PDA

View Full Version : Aanschaf nieuwe gitaar + amp (budget: 1500)



Taros
25 december 2005, 23:54
Ik ben beizg om mezelf te orienteren op de aankoop van een nieuwe gitaar + amp.

Ik speel zelf 15 jaar flamencogitaar en ik ben recentelijk begonnen (1 jaar geleden) met elektrisch gitaar. Ik heb daarvoor nu een Amuse gitaar en Conquest versterker :oops: (slechtere aankoop was volgens mij niet mogelijk, hoewel ik er toch veel op heb geleerd).

Ik ben nu dus op zoek naar een nieuwe (goede) set. Ik speel al min of meer in een band, dus het een en ander moet geschikt zijn voor (kleine) gigs.
Ik ben er breed bezig met muziek, maar de nadruk ligt toch wel op rock en af en toe richting metal.

budget: 1500 euro (teveel of goed??)

keuze tot nu toe (na een aantal luisterbeurten in diverse muziekzaken):
PRS SE Soapbar II Maple Top of SE Custom
ENGL Thunder 50 Combo (nieuw) of Screamer combo (2dehands)

Ook ben ik nog zeker geïntresseerd in Godin gitaren, maar die heb ik nog niet kunnen proberen.

Mijn vragen:
-Is het budget goed/te weinig/overdreven (ben wel student)
-Tips om uit te proberen?

Alvast bedankt! (en fijne feestdagen)

P.S. ik doe het rustig aan.. als er over een half jaar een nieuwe gitaar komt is het ook goed!

Orpheo
26 december 2005, 05:26
t setje dat je aangeeft is imo zeer veelzijdig, met de nadruk op ZEER. als ik niet zo'n marshall-les paul fetishist was, had ik waarschijnlijk zoiets genomen. zegt voor mij wel veel.

of het budget teveel is, moet je zelf bepalen. ik/we hebben geen inzicht in jou financiele situatie. de vraag " kan ik heb missen" is altijd een probleem, maar die bij mij overschaduwd wordt door de vraag: "WIL ik het missen". bij mij is dan vaak het antwoord: JA.

godins zijn echt heel goed, ik ben er zeer over te spreken, ware het niet dat het voor mij nog teveel de " fender-feel" heeft, en te weinig de gibson-feel, en dat laatste prefereer ik vaak heel erg. je kan godins overigens vaak testen bij feedback rotterdam.

als laatste, wat ik zelf zou doen met 1500 euro, als ik al langer zou spelen, met die stijlen. ik zou zeker voor die screamer gaan, of thunder van engl. ik vind die 2 engls de lekkerste engls. ik heb er flink wat getest (powerball, fireball, sovereign, en een paar savages), en mijn favo was de sceamer. ik zou m 2ehands proberen te vinden.

maar das nog NIET hetgeen ik zou nemen. ik zou gaan voor een koch studiotone. dan heb je ongeveer nog 700 euro over. zoek, en gij zult vinden! voor 700 kan je een gibson LP studio vinden. dat zou ik dan doen. kan je echt heel veel mee, met die combi. de brightswitches en midboost knoppen werken echt heel effectief op een LP vind ik, powersoak op de studiotone werkt ook handig voor thuis oefenen bv.

je kan de combo ook meenemen naar gigs en m daar aansluiten op een cab bv, hoef je thuis geen cab te hebben, die (toch redelijk wat) ruimte inneemt, en echt, die 20 watt blaast al behooooooorlijk hard! voor kleine gigs is 20w al genoeg, en voor grotere gigs is vaak een (zaal)pa aanwezig.

ik zou dus in ieder geval voor de studiotone gaan,en als elec. gitaar, tja, ik ben LP-freak. dus ik zou een goedkope LP zoeken. als dat er niet in zou zitten, dan een SE PRS. bv de PRS SE EEG s/s/h met trem, of de SE custom.

succes.

zjanke
26 december 2005, 10:04
Je kunt voor niet al te veel een perfecte tweedhands godin vinden, ze heten geen Fender of Gibson en zijn dus niet erg gewild :roll:
Kijk wel even naar de uitvoering, want er zit wat geluidsverschil in de elementen. Ik heb zelf een LG met tetrads en die vind ik persoonlijk mooier (voller, romiger) klinken dan de p90's, maar dat blijft een smaak-kwestie dus testen maar :wink:
Een LG moet je kunnen vinden voor rond de 500 tweedehands, een LGX voor 850. Als je gaat voor een LG dan heb je nog 1000 over. (Orpheo heeft gelijk, WIL je dit helemaal uitgeven?)

