PDA

View Full Version : Maatsoorten Ritmes etc?



Deftonic
28 december 2005, 22:22
Gitaristuuh,

Ik zat laatst naar TOOL te luisteren, nu hoor ik in veel van hun nummers een rare maatsoort of Ritme, ik weet t verschil niet echt.

Het klonk niet echt als een 4/4 standaard shit.. weet iemand hoe ik dit kan oefenen? is er een programma of een site? waar ik kan horen hoe zo'n telling gaat? Hoe ik zelf moet tellen?

Volgens mij gebruiken ze echt een andere maatsoort? of het is echt onregelmatig als de pest? Voorbeelden: Ticks and Leeches, Forty Six & Two, The Grudge etc.

Bl44t44p
28 december 2005, 22:39
Zelfs de bekendste nummers als Lateralus heeft vrij vage maatsoorten en wisselingen (7/8- 8/8 - 9/8 ofzo iets). Om het te zien en begrijpen kun je denk ik het beste nog een Powertab of Guitar Pro gebruiken, maarja aangezien powertabs.net door die idioterie met tabs momenteel down is zul je even een alternatief moeten zoeken.

Echter... om het te leren spelen kun je het naar mijn idee toch het beste op gehoor doen, luister het vaak genoeg zodat je het precies in je hoofd hebt, probeer evt met een vast (gemute) akkoord eerst het goede ritme mee te spelen/tikken en dan ZOU het uiteindelijk wel moeten lukken... succes ;)

sneez0r
28 december 2005, 23:12
Maatsoort/metrum geeft aan hoeveel tellen van welke duur er in een maat gaan, dus 4/4, 12/8 of wat dan ook (en soms ook hoe een stuk is ingedeeld in maten). Ritme geeft alleen de duur van tonen en rusten aan. Stel dat je iets korts op een tafel drumt, dan is er wel een ritme maar niet noodzakelijk een metrum.

Probeer altijd eerst het 'hoofdaccent' te voelen. Daarna kan je de 'nevenaccenten' invullen. Het is soms al mooi als je weet wanneer een bepaald patroon zich herhaalt, zonder dat je het precies aanvoelt. Soms is er gewoon een grijs gebied, dan weet je niet of het een vierkwartsmaat is en de accenten steeds wisselen of dat het een 9/8-maat is. Als je er echt moeite mee hebt (of het leuk vindt) kan je beginnen met Dave Brubeck. Die heeft een aantal nummers met een vreemd metrum, zoals Take Five (5/4), Unsquare Dance (7/8), Blue Rondo a la Turk (9/8).

Deftonic
29 december 2005, 00:07
Blue Rondo a la Turk :p uhauha

Ik ben zelf ook Turks :D ik speel al 4 jaar gitaar, t gaat me goed qua ritmes enzo op 4/4 en vergelijkbare gelijke zooi..en 5/8 etc geloof...

12 123 12 123 etc.

Ik zal die nummers downloaden tnx voor de tip..

Bij TOOL ik heb echt veel geluisterd.. Ik ben ECHT GEKK op die gasten echt onwijs vette shit hebben ze en die combi met die maatsoorten etc.
Ik heb echt veel geluisterd.. soms kom ik er uit.. en dan maken ze een switch of wat dan ook.. dan volg ik t niet meer :P t blijft lastig die nummers.. ze duren ook fucking lang..

Kan je ook uit een metronoom die gekke maatsoorten halen?

Deftonic
29 december 2005, 00:08
Blue Rondo a la Turk :p uhauha

Ik ben zelf ook Turks :D ik speel al 4 jaar gitaar, t gaat me goed qua ritmes enzo op 4/4 en vergelijkbare gelijke zooi..en 5/8 etc geloof...

12 123 12 123 etc.

Ik zal die nummers downloaden tnx voor de tip..

Bij TOOL ik heb echt veel geluisterd.. Ik ben ECHT GEKK op die gasten echt onwijs vette shit hebben ze en die combi met die maatsoorten etc.
Ik heb echt veel geluisterd.. soms kom ik er uit.. en dan maken ze een switch of wat dan ook.. dan volg ik t niet meer :P t blijft lastig die nummers.. ze duren ook fucking lang..

Kan je ook uit een metronoom die gekke maatsoorten halen?

sneez0r
29 december 2005, 00:27
Ik heb een vrij simpele metronoom die tot 7 of 9 tellen in een maat kan gooien (bijvoorbeeld één harde tik en daarna vier zachtere voor een 5/4-maat).

Roy K.
29 december 2005, 01:29
Kan je ook uit een metronoom die gekke maatsoorten halen?

Maak het zo gek je wil met deze gratis metronoom:

http://www.pinkandaint.com/weirdmet.shtml

:cool:

sneez0r
29 december 2005, 13:57
Nice 8-)

Thijs G
29 december 2005, 22:45
Idd. Thanks Roy :D

@ Threadstarter, het word is tijd dat je naar wat progressieve muziek gaat luisteren :

dream theater
nevermore
yes
rush
mike oldfield
king crimson
tribal tech

Bijna elke maat een andere maatsoort :P

Het is opzich zo 123 moeilijk om te horen, tot je het echt uit gaat tabben, vooral op de accenten letten (alhoewel dit tegenwoordig erg moeilijk te horen is op studioopnames, alleen de drums hoor je meestal wel. )

Deftonic
31 december 2005, 17:57
UHauhahua, tnx voor die bands, ik ken er een paar, ik zal ze gaan checken :D

Roy K tnx voor die link, :D echt goed !

Het blijft echt lastig, ik denk dat ook een van de truuken zijn om gewoon veel te luisteren t beetje uit te vogelen en maybe metronoom enzo.

De drums die hoor je wel, maar die gaan ook niet altijd volgens t plan : P die drummer van TOOL is ECHT goed (vind ik dan) van heel veel andere bands ook..

Deftonic
31 december 2005, 17:58
UHauhahua, tnx voor die bands, ik ken er een paar, ik zal ze gaan checken :D

Roy K tnx voor die link, :D echt goed !

Het blijft echt lastig, ik denk dat ook een van de truuken zijn om gewoon veel te luisteren t beetje uit te vogelen en maybe metronoom enzo.

De drums die hoor je wel, maar die gaan ook niet altijd volgens t plan : P die drummer van TOOL is ECHT goed (vind ik dan) van heel veel andere bands ook..