PDA

View Full Version : Rockabilly Amp?



Wilco
26 december 2005, 14:07
Heren,
ik heb eens een paar dagen op dit forum rondgeneusd en zou graag eens een paar vragen stellen.
Ik speel zelf vooral rockabilly en aanverwante muziek. Ben zeer gecharmeerd van de sound van bv Brian Setzer.
Mijn Gretsch versterk ik met hulp van mijn SF Twin Reverb, waarvan ik de (cleane) power op het podium zeker nodig heb. Toch zou ik ook graag zo'n vette scheur kunnen hebben als Setzer met zijn Blonde Bassman. Hiervoor overweeg ik de volgende versterkers: Blonde Bassman (welke? 6g6, 6g6-A, 6g6-B?), Super Reverb, Vibro King (heeft hier geloof ik niet veel fans).
Hebben jullie nog (andere) suggesties, of op of aanmerkingen over deze versterkers? Wat zouden deze (vintage) amps moeten kosten?
Ik ben ook bezig met zelf bouwen van versterkers. Is het met zelfbouw mogelijk om bv de 6g6 met redelijk resultaat te bouwen?
Een hoop vragen dus. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gretsch6120
27 december 2005, 08:50
Laat die vibroking maar zitten, komt niet in de buurt van de setzer sound.
Kan het weten, heb pas geleden mn VK ingeruild voor een 6G6B, Wél de setzersound!

nicoverduin
27 december 2005, 11:31
Ik ben ook bezig met zelf bouwen van versterkers. Is het met zelfbouw mogelijk om bv de 6g6 met redelijk resultaat te bouwen?


Als je zelf versterkers bouwt, dan weet je ook of je er een redelijk resultaat mee kan krijgen. De moderne uitvoeringen van de onderdelen zijn gewoon verkrijgbaar dus wat houd je tegen. :-D :-D :-D
Nico

Mr.Jay
27 december 2005, 13:57
Ik ben ook bezig met zelf bouwen van versterkers. Is het met zelfbouw mogelijk om bv de 6g6 met redelijk resultaat te bouwen?
Een hoop vragen dus. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Als je niet voor uiterlijk of originaliteit gaat, kun je makkelijker een Silverface Bassmantopje zien te bemachtigen en dat cicruit ombouwen tot 6G6.

JaY

Wilco
27 december 2005, 19:20
Gretsch, Nico, Jay, alvast dank voor jullie reakties.

Mijn kunde in versterkerbouw mag eerst nog wel iets beter, heb pas één simpel versterkertje gebouwd (Gilmore Jr kit van 0,5W via Guytronix.com) en ga binnenkort aan een 18Watt kit beginnen. Overigens heb ik daar best geduld op. Ik heb nog niet zo'n ervaring dat ik al kan zeggen dat je dan nét zo'n vette 6G6 kunt bouwen als een originele, maar wellicht zijn dat soort overwegingen alleen voor de extreme puristen.
Ombouwen van een silverface bassman zou inderdaad een optie zijn. Ik heb nog niet exact alle schema's van de diverse bassman amps vergeleken om te zien in hoeverre ze op elkaar lijken.
Van diverse versterkers zijn mooie kits te krijgen bv via Weber. Die heeft helaas net de 6G6 niet, wel bv een BF Super Reverb kit.
Weten jullie evt waar een Blonde Bassman kit te vinden/bestellen is?
Overigens zit ik niet voor 100% vast op die 6G6, heb er zelf nog nooit een bespeeld, maar Setzer klinkt uiteraard vet (maar kan ook veel beter spelen dan ik, veel betere vingers/techniek).
VK lijkt als ik jullie zo hoor een te dure optie voor de geboden kwaliteit. Vond ik nochthans erg goed klinken, maar misschien ben ik ook wel weinig gewend. Vintage Fenders zijn hier in Brabant ook niet makkelijk te krijgen.
Wat vinden jullie van een Super Reverb? Vergeet ik nog andere (Fender) versterkers in mijn zoektocht?

