PDA

View Full Version : Omwonden beter?



JesseBeau
26 december 2005, 10:22
Dag beste gitaristen!

Ik vroeg mij iets af...
Wat is nu het voordeel van een omwonden G-snaar i.p.v. een standaard G-snaar? En in welke dikte zou je dan moeten nemen als je een .017 of als je een .018 gebruikt?

:)

JesseBeau
27 december 2005, 23:08
Iemand een idee? :oops:

Herman
28 december 2005, 14:09
Ik wil wel IETS zeggen maar echt verstand heb ik er ook niet van...
Maar...als ik mij neit vergis zjin omwonden snaren toch gewoon die...zegmaar...geribelde snaren (waar iets om de kern heen zit zegmaar)...
en daar kun je van die...eerm...k ken de juiste benaming niet...maar van die "slides" (met je plectrum over de gewonden snaren zodat je een soort van...uuuhm....scheurende slide (?) krijgt...dat kun je niet doen met NIET omwonden snaren volgens mij....MAAR verbeter me ff als ik er naast zit...

(Ps...geluid omschrijven zuigt :D *en ja...theorie leren ook :P)

piezo
28 december 2005, 15:48
Bij gladde snaren neemt de stijfheid veel sneller toe met de dikte dan bij gewonden snaren. Dat heeft niet alleen invloed op speelgemak maar ook op de klank. Er komen gaandeweg meer niet-harmonische boventonen in, overdreven gesteld klinkt dat alsof je met een hamer op een stuk ijzer slaat. Bovendien neemt dus ook het klankverschil met de omwonden "buur"snaar toe en dat is ongewenst. Bij setjes 011 kun je meestal naar keuze gewonden of ongewonden G-snaren kopen, setjes 012 hebben volgens mij altijd een gewonden G-snaar.

Eko
29 december 2005, 09:44
Omwonden snaren geven eigenlijk het sprankelende geluid aan een gitaar. De dunne B en E eigenlijk alleen de hoge tonen.
Het benden ( opduwen) met een omwonden voelt anders. Je moet meer materiaal omhoog duwen.