PDA

View Full Version : Ten einde raad met valse Epiphone...



Metfuk
27 december 2005, 16:57
Wtf..waarom laadt die pagina niet?

Metfuk
27 december 2005, 16:57
Hallo mensen, ik ben nieuw hiero want ik wou eens weten wat er nou eigenlijk mis is met mijn gitaar. Ik heb hiervoor al op diverse engelstalige band forums rondgevraagd maar daar kwam niks zinnigs uit. (veel elitisten met een grote bek maar alleen maar dezelfde antwoorden)
Ik heb hier voor altijd op engelstalige sites over gitaren gelezen dus mijn excuses als ik erg veel engelstalige termen gebruik...

OK, hier is even een samenvatting van aankoop tot nu:

In april van heb ik een Epiphone Explorer Gothic gekocht. Nieuw. Alles was fijn totdat het moment aanbrak dat ik nieuwe pickups wou. Ik had dit nog nooit eerder gedaan, maar omdat ik zelf niet helemaal van lillo kom en met een vader die in de electronica zit wou ik het zelf doen.
Het was allemaal wel gelukt maar later bleek dat de electronica erg gaar was en moest worden vervangen. Dit heb ik door de gitaarreperateur laten doen. Daarbij zat ook een afstelling enzo. 60 ballen kostte het.

Achteraf bleek het weggegooid geld. De gitaar bromde als een malloot en hij klonk ook lichtjes vals, terwijl ie net nog was gestemd.
Het electronica probleem hebben we zelf opgelost door een van de originele kabels (die ik had bewaard), erin terug te zetten.

Ik loop echter nog steeds te sukkelen met die valsheid. Hij is sinds de aankoop 2 keer geweest voor een afstelling...telkens was het dan wel ietsje minder, maar het was er toch nog. Nooit helemaal zuiver, zoals mijn andere gitaren.

Nu heb ik zelf er een beetje mee rond lopen prutsen (truss-rod aandraaien intoneer-zadels verstellen ed.) maar het heeft nog geen enkel resultaat gehad en ik word er zo langzamerhand zo ziek van dat ik dat ding wel in de fik wil steken! :x

Het is heel raar...lager op de hals (1e tot aan de 10e fret) is het nog niet zo erg, maar voorbij de 10e fret is het met bijv powerchords heel erg vals.

En nu kan ik er naast zitten hoor..maar is het niet zo dat een gefrette noot op de 12e fret hetzelfde moet weergeven op het stemapparaat als een open snaar? Dat is bij mij helemaal niet het geval. Ik ging de dikke E snaar aanslaan... het stem apparaat geeft netjes een groen lampje...ik pak hem op de 12e fret en hij geeft zo 2 ledjes lager aan..WTF! Helemaal ernaast dus.

Wat een kankerzooi!


Even samengevat om een overzicht te geven:

- Wanneer volgens stemapparaat perfect gestemd klinkt ie toch vals

- Stemapparaat (boss TU-2) reageerd erg instabiel als ik aan het stemmen ben, slingerd van te laag ineens naar te hoog met 2 tot 3 ledjes uitslag...dit is bij mijn andere gitaren NIET het geval.

- Het verstellen van de intoneer zadels heeft geen enkel effect (bij gebruik making van 12e fret en 12e fret-harmonic)


Wie weet wat er aan de hand is?
En ik heb echt geen zin meer om er nog meer geld aan uit te geven! :x

Nickname
27 december 2005, 17:06
Hmmz... heel merkwaardig :-? maargoed.. het lijkt dus inderdaad op een intonatieprobleem dat echter niet is op te lossen door het verstellen van je brugzadels. Wat voor brug heeft je gitaar eigenlijk en wat is er allemaal gebeurd tijdens die "afstelbeurt"? Kan je ook een foto maken van je gitaar? liefst ook close-ups van je brug enzo. Zit eventueel ook te denken aan een probleem met je stemmechanieken maar gezien de problemen lijkt me dit niet het geval

bert k
27 december 2005, 17:09
Intonatie klopt iig niets van. Zomaar een idee: zit er op jouw gitaar geen Tune0o0matic brug? Misschien is die bij die 'afstelbeurt' er verkeerd om weer opgezet. Dat is zo gebeurd, en dan klopt er niet veel meer van je intonatie.

