PDA

View Full Version : Ampfrustrated



FaceCrawl
26 december 2005, 11:17
Effe een post kopieren wat ik op Harmony Central had gepos, vandaar het Engels :wink:


The last few years i've owned shitloads high gain heads:

2 Engl Powerballs
2 Peavey 5150
Bogner Uberschall
Diezel Herbert
H&K T-Warp
Line 6 HD 147

and cabs:

2 Marshall 1960 AV
2 Marshall 1960 B
Diezel frontloaded with custom speakers
Diezel frontloaded with V30's
H&K cab with V30

and the thing is.... I'm still not happy with my tone...
Maybe i've got a tone in my head that is impossible to get i suppose...

Right now i own a line 6 HD 147 and a 5150 as a backup and a Diezel cab with V30's.
I play modern metal, so all i need is a thick, warm, phat chunk sound from hell !

Any advise (besides quit playing guitar ) ?

AART
26 december 2005, 11:20
je hebt allemaal moderne heads gehad die allemaal geinspireerd zijn op de recto sound(sommige iets anders, maar vooral dat), misschien eens naar jukebox in boekel gaan en wat uitproberen.

VHT, Koch powertone, Mesa/Boogie Mark III/IV.

en welke band vind je een ongelofelijk vet geluid hebben?

en welke gitaar heb je?

FaceCrawl
26 december 2005, 11:38
Als gitaar heb ik een ESP LTD viper 1000 deluxe met EMG's en een ESP LTD M1000 ook met EMG's.

Albums gelijk Digimortal van Fear Factory, oudere werk van Stuk Mojo vind ik super klinken, maar dat zijn studio sounds, en allen gebruikten ze gemodde marshall amps... :-?

Het beste resultaat kreeg ik met een Powerball en een marshall vintage 4*12 cab en een Yamaha AES baritone met Custom Dimarzio's. In de studio opgenomen sound dan eh. check http://www.chimairaworld.com/mucko/outsider.mp3

Da is voor mij die ideale sound, maar krijg ik live niet neergezet....

AART
26 december 2005, 11:45
als dat je ideale sound is en opgenomen in studio met powerball en marshall vintage cab:

neem twee powerbals en 2 marshall vintage cabs, neem een ampsplitter en zet een lichte delay tussen de 2 amps(heel licht).

Ik denk dat je dan het dichtst bij zo'n sound komt.

FaceCrawl
26 december 2005, 12:01
Zelf was ik aan het denken voor een Powerball MK II en een ENGL XXL cab te halen met een 31bands eq in de loop en tweaken maar..

Maar moet eerst die combo eens ergens kunnen testen...

AART
26 december 2005, 12:13
vriese in doetinchem heeft veel ENGL staan, misschien moet je hen eens een belletje geven.

Orpheo
26 december 2005, 14:31
ik zit te denken aan de recto, powertone2, vht ultralead, soldano hotrod 50( +)....

Nocki
26 december 2005, 15:46
Je zou een combi kunnen maken idd op het podium. Door een ruwe moderne en een ouderwetse naast elkaar door de zelfde kast te jagen krijg je ok een heel ander geluid!

wat ik ook wel eens heb gezien in de zware scene is de helf uit een MT2 (jaja ik weet het vloeken in de kerk maar het werkt echt) en de andee helft uit de amp. klinkt niet verkeerd!

ja en met de oude mesa mark series kan je helemaal niet fout gaan. worden alleen een beetje ondergewaardeerd omdat ze ouder zijn.

maar je geeft zelf al aan dat de modere amps het net niet zijn. check het maar eens in de winkel of bij iemand van het forum. die oude marks zijn niet gek!

Nocki

Negative K3 fan
26 december 2005, 15:54
misschien dat je eens moet kijken naar je speakers, in je lijstje zie ik namelijk voornamelijk v30 staan, misschien liggen die jou niet helemaal en hou je meer van bijvoorbeeld greenbacks ofzo.

als laatste zou je kunnen proberen back to basic te gaan door gewoon je gitaar met emg's in marshall jcm800 op tien te drukken met een boostertje ertussen.

