PDA

View Full Version : gitaar hals



ryker
8 oktober 2002, 23:05
ik heb een yamaha eg112 waar ik best tevreden mee ben, maar is het normaal dat als ik gewoon de snaren aan sla en maar met een vinger zachtjes tegen de hals duw al verschil hoor in het geluid, lijkt wel of de hals een beetje elastisch is of zo.

pimmetje
9 oktober 2002, 09:44
Die "eg" staat misschien voor extra gevoelig :grin:.

Maar je kan gerust zijn. Er is niet niet veel kracht nodig om 't geluid op die manier te veranderen. 't Ligt er natuurlijk nog wel hoe zacht je duwt en hoe groot 't verschil in geluid is, maar in principe is 't niets bijzonders.

Anders Destium
9 oktober 2002, 12:33
Dat ligt aan de fretten...
Het is normaal, bij je speelstijl sla je vaak op een bepaalde manier aan, en daar heb je alles op afgesteld.
Iemand als Yngwie Malmsteen heeft allemaal scalloped frets (ingecarvede hals) waarbij hij alleen naar een positie hoeft te wijzen om hem aan te slaan, en zodoende nooit zijn snaren indrukt, als hij dat zou doen zou hij gelijk vals spelen :wink:

pimmetje
9 oktober 2002, 13:40
hehehe... onduidelijkheid alom...
Ik zat ook eerst te denken aan de vingers tegen de snaren aan. M'n antwoord ging er echter van uit dat het duwen tegen de hals was (zonder een snaar met de hals-hand aan te raken).

ryker
9 oktober 2002, 13:52
ik bedoel ook acher tegen de hals duwen en niet tegen de snaren , als ik een beetje rondspring en wild doe met de ( bij wijze van spreke) dan dan hoor je echt verschil in het geluid .

Swan
9 oktober 2002, 20:33
dat is niet echt goed nee

Casey
9 oktober 2002, 20:57
Er is een techniek die bending behind the neck heet .
Je slaat een flageolet aan en dan druk je met je ene hand tegen de body en met de andere hand druk je tegen de hals in de tegenovergestelde richting maar met 1 vinger lukt me dat niet .
Zitten de schroeven van je hals bevestiging wel goed aangedraaid ?
Ik zou er even naar laten kijken .