Er is voor 1000 euro veel leuks in versterkerland, maar je keus lijkt al op Engl gevallen te zijn. De types die je noemt zijn goed, maar wil je ook nog iets van effecten? Dan moet je daar ook een bedrag voor reserveren.

Succes met zoeken!

Les Paul
26 december 2005, 10:36
Ik zou ook de Gibson Les Paul DC Faded overwegen (en zelf zou ik hem ook nemen). Deze is nieuw rond de 800 euro. Heeft ook P90's en speelt als een droom.

AART
26 december 2005, 10:42
Als ik jou was zou ik gaan voor die ENGL versterker maar dan met een Godin LG.

Echt superfijne gitaren die godins, heb zelf 2 akkoestische Godins, echt topkwaliteit voor het geld. beter dan Gibson IMO.

crazylay
26 december 2005, 11:01
www.samash.com
hele goedkope winkel in Florida/Miami en 1 van de grootsten.
met koffer kopen als je iets over laat verzenden.

Taros
26 december 2005, 11:07
bedankt voor de reacties :)!!

Eerst over het budget: ik wil het zeker wel uitgeven (anders zet ik het daar niet neer). Ik vroeg me meer af of het niet "overdone" zou worden. Ik speel pas een jaar elektrisch (hoewel ik volgens mijn docent al op het niveau zit van meerdere jaren elektrisch, vanwege mijn akoustische ervaring).

Gitaar: Ik begrijp dat de meeste Godin beter vinden dan PRS? Ik zal de genoemde types zeker gaan bekijken. Ook ben ik heel benieuwd naar de genoemde Gibsons. Er is mij vertelde dat PRS (en Godin) veel value-for-money bieden. Jullie lijken dit tegen te spreken, dus ik ga ze zeker bekijken!!

Versterker: De keus voor ENGL staat zeker nog niet vast, maar ik vond deze boxen erg gaaf klinken :). Ik zal ook zeker naar de KOCH gaan kijken en andere suggesties zijn meer dan welkom!

zjanke
26 december 2005, 11:14
Godin is niet per definitie beter dan PRS, maar een Godin LG of LGX is wel beter dan de PRS die jij noemt. De duurdere PRS modellen zijn wel beter dan deze Godins, maar dan moet je nog wat geld bij je budget leggen, alleen voor een gitaar :D

Versterker, nieuw of tweedehands? Tweedehands kun je voor 800 euro veel lekkers en leuks vinden, zeker in de "stevige" richting staat er veel te koop :wink:

andoni
26 december 2005, 11:17
Het lijkt mij dat je redelijk weet wat je wilt en dit kan herkennen als je gaat luisteren (had ik enorm last mee toen ik 1 jaar speelde en heeft me al wat miskopen opgeleverd). Ik kan me vinden in alles wat gezegd is, alleen weet ik niet in hoeverre je de metal richting uitgaat. Als dit meer is dan af en toe een uitspatting zou ik gitaren met soapbar/P90 elementen afraden. Deze klinken heel erg goed voor rock, maar niet echt voor metal. Maar bijna elke humbucker kan dit wel, dus een Les Paul Studio is in dit geval een betere keus. Of een Godin met humbuckers. Of iets anders, in dat budget is er zoveel keuze.
Als metal niet zo belangrijk is kan je gerust die soapbar gitaren nemen als dat je ding is, erg lekker voor rock.

Taros
4 januari 2006, 01:06
even een update:

Ik heb intussen de Godin LGX geprobeert (athans, ik heb zoveel geprobeert..ben het ff kwijt:nieuwprijs 1600 euro bij Dijkman A'dam, volgens mij deze: http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=http%3A//kopen.marktplaats.nl/search.php%3Fo%3D1%26q%3Dgodin%26submit1%3DZoek). Erg lekkere gitaar, maar ik moet ff kijken of ik dat midi-gedeelte wel nodig heb.