Eko
27 december 2005, 23:59
Ik gebruik voor Setzerachtige nummers een combinatie van een getunede Ibanez TS 9 met een boss delay en een Twin.
In de Gitarist stond laatst een interview met hem waarbij hij vertelde hoe hij de amp afgesteld had staan. Bass iet voor het midden , Mid op driekwart en Treble op half als ik me niet vergis.( is al wat weken geleden).

Mr.Jay
28 december 2005, 09:50
Ik gebruik voor Setzerachtige nummers een combinatie van een getunede Ibanez TS 9 met een boss delay en een Twin.
In de Gitarist stond laatst een interview met hem waarbij hij vertelde hoe hij de amp afgesteld had staan. Bass iet voor het midden , Mid op driekwart en Treble op half als ik me niet vergis.( is al wat weken geleden).

Toonregeling van jouw Twin en van de 6G6Bassman verschillen van elkaar. En een twin klinkt echt wel anders dan Setzers bassman.
Grootste verschil is al de gesloten 2x12 Box. Die zorgt ook dat hij veel minder last heeft van feedback met de Gretsch.

JaY

Mr.Jay
28 december 2005, 09:56
Gretsch, Nico, Jay, alvast dank voor jullie reakties.
Mijn kunde in versterkerbouw mag eerst nog wel iets beter, heb pas één simpel versterkertje gebouwd (Gilmore Jr kit van 0,5W via Guytronix.com) en ga binnenkort aan een 18Watt kit beginnen. Overigens heb ik daar best geduld op. Ik heb nog niet zo'n ervaring dat ik al kan zeggen dat je dan nét zo'n vette 6G6 kunt bouwen als een originele, maar wellicht zijn dat soort overwegingen alleen voor de extreme puristen.
Ombouwen van een silverface bassman zou inderdaad een optie zijn. Ik heb nog niet exact alle schema's van de diverse bassman amps vergeleken om te zien in hoeverre ze op elkaar lijken.
Van diverse versterkers zijn mooie kits te krijgen bv via Weber. Die heeft helaas net de 6G6 niet, wel bv een BF Super Reverb kit.
Weten jullie evt waar een Blonde Bassman kit te vinden/bestellen is?
Overigens zit ik niet voor 100% vast op die 6G6, heb er zelf nog nooit een bespeeld, maar Setzer klinkt uiteraard vet (maar kan ook veel beter spelen dan ik, veel betere vingers/techniek).
VK lijkt als ik jullie zo hoor een te dure optie voor de geboden kwaliteit. Vond ik nochthans erg goed klinken, maar misschien ben ik ook wel weinig gewend. Vintage Fenders zijn hier in Brabant ook niet makkelijk te krijgen.
Wat vinden jullie van een Super Reverb? Vergeet ik nog andere (Fender) versterkers in mijn zoektocht?

VK is drie keer niks, dooie amp. SR is prima, maar komt niet in de buurt van Setzer's amp vanwege de 10"speakers o.a.
Een 6G6 KIT is mij ook nietbekend. Maar als je een kwalitatieve Bassman wil bouwen > neem dan mijn advies aan en zoek een Silverface ( of liever nog blackface ) Bassmantop > die zijn betaalbaar, hebben meteen de juiste trafoos en juiste chassis/cabinet. Bekleed em blond en je bent al een hele eind. Dat circuit is in een mum van tijd omgebouwd naar 6G6.
( welke versie van de 3 dan ook ).Enige wat je moet hebben zijn de juiste waarde pots. Dit is beslist jouw eenvoudigste en goedkoopste optie.
Alleen daarna de juiste box/speakers zien te krijgen.
Ik heb zelf het verschil gehoord bij "GRETSCH6120" toen hij zijn Gretsch in de VK plugde en daarna in de 6G6Bassman met originele speakers > DÁT was de Setzer-sound ! Goeie echo+reverb erbij en klaar.

JaY

PeeVee
28 december 2005, 14:08
+1

Ondanks dat b.v. een SR wezenlijk anders klinkt dan een BM is dat op zich ook een uitstekende rock-a-billy amp, het is maar net wat je zoekt. TR kan ook prima, VR kan ook prima maar zijn nog veel meer opties, ligt ook aan het soundje dat je zoekt. Dave Gonzalez heeft ooit over Jay's SR gespeeld en dat klonk nog steeds Paladins. Heb 'm ook met TR aan de gang gezien; klonk nog steesd Paladins. In 013 Tilburg 2004 / en Openlucht Theater Nijmegen (DVD) 2004 speelde hij op twee (reissue) 2 x 10 Vibroverbs (met andere speakers, Jay weet dat wel).

