PDA

View Full Version : Speakers V30, G12-T75, Greenbacks



tnijland
28 december 2005, 14:07
Ik heb ze nu allemaal in mijn bezit en wil graag de geluidsverschillen even toelichten:)

Gear: Zelfbouw 4x12" G12-T75 cabinet, 2x Mesa Boogie 1x12" Rectifier (oversized) cabinet, Marshall Bluesbreaker combo met 2x12".

De speaker cabinetten zijn met een Mesa Boogie 295 en een Rocktron Velocity 300 eindtrap en met 3 verschillende voorversterkers getest (Soldano SP77, Triaxis en Ernst Rover). Ik speel voornamelijk rock en blues.

De greenbacks klinken heel erg warm en vintage; het wordt heel snel een warme smeuige sound. Deze heb ik alleen met de bluesbreaker combo getest. Leuk detail: in combinatie met een ouwe (versie 1 kostte destijds 35 Euro) Guv'nor van Marschall heb je dus de exacte "Still got the Blues" sound van Gary Moore.

Het eigenbouw 4x12" cabinet met G12-T75 speakers vond ik persoonlijk het beste klinken. Vooral de Rover preamp komt hiermee heel erg goed uit de verf. Die Marschall 1960 cabinetten moet je niet wegdoen dus tenzij je een betere kast kunt vinden.... Dezelfde ervaring had ik laatst in de vergelijking met de Bag-end speakerset die toch ook wel heel erg goed klinkt. De Vintage 30 speakerkasten van Mesa Boogie hebben hetzelfde als de Bag-ends maar in veel mindere mate en zijn dus een goed compromis. Wat opvalt is dat de Vintage 30 speakers wel minder snel oversturen dan de G12-T75 speakers maar dat dan wel weer heel erg mooi doen. Ook vond ik de Mesa Boogie Triaxis preamp (Mark II/IV modellen) het beste over deze Vintage 30 speakers klinken vanwege hun aanwezige midden frequenties. De Rover is duidelijk meer marshall minded en wil gewoon een standaard 4x12" cabinet hebben:)

Tegelijkertijd heb ik een misverstand mijner zijde uit de wereld gekregen: Ik dacht altijd dat een Vintage 30 speaker heel schreeuwerig is en dat was dus helemaal niet zo.

Ik denk dat ik in de toekomst nog een keertje een G12-T75 1x12" ported speakerkast ga bouwen m.b.v. Thiele-Small parameters. Kijken wat dat oplevert. Mijn eigen conclusie is vooralsnog dan ook dat je met 1x12" speakerkasten wel veel druk kunt creeren maar dat een 4x12" kast toch veel opener klinkt. Ook het klankbeeld klopt heel aardig met wat de fabrikanten zeggen.