Ik heb de PRS Santana SE geprobeert (andere SE's heb ik nog niet gevonden). Erg dikke hals, niet echt een serieuze kanshebber.

Godin XT SA TR: leuke gitaar, maar nog geen idee wat precies het verschil is met de veel duurdere LGX. Ik ga het uitzoeken :P (jah, ik weet de verschillen in specs, maar wat voor mij het verschil is..is de lgx veel beter?)

Versterkers:
Thunder: Erg leuke versterken, maar het valt me tegen wat ie op huiskamerniveau kan.
Screamer: nog veel leuker, maar zelfde verhaal als hierboven
Studiotone: Erg mooie clean, maar ik vond de scheur niks: valt eigenlijk af (ook niet echt geschikt voor in een band)
Nieuwe optie: Line6 Flextone III: leuke versterker, maar modeling. Ik weet het echt niet: het klinkt iets minder, maar erg leuk en veelzijdig. Ook op huiskamervolume. Voor in de band wel de plus of XL noodzakelijk.

Iemand tips, aanvullingen etc :) (een uitleg hoe godins precies verschillen is ook erg welkom.. maar ik zoek zelf ook nog ff verder)

renier
4 januari 2006, 09:07
dat moet je doen ja; eerst 3 buizenversterkers uit de topklasse testen, en vervolgens een moddeling transistor amp.. dat kan alleen maar tegenvallen!

eerlijk: ik zou niet aan zo'n moddeling ding beginnen. en daarbij: wie heeft er nu een goed geluid nodig op huiskamervolume? ik gebruik thuis een 20 watt transistor versterker van niks, maakt me geen zak uit, als het geluid op het podium maar goed is, en daarvoor heb je toch echt buizen nodig!

voor dat geld zou mijn keuze zijn: een 2ehands LP studio, USA strat of tele, of een nieuwe Mex classic 50/60 strat, gecombineerd met een leuke buizencombo. ik heb zelf een crate VC5212 waar ik extreem blij mee ben qua sound, maar omdat je meer de hardrock/metal kant op wil zou ik zoeken naar een leuke JCM800/600 2x12 combo of een leuke koch twintone. of engl. verder een paar leuke pedalen en yer good to go..

en huiskamervolumes.. ach joh, als niemand je hoort maakt het niet uit hoe je klinkt...

jorrit
4 januari 2006, 11:17
Als ik jou was zou ik zeker voor een godin gaan. Alleen niet meteen die dure proberen!! Kies er eentje uit de performance serie, bijvoorbeeld de SD. Ik heb hier heel veel op gespeeld en wat een lekkere gitaar! naar mijn mening maakt godin ook goede elementen als je ze vergelijkt met de meeste stock elementen. lekker allround, je kunt er blues tot metal op spelen. Ik zelf als metalfreak zou er een ander brugelement in gooien dat iets aggresiever is maar je kunt prima uit de voeten met de elementen die er in zitten. Mocht ik zelf ooit nog een gitaar gaan kopen die ik wil voor de veelzijdigheid ga ik zeker zo'n lg halen. erg lekker!

mss. nog leuk om dr bij te vertellen, mn gitaar leraar speelt al jaren in bands etc. heeft onmundig veel gitaren gehad en was erg onder de indruk van de Godin lg.

Fumi SG
4 januari 2006, 11:26
dat moet je doen ja; eerst 3 buizenversterkers uit de topklasse testen, en vervolgens een moddeling transistor amp.. dat kan alleen maar tegenvallen!


Onzin... Een Flextone III is een goede amp, zeker voor modeling. Die buizenversterkers zijn ook geen topklasse, begrijp me niet verkeerd, het zijn zeker geen slechte amps maar geen topklasse. Die Flextone is wel zo'n beetje de topklasse onder de modelingamps, hoeft helemaal niet tegen te vallen!

Als je echte metal wilt -> Randall (RG75 G2, RG50 (buizen)! :wink:

Orpheo
4 januari 2006, 11:39
dat moet je doen ja; eerst 3 buizenversterkers uit de topklasse testen, en vervolgens een moddeling transistor amp.. dat kan alleen maar tegenvallen!