Goeie ouwe buizen amp is altijd kaasje, de mate van "randje" moet je bepalen. Een 6G6 is best een scheurbakkie / rocker, zijn ook prima rock-a-billies die het wat cleaner houden (denk Cliff Gallup). Als je een echte die-hard bent dan geen reverb natuurlijk maar (band)echo. Hoeft niet persé Roland SE te zijn, zijn erg overrated en sucken een hoop hoog (daarom heeft Setzer z'n treble op 10 staan). Je ziet links en rechts ook nog wel WEM Copicat echootjes uit 70's aangeboden. Niet het buizenmodelletje maar gewoon met torretjes. Prima ding voor betrekkelijk weinig geld (de ruis krijg je er gratis bij). Ik heb een Roland SE (201 geloof ik) en een Watkins / WEM Copicat en geef voorkeur aan de Copicat omdat ik daar alle 4 de koppen gewoon zelf aan/uit kan zetten i.t.t. bij de Roland SE serie waar je moet kiezen uit een aantal presets. De galm in mijn 201 leek leuke feature meer klinkt echt afschuwelijk. Kweetniet of ik wat ik speel mag kwalificeren als rockabilly maar ik vind SR nog steeds een uitstekende allround podium amp voor dit soort werk. Wil je meer richting Setzer maar heb je niet de centen dan zou je ook uit kunnen kijken naar een (bf) Bandmaster; die is ook vrij eenvoudig om te katten naar 6G6. Je zou het vibrato buisje kunnen gebruiken om 6G6 het "bass channel" te bouwen maar je zou er ook een reverb drivertje van kunnen maken dat je terug laat komen op het kanaal dat je niet gebruikt... Ach zo viele opties...

Luca P
28 december 2005, 19:27
Hier is mijn Rockabilly set-up.

http://img434.imageshack.us/img434/8628/sit2rn.jpg

Behalve de Les Paul dan. Want dan speel ik op mijn Gibson ES295.
(trouwens, speelde Chuck, Perkins en de gitarist van Bill Haley vroeger ook niet op een Les Paul?)
Niet echt een Rockabilly "uiterlijk" ik weet het. Maar wel een eigen stijl!
:D
En die ES295 klinkt echt wel lekker over de Koch.
Wat is dat kastje er boven op?
Een ouwe Digitech Delay/Chorus. Jezus dat ding is al 12 jaar oud ofzo.
Ik heb een hekel aan effecten dus koop ik pas een nieuwe als de fik erin vliegt!
Wat een ramp trouwens die Chorus! Maar die echo werkt wel redelijk.
(Als Setzer dit zou zien lacht hij zich rot, jullie misschien ook)
Om een of ande reden ligt Fender me niet.
Hoewel ik als reserve een Fender Deluxe Reverb ('80) heb.
Waar ligt dat ding toch alweer.... :roll:

Wilco
28 december 2005, 19:40
Ik zou de centjes zelfs voor een nieuwe VK wel neertellen als ik dacht dat dat míjn sound zou geven, maar daar ben ik dus nog niet van overtuigd. Zeker ben ik niet overtuigd dat de VK dat enorme bedrag wel waard is, als ik zo jullie goede ervaringen hoor met een aantal verschillende ouwe fender buizenbakken.
Nogmaals, ik hoef niet boven alles precies de Setzer sound te hebben (alhoewel ik een Setzer hotrod bespeel, maar da's ook gewoon omdat 'ie zo gaaf paars is). Ik vrees dat er weinig anders op zit dan toch eens wat verschillende modellen zien te proberen om te horen welke het meest mijn ding is. De 6G6 zet qua overdrive wel de standaard, maar ik heb ook wel degelijk een goede, stevige cleane sound nodig. Wellicht dat daarom tóch die SR een aardige optie is. Helaas is die wat moeilijker zelf te bouwen.
Ombouwen van een Bassmantop lijkt nog een van de beste opties, maar blijft toch (in ethisch opzicht) tricky, omdat je dan wellicht een amp met enige verzamelwaarde/historische waarde onherstelbaar verbouwt. Of hebben jullie dat soort gewetensbezwaren niet? :wink: (misschien zijn die bassmantops wel van minder historisch belang dan ik denk?)
Voor slapback gebruik ik ofwel een EHX Memory Man, ofwel een T-Rex Replica (digitaal, maar klinkt prima). Ik heb niet meteen de behoefte om daar nou met bandecho te gaan klooien (maar misschien geldt daar ook wel voor: als je het nooit zelf hebt gehoord weet je niet wat je mist).