Negative K3 fan
26 december 2005, 15:55
misschien dat je eens moet kijken naar je speakers, in je lijstje zie ik namelijk voornamelijk v30 staan, misschien liggen die jou niet helemaal en hou je meer van bijvoorbeeld greenbacks ofzo.

als laatste zou je kunnen proberen back to basic te gaan door gewoon je gitaar met emg's in marshall jcm800 op tien te drukken met een boostertje ertussen.

Negative K3 fan
26 december 2005, 15:55
misschien dat je eens moet kijken naar je speakers, in je lijstje zie ik namelijk voornamelijk v30 staan, misschien liggen die jou niet helemaal en hou je meer van bijvoorbeeld greenbacks ofzo.

als laatste zou je kunnen proberen back to basic te gaan door gewoon je gitaar met emg's in marshall jcm800 op tien te drukken met een boostertje ertussen.

Squier4ever
26 december 2005, 17:44
of juist die EMG's eruit smijten en aan mij geven :-D

Lock en Load
26 december 2005, 19:49
of juist die EMG's eruit smijten en aan mij geven :-D

Wil jij een paar zwarte EMG 81's uit een Viper 400? Ik ga er SD's inzetten en heb dus wat over :P

Wormaap
26 december 2005, 20:36
Misschien een stomme vraag, maar ben je wel eens tijdens het spelen met je band gaan staan waar het publiek normaal staat? Als ik naar andere bands luister (op de nieuwe CD van In Flames hoor je het érg goed, vooral in't begin van de 5e track) dan is de gitaarsound van 1 gitarist alleen eigenlijk altijd waardeloos, maar als de band erbij komt (met name de bas en kickdrum die tegelijk aanslaan met de gitaar) wordt't ineens supervet. Dat gaf mij in ieder geval weer hoop op een fatsoendelijke tone, want als ik alleen speel word ik ook volslagen moedeloos :)

Edit: Als ik die MP3 hoor, hoor je daar ook dat de bas meespeelt met de gitaarriffs. Dat scheelt echt immens!

AART
26 december 2005, 21:16
ik hield vroeger ook erg van die zware pompende gitaarsounds, maar inm het halfjaar dat ik een 5150 had ben ik er totaal op afgekicked, je haalt het alleen bij opnames en je hebt geen karakter.

Ook ben ik weer meer naar oudere pennywise platen gaan luisteren, en na het horen van live @ the key club ben ik ongelofelijk gaan GASsen op een mark IV. Vet, maar ook snijdend tegelijk zonder een zompige massa te zijn, en deze amps zijn tenminste echt strak.

Rectefiers en aanverwanten worden een zompige zooi, vooral in het laag bij snelle (powerchord)riffjes.

NeeraDJ
26 december 2005, 22:07
ik zit te denken aan de recto, powertone2, vht ultralead, soldano hotrod 50( +)....
Ik vind geen van de amps die je hierboven opnoemt nou echt een muur van geluid hebben, afgezien van de VHT Ultralead. De VHT heeft echter ook niet altijd een muur van geluid, tijdens het opnemen van de cd van mijn band ben ik er achter gekomen dat het geluid op de plaat niet altijd representatief is voor het geluid dat je op het podium of desnoods in je kamer hebt. Zo zorgde vreemd genoeg mijn mic ervoor dat mijn VHT echt een muur van dikke sound produceerde in de nummers. In de kamer of op het podium heb ik ook wel een dik geluid, maar geen muur zeg maar.

FaceCrawl, de meeste amps in het lijstje zijn voornamelijk wat meer midhoog gevoiced. Zoek zoals Negk3 al zei naar de juiste speakers voor je amps, uit eigen ervaring heb ik ook gemerkt dat speakers toch net dat kleine beetje geven bij dat "net niet" wat betreft je geluid. Een goed(e) boostertje/overdrive kan ook een beetje helpen

casper innosence
26 december 2005, 22:23
Rectefiers en aanverwanten worden een zompige zooi, vooral in het laag bij snelle (powerchord)riffjes.

komt wellicht ook door een grote hoeveelheid gain en de elementen? en wellicht dat ook in bands met 2 gitaristen snel zompig klinkt.. Maar good riddance gebruikte ook MK4 live EN op plaat en das wel zo'n gave sound..