Trocar
27 december 2005, 17:11
Wilde gok: elementen te dicht op de snaren? Dwz, magnetic pull van de elementen op de snaren?

sickpunk
27 december 2005, 17:13
staan je elementen niet veel te hoog? en verder ja intonatie lijkt me vrij duidelijk... maybe naar een andere winkel brengen met de vraag "als jullie het niet kunnen fixen, hoef ik dan niet fo minder te betalen?"

Nickname
27 december 2005, 17:14
Intonatie klopt iig niets van. Zomaar een idee: zit er op jouw gitaar geen Tune0o0matic brug? Misschien is die bij die 'afstelbeurt' er verkeerd om weer opgezet. Dat is zo gebeurd, en dan klopt er niet veel meer van je intonatie.

:-D Dat zou wel heeeeeeel erg lijp zijn, maar is vast al eens eerder gebeurd. Ik zit te denken aan dingen die je intonatie kunnen beïnvloeden (dus de snaarlengte) en daarbij kan ik alleen maar denken aan: fout in de brug, fout bij topkam, of dat je hals opeens langer of korter is geworden maarja.. dat laatste is natuurlijk iets voor in een pinoccio verhaal. Misschien eens proberen eerlijk te zijn :seriousf:

Nickname
27 december 2005, 17:14
Intonatie klopt iig niets van. Zomaar een idee: zit er op jouw gitaar geen Tune0o0matic brug? Misschien is die bij die 'afstelbeurt' er verkeerd om weer opgezet. Dat is zo gebeurd, en dan klopt er niet veel meer van je intonatie.

:-D Dat zou wel heeeeeeel erg lijp zijn, maar is vast al eens eerder gebeurd. Ik zit te denken aan dingen die je intonatie kunnen beïnvloeden (dus de snaarlengte) en daarbij kan ik alleen maar denken aan: fout in de brug, fout bij topkam, of dat je hals opeens langer of korter is geworden maarja.. dat laatste is natuurlijk iets voor in een pinoccio verhaal. Misschien eens proberen eerlijk te zijn :seriousf:

Dirk W
27 december 2005, 17:38
als je een tremolo hebt zou het kunnen dat je eerst de E snaar stemt, vervolgens de anderen. En hierdoor ontstemt de E snaar weer.
Als je geen tremolo hebt zou ik kijken of je pickups niet te dicht op je snaren zitten.
Intonatie lijkt me een beetje sterk, aangezien hij 2 keer is langsgebracht voor afstellen. Wel een beetje slordig dat ze het probleem niet op hebben gelost.
Probeer het stemapperaat van iemand anders eens
probeer het stemapperaat akoestisch (als het kan)

Dirk

Metfuk
27 december 2005, 17:39
Mijn gitaar heeft een tune-o-matic brug ja.

Ik heb niet de mogelijkheid foto's ervan te nemen (nou ja die heb ik wel, maar niet binnen een paar dagen).

Op de vraag of de brug er niet verkeerd op zit:
De schroefkoppen van de verstel schroeven voor het intoneren wijzen naar de pickups toe, bij mijn andere gitaar (Jackson) wijzen ze naar achteren toe. Hmm, is er een standaard wijze als het hierop aan komt?

Pickups te hoog:
Ik weet het niet...Ik heb een EMG 81 in de brug positie en een stock-passive in de hals (die op het moment niet aangesloten is). Ik heb wel de neiging om ze hoog te zetten omdat het geluid dan scherper is, maar het is niet zo dat de snaren de pickups raken als ik ze indruk op 22.
Er zit wel iets van 2 mm tussen snaar en pickup.

sickpunk
27 december 2005, 17:42
ja maar als je elementen te hoog staan(en op die fiets vind ik ze vrij hoog hoor) dan worden ze "aangetrokken" door je elementen en dus zijn ze niet zuiver meer...

Metfuk
27 december 2005, 17:45
ja maar als je elementen te hoog staan(en op die fiets vind ik ze vrij hoog hoor) dan worden ze "aangetrokken" door je elementen en dus zijn ze niet zuiver meer...

