PDA

View Full Version : piezo bruggen ???



ekkerman
28 oktober 2001, 20:39
wie heeft er ervaringen met piezo bruggen op hun electrische gitaar ?
er zijn merken als fishman , shadow en mike christian die ze maken .
wie heeft deze of een andere in z'n plank?
gaarne enige voors en tegens om een discussie op gang te helpen .

anoniem
28 oktober 2001, 21:01
ik ben een gittar-leek..
want zijn piezo bruggen. wat is het verschil met "gewone bruggen" ?

ekkerman
29 oktober 2001, 06:51
een piezo brug is een gitaar brug waar in elk van de zadeltjes ( waar de snaren over heen lopen en die je op hoogte kunt/moet stellen en waarmee je gitaar intoneerd oftewel zuiver afsteld.)een transducer/elementje zit vergelijkbaar met een gewone pick-up en dit gaat mee in het electronische circuit ook al komt het vaak op een aparte uitgang uit je gitaar en dit geeft acousties aandoende klanken .je kunt het vergelijken met als je tegenwoordig een beetje redelijke country gitaar koopt dan zit hier meestal de mogelijkheid op om deze in een versterker te pluggen ,nooit afgevraagt hoe dit werkt ?
ze hebben in zo'n acoustische brug onder het meestal witte zadelgedeelte (vaak van plastic of been of ivoor)een piezo staafje ingebracht en dit vangt de trilling van de snaar op en dit wordt dan dus uitversterkt.
dus op deze manier maakt men van zijn plank een semi-acoustische gitaar en dit levert vaak hele realistische en mooi heldere klanken op.

Rectifier
29 oktober 2001, 10:35
Ik heb er zelf geen,maar Petrucci gebruikt hem wel, en EVH had er ook eentje in z'n laatste MusicMans. T'is natuurlijk wel bruikbaar, maar t'klinkt natuurlijk niet als een Taylor met een SM57 ervoor.
Maar je kunt er wel een hele brede sound mee maken!

taylor
29 oktober 2001, 13:13
de pro's gebruiken die piezo elmenten met een apparte akoest amp daar krijg je zeer goeie resultaten mee.

anoniem
29 oktober 2001, 18:28
dus tis een soort extra element ofzo...

Ditmar
29 oktober 2001, 19:11
Ik heb een paar keer op een piëzo gitaar gespeeld (Parker NiteFly, Ibanez RG-2027 en de MusicMan JPM) en ik moet zeggen dat het echt fantastisch klinkt. Echt ontzettend lekker geluid. Ik heb een keertje over een serieuze acoustische amp gespeeld, en dat klonk nog net wat lekkerder, maar ook over een PA klinken ze echt fantastisch. Het enige probleem is de prijs van zo'n gitaar.