PDA

View Full Version : Nieuwe fuzz voor moi! :D



groovyB3
29 december 2005, 15:59
Gisteren ff langs Gerard geweest met als doel: een fuzz!

Mijn voorkeur was in eigenlijk gelijk al de London Fuzz 2. Heb een jaar terug al een LF2 gehad, maar met iets andere transistors en 100k volumepot, wat ik dus superkut vind bij een fuzz face. MJM heeft het blijkbaar begrepen en er een 500k volumepot ingezet voor een partij headroom waar je ziek van wordt. My kind of thing! :)

Aangekomen bij Gerard haalde ie een koffer tevoorschijn waarvan ik in eerste instantie dacht dat er een basgitaar in zat. Dat bleek dus een pedalboard te zijn gevuld met heel veel leuke speeltjes :D

We hadden helaas maar een uurtje om wat dingen snel te testen, dus ik heb gelijk de MJM London Fuzz 1 en 2 met elkaar vergeleken. Van die 2 was de LF2 gelijk m'n favoriet. De LF1 was wel zeer romig, maar mistte toch wat rauwheid erin vond ik. Daarna de MJM Brit Bender aangezet en werd gelijk helemaal omver geblazen door het vieze geluid wat daar uit kwam. Man oh man wat een partij lekkere vunzigheid :D Begon toen serieus te twijfelen of ik die Brit Bender zou meenemen ipv de LF2, maar me uiteindelijk bedacht dat ik eerst een algemener inzetbare fuzzface heb.

Ook nog een groot aantal andere pedalen getest. Zeer geil allemaal :D
De Keeley Fuzz Head vond ik eigenlijk meer een Overdrive Head, meer overdrive met fuzzig karakter. Deed me erg denken aan de fuzz van Cesar Diaz. De Java Boost en Katana boost waren ook zeer lekker, maar de lekkerste booster op het hele board vond ik toch wel Speedy's FA1 clone, werkte supergoed samen met andere overdrives en fuzzes. De Time Machine boost vond ik ook erg lekker, maar die had gelijk weer een totaal eigen karakter en was naast een clean boost ook een beetje een tone shaper. Niet geheel ongewenst natuurlijk, maar soms kan het vervelend zijn als je toon teveel verandert door kleuring van een booster en Speedy's FA1 liet alles netjes door en gaf alleen maar meer ballen (zoals het een booster betaamt :D ).

Het enige pedaal dat ik een beetje tegen vond vallen was de Diamond Drive, maar dat was volgens mij meer een smaakkwestie. De rest van het assortiment was allemaal zeer erectieopwekkend :razz:

Kheb trouwens ook nog ff de AnalogMan Sunface NKT275 met Sun dial vergeleken met de MJM London Fuzz 1 en het verschil was echt miniem. De MJM was iets donkerder van klank, maar de Analogman is het prijsverschil iig niet waard.

Uiteindelijk dus zeer tevreden naar huis gegaan met de LF2 :D

Trouwens, dikke thumbs up voor Gerard's pedalenshop! Alle pedalen netjes op hetzelfde board zodat je alle pedalen kunt combineren om te kijken of een combinatie wel of niet klinkt.
Check it out at www.gvees.com! :D

Rock&Roll
29 december 2005, 17:44
Wel jammer dat je nu opnieuw spullen moet kopen die je vroeger al eens gehad hebt... Te impulsief verkocht?

Negative K3 fan
29 december 2005, 17:50
goede zaak sash

Mitch
29 december 2005, 19:13
Zo, da's een tijd geleden !
Qua smaak niet veel veranderd zie ik :wink:

Speeddemon
30 december 2005, 11:45
Hey Sash, wat zoek je nou precies in een fuzz?
Ook een vraag voor andere fuzz-liefhebbers trouwens!

Het lijkt me vanzelfsprekend dat ie flink wat volume moet hebben (wat wel een probleem is als je een originele Fuzz Face 100% kopieert),
goed moet kunnen 'op-cleanen' als je je volume terugdraait...

verder nog iets?

