PDA

View Full Version : [Metal ballad] Scali - "Metal Ballad"



Scali
27 december 2005, 02:32
Na wat modificaties heb ik m'n Les Paul weer terug... Dus ging ik es wat opnemen en experimenteren met het geluid. De "Metal Ballad" backingtrack van de Total Guitar maar erbij gepakt dus.
Het resultaat was wel aardig, dus heb ik em maar aan m'n SoundClick-pagina toegevoegd, en post ik hem hier ook maar even:

http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3262768

Het valt me altijd weer op hoe anders ik toch speel op m'n Les Paul dan op m'n RG.
Ik twijfel nu dan ook niet meer of ik nog een refret aan dat ding moet spenderen, het zal iedere euro dubbel en dwars waard zijn.

Gert-Jan
27 december 2005, 07:17
De sound is inderdaad wel lekker.

bluegate
27 december 2005, 23:07
Klinkt goed!

Een Les Paul heeft zo'n lekker felle bite, maar ik heb zelf moeite met
de mensuur en het model/gewicht.

Reel Big Fish
28 december 2005, 08:44
Die backing track is ook echt meesterlijk (ik heb hem zelf ook) :D

Philippe3000
31 december 2005, 19:09
Dennis

Wat een magistrale sound man.. Steeds herken ik vanaf de eerste noten dat jij speelt. Die timing en toonvorming :o Schitterend. Als beginnende gitarist ben ik echt zwaar onder de indruk. Zoals ik reeds 5 jaar op de universiteit moet aanhoren valt er over smaken niet te discussiëren. Iedereen heeft een gedifferentieerde smaak. Je kan nu eenmaal niet iedereen meenemen in jouw visie van muziek. Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er vaak mensen zijn die hun pure appreciatie van een nummer laten beïnvloeden door vooroordelen over de postende persoon. Ik denk dat dit normaal is op een forum. Dit is overigens een plaats waar je kan en mag zeggen wat je wilt. Vrijheid van mening is zowaar de bestaansreden van zulke fora => meningen en ervaringen met elkaar delen. Toch vind ik het eveneens zeer spijtig. Ik weet namelijk dat de discussies die je hier reeds gehad hebt in enkele van je vorige topics onrechtstreeks en vaak ongewild toch op je systeem en zelfvertrouwen werken.
Of men dit nu mooi vindt of niet, kdenk dat men het niveau van je spel niet mag miskennen, hoe goed men zelf ook speelt..

Khoop verder nog meer van je te horen. Je spel werkt motiverend en inspirerend.

Groeten
Philippe

Philippe3000
31 december 2005, 19:09
Dennis

Wat een magistrale sound man.. Steeds herken ik vanaf de eerste noten dat jij speelt. Die timing en toonvorming :o Schitterend. Als beginnende gitarist ben ik echt zwaar onder de indruk. Zoals ik reeds 5 jaar op de universiteit moet aanhoren valt er over smaken niet te discussiëren. Iedereen heeft een gedifferentieerde smaak. Je kan nu eenmaal niet iedereen meenemen in jouw visie van muziek. Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er vaak mensen zijn die hun pure appreciatie van een nummer laten beïnvloeden door vooroordelen over de postende persoon. Ik denk dat dit normaal is op een forum. Dit is overigens een plaats waar je kan en mag zeggen wat je wilt. Vrijheid van mening is zowaar de bestaansreden van zulke fora => meningen en ervaringen met elkaar delen. Toch vind ik het eveneens zeer spijtig. Ik weet namelijk dat de discussies die je hier reeds gehad hebt in enkele van je vorige topics onrechtstreeks en vaak ongewild toch op je systeem en zelfvertrouwen werken.
Of men dit nu mooi vindt of niet, kdenk dat men het niveau van je spel niet mag miskennen, hoe goed men zelf ook speelt..

Khoop verder nog meer van je te horen. Je spel werkt motiverend en inspirerend.