Zou het echt zoveel uitmaken?

sickpunk
27 december 2005, 17:48
als je het niet probeert weet je het ook niet ofwel? zo moeilijk is et niet om ze een stukje naar beneden te draaien

Metfuk
27 december 2005, 17:51
als je het niet probeert weet je het ook niet ofwel? zo moeilijk is et niet om ze een stukje naar beneden te draaien

Ik zal d'r eens naar kieke.

Maar dit dan:

"lager op de hals (1e tot aan de 10e fret) is het nog niet zo erg, maar voorbij de 10e fret is het met bijv powerchords heel erg vals."

sickpunk
27 december 2005, 17:55
je snaren komen dan lager te liggen... druk maar is je 3e fret in en dan je 13e en kijk dan is naar de snaar hoogte ten opzichte van je elementen

bert k
27 december 2005, 18:05
Wat je omschrijft is zuiver slechte intonatie. Het kan niet ontstaan door stringpull. Bovendien hebben EMG's hele lage stringpull, dacht ik.
De schroefjes wijzen meestal niet naar de hals, maar er vanaf. Op zich kan het allebei, maar als de brug per vergissing verkeerd staat dan klopt er geen ruk van je zadeltjes. Ik zou het gewoon ff proberen. Snaren lossen, brug omdraaien en kijken of het werkt.

grayfink
27 december 2005, 18:15
En over intonatie; stem op de 12e fret flageolet zuiver. Als je dan gefret speelt, moet de toon net iets hoger zijn. De (al dan niet digitale) naald moet iets verder uitslaan, 1 a 2mm op de meeste stemapparaten.
Vraag me niet waarom, maar het is zo.
Als de tune-o-matic brug per ongeluk verkeerd om zit, zijn de omwonden snaren korter als de gladde. Dat hoort dus niet. Meestal is het een beetje een trapje van lange lage E naar de korte hoge E snaar.
Als je hem aan de muur hangt en je kijkt van links naar rechts, gaat hij ongeveer zo / (en dus niet \ )

robert-gitarist
27 december 2005, 18:20
Wat een kankerzooi!



Ff Offtopic:
Dat woord word hier niet op prijs gesteld...Let dus ff op je taal gebruik ;)
Als het een kankerzooi is,oet je ermee na ziekenhuis toegaan :P

Ritch
27 december 2005, 18:25
Dit gaat zekers te weten over de combinatie van actieve en passieve elementen. Misschien heb je geen rekening met een aantal andere aanpassingen gehouden nl:

* EMG andere regelaars gebruikt dan passieve schakelingen. Gebruikt nl potmeters van 25 kOhm ipv 500kOhm.
* Als je m gaat combineren met passieve elementen dit storingen geeft op de passieve elementen omdat je de aarde van de snaren en metalen delen weg moet halen.

Dit verklaart de ruis iig.

Metfuk
27 december 2005, 18:49
En over intonatie; stem op de 12e fret flageolet zuiver. Als je dan gefret speelt, moet de toon net iets hoger zijn. De (al dan niet digitale) naald moet iets verder uitslaan, 1 a 2mm op de meeste stemapparaten.
Vraag me niet waarom, maar het is zo.
Als de tune-o-matic brug per ongeluk verkeerd om zit, zijn de omwonden snaren korter als de gladde. Dat hoort dus niet. Meestal is het een beetje een trapje van lange lage E naar de korte hoge E snaar.
Als je hem aan de muur hangt en je kijkt van links naar rechts, gaat hij ongeveer zo / (en dus niet \ )

Ze hebben met afstellen in de gitaarzaak de zadeltjes wel op de goeie wijze opgesteld...in de vorm van het trapje...en ook op de goeie manier..dus niet tegengesteld.


Dit gaat zekers te weten over de combinatie van actieve en passieve elementen. Misschien heb je geen rekening met een aantal andere aanpassingen gehouden nl:

* EMG andere regelaars gebruikt dan passieve schakelingen. Gebruikt nl potmeters van 25 kOhm ipv 500kOhm.
* Als je m gaat combineren met passieve elementen dit storingen geeft op de passieve elementen omdat je de aarde van de snaren en metalen delen weg moet halen.

Dit verklaart de ruis iig.

