PDA

View Full Version : It's alive! ALIVE! ("American Woman" solo-tone in



Speeddemon
27 december 2005, 15:21
test

Speeddemon
27 december 2005, 15:21
Had van 't weekend nieuwe printjes binnen (van m'n vaste Helliemond homie Peter Oors 8-) ),
waaronder 2 standaard Fuzz Face printjes.
Aangezien mijn Fuzzwork Orange 't nog steeds niet deed met m'n perfboard eigenwerk, effe snel een bestückt FF printje erin.

EN JA HOOR! IT ROCKS!

Fuck, wat klinkt dat gaaf! Ik heb overigens de standaard 20 of 22uF uitgangselco vervangen met een 15uF geval, zodat ie wat minder modderig door bas zou zijn.
Daarna nog effe Q2 Collector voltage gebiased op 4.6V (best netjes),
Les Paul ingeprikt (m'n Burny met de 2 GFS pups), neck-element geselecteerd ("Vintage '59 Alnico PAF") tone op '0', en...

INSTANT AMERICAN WOMAN SOLO-TONE! :o :o :o 8-)

En mocht je nog niet verbaasd genoeg zijn,
al dit goeds is opgewekt met 2 SILICIUM transistoren (2N3904, hFE rond de 240-250, dus 't dubbele van een AC128) en klinkt juist super 'zingerig', violin-like, warm, rond, you name it.

Ik ga eerst effe langs m'n maat supahfuzz bij Dijkmans :wink: (Bob, als je dit leest, T minus 70), om 'm te laten horen.

Overigens, dit model is al verkocht aan de bedenker van de naam "Fuzzwork Orange", Dave Perlman, maar ik ga d'r zeker meer maken. Ook een 3-knops versie.

En ja, hij 'cleant' ook waanzinnig goed op. Ik had namelijk m'n brug-element van m'n Les Paul op volume 4 ofzo, tone voluit, en dat was heel goed voor de rhythm sound uit American Woman. Dus, pedaal bleef aan, en door m'n 3 standen switch van de LP te schakelen, switchte ik tussen een crunchy licht overstuurde rhythm sound naar een wollige, zingende, saturated fuzzy lead-tone.

Life is good. 8-)

cosmos
27 december 2005, 15:31
soundclips, soundclips!

:dance: :dance:

:)

Speeddemon
27 december 2005, 18:22
ik heb daar niet echt de mogelijkheden voor, aangezien ik altijd met amp modeller opneem. Fuzz into Genesis 3 zal niet zo'n succes zijn, ben ik bang.

E-J
28 december 2005, 12:50
Hey Speeddemon, maak jij nou pedaaltjes voor jan en alleman? Dus ik zou er ook eentje bij jou kunnen bestellen (ik zoek een goede fuzz). Wat kost dat bij jou?

Rock&Roll
28 december 2005, 13:06
Dus ik zou er ook eentje bij jou kunnen bestellen (ik zoek een goede fuzz). Wat kost dat bij jou?

Likewise interest... :cool:

Speeddemon
28 december 2005, 13:29
Rangemaster EN de Fuzz, wow, R&R, wil je de HWA collectie compleet hebben? :D

Yes, ik ben van plan er meer te maken.
(die Rangemaster clone is net van decals voorzien, gaat heel stoer worden! )
Ik heb vooralsnog geen prijs vastgesteld, dit ivm 'part sourcing', maar ik heb wel plannen om de eerste 5 van die Rangemaster clones voor een introductieprijsje weg te doen.
Met die Fuzz weet ik 't nog niet, aangezien ik meerdere opties open houd;
Ge of Si, Fuzz Face 2 knops of variatie erop met 3 knops, etc.
Ze gaan hoe dan ook minder dan 100 euro kosten.

Ik heb net met 2 Germanium transistoren in m'n Fuzzwork Orange gestoeid (Fuzz Face circuitje momenteel), maar ik moet zeggen dat ik zelf die Silicium (2N3904) wel gaver vind. Germanium is idd stukken warmer (tenminste, warmer dan ik had verwacht) en overstuurt wel wat minder (maar ja, de hFE ligt rond de 95-135, en bij die Siliciums rond de 240, dus meer gain), maar aan de andere kant cleant ie nog iets mooier op.

Die Germanium versie zal wel duurder zijn, aangezien de transistoren zelf al een factor 20 tot 50 duurder zijn, vergeleken met hun Silicium-counterparts!

E-J
28 december 2005, 13:40
Kan je er ook voor zorgen dat die pedaaltjes die je maakt noiseless zijn?

Ik ben iedergeval wel geinteresseerd in een dikke Fuzz :D [/b]

Speeddemon
28 december 2005, 13:45
Kan je er ook voor zorgen dat die pedaaltjes die je maakt noiseless zijn?

