PDA

View Full Version : Beginner in pedalen !



mies-bvd
29 december 2005, 14:57
Ik had een vraagje of jullie mij beetje kunnen adviseren !

Wat is mijn vraag : Ik heb nog nooit eigenlijk met pedalen gewerkt, alleen de standaard functies van mijn versterker.
Nu is mijn vraag ik wil nu toch wat effecten gaan aanschaffen !

En begreep dat die losse pedalen beter zijn dan de multieffecten omdat je de helft nooit gebruikt !

Heb zelf de laatste weken al aardig rond gezocht maar wordt nog niet echt wijzer.

Is er een soort must van die moet je hebben ?

Ik weet niet of jullie dit moeten weten maar zet het er gewoon even bij :
Marshall JCM 600 als versterker
Gitaren die ik er op gebruik :
Fender strat usa
Epiphone Les Paul met seymour duncan elementen.
En een soort zelfgemaakt Gibson SG

Muziek stijl :
Ik ben erg verschillend probeer uit elke stijl wel wat op te steken !

Maar voornamelijk speel ik veel :
Nickelback achtige muziek
Maar bij mij gaat het van Dire Straits tot Metallica


Bedankt alvast voor jullie hulp !

harrie-beton
29 december 2005, 15:54
gebruik even de zoekfunctie over je vraag over standaard pedalen setup voor een gitarist.
Die is al geweest.



En begreep dat die losse pedalen beter zijn dan de multieffecten omdat je de helft nooit gebruikt !

Aanbod schept ook vraag, als je een pedaal effect hebt dan gebruik je het soms. En misschien in de toekomst ga je het wel gebruiken.

Open deur:
je hebt goede multi-effect pedalen en goede losse pedalen.
Je hebt ook slechte losse pedalen en slechte multi-effecten. Los of multi zegt niks.

Tot slot, veel beginners stellen de vraag "wat is het best voor mij". Dat kunnen wij nooit beantwoorden. Dat bepaal je zelf, smaken verschillen.

mies-bvd
29 december 2005, 21:06
Probleem is de zoek functie werkt steeds niet :(

Daddy-O
30 december 2005, 00:14
voor een beginner vind ik een multi-effect wel interessant om wat effecten te leren kennen en om je eigen ding beetje te vinden ... begin bvb met een POD van line6, die is heel makkkelijk in gebruik en je kan zelfs nog klooien met versterker modellen e.d. ... en eens je weet welke effecten jouw ding zijn kun je ze nog altijd afzonderlijk gaan zoeken, een POD 2.0 kost tegenwordig bijna evenveel als 1 a 2 pedaaltjes ... dus jouw portemonnee zal dat ook leuker vinden, bovendien klinkt die POD wel oke, voor zijn geld super

Dastard
30 december 2005, 00:23
Misschien kan ik het een beetje beantwoorden aangezien je aangeeft van Dire Straits tot Metallica speelt.
Toen ikzelf begon met spelen hield ik van de Dire Straits maar ook van Metallica en Queen.
Ik heb toendertijd geleerd dat ik met bepaalde gitaren een bepaald geluid kon krijgen, en dat ik afwegingen moest maken welk geluid ik het mooist vond.
Ik kwam erachter dat Fender strat's gewoonweg niet mooi klinken voor metal, ik vond het zelf in ieder geval niet krachtig genoeg klinken, dus de keuze voor een gitaar met een humbucker was snel gemaakt.
Ik had mijn 1ste distortion pedaal al voordat ik een gitaar had, dus vanzelfsprekend speelde ik meteen toen ik met gitaarles begon al met een distortion.
En dat ging groeien, hoe meer ik hoorde in de muziek waar ik toen naar luisterde, hoe meer ik dat geluid wilde namaken, dus ik kocht een wah wah, en daarna een delay (helaas is die overleden, zelfs Dirk_Hendrik kon er geen leven meer in krijgen), toen heb ik een Phaser en een Flanger gekocht, en opnieuw een distortion, daarna een soort van Chorus en wederom nog een overdrive/distortion.
Wat ik wil zeggen met dit lange verhaal is dat je gewoon goed moet luisteren naar wat je mooi vindt, wat wil je gaan spelen en wat ga je er aan doen om dat geluid te krijgen.
Heb je misschien een gitaarheld ?
Zoek op internet op wat hij/zij gebruikt voor effecten.
En met een beetje nieuwsgierigheid en geluk creeer je je eigen sound, een sound waar jij van houdt.
Enne het maakt niet uit wat de rest van de wereld vindt, zolang jij maar trots bent op jouw geluid, spullen en muziek...

Robbert
30 december 2005, 00:38
Eens met bovenstaande reacties.

Jaren terug heb ik een Zoom 1010 digitaal multieffect gehad. Heeft mij veel geleerd over geluiden die beschikbaar zijn en wat mij wel en niet ligt.

Vervolgens heb ik de meeste soorten pedalen los gekocht. Vanwege interesse en omdat ik het gewoon beter vind klinken. Maar eerlijk toegegeven, veel meer digitale multieffecten heb ik niet getest.


Dus. Gezien je brede smaak en nog niet duidelijk weten welke kant je op wilt, als je dat überhaubt zou willen, een POD is iedergeval leuk als eye opener.

Robbert
30 december 2005, 00:39
dubbel

mies-bvd
30 december 2005, 12:55
Het probleem is niet bij mij dat ik net begin met gitaar spelen !
Ik speel al 9 jaar gitaar maar ben gewoon een noob op het effecten gebied !

En echt voorbeeld denk ik Ryan Peake - Lead Gitaar nickelback

Ik heb alleen zijn pedalen lijst uit 2001 ...
http://guitargeek.com/rigs/img/n/nickelback_ryan_2001.gif

En veel van die bedalen die ik zag waren al vervangen door boss door nieuwere types !

Zit nu ook een beetje op marktplaats rond te kijken !


Maar die pod dingen ken ik die heeft een vriend van mij ook ben er zelf niet echt denderend van omdat je ze niet met de foot kan bedienen en dat vindt ik toch echt wel een must !