude, nieuwe, zelfgesoldeerde, gekochte en nog meer kabels geprobeerd en het maakt geen ene ruk uit.

Heeft iemand nog tips?

EDIT: Ik heb daarnet mijn oude Behringer versterkertje aangesloten en keihard de gain gepusht en een TS9 ervoor met drive op 10. Geen radio.
Ook 0 feedback overigens terwijl ik bij de Engl soms een gigantisch rondzingers heb.

Okee, overigens heb ik een beetje een stomme vraag. Ik hoor dus dat je met een potlood op de buisjes moet tikken als de amp aanstaat, maar ik hoor echt alleen maar *tik* zeg maar :D
Ook staat mijn master op ongeveer 2/10 en de buizen gloeien echt flink! Ik weet niet of dat nog invloed heeft, de tone is namelijk wel lekker.

nielsduursma
29 december 2005, 20:05
die tik is slecht volgens mij, je moet helemaal niks horen dacht ik.

armageddon
29 december 2005, 21:09
Maar..als je met een potlood op een buisje tikt..dan hoor je toch gewoon tik? Je tikt toch zeg maar met iets hards op glas -> tik.

Overigens zou het dan betekenen dat alle 4 de preampbuisjes stuk zijn.

Fumi SG
29 december 2005, 21:18
Maar..als je met een potlood op een buisje tikt..dan hoor je toch gewoon tik? Je tikt toch zeg maar met iets hards op glas -> tik.

Joh! Weer wat geleerd. :)

armageddon
29 december 2005, 21:20
Ey, niet sarcastisch gaan wezen he? :D

Maar iemand nog bruikbare tips?
Je zou dus het geluid moeten horen door je speaker...

armageddon
30 december 2005, 11:15
Kickje:
Ik ontvang geen radio als er geen gitaar ingeplugd is, dan hoor ik alleen een brom. Ligt het dan toch aan de kabels??? Aan allemaal?

birt
30 december 2005, 11:37
Kickje:
Ik ontvang geen radio als er geen gitaar ingeplugd is, dan hoor ik alleen een brom. Ligt het dan toch aan de kabels??? Aan allemaal?

misschien eerder aan het feit dat de brug van je gitaar niet goed geaard is en je snaren antennes worden?

als je een multimeter hebt meet je even de weerstand tussen je brug/snaren en de aarding van je gitaarkabel. het kan zijn dat daar het probleem zit

armageddon
30 december 2005, 13:34
Okee, maar het maakt niet uit welke gitaar ik pak? Ik heb twee gitaren, allebei een beetje goedkoop, maar ik kan me niet voorstellen dat ze allebei ongeaard zijn?
De kabels kan het ook niet meer aan liggen, aangezien ik al 10 kabels gebruikt heb.

Zucht, ik wou dat ik wat meer van elektronica wist.
Hier komen een paar stomme vragen:
1. Kunnen het de voorbuisjes zijn? Nog nooit vervangen door mij (2e hands amp) En checken lukt niet? Ik tik, maar je hoort het door de speaker te horen, maar dat gebeurt niet.
2. Hoe aard ik mijn brug dan?
3. Als ik dan een multimeter aansluit. De weerstand moet toch ondeindig zijn als ie geaard is toch?
4. Kan ik mijn amp aarden door gewoon van een schroefje een draadje naar de verwarmingsbuis te trekken?

Overigens is er ook een flinke hum.

Markmoos
31 december 2005, 02:09
Heb je toevallig singlecoils? had ik met m'n stratocaster ook last van, als je niet weet dat het radio is schrik je je de tyfus :P als je humbuckers hebt weet ik het zo een twee drie niet, maar denk toch iets met je gitaar, niet je amp of kabels.

Markmoos
31 december 2005, 02:09
Heb je toevallig singlecoils? had ik met m'n stratocaster ook last van, als je niet weet dat het radio is schrik je je de tyfus :razz: als je humbuckers hebt weet ik het zo een twee drie niet, maar denk toch iets met je gitaar, niet je amp of kabels.

armageddon
31 december 2005, 11:14
Geen singlecoils. Ik weet dat die de hum niet bucken nee :)

Ik heb een gitaar met Emg-elementen (81 en 85) en een Ibanez GSA60 die ik alleen op hummies draai.

