PDA

View Full Version : spelen op n 12string



gertdm
28 december 2005, 14:23
Wat mij wel bezig houdt (al jaren) is dat mensen altijd graag een 12string willen hebben en vervolgens aanlopen tegen de moeilijkheid om hem te bespelen, de beperkte (?) mogelijkheden etc etc....

Mijn ervaringen zijn natuurlijk totaal anders, maar goed, hoe zit dat bij forumleden?
Welke ervaringen of moeilijkheden op het gebied van 12strings?

piezo
28 december 2005, 15:23
Ik vind dat een akoestische 12-snarige wel een leuk geluid geeft maar toch te weinig meerwaarde heeft boven een 6-snarige akoestische. Tenzij je in groepsverband hele open arrangementen hebt of een echte instrumentale solo fingerpicker bent, die zijn nummers steeds anders moet kleuren om het boeiend te houden, zoals Kottke c.s.

Ik ben blij dat ik nooit de stap genomen heb om er één aan te schaffen, want met wat ik nu weet zou dat teveel voor de heb zijn geweest.
Een elektrische 12-snarige springt er m.i. meer uit, dus die zou er nog wel eens kunnen komen, mits het ding dan een behoorlijke halsbreedte bij de topkam heeft.

chris c
28 december 2005, 15:36
- Een 12snarige wordt vaak (onterecht) gezien als een gitaar voor "erbij" waar men dus niet te veel geld aan wil besteden. Resultaat is : matige klank, slechte bespeelbaarheid, vlug ontstemmen, enz. Een slechte 12-snarige is een vermoeiend instrument, zowel voor de handen als voor de oren.

- Spelen op een 12-snarige vergt ook een aanpassing van de speeltechniek, en persoonlijk heb ik al mijn handen vol met het verbeteren van mijn techniek op een 6-snarige !

- Bovendien omslachtig om in verschillende open tunings te stemmen (waarmee volgens mij een 12-snarige echt tot zijn recht komt).

Je hebt het begrepen, mijn vierdehandse plank zit in hoekje stof te vergaren... Nochtans hoor ik wel graag muziek op een 12-snarige. Kan zowel ontstuimig als engelachtig klinken, mogelijkheden zat, maar de motivatie ontbreekt mij nu eenmaal.

Buzz
28 december 2005, 17:28
Ik vind een 12-string toch een heel ander instrument dan een 6-snaar. Bepaald niet iets voor erbij, maar echt iets anders.

Ik heb er zelf een, ooit gekocht voor zangbegeleiding, en dat deed-ie prima. Tot ik hoorde wat Leo Kottke en Gert de Meijer er mee deden. Met fingerpicking komt een 12-snaar toch beter tot z'n recht vind ik. De rechterhand techniek had ik gauw door, maar door mijn vrij kleine handen vond ik de wat bredere hals toch wel erg wennen. Bovendien is mijn 12-string nauwelijks of niet goed af te stellen (hij zou een neck-reset moeten hebben, maar dat is-ie prijstechnisch niet waard).
Ooit zou ik wel eens een goed af te stellen 12-string willen hebben. De mijne is gewoon te vermoeiend om lang op te spelen.

gijsbreghtgitaar
28 december 2005, 20:35
Ik had als 16 jarige een Eko 12 string. Dat ding klonk prima en ook het spelen ging goed. LAter heb ik die gitaar gebruikt als inruil voor een Epiphone PR-5E. Toen was ik blij. Maar nog vaak denk ik terug aan die fijne 12-string. Er komt absoluut dat ik er weer eentje aanschaf. Dat zal waarschijnlijk een ander merk dan Eko zijn.
Ik houd van de volle klank.

gertdm
28 december 2005, 22:52
ja n 12string is n andere gitaar eigenlijk. Ik ben er al door gefascineerd sinds mijn 12e. Mijn tweede gitaar was dan ook n 12string, een Kings ( ik heb em als relikwie na veel omzwervingen teruggevonden)...