Overigens is wat beter te zien/horen wat mijn speelstijl, in onze eigen benaming: "amusebilly", inhoudt op: www.ducktail.nl Dus, veel rockabilly, maar vooral niet te serieus en zonder veel pretenties (wat ook terecht is in mijn geval).

Mr.Jay
28 december 2005, 22:14
Ik zou de centjes zelfs voor een nieuwe VK wel neertellen als ik dacht dat dat míjn sound zou geven, maar daar ben ik dus nog niet van overtuigd. Zeker ben ik niet overtuigd dat de VK dat enorme bedrag wel waard is, als ik zo jullie goede ervaringen hoor met een aantal verschillende ouwe fender buizenbakken.

Ik vind de prijs van de VK absoluut te hoog, daarvoor koop je een prima ouwe SR die stukken beter van kwaliteit en vooral toon is.


De 6G6 zet qua overdrive wel de standaard, maar ik heb ook wel degelijk een goede, stevige cleane sound nodig. Wellicht dat daarom tóch die SR een aardige optie is.

Pardon, maar een SR krijg je eerder in de crunch dan een 6G6Bassman !
Die blijft best lang clean ( met vergelijkbaar volumenivo dan ). e.e.a afhankelijk van de speakers.


Ombouwen van een Bassmantop lijkt nog een van de beste opties, maar blijft toch (in ethisch opzicht) tricky, omdat je dan wellicht een amp met enige verzamelwaarde/historische waarde onherstelbaar verbouwt.

Je verbouwt niks, maar verandert alleen het circuit enigzins, altijd weer terug te bouwen. Ten 2e een Sf-bassman heeft absoluut geen bijzondere waarde.

JaY

Eko
28 december 2005, 22:15
Voor mij hoeft een versterker alleen origineel te blijven als hij naderhand wordt verkocht. Als je gewoon het ding houd , waarom maak je je dan zorgen.
Zolang je er zelf maar jaren plezier aan beleeft. Ik heb een Twin ( zoals boven al vermeld) uit `78. De versterker is goed , alleen de kast niet zo. Als ik nu toch de amp houd , gaat er een kek nieuw kastje omheen. Wat dacht je van snakeskin tolex of blond met oxblood.

Gretsch6120
29 december 2005, 11:41
mijn ding is. De 6G6 zet qua overdrive wel de standaard, maar ik heb ook wel degelijk een goede, stevige cleane sound nodig.

Een stevige cleane sound heeft de 6G6 echt wel. Pas rond 4-5 begint hij te crunchen. En dat is al belachelijk hard.
@Peevee De RE201 suckt idd veel hoog weg, maar geeft wel weer net iets extra boost en crunch die ik toch mis zonder space echo

Wilco
29 december 2005, 14:37
Pardon, maar een SR krijg je eerder in de crunch dan een 6G6Bassman !
Die blijft best lang clean ( met vergelijkbaar volumenivo dan ). e.e.a afhankelijk van de speakers.
JaY

Dat maakt de keus voor een 6G6 nog makkelijker. Ik heb beiden nooit zelf gebruikt, dus dit wist ik niet.
Hoe zouden jullie de cleane sound en cleane geluidssterkte van zo'n bassman vergelijken met het clean van een SF Twin Reverb?

Mr.Jay
29 december 2005, 17:29
Dat maakt de keus voor een 6G6 nog makkelijker. Ik heb beiden nooit zelf gebruikt, dus dit wist ik niet.
Hoe zouden jullie de cleane sound en cleane geluidssterkte van zo'n bassman vergelijken met het clean van een SF Twin Reverb?

