PDA

View Full Version : Welk effect in hemelsnaam!!!



Chiel
10 oktober 2002, 13:39
k ben niet zo’n effectenman, maar een delay’tje en een chorus hier-en-daar vind ik wel kunnen.
Ik was eigenlijk van plan om hiervoor een G-major aan te schaffen, maar het grote probleem ervan is dat deze (hoe je het ook bekijkt) mijn geluid aantast. Mijn analoge geluid wordt door een dergelijke bak eerst omgezet in een digitaal signaal en vervolgens aan het eind van de effectketen ‘uitgekotst’. Het mag dan wel 24bit zijn (zodat mijn analoge volt signaal in 1,6 miljoen deeltjes wordt verdeeld) maar toch merk je het aanzienlijk.
Ik gebruik nu een effectprocessor met een 20bit AD converter (die effectief misschien 60% presteert t.o.v. de G-major) maar het verschil ervan (zodra ik de effectketen aanzet) is enorm. Ook al heb ik de effecten uit staan, toch verliest het oorspronkelijke geluid meteen haar karakter zodra de effectprocessor in de loop wordt gezet.
Ik heb zelf een Ernst Fliek Rover Pre-amp en deze heeft enorm veel aansluitmogelijkheden (Pre-loop, Post-loop, serieel, parallel etc. etc.). Wat ik ook probeer, een onaangetast analoog signaal krijg ik niet.
Nu wordt voortaan mijn droge gitaarsignaal met een microfoon voor de speakerkast opgenomen en deze wordt vervolgens vanuit de PA teruggestuurd en door de effectprocessor gehaald. Hiermee kun je zeer acceptabele resultaten mee behalen, maar het moet toch ook anders kunnen? Bovendien hoor je zelf niet de mate van het effect in de zaal, omdat je geen monitor hebt voor je gitaargeluid.

Iemand met ideeën?

Rutger
10 oktober 2002, 14:17
Probeer eens Carl Martin pedalen, die laten je gitaargeluid volledig in zijn waarde. Ik heb hun delay en die is van topkwaliteit. De chorus zou je zelf eens moeten proberen. Het kost wat meer maar het is het zeker waard.

Laurens
10 oktober 2002, 16:40
en zo'n midilooper-achtig ding met allemaal aansluitingen ( is dees niet zoiets :GCX Guitar Audio Switcher, http://www.voodoolab.com/gcsystem.html ), dan kan je de effecten uit je signaal halen als je ze niet nodig hebt ?

Chiel
10 oktober 2002, 16:44
Die VooDoo ken ik, maar het gaat nou juist om signaalbehoud met effecten. Ik kan nu ook al de loops in- en uitschakelen en daarmee ook de effectlus bypass zetten. Daar zit het probleem dus ook niet.

Rectifier
10 oktober 2002, 17:08
Wat jij nodig bent is een rack mixer.
Of een Lexicon MPX-G2, die tast je signaal niet aan. (die heb ik ook ;D )

http://www.nobels.com

Musik-Produktiv heeft veel van zulke mixers.
Je moet je G-major dus parallel uit de Ernst jassen en dan via een Line Mixer dus terug in je poweramp. FX level van de TC op 100%
en dan met de input van de linxe mixer regelen.

Maar volgens mij hoort ie niet zoveel signaal te vreten. Heb ik nog nooit klachten over gelezen.

Kjiratsiekoedel
10 oktober 2002, 17:37
het zijn 16777216 deeltjes hoor

Jimi Hendrix
11 oktober 2002, 08:10
Toevallig laat ik nu door Ernst het volgende systeem bouwen:
- Voor de versterker: serieele loops waarin pedaaltjes komen
- Na de versterker: parrallelle loops waarin delay etc komen (heb nu ook een gmajor, zal het voorlopig wel daarmee doen maar in de planning zit het aanschaffen van 1 delay, 1 galm en 1 chorus.)