Ik zit nu met 2 types fuzz te stoeien, en 1tje is een stuk veelzijdiger en is zelfs als overdrive te gebruiken (met bias voluit), maar de andere is gewoon veel smeriger en geeft meer sustain en zo'n "ffwwwooeeee" achtige "American Woman" solo tone.
Verder merk ik ook dat fuzzes gebaseerd op een Fuzz Face feller worden als je de Fuzz control verder opendraait, terwijl ze met 'Fuzz minimaal' juist soms iets te wollig zijn. Hier wil ik ook nog iets op vinden.

Verder ben ik wel een voorstander van (low-power) silicium transistoren heb ik gemerkt; Germanium is te veranderlijk, leakage sucks, moeilijk aan te komen (NPN dan) en duur. Voor m'n AC141's heb ik 4 euro per stuk moeten dokken (wel vintage & NOS; uit '79), terwijl een 2N3904 (Si NPN) iets van 15ct kost ofzo. :o

Rock&Roll
30 december 2005, 12:35
Ik zoek eigenlijk een fuzz die alletwee wat kan. De wat donkerdere ge-versie, met eveneens de felle en rauwe si-versie. Heb eens rondgekeken waar ik het al gezien heb speedy en kwam uit bij deze:

http://www.harmony-central.com/Newp/2004/Fuzz-Head.jpg

Maar in jouw versie dan :-D

Speeddemon
30 december 2005, 12:46
Ik heb van een hoop mensen begrepen dat die Fuzz Head meer een overdrive dan fuzz is.

Overigens kan ik wel een switchbare Fuzz Face bouwen voor je.
Wordt dan of een 125-B behuizing (12 x 6,5 x 3,8) of een 1590B (12 x 9 x 3).

Probleem is alleen wel dat ik die 125-B behuizing niet gepoederlakt kan krijgen voor een acceptabele prijs.

Rock&Roll
30 december 2005, 12:49
Poederlak schmoederlak :-D
Van mij mag je dat ding gerust lakken op de ouderwetse manier met decals...ik heb het resultaat nog nooit slecht gevonden.
Btw, dit staat op de keeley site als uitleg:
"Silicon/Germanium Toggle switch. This is like a gain/style switch. The "SI" mode inserts two diodes (one silicon and one germanium in parallel) in the distortion circuit so you can have a modern twist on a vintage sound. It increases the gain and compression a bit for more sustain and for more of an overdrive mode.

The "GE" mode is just raw and open sounding!"

dus eigenlijk is het niet een chte switch tussen 2 paar transistoren...

Speeddemon
30 december 2005, 13:06
Maar jij zou dus wel 2 paren transistoren willen switchen?

Ik bedenk me ook dat je dan wel de trimpotmeter moet bijstellen (om die 4.5V over de Collector van transistor 2 te houden). Dus ik vraag me af in hoeverre dat haalbaar is.

Rock&Roll
30 december 2005, 13:10
Maar jij zou dus wel 2 paren transistoren willen switchen?


In principe niet hoor, ik kan me perfect vinden in de keeley manier, maar ik zou ze omgekeerd willen :oops:
Dus als basis de silicium transistoren...
In hoeverre is dat eigenlijk mogelijk? Zelfde manier als bij de keeley fuzz head maar omgekeerd.

Speeddemon
30 december 2005, 13:19
Maar jij zou dus wel 2 paren transistoren willen switchen?


In principe niet hoor, ik kan me perfect vinden in de keeley manier, maar ik zou ze omgekeerd willen :oops:
Dus als basis de silicium transistoren...
In hoeverre is dat eigenlijk mogelijk? Zelfde manier als bij de keeley fuzz head maar omgekeerd.
Als je siliciumtransistoren als basis neemt, kun je het fuzz effect NIET afzwakken door er nog eens extra germanium zooi achter te gooien, ben ik bang. Ik ben overigens met iets anders bezig, waar je mogelijk wel wat aan hebt. Hierbij kun je de 'grit' van de fuzz instellen, van rauw tot smooth.

Rock&Roll
30 december 2005, 13:29
Dus als je een silicium fuzz zou nemen, kan je het aggressieve afzwakken tot vroege hendrix fuzz?

Speeddemon
30 december 2005, 14:07
volgens mij wel. Maar ik ga nog stoeien met wat verschillende silicium transistoren.

