PDA

View Full Version : Plamuur???



Gerrit
27 december 2005, 00:47
Ik ben bezig met een body, alleen heb ik een probleempje.
Na een freesongelukje zit ik met wat plekjes aan de zijkant van de body die opgevuld moeten woorden met "iets".

Nou Vraag ik me af wat ik het beste kan gebruiken??
Het moet overspuitbaar zijn met cellulose lak, de kleur maakt niet uit, wat hij woord zwart.

Bedankt, en de Beste wensen :-D

fred dons
27 december 2005, 08:23
plamuur werkt prima, houtvuller is wat beter geschikt maar ook zaagsel en superlijm werken goed

tis een beetje afhankelijk van of je transparant gaat lakken, als je transparant gaat lakken zou ik Clou of Titebond hout vuller gebruiken (Clou of Titebond omdat dit nog te kleur beitsen is metwater beits, de meeste andere houtvullers zijn waterafstotend)

Franc
27 december 2005, 11:10
Ik heb zelf ook hele goede ervaringen met wat lijm en zaagsel.

Als het ondiep is is het makkelijkst wat secondelijm in de 'deuk' en dan direkt om de plek heen wat shuren en zo het zaagsel in de plek en lijm wrijven. Zo heb ik bijvoorbeeld pas een fretboard weer erg mooi opgeknapt na wat splintervorming bij het verwijderen van frets.
Je ziet er niets meer van.

Bij grotere gaten maak ik meestal een papje van houtlijm en zaagsel en smeer dat er in een paar keer in. Heb je in ieder geval 'echt hout' gebruikt en geen plamuur.
(met plamuur heb ik ook nooit mazzel, je blijft het altijd zien).

fred dons
28 december 2005, 06:59
inderdaad de meeste plamuur soorten krimpen na verloop van tijd en dat zie je dan terug in de lak maar dat geld voor de meeste vulmiddelen bij grotere oppervlakken, bij mengsels met superlijm heb je vaak dat dat gedeelte niet krimpt maar de omgeving weer wel en wordt het alsnog zichtbaar (mits je er over heen lakt)
overigens als je dat plamuurspul gebruikt waarmee je gaten in auto's mee repareert heb je dat niet

chennie
7 januari 2006, 00:07
ik heb het zo gedaan:

Het gaat ook om een gitaar wat zwart werd afgewerkt. Ik heb opvulhout, van dat kneedbare hout gebruikt. Guppa heet dat dacht ik en dan zoek je de meeste donkere kleur die ze hebben. En een klein beetje zwart pigment. Je pakt de guppa en doet daar een druppels van dat zwarte pigment doorheen. Resultaat is zwart kneedbaarhout. En dat dan in lagen op het gat of whatever aanbrengen, drogen, herhalen en dan schuren
klaar !

Het zwart heb ik gedaan omdat ik delen ging waterbeitsen. Waterbeitsen pakt niet op dat kunsthout. Omdat het om kleine oppervlaktes ging is het niet zo erg dat je zon zwart egaal zwarte vlek ziet.
Als je dekkend zwart verft heb je natuurlijk nog een hoop andere mogelijkheden. Ikzelf zou plamuur vermijden, heb een beter gevoel bij bij nephout. Dat is daarvoor bedoeld. Maar het zal vast allemaal wel werken.

chennie
7 januari 2006, 00:08
ik heb het zo gedaan:

Het gaat ook om een gitaar wat zwart werd afgewerkt. Ik heb opvulhout, van dat kneedbare hout gebruikt. Guppa heet dat dacht ik en dan zoek je de meeste donkere kleur die ze hebben. En een klein beetje zwart pigment. Je pakt de guppa en doet daar een druppels van dat zwarte pigment doorheen. Resultaat is zwart kneedbaarhout. En dat dan in lagen op het gat of whatever aanbrengen, drogen, herhalen en dan schuren
klaar !

Het zwart heb ik gedaan omdat ik delen ging waterbeitsen. Waterbeitsen pakt niet op dat kunsthout. Omdat het om kleine oppervlaktes ging is het niet zo erg dat je zon zwart egaal zwarte vlek ziet.
Als je dekkend zwart verft heb je natuurlijk nog een hoop andere mogelijkheden. Ikzelf zou plamuur vermijden, heb een beter gevoel bij bij nephout. Dat is daarvoor bedoeld. Maar het zal vast allemaal wel werken.