PDA

View Full Version : Hellup! mijn snaren trillen mee



lekkaut
8 oktober 2002, 17:31
goedenavond, ik heb vanmiddag een set nieuwe snaren op mijn gitaar gezet en volgens mij heb ik het niet helemaal goed gedaan. Het was dan ook de eerste keer dat ik het deed.

Als ik nu op de eerste snaren speel zonder de 5e en 6e snaar aan te raken, trillen de 5e en/of de 6e snaar heel irritant mee.

hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?

Ic3gl0vE
8 oktober 2002, 18:36
je moet je hand heel licht op de snaren leggen die je niet bespeelt. moet je sowieso doen...

op http://www.cyberfret.com staat wel een duidelijke (engelse) beschrijving met foto's/filmpje

lekkaut
8 oktober 2002, 19:01
daar heb je misschien wel gelijk in, maar voordat ik mijn snaren had vervangen, gebeurde dit niet.

blimb
8 oktober 2002, 19:30
nieuwe snaren zijn een stuk minder stug dan oude snaren .. het zou kunnen dat ze daardoor makkelijker mee trillen. Heb je verder wel de zelfde dikte gebruikt?

Casey
8 oktober 2002, 21:50
Heb je ze toevallig een octaaf te laag gestemd zodat ze dus nogal slap zijn ?
Kwee nie hoor , dus ik noem maar een zijstraat maar ik ben er hier al meer tegen gekomen !

lekkaut
9 oktober 2002, 11:03
de nieuwe snaren klinken inderdaad lager, maar volgens mij is mijn gitaar goed gestemd.
Wanneer ik de eerste snaar op de 5e fret speel, geeft het stemprogramma 440 hz aan en dat is goed toch?

vinni
9 oktober 2002, 23:20
Het kan ook heel goed zijn dat je de lage snaren wat tehoog op het stemmechaniek zet, je moet ze laag zetten om een bepaalde hoek te maken met de nut. Een andere mogelijkheid is z.g.n. stringpull omdat je elementen te dicht op de snaren staan. Daar de magnetische kracht ontstaan zwevingen.
Oplossing....je elementen aan de baskant iets lager zetten.

Groet,
Vinni

ginne
10 oktober 2002, 03:18
Nog een mogelijkheid: doordat je je ouwe snaren eraf hebt gehaald is de hals iets achterover gaan staan, zodat je nieuwe snaren dichter op de frets zijn komen liggen. Als je de zelfde snaardikte hebt genomen moet het vrij snel weer overgaan.

lekkaut
10 oktober 2002, 20:08
dank je voor jullie tips. Ik had mijn snaren inderdaad te hoog op de stemschroefen gezet.

m'n gitaar klinkt beter als ooit tevoren!