PDA

View Full Version : Condensators in cab?



Jeanken
29 december 2005, 12:32
Ik heb onlangs een zelfbouw cab van iemand op de kop getikt, toen ik het openschroefde zag ik een stel condensators op een wel heel vreemde manier aan de speaker verbonden, wat zou dit voor nu kunnen hebben, en kan er ook hier grote spanning op zitten of kan ik ze gewoon verwijderen?

nicoverduin
29 december 2005, 12:41
Zijn filters waarschijnlijk. En die spanningen op de speakers zijn niet zo hoog hoor. Welke waaren en hoe zijn ze geschakeld?
Nico

Jeanken
29 december 2005, 12:56
Ik zal de waarden vanavond ofzo eens nakijken, kheb hem daarjuist maar eens opengeschroefd om te zien welke speaker er inzat (Mooie nieuwe JBL 15") en om te kijken wat voor hout het was (multiplex, onbekend welke soort voor mijn lekenoog) toen ik aan de input een 'kluitje' blauw zag hangen, zag toen dat het condensators waren en probeerde te zien hoe ze geschakeld zaten maar het was werkelijk een 'kluitje', raakte er zo niet meteen wijs uit en ik wist toch niet waar ze toe dienden dus heb ik er voorlopig enkele schroeven terug ingezet zodat ik ze later weer makkelijk kan openen.
Ik dacht ook al aan een soort filter, maar aan de sound te horen zou dat nogal een slechte keuze geweest zijn, weinig hoog, weinig mids en veel bas, het was nochtans een gitarist dacht ik van wie het was, dit geeft een heel doffe levenloze en vooral onbruikbare klank..
Ik zal ze gewoon losknippen en de speaker eens direct op de output solderen, zien wat dat geeft e anders gaan we zelf eens experimenteren met condensators :)
Alvast bedankt, normaal weet ik vanavond dus meer te vertellen.

Vonk
29 december 2005, 13:29
Toen ik laatst een oude hifi-speakerkast opensloopte, vond ik 3 speakers (laag,mid,hoog) aan 2 zaten condensators en 2 hadden koperen spoelen.

Op internet vond ik toen een site, ik weet niet meer waar, die zei dat
de condensator lage tonen filtert voor de tweeter en mid, en
een koperen spoel hoge tonen filtert voor mid en woofer.

...of andersom...

waarom je dit systeem zou gebruiken voor een gitaarcab (die toch altijd dezelfde grootte speakers moet hebben) is mij een raadsel.

Vonk
29 december 2005, 13:30
...

chennie
29 december 2005, 15:36
simpel uitgelegd:

bij een hifi speaker heb je meestal twee of drie speakers, één voor bass, één voor hoge tonen en soms iets voor de mid. Iets moet er dus voor zorgen dat de lage tonen van je cd speler of iets ook daadwerkelijk naar de speaker voor de lage tonen gaat. Hoge tonen kan die gewoon niet aan. Datzelfde geldt voor de speaker voor de hoge tonen; lage tonen (lage frequenties) kan die niet aan. Daar komt dus een electrisch netwerkje te pas. Deze zorgt dmv een netwerk van weerstand, condensator en spoel, welk deel van het signaal naar welke speaker gaat.

Je kan niet zeggen dat een condensator voor de lage tonen zorgt of iets dergelijks. Het is een combinatie van weerstand condensator en of spoel, waarbij de manier van schakelen het eindresultaat geeft.

Dat een dergelijk filter netwerk in een gitaarcabinet verbaast me, omdat een gitaarspeaker is gebouwd op het gehele frequentiebereik van de gitaar. Dus met één speaker kan je alle frequenties van de gitaar weergeven.
@TS; het klinkt alsof de condensator en dergelijke is geschakeld als een low pass filter; deze laat alleen laag door. Het is veilig om deze aan te raken.

Negative K3 fan
29 december 2005, 17:47
misschien dat het een soort 'conjunctive filter' vormt, maar dan bij de speaker ipv. voor de primaire kant van de OT.

Negative K3 fan
29 december 2005, 17:48
misschien dat het een soort 'conjunctive filter' vormt, maar dan bij de speaker ipv. voor de primaire kant van de OT.

Jeanken
29 december 2005, 17:56
Ik zie het nut niet van de treble en mids af te knijpen gewoon, maar bon, kga er mijn hoofd niet over breken, eerst eens kijken wat het juist is en zien wat de kast geeft zonder.
Hij staat niet thuis maar in de buurt dus ik zal normaal vanavond wel eens kunnen kijken al.
Eigenlijk kan je op deze manier je tonecontrols uitbreiden, enkele pots of schuifweerstanden met verschillende condensatorwaarden monteren en solderen en je kan je cab afstellen, een dezer ook eens me experimenteren, iemand tips?

Jeanken
29 december 2005, 18:00
misschien dat het een soort 'conjunctive filter' vormt, maar dan bij de speaker ipv. voor de primaire kant van de OT.

Het is gewoon een cab, het zou toch effectiever zijn in de desbetreffende amp, anders gaat elke top die je op de cab zet beïnvloed worden..

bert k
29 december 2005, 18:07
Ik vermoed dat je cab vroeger gebruikt is in combinatie met een aparte hoogkast. In dat geval is een filter wel logisch.

Jeanken
29 december 2005, 22:42
Net gechecked wat het nu juist was, en wat ik aanzag als een hoopje condensators blijkt 1 condensator lookalike te zijn, maar van dichterbij gezien is het een holle cilinder die eruitziet als een condensator, er staat op 1Ohm, xx%, heeft niet zoveel belang hoeveel, maar ook een aantal Watt en dan nog iets in de trant van 8N156, zeg maar iets hoor, maar wist dus niet meteen wat het was, geen Fje te bekennen.
In dezelfde kleur zaten er ook nog enkele volle cilinders, maar met windingen langs de buitenkant, leken wel niet op condensators qua uiterlijk, verder stond er niets op vermeld.
Alls was in serie geschakeld en op een hoopje gefrommeld als het ware, kheb het zooitje losgeknipt en de speaker hergesoldeert, klinkt echt lekker nu, ookal zal het me 'worst wezen' wat het juist was ben ik toch een beetje nieuwsgierig, dus als iemand een idee heeft..

birt
29 december 2005, 23:05
weerstanden. die zijn er waarschijnlijk in gezet om een deel van het vermogen te verwerken ipv dat diot door de speaker gedaan werd. of voor een impedantieverschil te maken

Jeanken
30 december 2005, 10:53
Geeft in ieder geval een veel beter geluid nu, de dofheid is eruit.
De waarden op de condensator lookalike doen e ook aan een weerstand denken, en dat zal het wel zijn, maar vanwaar komt dan de 8Nxxx code?
Wat zou dat impedantieverschil doen qua sound (en veiligheid voor de amp)?

birt
30 december 2005, 11:42
Geeft in ieder geval een veel beter geluid nu, de dofheid is eruit.
De waarden op de condensator lookalike doen e ook aan een weerstand denken, en dat zal het wel zijn, maar vanwaar komt dan de 8Nxxx code?
Wat zou dat impedantieverschil doen qua sound (en veiligheid voor de amp)?

voor een buizenamp zou ik eerst alles eruit gooien en gewoon de impedantie van de speaker gebruiken. voor solid state is een hoge impedantie niet zo erg en mag je er van uit gaandat hoe hoger de impedantie is, hoe minder volume.

Jeanken
31 december 2005, 11:36
Gelukkig dat ik het toevallig ontdekte, want een verkeerde impedantie kan even goed slecht zijn voor je amp, een goeie match is toch nog altijd het veiligste.
Bedankt