ACSlater
26 december 2005, 23:08
Heb je ooit over een gemodificeerde Marshall gespeeld? Een JCM 800 of Superlead met extra gainstage is misschien wel jouw geluid. Als ik je lijstje bekijk dan blijft er weinig anders over....

jorrit
27 december 2005, 01:09
Rectefiers en aanverwanten worden een zompige zooi, vooral in het laag bij snelle (powerchord)riffjes.

ik denk dat je dat wat genuanceerder bedoeld hebt. want mijn rect. wordt iig niet zompig. questie van hoeveel bass je er in draaid denk ik..

AART
27 december 2005, 11:13
Rectefiers en aanverwanten worden een zompige zooi, vooral in het laag bij snelle (powerchord)riffjes.

ik denk dat je dat wat genuanceerder bedoeld hebt. want mijn rect. wordt iig niet zompig. questie van hoeveel bass je er in draaid denk ik..





Rectefiers en aanverwanten worden een zompige zooi, vooral in het laag bij snelle (powerchord)riffjes.

komt wellicht ook door een grote hoeveelheid gain en de elementen? en wellicht dat ook in bands met 2 gitaristen snel zompig klinkt.. Maar good riddance gebruikte ook MK4 live EN op plaat en das wel zo'n gave sound..


Ik gebruik niet extreem veel gain en ik draai er ook niet extreem veel bass in, maar een rectefier is gewoon niet superstrak, hij 'breekt op' zeg maar als je hele snelle riffjes speelt. Het laag word flubberig. Dat ligt ook natuurlijk aan de speakers en kast waar je hem opzet, mara je krijgt het er nooit uit.

Ik zeg niet dat het een slechte amp is, integendeel, er komt een supergeluid uit. Maar live zou ik hem nooit gebruiken, in de studio zou ik hem misschien wel gebruiken, maar live is je geluid gewoon niet strak genoeg met een rectefier.

Maar dat ligt natuurlijk ook aan je gitaar, je stijl en speelstijl.

Maar aan mijn gitaar zal het niet liggen(Ibbi RGT met EMG 85).

Maar begrijp me niet verkeerd, als ik nu een 2e amp moest kopen werd het zonder meer een single rectefier.

LPplayer
27 december 2005, 13:53
Idd kijk maar naar NIgel Hendroff als jullie die kennen.

GEbruikt een MEsaboogie CAb met Mesa boogie Nomad en een VoX AC30 in stereo met elkaaar. Krijg je echt ook een mooi geluid.


Je zou een combi kunnen maken idd op het podium. Door een ruwe moderne en een ouderwetse naast elkaar door de zelfde kast te jagen krijg je ok een heel ander geluid!

wat ik ook wel eens heb gezien in de zware scene is de helf uit een MT2 (jaja ik weet het vloeken in de kerk maar het werkt echt) en de andee helft uit de amp. klinkt niet verkeerd!

ja en met de oude mesa mark series kan je helemaal niet fout gaan. worden alleen een beetje ondergewaardeerd omdat ze ouder zijn.

maar je geeft zelf al aan dat de modere amps het net niet zijn. check het maar eens in de winkel of bij iemand van het forum. die oude marks zijn niet gek!

Nocki

BLOK182
27 december 2005, 15:31
Ik heb nog een tijdlang met een Rivera Chubster gespeeld, gemixt met mijn Powerball had je echt een muur van scheur, niet normaal! Terwijl de Rivera vrij vintage-georienteerde overdrive had, sloot dit mid-gevoiced karakter mooi aan op de gescoopte Engl.

gerrekat
27 december 2005, 16:07
Probeer eens een SE :D :D :D

robert-gitarist
27 december 2005, 16:54
of juist die EMG's eruit smijten en aan mij geven :-D

Wil jij een paar zwarte EMG 81's uit een Viper 400? Ik ga er SD's inzetten en heb dus wat over :P

Kosten?