Einzeln
30 december 2005, 15:12
Ik zoek een muur van geluid. Diep donker. Motorpsycho geluid.
Ik denk dat ik dus een big muff zoek.

jero
30 december 2005, 16:00
wie kan mij trouwens uitleggen waarom de volgende verbeteringen tov de originele fuzz face het fuzz geluid negatief zouden beinvloeden:

- adapteraansluiting
- adapteraansluiting met 'negative pin'
- led

Je ziet nogal eens FF cloners die geen led, geen adapteraansluiting inbouwen omdat het ten koste zou gaan van de kwaliteit van de fuzz. Ook zie je vaak fuzzes met positive center adapteraansluitingen (handig! .... not)

oh en sascha gefeliciteerd met je LF2 :)

birt
30 december 2005, 16:15
wie kan mij trouwens uitleggen waarom de volgende verbeteringen tov de originele fuzz face het fuzz geluid negatief zouden beinvloeden:

- adapteraansluiting
- adapteraansluiting met 'negative pin'
- led

Je ziet nogal eens FF cloners die geen led, geen adapteraansluiting inbouwen omdat het ten koste zou gaan van de kwaliteit van de fuzz. Ook zie je vaak fuzzes met positive center adapteraansluitingen (handig! .... not)

oh en sascha gefeliciteerd met je LF2 :)

omdat een originele fuzz face met PNP germaniums de + aan aarding heeft ipv de -

omdat het een circuit is dat heel makkelijk behoorlijk gaat ruisen met een adapter en veel minder met een batterij.

en omdat een led die batterij nu eenmaal sneller leeghaalt :P

Frusciante
30 december 2005, 16:23
mmmmm die lf2 lijkt me id super, heb er helaas nog niet mee gefuzzed.
wat ik zoek in een fuzz, ik denk dat je toch een tweedeling kan maken in fuzzen. de big muff types, high gain meer dist dan fuzz, en de germanium fuzz face clonen. mijn voorkeur ligt vooral in de laatste categorie.
voor speeddemon,, wat ik in een fuzz wil,,,
* geen enorme brei vooral in de lagere regionen.
* geen distortion maar fuzz
* niet TE veel volume (misschien interne volume regeling, anders wordt de volume overdrive/fuzz knob haast niet gebruikt) bv ik zet de volume van me ts9 bijna op max vind ik mooier dan de drive op max, plus het output level veranderd dan amper.
* goed kunnen opcleanen (maar dat doen bijan alle fuzzen vrij aardig)
* een tone knob zoals bv de roadrunner fuzz (is wel meer een big muff id)
maar dat zou wel ideal zijn bv bij lage instelling fuzz/gain wat donkere toon terwijl bij gecrankte je de toon kan aanpassen zodat de lagere tonen nog goed overeind blijven.. tja alleen veranderd het schema dan wel aanzienlijk.
heb je de cat's eye mista fuzz wel eens gehoord ??? komt in de buurt van de lf 1 ,,, mooie sound.

Frusciante
30 december 2005, 16:26
mmmmm die lf2 lijkt me id super, heb er helaas nog niet mee gefuzzed.
wat ik zoek in een fuzz, ik denk dat je toch een tweedeling kan maken in fuzzen. de big muff types, high gain meer dist dan fuzz, en de germanium fuzz face clonen. mijn voorkeur ligt vooral in de laatste categorie.
voor speeddemon,, wat ik in een fuzz wil,,,
* geen enorme brei vooral in de lagere regionen.
* geen distortion maar fuzz
* niet TE veel volume (misschien interne volume regeling, anders wordt de volume overdrive/fuzz knob haast niet gebruikt) bv ik zet de volume van me ts9 bijna op max vind ik mooier dan de drive op max, plus het output level veranderd dan amper.
* goed kunnen opcleanen (maar dat doen bijan alle fuzzen vrij aardig)
* een tone knob zoals bv de roadrunner fuzz (is wel meer een big muff id)
maar dat zou wel ideal zijn bv bij lage instelling fuzz/gain wat donkere toon terwijl bij gecrankte je de toon kan aanpassen zodat de lagere tonen nog goed overeind blijven.. tja alleen veranderd het schema dan wel aanzienlijk.
heb je de cat's eye mista fuzz wel eens gehoord ??? komt in de buurt van de lf 1 ,,, mooie sound.

