PDA

View Full Version : neck hout vraagje



blimb
26 december 2005, 19:15
Ja ja .. ik heb weer een vraagje ...

Ik heb afgelopen weekend van een vriend een paar (4) plankjes esdoorn met een afmeting van 3.2x7x100 cm gekregen ...Erg mooi hout vind ik (geen rare fouten of onevenheden) .. TWee van de vier zijn kwartiersgezaagd.. althans ... als je de plankjes op hun smalle kant legt dan lopen de jaarringen horizontaal ... de andere twee zijn bijna kwartiers.. mooi houd dacht ik .. dus..

Nu leek het mij helemaal geen gek idee om met dit hout mijn neck te gaan maken .. (dat is trouwens ook waarvoor ik ze gekregen heb)

Ik ben nu alleen een beetje in de war met wat nu de beste manier is om de het hout te gebruiken... ik heb in mijn bouw idee/plan een drielaags laminaat in mijn hoofd, daar de neck uitzagen en dan de toets erop et voila.. ...maar gelet op de afmetingen van deze plankjes ben ik geneigd naar een andere constructie te gaan kijken ... om wat efficienter met het hout om te gaan .. Ik heb bijna het idee dat ik uit een zo een stuk al een hals kan halen (iig een viersnarige, maar ik wilde eigenlijk een vijfsnarige bas maken ) ik weet alleen niet helemaal zeker of het dik genoeg is....

Als ik het hout alleen maar dikker wil hebben kan ik er dan gewoon een laminaatje op plakken?

De halzen die ik zie hebben allemaal een tja hoe zeg je dat een verticaal georienteerd laminaat zie bijvoorbeeld op http://projectguitar.com/tut/neck.htm

http://projectguitar.com/tut/img/stv27.jpg

Levert uiteindelijk een neck op die er zo uitziet

http://projectguitar.com/tut/img/stv45.jpg


Is het ook mogelijk om een horizontaal laminaat te gebruiken?

Wat ik me verder nog afvroeg, en dat vind ik ook moeilijk om verder ergens terug te vinden, is maakt het nu vreselijk veel uit hoe ik het hout uiteindelijk orienteer ten opzichte van het fretboard.. moeten de jaarringen evenwijdig lopen aan een fret .. of juist haaks of maakt dat eigenlijk geen drol uit?

Ooh wat is het lastig om telkens bij ieder stapje dat je wilt getorment te worden door onzekerheden en vragen ..

blimb
30 december 2005, 13:17
niemand die hier iets op te zeggen heeft ...



Echt iritant voel me net een baby die niks durft zonder zijn moeder .. ha ha ..

Nu ja ik ga denk ik drie necken maken :)

eentjke uit een stuk hout, carf joint en fretboard .. eentje uit een drie laags vertikaal laminiaat een eentje uit een twee laags horizontaal laminaat :)

Eens kijken wat het beste wordt ..tenzij er nu al iemand is die zegt .. doe dat of dat niet .

blimb
30 december 2005, 13:43
niemand die hier iets op te zeggen heeft ...



Echt iritant IK voel me net een baby die niks durft zonder zijn moeder .. ha ha ..

Nu ja ik ga denk dan maar drie necken maken :)

eentje uit een stuk hout met een scarf joint en fretboard .. eentje uit een drie laags vertikaal laminiaat een eentje uit een twee laags horizontaal laminaat :)

Eens kijken wat het beste wordt ..tenzij er nu al iemand is die zegt .. doe dat of dat niet .

macronelli
31 december 2005, 19:51
Het kan....

is alleen niet echt aan te bevelen...

door de spanning van de snaren, wordt de bovenkant wat korter en de onderkant wat langer... oftwel de hals gaat iets krom staan.... In de bovenkant staat dus "druk" en in de onderkant "trek" en deze twee moeten elkaar dus opheffen als de hals in evenwicht is (niet verder krom trekt)... Dat betekent dus dat er een overdracht van krachten (of druk) is tussen boven en onder, precies daar waar je lijmnaad is... M.a.w, je lijmnaad is constant onder belasting..

Komt nog eens bij dat lijm vrij flexibel is... of in iedergeval niet de beste toon kwaliteiten heeft... Dus als boven en onderste stuk iets kunnen bewegen, maar wrijving ondervinden (van de lijm) dan heb je eigenlijk een bladveer gebouwd... Zie je onder vrachtautootjes, oude jeep-achtige voertuigen... Is een veer en demper in één... Nou hoe klinkt dat voor een hals?

Dus eigenlijk alleen doen als je lijm stijver is dan het hout...

Is dus ook wel wat te zeggen voor die nekken waarbij de toets en neck uit één stuk zijn vervaardigt.... [/img]

Mattia
1 januari 2006, 18:10
Macronelli heeft 't grotendeels al gezegd, inderdaad: je zet als het teveel horizontaal lamineert wel erg veel kracht op de lijm zelf, en met een halsvorm erin gecarved wordt die lijmnaad ook steeds kleiner, terwijl de kracht (vernder naar achteren in de hals) steeds groter wordt. De lijm zal de limiterende factor zijn, het cruciale aan het geheel, dus...liever niet doen.

Maargoed, aan de andere kant heb je al een horizontaal gelamineerd stukkie: je toets. Een scarf joint, daar spelen toch weer andere zaken, maar die kan ook 'slippen'.

Bref, horizontale laminaties voor headstock versterking (backplate/headplate, zelfs in laagjes. Google eens op backstrapping), dat is allemaal prima. Voor de neck shaft zou ik het persoonlijk liever niet doen.

blimb
2 januari 2006, 09:21
nu ok bedankt voor de reacties ..

Ik denk dan maar dat ik dat horizontale laminaat laat zitten .. behalve dan voor het fretboard :) en misschien voor de headstock :)

bron-yr-aur
6 januari 2006, 08:07
Ik heb er ook een tijdje over zitten denken en dit is mijn theorietje:
Een normale goede hals is uit kwartiers gezaagd hout opgebouwd. Veranderd de vochtigheid van het hout dan is de uitzetting/krimp van het hout in breedterichting van de hals en heeft dit weinig invloed op de rechtheid (spanning) van de hals.
Als je de laminaten horizontaal maakt en de 'draad' van het hout evenwijdig met de toets komt te staan dan is de uitzetting/krimp loodrecht op de toets. Bij gebruik van verschillende houtsoorten en doordat de bovenste laag breed is, onderkant smal zal er een groot effect optreden waardoor de kromming van de hals sterk kan veranderen.
Als je de horizontale laminaten zo zaagt dat de draad loodrecht op de toets staat heb je weer een normale situatie en zou dit afgezien van eventueel kruip van de lijm gewoon moeten kunnen werken.