Ik ben iedergeval wel geinteresseerd in een dikke Fuzz :D [/b]
Tja, ik gebruik 1% metaalfilm weerstanden en ofwel MKT Siemens condensatoren of MKS2 WIMA metaliseerde polyesterfilm condensatoren.
Ze zijn zo stil mogelijk, maar als je een partijtje 'vintage' singlecoils hebt, een paar beroerde kabels en een versterker uit Hiss City, moet je mij er niet op aankijken. :wink:

Rock&Roll
28 december 2005, 13:46
Rangemaster EN de Fuzz, wow, R&R, wil je de HWA collectie compleet hebben? :D



Hehe, hopelijk zijn ze dan ooit een fortuin waard op ebay! Shooting for the stars, baby!! :cool:

Rock&Roll
28 december 2005, 13:50
Met die Fuzz weet ik 't nog niet, aangezien ik meerdere opties open houd;
Ge of Si, Fuzz Face 2 knops of variatie erop met 3 knops, etc.

En een optionele schakelaar om te switchen tussen si en ge?

Speeddemon
28 december 2005, 14:01
Met die Fuzz weet ik 't nog niet, aangezien ik meerdere opties open houd;
Ge of Si, Fuzz Face 2 knops of variatie erop met 3 knops, etc.

En een optionele schakelaar om te switchen tussen si en ge?
Poeh, ik weet eigenlijk niet of dat zo maar gaat.
Dat zou dan met 2 3PDT toggleswitch moeten, lijkt me.
Maar dat gaat NIET passen in die behuizing die ik nu gebruik. :(

E-J
28 december 2005, 14:06
zet mij alvast maar op de lijst als je weer eens wat Fuzzjes gaat maken :wink: hoeveel uur kost je het nou om een pedaaltje te maken?

Speeddemon
28 december 2005, 14:11
zet mij alvast maar op de lijst als je weer eens wat Fuzzjes gaat maken :wink: hoeveel uur kost je het nou om een pedaaltje te maken?
Ligt er een beetje aan. Maar al gauw 2,5 à 3 uur.
Een hoop onzin-dingen sluipen er altijd bij in, zoals exact meten en aangeven waar er geboord moet worden bijvoorbeeld.

Maar eh, hoezo? Wil je aan de hand van die arbeidstijd soms je eigen prijs bepalen? :razz: :lol:

Mijn uurloon is nog altijd lager dan de voorrijkosten alleen van een gemiddelde schoorsteenveger. :roll:

E-J
28 december 2005, 14:26
Haha nee hoor, ik ben gewoon geinteresseerd :) lijkt me echt tof, zo'n pedaaltje wat (hopelijk) te gek klinkt en niemand anders heeft.

Speeddemon
28 december 2005, 14:37
Ik vind 'm zelf te gek, als je de fuzz vol open zet.
Echt die saturated, zingende American Woman-solo tone.

Ik ga nog effe wat andere soorten transistoren testen (BC108C's o.a.), maar ik denk dat die 2N3904's 't tofste klinken.

Rock&Roll
28 december 2005, 15:51
Ik zit met een Everman fuzz drive die me net iets te wollig klinkt en omdat ik graag fuzz heb (dan waan ik me een beetje hendrix) mag er wel een andere komen. Daarenboven heb ik wel vertrouwen in jouw werk, speedy. En waarom niet bij jou shoppen? Anders moet ik me toch wenden tot een andere pedalenbouwer :wink:

:cool:

btw: al een update over de rangemaster clone? :oops:

Speeddemon
28 december 2005, 16:02
Ik zit met een Everman fuzz drive die me net iets te wollig klinkt en omdat ik graag fuzz heb (dan waan ik me een beetje hendrix) mag er wel een andere komen. Daarenboven heb ik wel vertrouwen in jouw werk, speedy. En waarom niet bij jou shoppen? Anders moet ik me toch wenden tot een andere pedalenbouwer :wink:

:cool:

btw: al een update over de rangemaster clone? :oops:
:o Hij is vandaag gespoten en 'be-decalled' en je wil al een update?! :o :D

Mr. Banzai laat alleen op zich wachten. :( In mijn bestelling bij Olaf Nobis zitten een paar dingetjes die ik wil gebruiken voor die Rangemaster clone.

Wat mogelijk wel stoer is om te weten, is dat ik waarschijnlijk Philips NOS OC44 transistors ga gebruiken. Maar ik moet die nog maar vergelijken met m'n AC126 en AC128's.
Overigens is het echt bij toeval dat ik er later ineens achter kwam dat Keeley's Javaboost ook Rangemaster gebaseerd is en blauw met witte knoppen, maar ik wilde zelf gewoon een mooi pimpin' blauw metallic pedaal maken. Misschien dat latere versies een andere kleur krijgen.