Appels met peren verhaal.
Een SfTwin is vaak knetterhard ( letterlijk ), stug, pinnig in het hoog. Een Bassman met gesloten kast en mooie ouwe speakers is veel smeuiiger, warm, bassig vooral, minder aanwezig in het hoog en genuanceerder qua geluidsdruk. Hij gaat wel hard maar niet zó recht op je oren dan de SfTwin. BOX rechtop vind ik nog véél mooier klinken ( al vaker geroepen )
De Bassman gaat hard genoeg voor de meeste optredens. Wil je harder > neem er dan gewoon 2 mee, deed ik ook altijd :lol:

JaY

Wilco
29 december 2005, 21:21
Dat zag ik Setzer een tijd terug ook vaak doen, maar die is ook terug naar eentje. Zal dan toch wel hard zat gaan. Ik zit in de vreemde positie dat mijn bandleden regelmatig vinden dat ik die Twin nog wel wat harder mag zetten. Heb ik in vorige bands toch nooit gehad, dat de bassist roept: "harder". Ik zal er toch eerst 1 moeten vinden om mee te beginnen. Ik zag in de Muziekwinkel alleen een SF Bassman 100 top, maar die heeft denk ik niet de goede transformators (?) en een SF Dual Showman top. Heb ze nog niet kunnen uitproberen.
Dat "pinnige" in het hoog is wel iets dat ik herken. Heb zelfs wel eens overwogen zo'n Weber "beamblocker" aan te schaffen (of te imiteren) om dat er wat uit te krijgen.
Wat maakt het trouwens uit als je de box rechtop zet??

Mischa den Haring
29 december 2005, 22:02
Wat Jay al zegt, een bassman is niet met een Twin te vergelijken. Bovendien is "hard" ook nog eens een relatief begrip. Een vervormd signaal wordt als veel harder ervaren dan clean.

Ik ben ook wel benieuwd wat je bedoelt met dat het beter klinkt als je een Twin rechtop zet Jay, je bedoelt waarschijnlijk de amp een kwartslag draaien zodat de speakers onder elkaar komen te staan? Het enige wat ik kan bedenken is dat je jezelf dan beter hoort omdat de bovenste speaker dichterbij bij je oor staat? Of treedt er technisch gezien ook nog een verandering op?

Eko
29 december 2005, 23:11
De versterker rechtop houden geeft de body van de kast volledige ondereteuning van de vloer. Bassen komen beter tot z`n recht en reflectie van geluid via de vloer is veel mooier en ( vind ik ) beter.
De projectie via tiltbacklegs is minder. Het geluid klinkt lichter, fragieler en dunner.
Ik heb hetzelfde met een handgebouwde Marble. Bassman circuit 30 watt Class A of 45 watt ClassAB. Op de vloer een geluid om een moord voor te doen. Gekanteld is het een matige bak.

Mischa den Haring
30 december 2005, 02:22
De meeste Fenders' hebben toch wielen die je er uit kunt trekken? Dan ben je er toch al? Of zie ik dat verkeerd?

Mischa den Haring
30 december 2005, 02:23
Aha, ik snap 'm nu. Maar de meeste Fenders' hebben toch wielen die je er uit kunt trekken? Dan ben je er toch al? Of zie ik dat verkeerd?

Mr.Jay
30 december 2005, 08:12
Dat zag ik Setzer een tijd terug ook vaak doen, maar die is ook terug naar eentje. Zal dan toch wel hard zat gaan.


Die heeft waarschijnlijk in grote zalen de gitaar terug op de monitor of side-fills.
Nadeel van 2 meerdere Bassmans is véééééél Bas.


Ik zag in de Muziekwinkel alleen een SF Bassman 100 top, maar die heeft denk ik niet de goede transformators (?) en een SF Dual Showman top. Heb ze nog niet kunnen uitproberen.

Zoek gewoon een bassman50 topje en klaar, makkie.


Dat "pinnige" in het hoog is wel iets dat ik herken. Heb zelfs wel eens overwogen zo'n Weber "beamblocker" aan te schaffen (of te imiteren) om dat er wat uit te krijgen.

