PDA

View Full Version : technisch: verschil (voltages) marshall eindversterkers



Negative K3 fan
28 december 2005, 00:10
tijdens het onderzoek naar iemes london city mods zag ik op schema's dat de 50 watt marshalls (2204) op lagere voltages lopen dan de 100 watt marshalls (2203)... nu had ik al wel eens gehoord van een verschil in sound tussen deze twee en is dit de oorzaak?
Kun je in een 100 watt systeem lettend op de spanningen hetzelfde systeem toepassen voor een 50 watter?

PeeVee
28 december 2005, 16:27
nu had ik al wel eens gehoord van een verschil in sound tussen deze twee en is dit de oorzaak?
Heb je zelf dat verschil gehoord? Zelfde amps uit zelfde periode met zelfde parts, zelfde buizen, zelfde speaker config/cab? Zo niet, dan is dat "verschil" er misschien wel, maar is het beetje appels met peren vergelijken. Wat is het verschil in sound was er dan precies? Het verschil zou kunnen komen door spanningsverschil maar zijn nog tal van andere factoren die (meer) invloed hebben.


Kun je in een 100 watt systeem lettend op de spanningen hetzelfde systeem toepassen voor een 50 watter?
Wat bedoel je met "hetzelfde systeem toepassen"?

Gokje: kun je in een 50W Marshall dezelfde spanningen aanhouden als in een Marshall 100W amp.

Ja dat kan in principe wel ja, ik zie zo even geen beren op de weg. Waarom zou je dat willen en wat voor spanningen praten we dan over? Had je het over eindtrap of juist voortrap? Met wat meer details kan men je wellicht wat meer op weg helpen.

Negative K3 fan
28 december 2005, 16:44
op schema's die ik op dr tube heb gezien staan bij de eindtrap van de 100 watt marshalls spanningen van om en nabij de 450 volt, terwijl bij de 50 watt versies in de eindtrap de spanningen in de buurt van de 370 volt liggen.

maar in ieder geval tot nu toe bedankt.

Negative K3 fan
28 december 2005, 16:44
op schema's die ik op dr tube heb gezien staan bij de eindtrap van de 100 watt marshalls spanningen van om en nabij de 450 volt, terwijl bij de 50 watt versies in de eindtrap de spanningen in de buurt van de 370 volt liggen.

maar in ieder geval tot nu toe bedankt.

taylor
29 december 2005, 12:00
dan trek je gewoon 2 buizen uit een 100 watter toch?

ik heb ze zelf allebei die amps een er zit nauwelijks verschil in.

Negative K3 fan
29 december 2005, 13:56
ok danku, dan houdt ik gewoon de hogere spanningen aan...

ieme kom maar op met die amp :D

Dude
29 december 2005, 18:59
misschien ben ik heeeel erg dom als ik dit antwoord geef, maar dr tube heeft mijn eindbuizen in mn 2204 vanmorgen op "I k = 42 mA @ Ua = 440v" gebiasd.

en dat is dus een 50 watter

nicoverduin
29 december 2005, 20:43
Helaas:
Wat je hebt is de dissipatie van de buizen in een rusttoestand. En wel 18.48 watt. Mooi afgesteld voor een EL34.
Wil je het uitgangs vermogen meten, dan moet je er een signaal in stoppen (sinus) en vervolgens de uitgangspanning en stroom meten. Dan weet je hoeveel vermogen er uitgepompt wordt.
Nico

Dude
29 december 2005, 22:54
ah... ik dacht dus ook eens mee te doen aan een discussie waar ik totaal geen kaas van had gegeten. :D



Daar is negative k3 fans postcount trouwens op gebouwd !

Negative K3 fan
30 december 2005, 18:25
Helaas:
Wat je hebt is de dissipatie van de buizen in een rusttoestand. En wel 18.48 watt. Mooi afgesteld voor een EL34.
Wil je het uitgangs vermogen meten, dan moet je er een signaal in stoppen (sinus) en vervolgens de uitgangspanning en stroom meten. Dan weet je hoeveel vermogen er uitgepompt wordt.
Nico

maar er zijn verschillende manieren en mate van nauwkeurigheden om het vermogen te bepalen... toch? En je moet ook kijken naar het maximaal onvervormde vermogen, want met het volume op tien komt er natuurlijk nooit 50 watt uit.

Negative K3 fan
30 december 2005, 18:25
Helaas:
Wat je hebt is de dissipatie van de buizen in een rusttoestand. En wel 18.48 watt. Mooi afgesteld voor een EL34.
Wil je het uitgangs vermogen meten, dan moet je er een signaal in stoppen (sinus) en vervolgens de uitgangspanning en stroom meten. Dan weet je hoeveel vermogen er uitgepompt wordt.
Nico

maar er zijn verschillende manieren en mate van nauwkeurigheden om het vermogen te bepalen... toch? En je moet ook kijken naar het maximaal onvervormde vermogen, want met het volume op tien komt er natuurlijk nooit 50 watt uit.

AART
30 december 2005, 21:21
ieme kom maar op met die amp :D

neem jij ieme's jcm 800 over dan?