Een 12string moet je anders benaderen. Het grote probleem is dat mensen vergeten dat je er zowiezo lager op moet stemmen.
Dus als je in standaardstemming speelt, toch terug naar D.

Verder zijn de merken als Ibanez en Cort vaak het eerste waar je naar grijpt...juist omdat die 12 erbij hangt, dus mag t niet teveel kosten.

Ik adviseer ook altijd om juist wel n betere te nemen, maar dan tweedehands. Bijvoorbeeld een Furch of Seagull. Die kun je echt wel vinden voor n paar honderd euro. De Furch overigens voelt aan als n Taylor. Verder kun je ook nog lekker aan de afstelling van de hals werken.
En voorts altijd een 012 set snaren nemen en de octaafsnaar van de A vervangen door een gewone g-snaar. Dit omdat de meeste fabriekssets met een onomwonden octaafsnaar voor de A komen en die klinken voor geen meter.

Kortom...er is echt wel hoop en je kunt je sound behoorlijk uitbreiden!

Harald
29 december 2005, 20:14
.012 snaren op 12 string, maar eens proberen. Of mijn Bozo toch op standaard stemming zetten ipv halve toon omlaag. Goed getimed, deze thread, zit net weer wat dagen op mijn 12 strings te spelen. Soms staan ze tijden aan de kant. Op zich heb ik niet zo heel veel specifieke stukken ervoor. Ben de laatste jaren ook niet zo veel met alternatieve stemmingen in de weer. Werd het op een gegeven moment een beetje zat dat ik nauwelijks 2 stukken in dezelfde stemming speelde.

@Gert, heb nu net een stuk geschreven waarbij ik twijfel tussen 12 of 6 snarige gitaar. Heeft op beide een net iets ander karakter, maar werkt allebei. Heb je dat wel eens, of schrijf je van te voren al heel specifiek naar 12 of 6 snarig toe? En als je twijfelt, hoe los je dat op?

gertdm
30 december 2005, 08:06
hoi Harald

Goed dat je die Bozo weer gebruikt. Goeie gitaren.
Ik zou overigens niet in normale pitch staan hoor op n 12. Juist door iets lager te stemmen komt het geluid tot zijn recht.

Als ik een nummer maak dan gebeurt dat altijd spontaan. Het gebeurt zelden dat ik iets probeer op 6 en 12 om te kijken waar t het beste klinkt.

Juist het verschil tussen een 12 en een 6 maakt dat ik eigenlijk automatisch al naar die gitaar toe speel.
Overigens gebruik ik meestal CGDGCD en CGCGCD

Als je naar een normale pitch moet, bv om samen met anderen te spelen, zou ik een capo van Schupp nemen. Die capos voor 12string zijn erg goed.

SBloke
30 december 2005, 21:30
Er ligt hier een Adamas 12 string.. Machtig mooi instrumentje (ben gek op ovation en adamas gitaren..) Klinkt als een tiet, alleenhet spelen is natuurlijk wel wat lastig, picking lukt mij niet echt, maar gewoon accoorden strummen is altijd erg vermakelijk en is ideaal als begeleiding van zang en als slaginstrument. Wat Jazz achtig solowerk gaat ook wel lekker, als je het maar langzaam doet zodat je de tijd hebt om je plectrum goed te zetten :lol:

12 snarige gitaren, heerlijk, maar de 6-snaar heeft voor mij nog voldoende geheimen dus voorlopig waag ik mij er zelf niet aan.

ps. die Adamas is van een vriend van m'n schoonfamilie...

gertdm
31 december 2005, 13:19
Preston Reed speelt op zo'n 12string Ovation.
Kwestie ook van smaak. Ze zijn wel mooi maar persoonlijk heb ik iets tegen kunststof op wat voor gitaar dan ook.

Picken is niet zo moeilijk als mensen denken. Kwestie ook van veel oefenen om een staccato rechterhand te krijgen, vooral met alternating thumb techniek (C Atkins etc).

Ik geef ook gitaarlessen en het is leuk om te zien dat met een juiste opbouw mensen toch binnen drie maanden melodie spelen met duim en twee vingers,, over akkoorden heen....