Die sound zit in het circuit/onderdelen. Mar je kunt hetmidden v.d. speakers ook aftapen met wat gaffa, bijna hetzelfde effect dan die Weberdingen.


Wat maakt het trouwens uit als je de box rechtop zet??
Zoek ergens een post van mij op over deze Bassmanboxen, heb het er al eerder uitvoerig over gehad, maar goed, komt ie weer es:
Ik bedoel : de box RECHTOP zetten, dus de zijkant OP de grond, ( ik heb 1 exemplaar gehad waar hiervoor ORIGINELE pootjes op 1 zijkant zaten ) zodat de 2x12 BOVEN elkaar staan. DAT maakt echt heel veel uit. Natuurlijk is één voordeel dat je jezelf beter hoort, maar > de 2 speakers klinken gewoon anders dan, geven een natuurlijker geluid dan naast elkaar.
Het heeft te maken met uitdoven van sommige freq'.s, en hoe onze oren die 2 opstellingen ervaren. Sta je 5 m. van je kast af, doet het weinig meer ter zake ( maar wie heeft meestal zoveel plek op het podium ), sta je echter dichtbij, zorgt de sterke hoek van de speakers naar je oren voor een minder goed en mooi geluid.
Met name het midhoog vind ik stukken minder, scheller, onmuzikaler. RECHTOP gezet is dit perfect, mooi in balans. TWEEDE bijkomstig voordeel vond ik altijd dat de bassen iets minder prominent aanwezig waren omdat er gewoonweg minder bodemraakvlak is door die kortere plank.
Verder : inderdaad op de LEGS gezet klinkt ie voor geen meter vind ik > alle bassen zijn weg doordat de kast niet meer de grond raakt.
Verder ben ik na diverse van die 60's boxen te hebben gehad helemaal uitgepoept op die Fenderkastjes ( smaakkwestie natuurlijk ). Maar geef mij maar een combo, of een marshall-kastje ( maar dat mag niet in mijn blueswereldje :wink: ). De fenderkastjes hebben een aparte constructie en afmetingen, ik vind het niet de mooist klinkenden ben ik achter gekomen. Altijd VEEL bas, weinig transparantheid/ openheid en opgesloten, boxy MID. Ze zijn ook heel erg gevoelig voor wat mindere speakers. Met paar goeie ( kees: ouwe ) speakers gaat het soms nog wel.

P.S.:
Vaker gelezen dat Setzer voor opnamen geregeld een TweedBassman gebruikt ( mijn favoriet uiteraard ) en live de geslotenkast-6G6 vanwege het volume en bijkomend feedbackprobleem.

JaY

PeeVee
30 december 2005, 09:12
Pardon, maar een SR krijg je eerder in de crunch dan een 6G6Bassman !

Ik vind ze aan aan elkaar gewaagd hoor (qua moment van opbreken bedoel ik). Ik kan in ieder geval niet zeggen dat mijn SR('s) veel eerder in de crunch gaat/gaan dan destijds mijn 6G6A clone (bf Bandmaster met 6G6A circuit en '69 BM OT). Dat was een echt scheurbakkie / rockertje, eigenlijk veel rockeriger/ruiger dan SR maar zat in spanningen ook lager (B+ rond de 440).

Ergens anders op internet (of zels in een boek?) wordt de Super Reverb ook wel "king of clean" genoemd, da's overdreven maar een SR die hoog in de spanningen zit (mijne zit met GZ34 rond de 460!) blijft toch best lang clean. Mijn "Bassman" klonk in mijn oren (door de 2x12 Oxford 12L6) ook wat meer in het midden dan de 4x10 dus het valt misschien ook eerder op dat ie begint te crunchen, ik weet het niet precies.

PeeVee
30 december 2005, 09:15
Of treedt er technisch gezien ook nog een verandering op?
Zelfinductie van de trafo's draait 90 graden ;-)

Mr.Jay
30 december 2005, 13:23
Ik vind ze aan aan elkaar gewaagd hoor (qua moment van opbreken bedoel ik).

Mwah.....ligt toch heel erg aan de gebruikte speakers. De openback gaat toch veelal eerder in de crunch in dit geval. Lees verderop.
Daarbij is het karakter van beide amps écht anders, dit terzijde.