Ik merk nu trouwens ook pas hoe temparamentvol germanium transistoren zijn; die Rangemaster kan per dag toch iets anders klinken. Soms vervormt ie ietsje meer, soms klinkt ie in de 'mid boost' modus wat nasaal, en andere keren is ie cleaner. Jammer dat ik geen PNP Silicium transistoren heb met een lage hFE.

Rock&Roll
28 december 2005, 16:07
my apologies
Ik wou gewoon even informeren wat je vooruitzichten waren, maar die zijn beter dan ik gedacht had :wink:
Als je dan later een ander kleur gaat gebruiken, dan heb ik mss een uniek first production model :-D

Nielsje
28 december 2005, 16:13
Ligt er een beetje aan. Maar al gauw 2,5 à 3 uur.
Een hoop onzin-dingen sluipen er altijd bij in, zoals exact meten en aangeven waar er geboord moet worden bijvoorbeeld.


pssstt.... boormal maken :wink:

Speeddemon
28 december 2005, 16:19
Ligt er een beetje aan. Maar al gauw 2,5 à 3 uur.
Een hoop onzin-dingen sluipen er altijd bij in, zoals exact meten en aangeven waar er geboord moet worden bijvoorbeeld.


pssstt.... boormal maken :wink:
Ja, maar dan zou ik er ook al een stuk of 6 van moeten hebben. :(

Sinds dat ik m'n kolomboor heb, boor ik sowieso 10x netter (12mm gaten zijn nu ook ECHT rond :lol: ), al moet ik nog steeds tussen 2 Unibits schakelen (1 metrische (6/8/10/12/etc.) en een USA (die weer de perfecte breedtes heeft voor de assen van potmeters en de 9,kleinbeetje mm voor jacks).
Maar vergis je ook niet in 't schuren, schoonmaken, schuren, schoonmaken, 2x primen, 2 à 3 x lak aanbrengen, decals aanbrengen, clearcoaten.
Op papier stelt dat niks voor, maar ik was laatst toch al een klein half uur bezig met alleen de decals voor GVees' FA-1 clone.

birt
28 december 2005, 16:21
Met die Fuzz weet ik 't nog niet, aangezien ik meerdere opties open houd;
Ge of Si, Fuzz Face 2 knops of variatie erop met 3 knops, etc.

En een optionele schakelaar om te switchen tussen si en ge?
Poeh, ik weet eigenlijk niet of dat zo maar gaat.
Dat zou dan met 2 3PDT toggleswitch moeten, lijkt me.
Maar dat gaat NIET passen in die behuizing die ik nu gebruik. :(

Dat kan best met 1 switch :wink:

Ik heb ooit een tekeningetje gehad waar op stond hoe maar ik ben het spijtig genoeg kwijt geraakt. Contacteer Keith (Bigtone/BYOC), hij kan je dat wel mailen.

dan kan je het ineens ook weer aan mij bezorgen :lol:

Nielsje
28 december 2005, 16:22
Ligt er een beetje aan. Maar al gauw 2,5 à 3 uur.
Een hoop onzin-dingen sluipen er altijd bij in, zoals exact meten en aangeven waar er geboord moet worden bijvoorbeeld.


pssstt.... boormal maken :wink:
Ja, maar dan zou ik er ook al een stuk of 6 van moeten hebben. :(

Sinds dat ik m'n kolomboor heb, boor ik sowieso 10x netter (12mm gaten zijn nu ook ECHT rond :lol: ), al moet ik nog steeds tussen 2 Unibits schakelen (1 metrische (6/8/10/12/etc.) en een USA (die weer de perfecte breedtes heeft voor de assen van potmeters en de 9,kleinbeetje mm voor jacks).
Maar vergis je ook niet in 't schuren, schoonmaken, schuren, schoonmaken, 2x primen, 2 à 3 x lak aanbrengen, decals aanbrengen, clearcoaten.
Op papier stelt dat niks voor, maar ik was laatst toch al een klein half uur bezig met alleen de decals voor GVees' FA-1 clone.

Ik doelde op een universele boormal :wink: dus eentje met een stuk of 15 gaten.. is best te maken hoor. zeker voor zo'n hoogfrequent bouwer als jij moet het heel handig zijn. Ja ik geloof zeker dat in de afwerking relatief veel werk zit. een pedaaltje zelf kan ik binnen anderhalf uur in elkaar stampen als ik alles hier bij de hand heb, maar dat is dan zonder 'afwerking'..