Onzin... Een Flextone III is een goede amp, zeker voor modeling. Die buizenversterkers zijn ook geen topklasse, begrijp me niet verkeerd, het zijn zeker geen slechte amps maar geen topklasse. Die Flextone is wel zo'n beetje de topklasse onder de modelingamps, hoeft helemaal niet tegen te vallen!

Als je echte metal wilt -> Randall (RG75 G2, RG50 (buizen)! :wink:

onder de combotjes zijn die engls toch wel wat van de beteren, en mijns inziens stukken beter dan die randall-meuk. modeling vind ik nutteloos, per definitie. ik vind modeling voor dudes die nog steeds niet weten welke sound ze willen, of te lui zijn hun amp goed in te stellen voor lage volumes, of teveel het geklaag van de buren zich aan trekken....(of hun vrouw/vriendin).

nee, even zonder dollen. een goedkope combo voor metal en rock... die engl's.... een 2ehands mesa caliber of dc5, of F50....jcm800/600/900... dat zou ik "doen"

strattie
4 januari 2006, 15:25
dat moet je doen ja; eerst 3 buizenversterkers uit de topklasse testen, en vervolgens een moddeling transistor amp.. dat kan alleen maar tegenvallen!


Onzin... Een Flextone III is een goede amp, zeker voor modeling. Die buizenversterkers zijn ook geen topklasse, begrijp me niet verkeerd, het zijn zeker geen slechte amps maar geen topklasse. Die Flextone is wel zo'n beetje de topklasse onder de modelingamps, hoeft helemaal niet tegen te vallen!

Als je echte metal wilt -> Randall (RG75 G2, RG50 (buizen)! :wink:

onder de combotjes zijn die engls toch wel wat van de beteren, en mijns inziens stukken beter dan die randall-meuk. modeling vind ik nutteloos, per definitie. ik vind modeling voor dudes die nog steeds niet weten welke sound ze willen, of te lui zijn hun amp goed in te stellen voor lage volumes, of teveel het geklaag van de buren zich aan trekken....(of hun vrouw/vriendin).

nee, even zonder dollen. een goedkope combo voor metal en rock... die engl's.... een 2ehands mesa caliber of dc5, of F50....jcm800/600/900... dat zou ik "doen"

+1

@Fumi SG
net alsof die randalls die je aanraad zo goed zijn :roll:
dan ben je stukken beter af met die ENGL's...

marc_o
4 januari 2006, 16:10
Komt weer een berg eigen smaak voorbij, en dan gaat het topic daar weer op door, beetje jammer.
Ik denk dat de topicstarter al in een hele goede hoek zit. Met 1500 euro kun je echt wel serieus een leuk geluid bij elkaar halen. Kijk wat je rol in de band is: Speel je alleen ritme, kun je prima af met 2 kanalen, clean en drive, met wellicht een boostertje voor wat meer over the top scheur.
Ben je ook nog leadgitarist en wil je er echt uitspringen, kom je al snel op een 3 kanaalsversterker uit of inderdaad een stevige modeller. Smaken verschillen en er is keuze zat, zeer zeker 2ehands.
Voor 3 kanalen buizen in jouw prijsklasse heb je een paar toffe bakken.
bijvoorbeeld
Marshall TSL 60 of 100 watt
Engl Screamer
Peavey Thriumph 60 of 120 ultralead
Koch Twintone f zelfs een multitone als je goed zoekt
Engl Sovereign

Qua gitaar moet je een keuze gaan maken
Welke elementen verkies je?
P-90's, ik zweer erbij, maar wellicht niet de beste keuze voor metal (ze kunnen het wel hoor, maar toch net weer anders)
Kijk voor een humbucker bij de brug die je eventueel kan schakelen naar een singlecoil, voor meer verschillende geluiden.
Hier is zoveel in te krijgen dat je hoofd ervan gaat duizelen.
Godin, inderdaad goed spul, 2ehands voordelig, maar is niet ontzettend populair (voor als je het ooit wilt verkopen)
Fender, met en zonder humbuckers
Ibanez, noem maar op...Gitaren zijn verschrikkelijk smaak-afhankelijk, iedere hals is anders, iedere feel is anders.
Ik zou een gitaar adviseren met niet teveel poespas, lekker straight forward. Op een goedkope gitaar met veeeel features is natuurlijk op de kwalitiet beknibbeld...

succes

Taros
5 januari 2006, 20:42
Weer bedankt voor alle adviezen!