Ik kan in ieder geval niet zeggen dat mijn SR('s) veel eerder in de crunch gaat/gaan dan destijds mijn 6G6A clone (bf Bandmaster met 6G6A circuit en '69 BM OT). Dat was een echt scheurbakkie / rockertje, eigenlijk veel rockeriger/ruiger dan SR maar zat in spanningen ook lager (B+ rond de 440).Ergens anders op internet (of zels in een boek?) wordt de Super Reverb ook wel "king of clean" genoemd, da's overdreven maar een SR die hoog in de spanningen zit (mijne zit met GZ34 rond de 460!) blijft toch best lang clean. Mijn "Bassman" klonk in mijn oren (door de 2x12 Oxford 12L6) ook wat meer in het midden dan de 4x10 dus het valt misschien ook eerder op dat ie begint te crunchen, ik weet het niet precies.

Pittman verzinde inderdaad dat fabeltje van "King of clean", BS natuurlijk, al zéker niet clean met die ES335 die hij erbij noemt. Met HB's gaat een Fender al zéér snel over de nek.
Maar even verder: Mijn USA-BfSR zit b.v. met GZ34 op 435V, prachtige spanning voor all 2*6L6 Fenders sowieso. Maar ik gebruik originele ouwe CTSalnico's , die als ze mee gaan vervormen nog steeds niet "hard" klinken maar softe, mellow indruk geven, dat geeft die amp een vroege breakup, mede omdat ie ook open is aan de achterkant. Dus aan de spanningen ligt het echt niet, mijn 6G6 had ook 435V.
Met JOUW "6G6" gebruikte je echter de 'foute" speakers om ene goeie conclusie te trekken : want je had geen origineel bijbehorend, maar een BMST-cab met 12L6's, best zwakke speakers. De Bassman-kast heeft echter 12M6's (of C12N's): grotere VC en meer powerhandling > die blijven cleaner ! Die speakers vervormen ook bijna niet in die gesloten kast, het is 't circuit wat je op gegeven moment de vervorming instuurt, maar dan gaat de geluidsdruk al behoorlijk hard. De 6G6B bijft best clean ( alles afhankelik van de p.u.'s natuurlijk ), of je moet em erg vér opendraaien, naar de vervorming die je dán ook krijgt is inderdaad ruiger/rockier dan van een AB763-SR.

Maar troost je Wilco:
zelfs met een SR/TWin zou het moeten lukken in de buurt van Setzers sound te komen > zit toch in de gretsch en in de vingers. Ken mensen die én een gretch spelen en ook de blonde 6G6, en echt niet in de buurt komen van Setzer.

JaY

Wilco
30 december 2005, 15:36
Maar troost je Wilco:
zelfs met een SR/TWin zou het moeten lukken in de buurt van Setzers sound te komen > zit toch in de gretsch en in de vingers. Ken mensen die én een gretch spelen en ook de blonde 6G6, en echt niet in de buurt komen van Setzer.

JaY

Ik red me er inderdaad aardig mee. Zeker met wat pedaaltjes hier en daar, is zo'n Twin ook behoorlijk alround. Dat heb ik ook best nodig met de vreemde crossover tussen rockabilly en amusementsmuziek die wij maken. Wij wagen ons evengoed aan Deutsche schlagers, een enkele top 40 hit, als aan Gene Vincent of Eddie Cochran. Alles in een rockabilly-jasje welteverstaan.
Toch blijft de zoektocht naar dé sound altijd doorgaan.

PeeVee
2 januari 2006, 15:55
Ik vind ze aan aan elkaar gewaagd hoor (qua moment van opbreken bedoel ik).
Mwah.....ligt toch heel erg aan de gebruikte speakers. Met JOUW "6G6" gebruikte je echter de 'foute" speakers om een goeie conclusie te trekken : want je had geen origineel bijbehorend, maar een BMST-cab met 12L6's, best zwakke speakers. De Bassman-kast heeft echter 12M6's (of C12N's): grotere VC en meer powerhandling > die blijven cleaner !
Ik heb met mijn tot 6G6B omgebouwde Bandmaster beide (Bandmaster) cabinets gespeeld die ik destijds had. Dat was zoals je weet één cabinet met '65 12L6's en een andere met '65 C12N's. Heb nog vrij lange tijd met met combinatie gespeeld van 12L6 en C12N en die top zelfs later nog op mijn blonde Bandmaster cabinet met '64 12T6 en '65 12L6 (origineel?!) gebruikt. Mijn conclusie is dus zeker niet gebaseerd op enkel het "foute" 12L6 cabinet.