Groeten
Philippe

Gert-Jan
1 januari 2006, 18:18
Djiezus man, krijg je daar voor betaald of zo? :-D

Scali
1 januari 2006, 19:14
Dank je wel, Philippe.
Wat jij zegt, dat is precies waarom ik muziek maak... Niet om indruk te maken... :)
Maar wel om een gevoel bij mensen over te brengen, om mensen te inspireren. Getuige jouw reactie, lukt dat ook (en ik vind het een groot compliment dat je bij mij ook een eigen stijl en toonvorming hoort). Dus daarom trek ik me niet zo veel aan van die discussies. Ik ben nou eenmaal een gitarist die graag 'spontaan' speelt. Gewoon improviseren met die hap. Dit is dus ook weer zo'n one-take, waarbij ik de foutjes op de koop toe neem.
Je zag ook aan de andere Cry For You-pogingen dat het anderen ook niet lukt om foutloos te spelen, en daarbij lukte het hen ook een stuk minder om een gevoel over te brengen bij de luisteraar, had ik het idee, als ik de reacties las.
Wat dat betreft, heeft dat mijn zelfvertrouwen alleen maar versterkt. Dat ik niet perfect technisch foutloos speel, dat wist ik al langer, en dat was ook nooit mijn doel (natuurlijk oefen ik ook op techniek, maar voor mij is het een middel). Het doel voor mij was om een gevoel over te brengen, om iets te maken dat boeiend genoeg is om van begin tot het eind te luisteren, misschien zelfs meerdere keren. En de reacties wezen in de richting dat mijn versie toch het prettigst te luisteren was, dus is dat voor mij een bevestiging dat ik goed in het spoor zit dat ik probeer te volgen.
Zoals je ziet, die discussies hebben mij er niet van weerhouden om wederom een one-take improvisatie te posten, met fouten en al, en zolang het mensen inspireert en motiveert, zal ik dat zeker blijven doen.

Zo inspireert en motiveert Robbert vd Hanenberg mij ook enorm. Hij probeert net als ik in de eerste plaats muziek met gevoel en mooie melodie te maken, maar koppelt dat aan een veel betere techniek en tone. Ik wil ook ooit dat niveau halen.
Aan de andere kant... ik respecteer de pogingen van Sonno en Geronimo, maar die kwamen op mij totaal niet inspirerend of muzikaal over. Ze hebben niet die tone, niet die melodie... dan blijft alleen de techniek over, en dat gaat bij mij altijd gauw vervelen. Maar kennelijk hebben zij ook niet hetzelfde doel als ik.

PS: Gert-Jan: ja, ik betaal 10e per post. Interesse?

jw009
3 januari 2006, 14:42
damn wat een ontzettend lekkere sound :o en spelen kan je ook wel zo te horen. Wat heb je naast je LP aan gear gebruikt om dit op te nemen?

Bloodline
3 januari 2006, 14:49
heerlijk geluid heb je. doet he heel erg aan de daft punk denken ( zon gitaar effect geluid btje datte..) erg erg gaaf.

en wat speelje mooi zeg abnormaal. het is zeker wel een gibson les paul ?

naja erg mooi en gaaf. niks voor niks nr 9 in de subgenre :D opsondclic.

Bloodline
3 januari 2006, 14:51
ken je trouwens avenged sevenfold ? als ik dit spel zo hoor zul ja dat erg gaaf vinden.

Azrael
4 januari 2006, 00:12
Damn gast. Ik vind je spel 100% geweldig!

Maareh.....ik vind het onwijze klote sound om eerlijk te zijn. Precies de sound die ik uit mijn pokke RG krijg en ik zo graag weg wil hebben. Maarja over smaak valt niet te twisten en ondanks je sound is je spel gewoonweg sublime! Petje af!

Scali
4 januari 2006, 11:40
Bedankt voor de reacties.
De sound... je moet er van houden, natuurlijk... het is echt moddervet :)
Het ging mij ook niet zo zeer om de sound op zich (ik heb voor de opname niet echt veel moeite gedaan om de 'ideale' tone te krijgen... gewoon inpluggen en gaan... het had wel iets transparanter en helderder gemogen, vind ik), maar vooral om het 'teamwork' tussen de gitaar en mij. Die gitaar laat mij gewoon heerlijk spelen, op de een of andere manier.

Het is geen Gibson helaas... het is een 'bijna'-Gibson... een Epiphone Les Paul Standard Plus uit 1995, gemaakt door Samick. Ik heb de elektronica vervangen door kwaliteitsspul, en een set tweedehands Gibson elementen uit een LP Custom, vermoedelijk 490R/498T.
Ik gebruik Darco .010 snaren erop, en m'n Zoom 8080 multifx direct in de PC geplugd (een Terratec EWX 24/96 kaart). Het is opgenomen met Adobe Audition, en niet verder bewerkt.