Alles schakelbaar via midi, en hopla geen D/A conversie meer op het hele signaal en alles op afstand schakelbaar!
dure grap maar dan heb je ook wat voor de rest van je leven... (ik ben nog jong :wink:)

srv-man
11 oktober 2002, 22:58
Nou, met de signaalaantasting van de G-Major valt het allemaal reuze mee. Verder heeft het bijv. weinig zin om dan een G-Force te nemen, die heeft dezelfde converters. Bij parallelschakeling zou het in principe nog beter moeten worden.
Wil je echt verlost zijn dan kun je de volgende, door pro´s beproefde, methode gebruiken. Het droge gitaarsignaal gaat rechtstreeks naar 1 speaker(kast). Na de eindtrap tap je dit af (met bijv. een palmer oid), dat signaal gaat door je effecten en naar een stereo eindtrap die ook weer een paar speakers (of speakerkasten) aandrijft.
Voordelen zijn duidelijk, je gitaarsignaal blijft onaangetast. Je kunt dit bijv. ook met één 4x12 kast doen (2 speakers droog, 2 met effect (links/rechts). Nadeel is dat je op het podium wel 3 microfoons nodig hebt. Maar goed, Ed van Halen, Steve Lukather en vele anderen doen (of deden) dit zo.

srv-man
11 oktober 2002, 23:00
Op 2002-10-10 14:17, schreef Rutger:
Probeer eens Carl Martin pedalen, die laten je gitaargeluid volledig in zijn waarde.

Dus niet! Ik heb een hot drive´n boost MK2 gehad. Met effect uit was het signaal beduidend harder dan wanneer hij er niet tussen zat.

FragDaddy
12 oktober 2002, 19:45
voor het 'oefenen' kun je misschien beter losse pedaaltjes gebruiken, die klinken toch het best.

voor live gebruik is een multi-effect erg makkelijk. het publiek hoort het verschil toch niet!

(serieus.)

Rutger
14 oktober 2002, 09:55
[/quote]

Dus niet! Ik heb een hot drive´n boost MK2 gehad. Met effect uit was het signaal beduidend harder dan wanneer hij er niet tussen zat.
[/quote]

Dat begrijp ik niet. Ik hoor van hot drive´n boost -gebruikers dat ze er juist zo blij mee zijn omdat het je gitaargeluid met rust laat. Bovendien heb ik voor hun echo gekozen omdat andere echo's aan je gitaargeluid rommelen en die van hun nog het minste.

srv-man
14 oktober 2002, 23:50
[/quote]

Dat begrijp ik niet. Ik hoor van hot drive´n boost -gebruikers dat ze er juist zo blij mee zijn omdat het je gitaargeluid met rust laat. Bovendien heb ik voor hun echo gekozen omdat andere echo's aan je gitaargeluid rommelen en die van hun nog het minste.
[/quote]
Kan ik me voorstellen, ik vond het ook vreemd, maar het was echt waar. Als hij niet aan stond versterkte hij toch het geluid een klein beetje. Misschien had ik wel een slecht exemplaar, want hij staat erom bekend het signaal intact te laten en een true bypass te hebben.

dml
15 oktober 2002, 03:48
Gewoon een Eventide kopen, incl. het Bob Bradshaw switch/loopsysteem........

Chiel
15 oktober 2002, 08:54
Daar zal ik nog even mee moeten wachten, want ik heb net een Ferrari F50 besteld...

dml
15 oktober 2002, 09:24
Tja, first thing's first......a man's gotta do what a man's gotta do.

maestro_nl
15 oktober 2002, 22:03
Een afgeleide van deze topic is al eerder aan de orde geweest.

Echt, bij een goed aangesloten G-major op bypass KUN JE HET VERSCHIL NIET HOREN!!!!!!!!!!!!!! met true bypass.

Ik mix zelf m'n eigen droge gitaarpartijen digitaal in met m'n g-major in de studio.
Dus digitaal aansturen en digitaal uitsturen via de MAC-computer (ProTools). Hierbij worden dus de externe converters van de studio gebruikt. 1 converter is dan al duurder dan 5 G-majors.
Dus een 'dedicated' converter. Kan het nog beter?
Conclusie: het enige verschil met een nog betere converter is dat je meer hoog in je effecten krijgt, maar verschil in je droge signaal hoor je niet!.