Sorry, maar deze post is niet van toepassing...als je mijn 1e post goed had gelezen dan had je kunnen weten dat de ruis weg is.
Ik heb trouwens nog maar sinds deze week de EMG...de valsheid in de gitaar is er al een half jaar ofzo.

Kim Wilson
27 december 2005, 19:21
En over intonatie; stem op de 12e fret flageolet zuiver. Als je dan gefret speelt, moet de toon net iets hoger zijn. De (al dan niet digitale) naald moet iets verder uitslaan, 1 a 2mm op de meeste stemapparaten.
Vraag me niet waarom, maar het is zo.
Als de tune-o-matic brug per ongeluk verkeerd om zit, zijn de omwonden snaren korter als de gladde. Dat hoort dus niet. Meestal is het een beetje een trapje van lange lage E naar de korte hoge E snaar.
Als je hem aan de muur hangt en je kijkt van links naar rechts, gaat hij ongeveer zo / (en dus niet \ )
Als je een TOM-brug omdraait, staat ie nog steeds schuin dezelfde kant op... :wink:

grayfink
27 december 2005, 19:28
:oops: :oops: :oops: :oops: :roll: :roll:

renier
27 december 2005, 20:12
op een tune-o-matic horen de stelschroeven in ieder geval NIET richting de pickups te zitten. je brug zit dus verkeerd om erop. dat je gitaarboer dat 1 x fout doet, is 1 ding, dat hij hij die fout vervolgens na 3 afstelbeurten nog niet doorheeft kan alleen maar betekenen dat het een ongelofelijk klophout is.

ik zou naar de gitaarboer gaan, hem vragen wat er niet klopt aan deze gitaar, en als hij het antwoord niet weet, het antwoord zelf geven, en je geld terugeisen. als jouw verhaal waar is is het de grootste prutser die er rondloopt.

Agent_Smith
27 december 2005, 20:17
op een tune-o-matic horen de stelschroeven in ieder geval NIET richting de pickups te zitten.

Dit is niet waar. Als je enigzins bekent bent in Gibson-land (en LP-land), dan weet je dat daar geen regel voor is. Het wordt door elkaar gebruikt.

Fumi SG
27 december 2005, 20:23
Dat is inderdaad niet waar, ik heb de schroefjes naar m'n pickups staan en ik heb een goede intonatie. Er is ook geen 'regel' van hoe die zadeltjes moeten staan zoals topicstarter zegt, 'in de vorm van het trapje'... Dat zou wel makkelijk zijn trouwens, dan is iedere gitaar af fabriek al goed afgesteld! :roll:

Tupelo
27 december 2005, 20:44
Intonatie klopt iig niets van. Zomaar een idee: zit er op jouw gitaar geen Tune0o0matic brug? Misschien is die bij die 'afstelbeurt' er verkeerd om weer opgezet. Dat is zo gebeurd, en dan klopt er niet veel meer van je intonatie.

Heb ik ook weleens gehad ja... erg suf maar ja. :-?
Echter ook eens een Burny Les Paul gehad waar de hele brug gewoon niet op de juiste plek stond. Absoluut niet te intoneren. Erg frustrerend.

casper innosence
27 december 2005, 22:32
op een tune-o-matic horen de stelschroeven in ieder geval NIET richting de pickups te zitten. je brug zit dus verkeerd om erop.

meerderen hebben het al gezegt, maar inderdaad niet waar. Als je de stelschroeven aan de andere kant hebt dan kun je ehm nog steeds goed intoneren.

heb je al gekeken of je hals goed recht is. ik las namelijk dat je zelf ook al geklooit heb met de trusrod wellicht dat daar een probleem ligt?

casper innosence
27 december 2005, 22:35
op een tune-o-matic horen de stelschroeven in ieder geval NIET richting de pickups te zitten. je brug zit dus verkeerd om erop.

meerderen hebben het al gezegt, maar inderdaad niet waar. Als je de stelschroeven aan de andere kant hebt dan kun je ehm nog steeds goed intoneren.

heb je al gekeken of je hals goed recht is. ik las namelijk dat je zelf ook al geklooit heb met de trusrod wellicht dat daar een probleem ligt?

casper innosence
27 december 2005, 22:35
op een tune-o-matic horen de stelschroeven in ieder geval NIET richting de pickups te zitten. je brug zit dus verkeerd om erop.

meerderen hebben het al gezegt, maar inderdaad niet waar. Als je de stelschroeven aan de andere kant hebt dan kun je ehm nog steeds goed intoneren.

heb je al gekeken of je hals goed recht is. ik las namelijk dat je zelf ook al geklooit heb met de trusrod wellicht dat daar een probleem ligt?