Ik heb wel eens wat van Avenged Sevenfold gehoord, maar het is niet echt een band waar ik naar luister. Ik luister veel naar Laura Pausini de laatste tijd.

Scali
4 januari 2006, 23:55
Hier is trouwens ook nog de versie die ik een aantal dagen eerder met m'n RG opgenomen had: http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3221578

Het gitaargeluid is niet rechtstreeks vergelijkbaar, omdat ik met de Les Paul wat aan de speakersim gerommeld had.

Bloodline
19 januari 2006, 19:28
ik liuster die metal ballad bijna nu elke dag man. vertel het geheim achter je geluid !

Scali
19 januari 2006, 20:18
Dank je :)
Erm... het geheim... Goedkope gear uit de jaren '90, en een tonepick? :)

Bloodline
20 januari 2006, 10:11
hahhahah :D

zown heel dik, btje fuzzy achtig geluid, echt uniek man ! ik heb ook die met die andere gitaar van je gehoord, alleen die les paul is beter hoor, een veel dikkere klank.

spanky_franky
20 januari 2006, 15:12
Hey Scali, al was ik door andere sounds van je niet echt gecharmeerd, dit is echt goed ! De sound bevalt me ook wel deels, iig les paul en vettig :D, alleen had er van mij wat minder gain tegenaan gemogen. Maar feit blijft: super gespeeld!

MonkeyFace
22 januari 2006, 00:13
hele vette sound! :) Heb je die backing trouwens voor me? Heb best zin om eens te kijken wat ik er zelf op kan, heb al 2 maanden geen electrische gitaar meer aangeraakt (alleen maar akoestisch) en ik begin het te missen ;)

bazzieman
22 januari 2006, 21:46
wow vet man, trouwens ook een superbacking track!

maar dat stuk in het midden ofzo dat je losbreektt en over gaat op brug element (als ik mij niet vergis) dat is echt kicken man! klinkt goed!

supervet gedaan.

Ook ben ik wel nieuwschierig naar de backing track? als je mij daar meer over kan laten weten pm me dan ff;)

verder top gedaan!

Bas

Scali
23 januari 2006, 09:55
Dank jullie wel. Het grappige is dat ik hier m'n Zoom had ingesteld op de 'Britse' versterker, gekoppeld aan een combo-speaker.
Ik heb nu een Marshall 6101 combo gekocht, en nu heb ik eigenlijk precies dit geluid als ik de Zoom in de eindversterker plug... maar dan zonder het wat synthetische randje :)

Die backingtrack zat dus bij een Total Guitar van wat maanden terug. Ik weet niet of je die via internet mag verspreiden. Ik gok van niet...

taylor
23 januari 2006, 12:10
ja het solo geluid is wel wat synthetisch het staat nogal bol van de effecten niet echt mijn smaak ik hou meer van recht toe recht aan dat geeft ook meer de kwaliteit van je spel weer.

maar goed gedaan hoor.

Noid
24 januari 2006, 00:15
Die backingtrack zat dus bij een Total Guitar van wat maanden terug. Ik weet niet of je die via internet mag verspreiden. Ik gok van niet...
Aha, en wat doe je dus zelf???? Illegaal bezig? Mag dat wel op dit forum???

M.b.t. het geluid en het nummer: Lekkerrrr, mooi gedaan zeg! Mijn complimenten, ik doe het je niet na!

F-axe
24 januari 2006, 00:38
NOW WE'RE TALKING

Klinkt errug lekker zo! bis bis

Scali
24 januari 2006, 09:32
Aha, en wat doe je dus zelf???? Illegaal bezig? Mag dat wel op dit forum???

Ik verspreid niet de originele backingtrack, maar slechts mijn ingespeelde versie. Dat mag dan weer wel, voorzover ik heb begrepen (heb je dus niks aan als je zelf wilt inspelen, dan moet je alsnog de Total Guitar kopen).

Noid
24 januari 2006, 18:17
Ik verspreid niet de originele backingtrack, maar slechts mijn ingespeelde versie. Dat mag dan weer wel, voorzover ik heb begrepen (heb je dus niks aan als je zelf wilt inspelen, dan moet je alsnog de Total Guitar kopen).
Aha :)
Dus je zou r ergens 'n paar basnoten tussen kunnen zetten (aan het begin/aan het eind) en het dus gewoon distribueren!