PDA

View Full Version : Welk pedaal deel veel-te-veel



Dkong
8 oktober 2002, 15:47
Het is volgens mij al honderden keren gevraagd, maar met de zoek-functie kom ik toch niet aan een bij mij passend concreet antwoord.+ ik zit nog met een paar andere vragen, die kan ik ook meteen stellen dan. Uitgegaan van een JCM800 100 watt head met één of 2 1960-cabinets. Ik ben van plan zo'n ding aan te schaffen, maar dat terzijde, iig wordt het een één-kanaals, waardoor ik de gain van de amp niet wil gebruiken, dat schakelt niet makkelijk. Wel heb ik gemerkt dat ik dit gewoon de mooiste scheur vind die er te vinden is (mening, niet zeiken :smile:). Dus nu is mijn vraag: welk pedaal kan ik het beste kopen die zo goed mogelijk bij dat typische geluid in de buurt komt, het gaat vooral om een beschaafde crunch, en ik zit in de richting te denken van een Marshall Bluesbreaker, Guv'nor, Ibanez Tubescreamer, Boss DS1/2, zoiets. Het liefst één pedaal dat die beschaafde crunch heeft maar ook een zwaar metal-geluid. Dat was de eerste vraag.

Volgende vraag: Ik heb gemerkt dat de Vox Wah een prachtig geluid heeft, maar ik vind hem niet ver genoeg gaan. Is er een pedaal dat net zo mooi is als de Vox in het mindere agressieve gedeelte, maar wel een stuk verder gaat? Crybaby gaat iets verder heb ik gemerkt, Hendrix Wah vond ik niks. Ik ben me van de nadelen van een Vox Wah bewust, maar dat los ik zelf wel op.

Laatste vraag: hoe brengen pedaaltjes het er vanaf in vergelijking met rack-effecten?

Rutger
8 oktober 2002, 15:56
Als je marshall scheur wilt moet je een marshall pedaal kopen. De guvnor schijnt errug goed te zijn.

Ik zou niet weten welk ander wahpedaal het Vox wahgeluid evenaart. Misschien met de Dunlop 535Q, die heeft veel mogelijkheden maar is wel prijzig.

Wat je wel kunt doen met de Vox Wah is het bereik van je potmeter aanpassen. Dat doe je door de rail van je voetpedaal een tandje hoger/lager op het tandwiel van je potmeter te zetten. Zo kun je je potmeter dus wat verder doordraaien en meer hoge frequenties filteren. Zo vergroot je echter niet je bereik, je verplaatst hem alleen naar een hoger of naar een lager frequentiegebied.

Losse pedalen zijn (mits je kwaliteit koopt) meestal beter dan effectprocessoren. Als je het over 19 inch racks hebt dan heb je ook topkwaliteit.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-10-08 15:57 ]</font>

Dkong
8 oktober 2002, 15:59
Ik bedoelde inderdaad in vergelijking met 19' rack effecten. Als ik m'n rail een stukje 'opschuif', 'wah' ik dan niet ook als de wah helemaal omhoog staat? M'n vriend heeft sinds kort een Blueasbreaker trouwens, ik ga er vrijdag naartoe, kan ik em eens testen. Helaas kan ikniet altijd alles makkelijk uit gaan proberen ergens, het aanbod in Zeeland is klein, en ik ben te jong om auto te rijden :smile:.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dkong op 2002-10-08 16:00 ]</font>

Rutger
8 oktober 2002, 16:02
Met een Vox wah, wah je altijd zodra je hem aanzet. Bij aanpassing van je potmeterbereik zal er alleen bv iets minder laag worden gefilterd bij hakstand en iets meer hoog bij teenstand.

Er zijn wel Wah pedalen die bypassen zodra je het pedaal loslaat, zoals de 535Q.

Dkong
8 oktober 2002, 16:12
Ik maak hem zelf true bypass, ik heb er de schema's voor liggen.

guvnor
8 oktober 2002, 21:04
De oude Guv'nor is echt fantastisch! Ik kocht hem omdat Gary Moore em gebruikte op "Still got the Blues". Dat is ook mijn favoriete geluid. Ik vindt hem wel geschikter voor een gitaar met humbuckers dan eentje met single coils. Die gitaren gaan weer beter met een TS.

BTW er staan volgens mij nu 2 oude Guv'nors op marktplaats.nl !

sash
8 oktober 2002, 21:29
Ik ben zelf helemaal gek van de Fulltone Clyde wah. Alleen beetje duur...

Mitch
9 oktober 2002, 13:53
Sorry, ik begrijp het niet helemaal. Je wil een één kanaalsversterker kopen met een heerlijke scheur, maar wil alleen het clean gebruiken en met een pedaal de scheurnabootsen die al in die versterker zit.
Begrijp ik je vraag zo goed ?

Zo ja: ga voor een andere versterker met een mooier clean waar je meer aan kan toevoegen met pedalen, zo nee, leg het me nog eens uit...

Dkong
9 oktober 2002, 14:42
Neuh, niet helemaal goed, ik weet dat die versterker mooie scheur heeft, dat hebben alle vergelijkbare Marshall-heads, maar ik wil niet de scheur van m'n versterker gebruiken maar er een pedaal voor kopen, dat klopt beter, de versterker die ik wil hoeft dus geen mooie scheur te hebben maar ik weet dat ie het heeft :smile:. Clean vind iktrouwens ook niks mis met die dingen, maar dat is een mening.

Rutger
9 oktober 2002, 17:03
Al je dan toch een mooie scheurversterker koopt ook-al-hoeft-ie-dat-niet-te-hebben dan hoef je ook geen scheurpedaal te kopen natuurlijk. Beter een versterkerscheur dan een scheurpedaal.

Wat een woord eigenlijk, scheur

Mitch
9 oktober 2002, 21:56
Sorry Kong, ik blijf het een beetje aparte redenering vinden. Je wil verschillende geluiden, maar wil ook liever de éénkanaals JCM... Dat kan echt handiger. 't Is ook een beetje heiligschennis, pedaaltje gebruiken i.p.v. de scheur uit de JCM800, maar goed.

Ik ben met Rutger eens: kijk liever naar een versterker waar je beide uit kunt halen, klinkt de scheur altijd beter van.

Dkong
10 oktober 2002, 17:10
Ik wil toch echt de JCM 800 :smile: daar ben ik al van overtuigd, maar die scheur kan ik niet met een footswitch ofzo aan en uit zetten, vandaar dat ik een pedaal wil.

BLOK182
10 oktober 2002, 17:47
misschien met zo'n A/B switcher ding? Heb ik het oefenhok ook een JCM800 staan, wat jij bedoelt is dat je niet kan switchen tussen de high en the low input?

Dkong
10 oktober 2002, 21:41
Nee dat zou wel kunnen met een A/B switch, maar de gain staat nog steeds aan als ik op de low input sta zegmaar. Wat ik wil is gewoon gain aan of compleet uit.