PDA

View Full Version : Blikkerige uitversterking



Merc Wiersma
26 december 2005, 07:34
Ik heb verschillende gitaren die uitversterkt een blikkerig geluid geven. Wie weet waar dit aan ligt en wat er aan te doen is? Zelfs een rumbamicrofoon in een Alhambra Spaanse gitaar geeft dit blikkerige geluid op de hoge E snaar. Ik gebruik een Akoestische gitaarversterker (Fender Acoustasonic Junior)

gertdm
26 december 2005, 09:02
Dan hebben we meer info nodig:

- speel je met een piezo?
- werkt de equilizing op de versterker?
- indien microfoon aangebracht, waar zit die dan precies?

Er kunnen nogal wat oorzaken zijn namelijk.

Gert

Merc Wiersma
26 december 2005, 14:14
Het probleem doet zich voor bij een Yamaha APX 3M (dunne kast) met piezo-element en ingebouwde 3 bands eq. Maar ook bij een spaanse gitaar met rumba-microfoon. Vooral bij die laatste zou je toch verwachten dat het akoestische geluid versterkt wordt overgebracht. Ook op de versterker zit een regeling voor bas, midden en hoge tonen

Picker
27 december 2005, 09:51
Een goed versterkt akostisch geluid produceren is iets wat bijna niemand - inclusief professionals - goed lukt. Dus maak je maar niet teveel zorgen. Waarschijnlijk ben je alleen maar erg kritisch.

Ikzelf heb indertijd geen Fender Acoustasonic gekocht, omdat ik hem ook te 'hol' vond klinken.

Als je met piezo transducers speelt is de Fishman Aura een goede eerste stap. Een "veel"-bands equalizer kan ook goede diensten verrichten.

gertdm
27 december 2005, 11:17
Dat is inderdaad wel waar. Het is moeilijk om het akoestiese geluid van een gitaar uit te versterken op een manier dat het karakter van de gitaar en het eigen geluid bewaard blijft.
Er zijn natuurlijk wel verschillen en wat dat betreft zijn er tegenwoordig genoeg piezos en versterkers die er voor zorgen dat het originele akoestiese geluid dicht benaderd wordt. Ik heb in ieder geval op mijn gitaren niet te klagen en heb zeer goede ervaringen met Fishman en Highlander.

In het geval van een blikkerig geluid kan een oorzaak, buiten de equilizing ook liggen in de manier waarop de elektronika is ingebouwd.
Een piezo die niet goed bevestigd is valt niet te versterken.
Die klinken zowieo blikkerig.
Dus dat is stap 1. Nakijken of alles goed bevestigd is.
Vervolgens alles neutraal zetten op de versterker. En vandaaruit opnieuw instellen.

Ook is het misschien een idee om met de gitaar een gitaarwinkel binnen te lopen en gewoon wat versterkers uitprobeen.
Tenminste als je weet dat de elektronika in orde is.

Een Yamaha APX is speciaal gebouwd om versterkt te worden dus daar moet in principe niets aan mankeren. Het blijft echter een gitaar die gebouwd is om een akoesties geluid te produceren . Dat is iets anders dan een akoestiese gitaar versterken.

De nieuwste vinding van Taylor is een gitaar met een elektriese en een akoestiese stand...:)
Allemaal leuk, maar bedoeld voor andere doeleinden. On stage in bands bijvoorbeeld.

Persoonlijk vind ik dat er niets gaat boven een gewone akoestiese gitaar met een goede piezo erin. Dan kun je in ieder geval versterkt dicht in de buurt komen van het originele geluid. Het feedback probleem is tegenwoordig minder omdat de piezo's verbeterd zijn.

succes

Gert

Merc Wiersma
27 december 2005, 12:05
Alvast bedankt voor de goede uitgebreide adviezen. Ik zag op marktplaats een epiphone NV uit 1976 staan. Het bovenblad zag er niet mooi meer uit maar even zoekend op het internet bleek dat de epiphone NV series uit die tijd erg goed waren. Het is natuurlijk de vraag of de huidige gitaren niet sowieso beter zijn dan gitaren uit die tijd. Van elektrische gitaren weet ik dat metname de betere merken uit die tijd ook nu nog zeer goed zijn in vergelijking tot nieuwe gitaren. Hoe dat zit met akoestische gitaren weet ik niet. Misschien dat ik deze gitaar koop en daar een goed element in laat zetten. De gitaar heeft in ieder geval een grotere kast dan mijn APX en daarmee neem ik aan ook verstrerkt een minder dun geluid. Wat kost een goed Fishmann of Highlander element inclusief inbouwen ongeveer?

Merc Wiersma
27 december 2005, 12:05
Alvast bedankt voor de goede uitgebreide adviezen. Ik zag op marktplaats een epiphone NV uit 1976 staan. Het bovenblad zag er niet mooi meer uit maar even zoekend op het internet bleek dat de epiphone NV series uit die tijd erg goed waren. Het is natuurlijk de vraag of de huidige gitaren niet sowieso beter zijn dan gitaren uit die tijd. Van elektrische gitaren weet ik dat metname de betere merken uit die tijd ook nu nog zeer goed zijn in vergelijking tot nieuwe gitaren. Hoe dat zit met akoestische gitaren weet ik niet. Misschien dat ik deze gitaar koop en daar een goed element in laat zetten. De gitaar heeft in ieder geval een grotere kast dan mijn APX en daarmee neem ik aan ook verstrerkt een minder dun geluid. Wat kost een goed Fishmann of Highlander element inclusief inbouwen ongeveer?

gertdm
27 december 2005, 13:16
Hoi Marc.

Paskal Jakobsen (Blof) heeft jaren op n goedkope ibanez gespeeld met een goede fishman. On stage had hij n prima akoestiese sound.

Het loont echt wel de moeite om een minder dure gitaar te voorzien van een Fishman matrix. Normaal gesproken kost die zo'n € 200,- inclusief inbouw.
Persoonlijk zou ik ook eens denken aan Highlander. Een amerikaanse piezo die erg direkt klinkt en glashelder is. Daarmee kun je zelf nog veel aan het geluid doen.
Ik geloof dat je met € 150,- al n eind bent dan.
Lutthiers in Den Bosch kan je er meer over vertellen.

Eko
28 december 2005, 00:18
Ik gebruik dezelfde versterker met een ColeClark gitaar. De gitaar heeft een combinatie van een piezo met een sensor onder het blad. De verhouding tussen die twee laat zich op de preamp instellen.
Vaak moet ik de bass terugstellen als de amp op z`n poten staat. De tiltbacklegs gebruik ik nooit.
Wat wel een noodzaak is ( volgens mij )is het gebruik van een topklasse kabel. Een goedkope verliest gewoon teveel signaal.