PDA

View Full Version : Ten einde raad met valse Epiphone...



Metfuk
27 december 2005, 16:56
Hallo mensen, ik ben nieuw hiero want ik wou eens weten wat er nou eigenlijk mis is met mijn gitaar. Ik heb hiervoor al op diverse engelstalige band forums rondgevraagd maar daar kwam niks zinnigs uit. (veel elitisten met een grote bek maar alleen maar dezelfde antwoorden)
Ik heb hier voor altijd op engelstalige sites over gitaren gelezen dus mijn excuses als ik erg veel engelstalige termen gebruik...

OK, hier is even een samenvatting van aankoop tot nu:

In april van heb ik een Epiphone Explorer Gothic gekocht. Nieuw. Alles was fijn totdat het moment aanbrak dat ik nieuwe pickups wou. Ik had dit nog nooit eerder gedaan, maar omdat ik zelf niet helemaal van lillo kom en met een vader die in de electronica zit wou ik het zelf doen.
Het was allemaal wel gelukt maar later bleek dat de electronica erg gaar was en moest worden vervangen. Dit heb ik door de gitaarreperateur laten doen. Daarbij zat ook een afstelling enzo. 60 ballen kostte het.

Achteraf bleek het weggegooid geld. De gitaar bromde als een malloot en hij klonk ook lichtjes vals, terwijl ie net nog was gestemd.
Het electronica probleem hebben we zelf opgelost door een van de originele kabels (die ik had bewaard), erin terug te zetten.

Ik loop echter nog steeds te sukkelen met die valsheid. Hij is sinds de aankoop 2 keer geweest voor een afstelling...telkens was het dan wel ietsje minder, maar het was er toch nog. Nooit helemaal zuiver, zoals mijn andere gitaren.

Nu heb ik zelf er een beetje mee rond lopen prutsen (truss-rod aandraaien intoneer-zadels verstellen ed.) maar het heeft nog geen enkel resultaat gehad en ik word er zo langzamerhand zo ziek van dat ik dat ding wel in de fik wil steken! :x

Het is heel raar...lager op de hals (1e tot aan de 10e fret) is het nog niet zo erg, maar voorbij de 10e fret is het met bijv powerchords heel erg vals.

En nu kan ik er naast zitten hoor..maar is het niet zo dat een gefrette noot op de 12e fret hetzelfde moet weergeven op het stemapparaat als een open snaar? Dat is bij mij helemaal niet het geval. Ik ging de dikke E snaar aanslaan... het stem apparaat geeft netjes een groen lampje...ik pak hem op de 12e fret en hij geeft zo 2 ledjes lager aan..WTF! Helemaal ernaast dus.

Wat een kankerzooi!


Even samengevat om een overzicht te geven:

- Wanneer volgens stemapparaat perfect gestemd klinkt ie toch vals

- Stemapparaat (boss TU-2) reageerd erg instabiel als ik aan het stemmen ben, slingerd van te laag ineens naar te hoog met 2 tot 3 ledjes uitslag...dit is bij mijn andere gitaren NIET het geval.

- Het verstellen van de intoneer zadels heeft geen enkel effect (bij gebruik making van 12e fret en 12e fret-harmonic)


Wie weet wat er aan de hand is?
En ik heb echt geen zin meer om er nog meer geld aan uit te geven! :x