PDA

View Full Version : hoeveelheid fretbuzz



jaspie
27 december 2005, 23:30
hallo. Ik heb kortgelede dus een tweedehands fender stratocaster aangeschaft en er zit wel een lekkere klank in het ding etc alleen wat fret buzz op een paar plekjes. Nou zei die vent in de winkel dat je altijd wel wat buzz houd op een gitaar en dat een randje kon geven aan je spel. Nou vraag ik me af of ik hier genoegen mee hoor te nemen. Hij zei dat de hals recht was en de actie is middelhoog met .10 snaren. Is er dus wat mis met de gitaar of hoort het gewoon zo. Met hoeveel kan je genoegen nemen?

Fumi SG
27 december 2005, 23:32
eumh... met niks.

Orpheo
27 december 2005, 23:41
eumh... met niks.

geen bullshit uitkramen fumi. je mag heus wel wat fretbuzz accepteren, maar gewoon niet veel. als je m niet beter afgesteld krijgt, jammer. dan zit t er. soms moeten frets ook gevlakt worden enzo, en dan krijg je buzz never weg, en dan is t gewoon boeie.

schizo910
27 december 2005, 23:45
hangt er ook vanaf hoeveel van die Fretbuzz daadwerkelijk te horen is door je versterker...

jaspie
28 december 2005, 00:00
nouja de buzz op me E en A hoor je amper op me versterk en heb ik ook niezon problemen mee( wil het natuurlijk leiver wle kwijt) maar vooral de me G snaar hoor ik versterkt als ik al iets harder aan sla

Fumi SG
28 december 2005, 00:26
eumh... met niks.

geen bullshit uitkramen fumi. je mag heus wel wat fretbuzz accepteren, maar gewoon niet veel. als je m niet beter afgesteld krijgt, jammer. dan zit t er. soms moeten frets ook gevlakt worden enzo, en dan krijg je buzz never weg, en dan is t gewoon boeie.

jah ok, helemaal niks is misschien overdreven maar als je een beetje normaal aanslaat is het toch wel normaal dat je geen buzz hebt... of heb ik nou een 'one of a kind' gitaar! :-D

Bij een Strat kun je de zadeltjes toch afzonderlijk hoger zetten of heb ik dat niet goed? Misschien is dat een idee. :wink:

jozum
28 december 2005, 14:04
de verkoper heeft imo wel gelijk, al klinkt het misschien wel een beetje als een slecht verkooppraatje. Ik vind persoonlijk een beetje buzz op de lage e en a wel fijn, geeft het geluid een beetje rauwigheid die past bij een strat. Maar ik zou wel naar de g-snaar kijken: je kunt inderdaad het zadeltje bij de brug ophogen met een klein imbussleuteltje. Het nadeel daaraan is dat de snaar in zijn geheel (en vooral hoger op de hals) verder van het fretboard komt en dus minder bespeelbaar word. Zoals alles een kwestie van voorkeur. Met een beetje geoefend oog kun je ook wel zien welke fret de boosdoener is. Die kun je dan bij een snarenwisseling een paar tikjes of schuurtjes geven. succes

jozum

jaspie
28 december 2005, 16:05
ik ben nog ff naar die zaak geweest en die vent zei dat als ik minder buzz wou dat de nek iets holler gezet kon worden omdattie dan nu iets te recht stond.