Ik ben erg benieuwd hoeveel toegevoegde waarde een LG Signature biedt boven een gewone LG (p90 of hmb). Het gaat dan puur om de klank (aangezien ik allang weet dat de signature er veel vetter uitzien :P).

De specs voor jullie gemak!

Gewone LG:

Mahogany neck
Rosewood Fingerboard
16" fingerboard radius
24 3/4" Scale
1 11/16" nut width
Mahogany body
Seymour Duncan SP-90 pickups (LG SP90 version)
Godin Humbuckers (LG Hmb version)
3-Way, Volume, Tone

LG Signature:

Mahogany Neck
Rosewood Fingerboard
Jumbo Frets
Black Machines(Satin finish) 18:1 ratio
Mahogany Body
Schaller Bridge
5-way Switch
Seymour Duncan Humbucker Pickups
Carved flame maple top

Expelioramus
8 januari 2006, 20:19
dit is het setje dat je wil !
(niet van mij hoor)

http://muziek.2dehands.be/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/12195946-gitaar-versterker-effect.html

Expelioramus
8 januari 2006, 20:20
dit is het setje dat je wil !
(niet van mij hoor)

http://muziek.2dehands.be/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/12195946-gitaar-versterker-effect.html

AART
8 januari 2006, 20:52
dit is het setje dat je wil !
(niet van mij hoor)

http://muziek.2dehands.be/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/12195946-gitaar-versterker-effect.html



niet voor 1500 euro....


die richwood is leuk voor een echte beginner, meer niet.

Utreg
9 januari 2006, 12:14
ik zou sowieso 2e hands gaan, ongeacht het budget. je krijgt gewoon veel meer waar voor je geld... Ik zou een mooie Ibanez prestige nemen, en dan een zo goed mogelijke Marshall versterker die je kan kopen met de rest van het geld. en ik denk dat dat zo'n 600 euro is, waar je toch een hele mooie voor hebt... maar dat is mijn smaak, ik hou van vette sound en dunne nekjes, maar ik zou het zeker eens proberen.

Taros
9 januari 2006, 16:38
Ik zal zeker iets van Ibanex proberen. Is dan de prestige idd het beste of heb je nog meer alternatieven?

Utreg
9 januari 2006, 22:04
de Ibanez Jem 555 is ook geweldig, of als het kan een jem77, dan zit je echt gebakken :cool:

Taros
22 februari 2006, 23:09
ik wil graag nog ff laten weten wat het geworden is :).

Ik heb een tweedehands line6 flextoneIII gekocht en ik ga een godin lg signature bestellen (nieuw dus).


Hartelijk bedankt voor alle adviezen, foto's komen natuurlijk als ik alles heb.

grayfink
23 februari 2006, 00:21
Gefeliciteerd! Zeker prima spullen. (Al was ik voor een Line6 variaxje gegaan)

Satriani
23 februari 2006, 11:11
ik wil graag nog ff laten weten wat het geworden is :).

Ik heb een tweedehands line6 flextoneIII gekocht en ik ga een godin lg signature bestellen (nieuw dus).


Hartelijk bedankt voor alle adviezen, foto's komen natuurlijk als ik alles heb.

Sweet, hoe ben je toch op die flextone gekomen if you dont mind me asking, je hebt alle koch's, engls etc getest en toch de flextone gekocht:o

Taros
23 februari 2006, 17:40
Alle andere merken die je noemt, klinken ook veel beter. Ik woon echter ook op een studentenkamer en ik hou mijn huisgenoten graag te vriend. Daarnaast vind ik de veelzijdigheid een pluspunt.
Ook was deze line6 een stuk goedkoper, zodat ik een betere gitaar kan kopen.

Dat wil allemaal niet zeggen dat ik niet zodra ik de kans heb (en anders woon) ik alsnog aan de buizenbak ga ;). Ofwel: meer uit noodzaak en kostenoverweging.

johns
23 februari 2006, 22:51
Verstandige keuze volgens mij. En slecht klinkt zo'n line6 niet vind ik zelf.