Frusciante
30 december 2005, 16:27
mmmmm die lf2 lijkt me id super, heb er helaas nog niet mee gefuzzed.
wat ik zoek in een fuzz, ik denk dat je toch een tweedeling kan maken in fuzzen. de big muff types, high gain meer dist dan fuzz, en de germanium fuzz face clonen. mijn voorkeur ligt vooral in de laatste categorie.
voor speeddemon,, wat ik in een fuzz wil,,,
* geen enorme brei vooral in de lagere regionen.
* geen distortion maar fuzz
* niet TE veel volume (misschien interne volume regeling, anders wordt de volume overdrive/fuzz knob haast niet gebruikt) bv ik zet de volume van me ts9 bijna op max vind ik mooier dan de drive op max, plus het output level veranderd dan amper.
* goed kunnen opcleanen (maar dat doen bijan alle fuzzen vrij aardig)
* een tone knob zoals bv de roadrunner fuzz (is wel meer een big muff id)
maar dat zou wel ideal zijn bv bij lage instelling fuzz/gain wat donkere toon terwijl bij gecrankte je de toon kan aanpassen zodat de lagere tonen nog goed overeind blijven.. tja alleen veranderd het schema dan wel aanzienlijk.
heb je de cat's eye mista fuzz wel eens gehoord ??? komt in de buurt van de lf 1 ,,, mooie sound.

Speeddemon
30 december 2005, 16:54
wie kan mij trouwens uitleggen waarom de volgende verbeteringen tov de originele fuzz face het fuzz geluid negatief zouden beinvloeden:

- adapteraansluiting
- adapteraansluiting met 'negative pin'
- led

Je ziet nogal eens FF cloners die geen led, geen adapteraansluiting inbouwen omdat het ten koste zou gaan van de kwaliteit van de fuzz. Ook zie je vaak fuzzes met positive center adapteraansluitingen (handig! .... not)

oh en sascha gefeliciteerd met je LF2 :)
Ik zou 't niet weten,
maar ik geef je groot gelijk dat het onhandig is, en daarom werk ik ook met een NPN versie (die al standaard negative ground is).

En m'n Rangemaster clone is weliswaar PNP, maar wel negative ground.
Ik had begrepen dat PNP negative ground voor een Fuzz Face vreemde resultaten oplevert, zoals oscillatie e.d.

groovyB3
30 december 2005, 19:48
Hey Sash, wat zoek je nou precies in een fuzz?
Ook een vraag voor andere fuzz-liefhebbers trouwens!

Het lijkt me vanzelfsprekend dat ie flink wat volume moet hebben (wat wel een probleem is als je een originele Fuzz Face 100% kopieert),
goed moet kunnen 'op-cleanen' als je je volume terugdraait...

verder nog iets?



Tja, wat zoek ik in een Fuzz Face... Ik ben er op uitgekomen dat een siliconen fuzz face voor mij gewoon de ideale fuzz is. Germanium is ook erg lekker, maar klinkt mij toch net iets té wollig en heeft iets te weinig sustain. Een siliconenfuzz heeft meer gain en klinkt een heel stuk agressiever dan een germaniumfuzz.

Sowieso is het volume belangrijk, vandaar dat ik ook helemaal blij ben met de 500k volumepot in de MJM. Het goed moeten opcleanen met het gitaarvolume terug is ook een vereiste, want m'n fuzz staat altijd aan, zelfs bij de meest cleane stukken. Het clean wat je dan krijgt vind ik mooier dan van de versterker zelf, zeker met een siliconenfuzz, want dat geeft net weer een extra twang of sparkle aan het geluid, vooral met een Strat.

Wat je zei over het doffer worden als de gain omlaag gedraait wordt is helemaal waar. MJM heeft dat opgelost dmv een trimpotje op het circuit. De MJM heeft trouwens BC109c transistors.

Lucluc
30 december 2005, 20:38
Het clean wat je dan krijgt vind ik mooier dan van de versterker zelf, zeker met een siliconenfuzz, want dat geeft net weer een extra twang of sparkle aan het geluid, vooral met een Strat.

:???: Zet je de versterker dan uit?


Wat je zei over het doffer worden als de gain omlaag gedraait wordt is helemaal waar. MJM heeft dat opgelost dmv een trimpotje op het circuit. De MJM heeft trouwens BC109c transistors.

