PDA

View Full Version : Ge-oliede nek



Bewafaa
26 december 2005, 11:23
- Wat zijn de voordelen van een geoliede neck qua feel, klank etc.?
- Wat zijn de nadelen?
- Waar moet ik op letten bij onderhoud van een geoliede neck?

(Let wel ik heb het niet over de toets)

Snaar'n Bennie
26 december 2005, 12:41
Ik heb het dit jaar ook gedaan met een Ibanez JS. Alles kaal geschuurd en er vervolgens Tung-olie op aangebracht.

Het speelt veel fijner vind ik. Iets ruwer. Ik houd niet zo van een gelakte hals.

Het nadeel is dat het niet zo goed bescherm als een gelakt hals. Dwz dat het zweet en vocht van buitenaf er sneller in kan trekken als dan met een gelakte hals. Ik heb hier opzich nog geen last van gehad. Ook moet je de hals blijven onderhouden. Af en toe de olie opschuren en weer bij werken. Fluitje van een cent hoor.

De olie te krijgen was wel een ramp. Kon het hier nergens krijgen. Echt nergens!!! Bij Baptist in Arnhem heb ik het gehaald.

Vraag anders Fred Dons en Mattia op dit forum maar om meer advies. Dat zijn hier de vaste bouwers die je wel van advies willen doen.

Negative K3 fan
26 december 2005, 15:48
ik zou daarvoor informeren bij gitaarbouwers, die weten er het fijne wel vanaf

Bewafaa
26 december 2005, 17:09
Thanks Snaar'n Bennie!

Kan de mod dit topic aub naar '' Zelfbouw '' verplaatsen? Hier zit er weinig tot geen kennis over dit onderwerp.

Bewafaa
27 december 2005, 11:35
bump

fred dons
27 december 2005, 16:37
Hi Bewafaa

- Wat zijn de voordelen van een geoliede neck qua feel, klank etc.?

een hoogglans gelakte nek wordt stroef als je hand gaat zweten, een geoliede nek voelt veel gladder aan in alle omstandigheden (mits goed geschuurd)

- Wat zijn de nadelen?
met name maple (esdoorn) wordt snel smerig (het hout wordt groen na verloop van tijd) als je het niet goed onderhoud

- Waar moet ik op letten bij onderhoud van een geoliede neck?
regelmatig (1 keer in de 6 maanden) met 1000 grit schuur papier opschuren, ik gebruik hier zelf 1000 grit nat schuurpapier voor alleen ipv water gebruik ik meubelwas en schuur hier de nek mee op
en dan blijft hij het mooist