PeeVee
30 december 2005, 21:54
op schema's die ik op dr tube heb gezien staan bij de eindtrap van de 100 watt marshalls spanningen van om en nabij de 450 volt
Dat lijkt me wel kloppen ja


terwijl bij de 50 watt versies in de eindtrap de spanningen in de buurt van de 370 volt liggen.
Het zou wel kunnen maar het lijkt me sterk. Het is aannemelijker dat dat ook gewoon rond de 450 is. Onder de 400V worden 6L6'en cruncy en bruin, zal bij EL34's ongetwijfeld ook het geval zijn. 370 is een mooie tweed Bassman anode spanning. Kan me niet voorstellen dat dat bij een "moderne" EL34 Marshall ook zo is maar nogmaals, het zou kunnen, er is zelfs wel wat voor te zeggen tonewise.

mathe
30 december 2005, 22:22
Helaas:
Wat je hebt is de dissipatie van de buizen in een rusttoestand. En wel 18.48 watt. Mooi afgesteld voor een EL34.

Hoe weet je dan of dat mooi is?

JoostBaksteen
30 december 2005, 22:35
Helaas:
Wat je hebt is de dissipatie van de buizen in een rusttoestand. En wel 18.48 watt. Mooi afgesteld voor een EL34.

Hoe weet je dan of dat mooi is?

Als je je buizen 'te heet' afsteld zijn ze sneller 'op'. Daarom moet je hem iets 'kouder' afstellen.
Een EL34 kan 25W verstoken (100%), nu verstookt hij 18.5W, dat overeenkomt met 75%. Bij een klasse A/B is 75% een mooi percentage, heet genoeg om goed te klinken, maar koud genoeg om je buizen niet belachelijk snel te laten slijten.

JoostBaksteen
30 december 2005, 22:36
Helaas:
Wat je hebt is de dissipatie van de buizen in een rusttoestand. En wel 18.48 watt. Mooi afgesteld voor een EL34.

Hoe weet je dan of dat mooi is?

Als je je buizen 'te heet' afsteld zijn ze sneller 'op'. Daarom moet je hem iets 'kouder' afstellen.
Een EL34 kan 25W verstoken (100%), nu verstookt hij 18.5W, dat overeenkomt met 75%. Bij een klasse A/B is 75% een mooi percentage, heet genoeg om goed te klinken, maar koud genoeg om je buizen niet belachelijk snel te laten slijten.

Mr.Jay
31 december 2005, 11:04
370 is een mooie tweed Bassman anode spanning

Wel behoorlijk onder stock-waarde !
maar ik gebruik ook in 1 ervan 375V, klinkt 't smeuiigst

JaY

Mr.Jay
31 december 2005, 11:07
Als je je buizen 'te heet' afsteld zijn ze sneller 'op'. Daarom moet je hem iets 'kouder' afstellen.
Een EL34 kan 25W verstoken (100%), nu verstookt hij 18.5W, dat overeenkomt met 75%. Bij een klasse A/B is 75% een mooi percentage, heet genoeg om goed te klinken, maar koud genoeg om je buizen niet belachelijk snel te laten slijten.

Er is ook de marge : sommige buizen klinken wat kouwer beter, anderen klinken juist wat heter mooier, is niet echt een vaste regel voor.

JaY

1959SLP
31 december 2005, 12:00
Helaas:
Wat je hebt is de dissipatie van de buizen in een rusttoestand. En wel 18.48 watt. Mooi afgesteld voor een EL34.

Hoe weet je dan of dat mooi is?

Ik ga er van uit (mss tegen beter weten in) dat ze niet zomaar klakkeloos op die 75% worden afgesteld maar dit als verstandig uitgangspunt gebruiken. Mss is het op gehoor wel het beste op +/- die 18.48watt. Goed voor de uurloners :D

Negative K3 fan
31 december 2005, 16:20
meestal wordt er 70% gebruikt als verstandig uitgangspunt en volgens mij is het daarna een kwestie van goede oren.

AART
31 december 2005, 17:06
ieme kom maar op met die amp :D

neem jij ieme's jcm 800 over dan?

Negative K3 fan
31 december 2005, 17:41
hmm nee, maar ik ga uiteindelijk een london of power city voor hem verbouwen.

mathe
31 december 2005, 20:55
Een EL34 kan 25W verstoken (100%)...
Da's niet zo, hij kan 33 Watt dissiperen. De anode kan 25 Watt dissiperen en het keerrooster 8 Watt.


....nu verstookt hij 18.5W, dat overeenkomt met 75%
Nee, die 18,48 Watt is gebaseerd op de kathode stroom (= anodestroom + keerroosterstroom) x de anode spanning en is dus geen 75% van de max. anode dissipatie.


meestal wordt er 70% gebruikt als verstandig uitgangspunt en volgens mij is het daarna een kwestie van goede oren.
Jij begrijpt het :wink: Een vakman weet hoeveel mA de Ik moet zijn als ruststroom bij een bepaalde Va en Vg2. Vanuit daar werk je op gehoor.

Marc

Negative K3 fan
31 december 2005, 21:05
Een EL34 kan 25W verstoken (100%)...
Da's niet zo, hij kan 33 Watt dissiperen. De anode kan 25 Watt dissiperen en het keerrooster 8 Watt.
Marc

hoes hoest...

schermrooster toch?

mathe
1 januari 2006, 14:13
hoes hoest...

schermrooster toch?
Je hebt gelijk! Moet schermrooster zijn.

Marc