Ik kan me dat nog herinneren van de Foxrox met dezelfde transitors, die had ook een interne trimpot. Dat was om de bias van de transistors in te stellen. Die fuzz klonk het mooiste met volume en gain alletwee voluit en dan probeerde ik met de interne trimpot het volume naar mijn smaak af te stellen. Ik vond dat onhandig, maar dit gaf toch echt het mooiste resultaat. Als je volume en gain iets terugdraaide, werd de fuzz veel te donker.

Speeddemon, kan ik in mijn fuzzfactory-kloon ook 2N3904 gebruiken? Moet ik dan het circuit aanpassen, andere weerstanden enzo?

Speeddemon
30 december 2005, 21:38
als de fuzzfactory gewone NPN transistoren gebruikt, dan is dat gewoon mogelijk.

@Sash; weet je daar meer van; dat trimpotje? Hoe groot is ie?
10k, 25k, 50k of 100k?

groovyB3
31 december 2005, 01:17
Nee ik heb geen flauw idee helaasch, maar mail die kerel van MJM eens (Mike heet ie geloof ik, maar weet ik niet zeker). Denkt dat ie het vast wel wil vertellen. Zo niet, dan mag je je multimeter wel een keer op mijn pedaal loslaten. ;)

BLOK182
31 december 2005, 13:13
Mooie site! Oh en gefeliciteerd met je fuzz!

Speeddemon
31 december 2005, 13:21
Nee ik heb geen flauw idee helaasch, maar mail die kerel van MJM eens (Mike heet ie geloof ik, maar weet ik niet zeker). Denkt dat ie het vast wel wil vertellen. Zo niet, dan mag je je multimeter wel een keer op mijn pedaal loslaten. ;)
Ik heb zo'n vermoeden dat jij mijn Si fuzz ook gaaf gaat vinden.

Die MJM Fuzzes zijn allemaal 1590BB behuizingen hè? (12 x 9 x 3)?
Ik ben van plan d'r daar ook een stel van te bestellen, om een ruime opzet voor de fuzz te maken, met wat leuke switchjes.

12 jaar nooit gegeven om fuzzes en nu wil ik er verschillende bouwen. :D :oops:

Lucluc
31 december 2005, 14:09
En ook al een rangemaster... straks ga je nog bejaardenmuziek maken, lekker vintage 8-)

groovyB3
1 januari 2006, 16:26
Nee ik heb geen flauw idee helaasch, maar mail die kerel van MJM eens (Mike heet ie geloof ik, maar weet ik niet zeker). Denkt dat ie het vast wel wil vertellen. Zo niet, dan mag je je multimeter wel een keer op mijn pedaal loslaten. ;)
Ik heb zo'n vermoeden dat jij mijn Si fuzz ook gaaf gaat vinden.

Die MJM Fuzzes zijn allemaal 1590BB behuizingen hè? (12 x 9 x 3)?
Ik ben van plan d'r daar ook een stel van te bestellen, om een ruime opzet voor de fuzz te maken, met wat leuke switchjes.

12 jaar nooit gegeven om fuzzes en nu wil ik er verschillende bouwen. :D :oops:

Hehehehe, fuzz is een goeie zaak man. Bij de een komt het wat eerder, bij de ander wat later, maar fuzz krijgen we allemaal :D

MJM fuzzes zijn idd 1590BB. Wat mij betreft het fijnse formaat voor een pedaal. Niet te klein (met maat 48 cowboy boots, is het niet zo fijn om een pedaal met het formaat van bv. de Keeley Javaboost in te trappen :D), maar ook niet te groot, zodat je nog wel een beetje ruimte overhoudt op je board :)

Ik ben idd zeer benieuwd naar je Si fuzz man. Lijkt me ook tof om een fuzz face te zien met, zoals je al zei, wat switches zodat je wat modernere opties kunt toevoegen.
Zou het trouwens mogelijk zijn om 2 fuzz face clones in 1 pedaal te bouwen? Waarvan dan de een een germanium fuzz face en de ander een siliconen fuzzface. 2 switches, aan/uit en ger/sil, zodat je onder het spelen kunt schakelen tussen 2 fuzz faces, zodat je bv. een mega romige slag kunt spelen met de germanium fuzz en dan voor een solo switched naar de siliconen fuzz, zodat je wat meer sustain hebt en wat meer attack, zodat het lijkt alsof je wat harder staat. Lijkt me wel heftig :)