Eko
27 december 2005, 23:47
Dat Powerchords slechter gestemd klinken hoog op de hals is normaal. Als je gestemd bent met de tuner terwijl je de snaar los aanslaat of in combinatie met een flageolet , heb je het over dezelfde snaar lengte.
Zodra je de snaar hoger op de hals indrukt verkort je de snaar en zeker als je de snaar bv op de 13e fret indrukt ( lage E ), dan druk je de snaar over de fret op de hals. De toon zal dan nooit helemaal exact zuiver zijn. Is door de eeuwen heen al meermalen wiskundig bewezen dat het nooit kan. Eigenlijk kun je een gitaar nooit helemaal zuiver stemmen voor alle plekken op de hals in een keer.
Meestal stemmen we een gitaar, of voor open accoorden , of voor werk verder op de hals.
Een slecht zittende hals ( bv niet goed gelijmd of geschroefd) kan betekenen dat de gitaar nooit te stemmen is.
Slecht zittende stemmechanieken kunnen tot ontstemmen leiden.
Te zware magneten i.c.m. met te lage snaaractie kan leiden tot stringpull.
De snaren gaan dan ,,zwabberen,, door de trekking van de magneten. Ook dan is stemmen niet te doen, maar dat zou op niet alle snaren even erg kunnen zijn.
Het laatste advies:
Als de gitaar naar een winkel of een techneut gaat, mag je verwachten dat de man of vrouw er garantie op geeft dat z`n werk goed is.
Indien je een instrument brengt voor dit werk , mag je dus verwachten dat je na betalen er op mag vertrouwen dat het werk gedaan is. Zoniet mag je niet hoeven betalen, of moet hij/zij het werk opnieuw doen. Doe dat dan ook! Betaal niet voor werk wat niet goed gedaan is. Controleer het werk dus voor betaling. Je bent niet lastig als je dat doet , je bent bezig met een zakelijke handeling.

Metfuk
28 december 2005, 12:31
Dat Powerchords slechter gestemd klinken hoog op de hals is normaal. Als je gestemd bent met de tuner terwijl je de snaar los aanslaat of in combinatie met een flageolet , heb je het over dezelfde snaar lengte.
Zodra je de snaar hoger op de hals indrukt verkort je de snaar en zeker als je de snaar bv op de 13e fret indrukt ( lage E ), dan druk je de snaar over de fret op de hals. De toon zal dan nooit helemaal exact zuiver zijn. Is door de eeuwen heen al meermalen wiskundig bewezen dat het nooit kan. Eigenlijk kun je een gitaar nooit helemaal zuiver stemmen voor alle plekken op de hals in een keer.
Meestal stemmen we een gitaar, of voor open accoorden , of voor werk verder op de hals.
Een slecht zittende hals ( bv niet goed gelijmd of geschroefd) kan betekenen dat de gitaar nooit te stemmen is.
Slecht zittende stemmechanieken kunnen tot ontstemmen leiden.
Te zware magneten i.c.m. met te lage snaaractie kan leiden tot stringpull.
De snaren gaan dan ,,zwabberen,, door de trekking van de magneten. Ook dan is stemmen niet te doen, maar dat zou op niet alle snaren even erg kunnen zijn.
Het laatste advies:
Als de gitaar naar een winkel of een techneut gaat, mag je verwachten dat de man of vrouw er garantie op geeft dat z`n werk goed is.
Indien je een instrument brengt voor dit werk , mag je dus verwachten dat je na betalen er op mag vertrouwen dat het werk gedaan is. Zoniet mag je niet hoeven betalen, of moet hij/zij het werk opnieuw doen. Doe dat dan ook! Betaal niet voor werk wat niet goed gedaan is. Controleer het werk dus voor betaling. Je bent niet lastig als je dat doet , je bent bezig met een zakelijke handeling.