Robbert
28 december 2005, 16:23
Weet je gelijk waarom de prijzen van boutique hoger liggen dan de standaard Boss pedalen :wink:

Boorkolom is idd super, hendel naar beneden en klaar. Die Unibits gaan erg makkelijk door alu heen :D

Speeddemon
28 december 2005, 16:40
Weet je gelijk waarom de prijzen van boutique hoger liggen dan de standaard Boss pedalen :wink:

Boorkolom is idd super, hendel naar beneden en klaar. Die Unibits gaan erg makkelijk door alu heen :D
En nog makkelijker door de BIMBOXjes van Velleman en ECHTE Hammond boxjes.
De Chinese NSC's die ik gebruik zijn toch net een tandje stugger ofzo.

Speeddemon
28 december 2005, 16:42
Dat kan best met 1 switch :wink:

2 transistors-paren schakelen?

Ik ging uit van 1 switch per transistor-paar.

Rock&Roll
28 december 2005, 16:46
Dat kan best met 1 switch :wink:

2 transistors-paren schakelen?

Ik ging uit van 1 switch per transistor-paar.

Ik weet er natuurlijk geen reet van, maar ik dacht dat ik zoiets al gezien had op een FF clone...

birt
28 december 2005, 18:04
Dat kan best met 1 switch :wink:

2 transistors-paren schakelen?

Ik ging uit van 1 switch per transistor-paar.

met een 4PDT als ik me niet vergis. maar zoals ik al zei, dat tekeningetje kwam van Keith

birt
28 december 2005, 18:05
Dat kan best met 1 switch :wink:

2 transistors-paren schakelen?

Ik ging uit van 1 switch per transistor-paar.

met een 4PDT als ik me niet vergis. maar zoals ik al zei, dat tekeningetje kwam van Keith

JER00N
28 december 2005, 18:55
Maar je hoeft dan toch alleen maar de source te schakelen? Dan heb je (voor twee paren) genoeg aan een DPDT-schakelaartje genoeg lijkt me. (met zo'n hendeltje, geen voetschakelaar want dan past het idd niet meer waarschijnlijk :P)

Speeddemon
28 december 2005, 20:31
Maar je hoeft dan toch alleen maar de source te schakelen? Dan heb je (voor twee paren) genoeg aan een DPDT-schakelaartje genoeg lijkt me. (met zo'n hendeltje, geen voetschakelaar want dan past het idd niet meer waarschijnlijk :P)
ze werken met Collector, Base en Emitter, geen source dus. :???:

birt
28 december 2005, 20:48
Maar je hoeft dan toch alleen maar de source te schakelen? Dan heb je (voor twee paren) genoeg aan een DPDT-schakelaartje genoeg lijkt me. (met zo'n hendeltje, geen voetschakelaar want dan past het idd niet meer waarschijnlijk :P)
ze werken met Collector, Base en Emitter, geen source dus. :???:

fets hebben drain gate source

Speeddemon
28 december 2005, 20:52
Overigens, als het zo is zoals Birt zegt, met een 4PDT,
dan gaat dat ook niet passen in een 1590B, Die switches zijn nogal groot (iets van 3,5 x 1,5 x 2,5).
In een 1590BB moet dat uiteraard geen probleem zijn.

Maar da's voor later zorg.

birt
29 december 2005, 01:17
Overigens, als het zo is zoals Birt zegt, met een 4PDT,
dan gaat dat ook niet passen in een 1590B, Die switches zijn nogal groot (iets van 3,5 x 1,5 x 2,5).
In een 1590BB moet dat uiteraard geen probleem zijn.

Maar da's voor later zorg.

en 4pdt toggle is echt niet groot hoor

Speeddemon
29 december 2005, 01:55
Overigens, als het zo is zoals Birt zegt, met een 4PDT,
dan gaat dat ook niet passen in een 1590B, Die switches zijn nogal groot (iets van 3,5 x 1,5 x 2,5).
In een 1590BB moet dat uiteraard geen probleem zijn.

Maar da's voor later zorg.

en 4pdt toggle is echt niet groot hoor
Ik heb ze toch echt thuis liggen.

Maar neem de uitdaging aan zou ik zeggen! :razz:
Bouw een fuzzface clone in een 1590B, incl. 3PDT footswitch, ruimte voor batterij EN 9V jack aan de voorzijde.

JER00N
29 december 2005, 02:11
Maar je hoeft dan toch alleen maar de source te schakelen? Dan heb je (voor twee paren) genoeg aan een DPDT-schakelaartje genoeg lijkt me. (met zo'n hendeltje, geen voetschakelaar want dan past het idd niet meer waarschijnlijk :P)
ze werken met Collector, Base en Emitter, geen source dus. :???:

Nouja, soms heet het collector/base/emitter en soms gate/drain/source idd. Ik bedoel iig de pin waar het signaal voor de transistor inkomt zeg maar.