Zoals je al zei vind ik een 6G6 ook wezenlijk anders klinken dan bf SR, de 6G6 breekt ruiger/rockiger op en dat is wat ik toch al vrij vroeg aan hoor komen (misschien omdat ik ook beetje lompig speel).


Maar even verder: Mijn USA-BfSR zit b.v. met GZ34 op 435V
Het bf SR schematic geeft 465VDC aan volgens mij en alledrie mijn SR's doen zo tussen de 450 en 460 met een gezonde GZ34 en dan ietwat conservatief gebiassed. Daar zit 'm ook de verklaring voor dat spanningsverschil denk ik. Ik heb mijn SR's niet heter gebiassed dan 70% van max. Pa hield tot voor kort hield ik daar voor "gewone" 6L6'en 25W aan. Alleen voor goeie oudjes (RCA bp's en Philips/Sylvania met van die grote grijze platen) 30W aan. Ik denk dat jij je SR aanzienlijk warmer hebt gebiassed. Er loopt dan meer stroom door de gelijkrichter en door de interne weerstand valt er dan logischerwijs ook meer spanning over.

Gebruik je in SR wel GZ34 of een 5U4? Mijn 6G6A (nu weer gewoon Bandmaster) zat rond de 440 met SS gelijkrichter en blijft daar bij belasting ook (SR zal natuurlijk bij belasting wat dippen).


Ken mensen die én een gretch spelen en ook de blonde 6G6, en echt niet in de buurt komen van Setzer.
Goh? ;-)

Mr.Jay
2 januari 2006, 17:33
Zoals je al zei vind ik een 6G6 ook wezenlijk anders klinken dan bf SR, de 6G6 breekt ruiger/rockiger op en dat is wat ik toch al vrij vroeg aan hoor komen (misschien omdat ik ook beetje lompig speel).

Of de p.u.'s. i.c.m. met je aanslag ( laatste heb je wel gelijk in :wink: ).
Met een subtiele Strat blijft zowel een SR als 6G6 best heel lang clean, je moet flink over de 5 heen om daar een randje aan te krijgen. Smaakkwestie, maar ik vind een fender niet mooi meer klinken over de 5. Met HB's, Filtertrons, P90's e.d. jaag je zo'n amp veel eerder over de nek.


Ik denk dat jij je SR aanzienlijk warmer hebt gebiassed. Er loopt dan meer stroom door de gelijkrichter en door de interne weerstand valt er dan logischerwijs ook meer spanning over. Gebruik je in SR wel GZ34 of een 5U4? Mijn 6G6A (nu weer gewoon Bandmaster) zat rond de 440 met SS gelijkrichter

De Bassmantops die ik heb/gehad heb zaten ook allemaal rond de 435-440V met diodes, die zakken ook wat minder in inderdaad, ook een aspect waardoor ze denk ik wat langer clean blijven dan mijn SR met dezelfde spanning.
Mijn SR staat helemaal niet heet : 38-39mA bij 438V met BP's, wél gemeten over een 1 ohm. Dit is zo'n 3-4mA (ooit getest) hoger dan met de juiste meting.
En ik gebruik uiteraard een GZ34 > het is een Bf-PT, die is niet gemaakt voor een 5U4.
Mijn lagere "dan vlg. schema" spanning zal aan de US-PT liggen denk ik. Ben er blij mee, hou helemaal niet van 460V in een Fender. Ik gebruik gewoon een omvormer en meet aan de on-off switch altijd 230V AC, gebruik een Variac hiervoor een stel zó de amp verder af.
Met "hetere" bias-afstelling heb ik met P90's te snel/veel vervorming wat ik niet zoek in deze amp. Ik gebruik CTsalnico's in deze amp waardoor ie toch al niet te hard gaat en nog redelijk lang genoeg clean blijft.

JaY