Weet iemand dan hoge kwaliteit kabel merk en waar ik die kan bestellen?
En ik ga binnenkort een duurdere Dean Hardtail kopen, dus betere bouwkwaliteit, ongemod...ben benieuwd.

armageddon
1 januari 2006, 16:36
Okie, nog even bezig geweest:

De Ibanez TS9 (nieuwe) zorgt voor 60% van de hum. Die eruit en dat scheelde enorm, maar ik wil hem wel blijven gebruiken. De radio is met wat kabels proberen nu op acceptabel niveau.

Als ik aan mijn volumepot draai van de gitaar neemt mijn hum supererg toe. stop ik met draaien, dan wordt de hum weer minder. Aardingsprobleempje? Zal ik eens een stukje verf van de verwarmingspijp strippen en dan het stopcontact of de versterker verbinden daarmee?

Orpheo
1 januari 2006, 16:50
raar... ik heb dat nog NOOIT gezien of gehoord. ik heb al wel eens die TS9 gebruikt, maar nog nooit zoiets meegemaakt. ook niet dat als je aan de vol.pot draaide dat je dan meer ruis of radio kreeg...

armageddon
1 januari 2006, 18:08
Even voor de goede orde. Het stopcontact waar de verdeler op zit (met daarop de voeding voor de TS9, en de amp is niet geaard. Dus al zou de gitaar goed geaard zijn denk ik dat het nu 100% de aarding van het stopcontact is, aangezien ik in mijn studentenwoning, waar alles geaard is, nooit last had van hum.

vidar
1 januari 2006, 20:01
hoe goed je je gitaar ook aard en hoe goed je kabels ok zijn, als je versterker niet geaard is maakt dat allemaal geen flikker uit :) ik denk dat als je ervoor zorgt dat je amp geaard is dat je dan een groot deel van de ruis kwijt zult zijn. succes

vidar
1 januari 2006, 20:08
hoe goed je je gitaar ook aard en hoe goed je kabels ok zijn, als je versterker niet geaard is maakt dat allemaal geen flikker uit :) ik denk dat als je ervoor zorgt dat je amp geaard is dat je dan een groot deel van de ruis kwijt zult zijn. succes

birt
1 januari 2006, 23:26
Even voor de goede orde. Het stopcontact waar de verdeler op zit (met daarop de voeding voor de TS9, en de amp is niet geaard. Dus al zou de gitaar goed geaard zijn denk ik dat het nu 100% de aarding van het stopcontact is, aangezien ik in mijn studentenwoning, waar alles geaard is, nooit last had van hum.

wat zit je dan eerst over aarding te zeggen als je al wist dat het stopcontact niet geaard is. had je dit in je eerste post gezegd dan was dit topic niet nutteloos volgeschreven. je wist zelf al het antwoord op je vraag.

armageddon
7 januari 2006, 22:32
Okee, hopelijk heeft er iemand nog een ingeving, want ik snap er geen fuck meer van.

Ik heb nu een dure Spectraflex kabel tegen de radio (helpt!) en een nieuwe gitaar (was ik toch al van plan :D), een Godin Freeway Floyd. Ik ga er dus van uit dat deze kabel en gitaar goed geaard zijn. Vervolgens heb ik mijn versterker in een kamer in het huis gezet welke aangebouwd was 8 jaar geleden. Alles in deze kamer is 100% zeker geaard.
Maar ik heb nog steeds een ratelgeluid er doorheen. Als ik het snoer eruit trek hoor ik nauwelijks iets. Alleen als ik het volume helemaal open gooi, maar dan hoor ik gewoon de noise van de buizen. En dat verbleekt toch bij de herrie die eruit komt als ik erop gitaar zou spelen. Als ik vervolgens mijn gitaar aansluit begint het met ratelen. Als ik mijn volumepot helemaal dichtdraai wordt het 3x zo sterk ofzo. Als ik mijn snaren los laat hoor ik ratelen, als ik ze aanraak wordt het minder.
What the hell is er aan de hand? Is het normaal dat er hum is ofzo? Komt het dan toch door de verhoogde radio-activiteit van de zendmast hier in IJsselstein? We zitten er ongeveer 4km vanaf, maar de invloed op de telefoons is wel duidelijk (we horen altijd Classic FM door de telefoons heen).

Iemand nog tips???