Hee bedankt man!
Ik ga er nog eens naar kijken, beetje mee rondprutsen en als het allemaal niet helpt dan ga ik toch maar weer naar de winkel en zal ik eens 'moeilijk' gaan doen als het nog steeds niet goed is.

Ook aan alle anderen hier, bedankt voor jullie aandacht.

Nocki
28 december 2005, 12:43
Tis jammer dat je niet van Lillo komt. anders kwam ik even langs. ik waan daar niet ver van. :-)

Nocki

Kim Wilson
28 december 2005, 17:22
Ik heb ook nog es zitten denken, maar zou het kunnen dat je hele brug gewoon veel te hoog staat? Dat je een actie hebt van heb ik jou daar? Of idd te holle hals...

Metfuk
28 december 2005, 20:08
Ik heb ook nog es zitten denken, maar zou het kunnen dat je hele brug gewoon veel te hoog staat? Dat je een actie hebt van heb ik jou daar? Of idd te holle hals...

Nee de actie is lekker laag. Hij speel echt fijn...alleen hij KLINKT niet fijn!

Eko
29 december 2005, 09:27
Metfunk,
Als je naar iemand terug gaat , doe je niet moeilijk. Je geeft hem de kans te bewijzen waarom hij ergens geld voor vroeg en zich uitgaf voor professional. Een fout maken kan iedereen, herstellen is geen schande.

Metfuk
31 december 2005, 00:01
Nou jongens, even een update:

Ik heb geprobeert te intoneren. De 3 DUNSTE snaren staan helemaal netjes geïntoneerd maar de 3 DIKSTE krijg ik maar niet correct geïntoneerd.

Telkens geeft de tuner aan dat het nog te laag is, dus dat de zadels verder naar voren moeten. Er veranderd echter helemaal niets aan wanneer ik ze verstel...ook al staan ze op een gegeven moment zo ver dat ze niet verder naar voren meer kunnen. :o W T F

bert k
31 december 2005, 00:09
Even voor de zekerheid: hoe intoneer jij? Mijn methode: Flageolet op de 12de positie moet gelijk zijn aan de gefrette noot.

vulvasonic
31 december 2005, 00:18
Gebruik je lichte snaren?
Als je zelf als een bezetene speelt en flink drukt dan knijp je de boel vanzelf vals. In de hogere positities is dit altijd erger dan onderaan de hals, dus....... het ZOU kunnen.
Lichte snaren flubberen ook veel meer dan dikkere.

In dat geval zou je dus kunnen overwegen om over te gaan op dikkere snaren. En je moet eens heel goed kijken naar je linkerhand of je niet teveel knijpt.

Bij de weg, dit is geen lullige opmerking. Ik geef les en ook bij sommige leerlingen kom ik dit tegen. Nemen ze te dunne snaren (omdat dat zo makkelijk speelt), maar ondertussen knijpen ze zich helemaal vast in de snaren. Dan kun je de gitaar perfect gestemd hebben en goed geintoneerd, maar dan blijft het vals klinken.

Metfuk
31 december 2005, 00:22
Even voor de zekerheid: hoe intoneer jij? Mijn methode: Flageolet op de 12de positie moet gelijk zijn aan de gefrette noot.

Mijn manier.


Ik heb normale 10 - 46 snaren.
Tijdens het intoneren heb ik heel secuur de snaren aangeslagen en gefret want ik had me bovenstaand verhaal zelf ook al bedacht.

Bij mijn andere gitaren gebruik ik dezelfde snaren en daar is niks mis mee.

Tupelo
31 december 2005, 02:24
Intoneer je vanuit eenzelfde zit/sta houding? Merk zelf namelijk dat gitaren die ik zittend geintoneerd heb staand ietwat afwijken en andersom. Wanneer ik zittend speel heb ik minder de neiging snaren mee te trekken. Mijn electrische gitaar heb ik dus staand afgesteld en mijn archtop en resonator zittend.

Blijft een frusterende kutklus vind ik. Helemaal perfect wordt het nooit. Bij mij is het meestal de D die ertegen aan zit.