Alleen op n 12string vraagt het veel beheersing om geen symphonie te krijgen. Veel dempen en accenten leggen. Het is wel werken, dat is waar :)

Gert

Nickname
31 december 2005, 14:48
Ik heb nog een 12-string staan.. ik heb alleen geen flauw idee wat voor 1. hij is ook al minimaal 25 jaar oud. Zie mn topic. :)

SBloke
31 december 2005, 15:04
Stemmen van een 12 snaar vind ik echt onbegonnen werk zonder een goede tuner. Het gaat zo enorm snel wringen en dan klinkt het meteen weer heel bereoerd. Komt ngo bij dat de goedkopere 12 snaren vaak erg lastig goed te stemmen zijn. Ik heb er wel meerdere in handen gehad maar alleen die Adamas vond ik echt lekker klinken. Tuurlijk ben wel bevooroordeeld, ik hou van het Ovation geluid en de bespeelbaarheid. Plastic zal mij dan echt een zorg zijn. Is lekker, geen krassen meet op je achterblad :lol: en iedereen heeft wel eens zijn gitaar uit de tas bepakt, en stootte dan tegen een tafelpunt, gitaarstandaard of een flightcase ofzo.. (ontken maar niet....)


Maargoed, zijn er meerderen hier die de ervaring delen dat een 12 snaar erg lastig is om goed te stemmen? (zeker zonder tuner.. ik gebruik zelf een DT-7 van Korg, oud beestje uit '92 maar werkt nog steeds) zelfs met tuner kost het toch wel wat minuten.

Picker
4 januari 2006, 01:36
Ik begon in 1979 op een 12-snarige Takeharu (best een goede gitaar) en sinds 1981, in de voetsporen van Harry Sacksioni, op een 12-snarige Ovation Glenn Campbell. Een erg goede gitaar is dat. Waanzinnig geluid. Ik heb daar jarenlang heel fanatiek op gespeeld, vooral veel Sacksioni nummertjes (Amsterdam, de Telganger, Prikkok 7:45 uur, Svoboda Dans, de Optimist. enz.)

Maar deze zomer ontdekte ik ineens dat die gitaar al 15 jaar onbespeeld in de kamer stond. Wel elk jaar nog trouw nieuwe snaren erop en het stof eraf, maar spelen ho maar.

Tegenwoordig speel ik bovendien zonder vingernagels. En dat lukt niet op een 12-string. Dus ik denk dat je mij niet meer op zo'n machine zult horen. Ik vind zes snaren eigenlijk ook leuker, bovendien biedt het voor mij veel meer expressiemogelijkheden. Twaalfsnarig is toch wat beperkter. Raar eigenlijk, meer is dus toch minder!

gertdm
4 januari 2006, 18:45
ja het is wel waar dat je met een 6string meer mogelijkheden hebt.
Dat komt natuurlijk omdat er geen octaafsnaren zijn die bepaalde harmonien veranderen.

wel blijf ik overtuigd dat een 6string en een 12string twee verschillende instrumenten zijn met allebei mogelijkheden en beperkingen.
Ik bespeel ze allebei evenveel.

Gert

Buzz
6 januari 2006, 19:37
't is een beetje recht toe recht aan maaaar....


http://www.youtube.com/w/Stevie-Ray-Vaughan-Pride-and-Joy-MTV-Unplugged?v=ScTG1a5fiTk&search=vaughan


...erg fijn!

Daniël_san
6 januari 2006, 19:51
Erg goed is Stevie jah, diee 12 snaar heeft wel iets :lol:

gertdm
7 januari 2006, 15:10
lekker ja! Vooral die Guild! De mijne is te koop met pijn in t hart...
Maar persoonlijk hou ik meer van picking op n 12.....dan kun je accentueren,dempen, kortom meer controle...
Edoch....goeie clip...

gertdm
7 januari 2006, 15:17
Hier dezelfde gitaar in 6 snarige uitvoering bespeeld door Michael Hedges:
http://www.andymckee.com/videos.html

super.....