PDA

View Full Version : explorer of superstrat?



prowler
25 december 2005, 19:29
ik ken niet zoveel over de kwaliteit van bepaalde pickups en bruggen.
en ik ga een nieuwe gitaar kopen omdat ik in een metalband ga spelen en al aardig goed kan spelen. nu ik had al enige modellen in gedachten die in mijn budget passen. voor welke zouik moete gaan naargelang geluidskwaliteit, niet snel ontstemmen, goed bespeelbaar, ..

Jackson DXMG (floyd rose en 2 EMG HZ humbuckers)
http://www.venuemusic.com.au/ClientImages/Prod_4542.jpg
Epiphone Goth Explorer (vaste brug , 2open coils humbuckers)
http://www.piano.no/images/product_images/epiphone_goth_explorer.jpg
LTD KH-202 Kirk Hammet signature (floyd rose en 2 EMG HZ H 4 humbuckers)
http://www.guitar-4-sale.com/dbpix/ltdhammett.jpg

Randy
25 december 2005, 19:40
Zelf uitproberen wat jij het lekkerst vindt spelen. Als je van plan bent the whammy wizard te gaan uithangen zou ik voor die jackson of die ltd gaan. Zoniet dan zou ik een gitaar nemen met een vaste brug. Die explorer bijvoorbeeld. Je kan makkelijk van stemming wisselen etc en je hebt redelijk veel sustain omdat je een doorlopende hals hebt en doordat de snaren meer contact hebben met de body (fixed bridge).
Die jackson ziet er net als die ltd erg cool uit en ze zijn mede door de locking trem erg stemvast. Als je echter een snaar breekt op het podium ben je de lul omdat je gitaar gigantisch ontstemd vanwege de spanning die verandert op die zwevende brug. Snaren verwisselen duurt ook wat langer en van stemming wisselen gaat niet zomaar zonder dat de gitaar moet worden afgesteld. Dit geldt ook voor het veranderen van een set snaren. Als overstapt naar dikkere of dunnere snaren moet je gitaar ook worden afgesteld. Dus ik zou zeggen..Probeer ze uit en overweeg wat je gaat nemen.

Laterz

Randy

AART
25 december 2005, 19:45
Ik zou voor de DXMG of de Epi explorer gaan.

De Kirk Hammet sig is kwalitatief niet geweldig voor het geld, dat heb je met alle sigs.


De DXMG en de Eplorer ontlopen elkaar niet veel qua kwaliteit denk ik.

Je moet allen even op een rijtje hebben:

Wil ik een floyd rose(trem gebruiken + minder snel ontstemmen, wel langer doen over stemmen), of wil ik een vaste brug(geen trem gebruik, ontstemt iets sneller, maar is snel te stemmen)?

De pickups zou ik bij beiden vervangen door een setje EMG 85's(81's vind ik te schel), maar dat is maar net wat je fijn vind.

sir_oinksalot
25 december 2005, 20:41
ik zou voor de dxmg gaan, heb er zelf ook zo een, en dat is imo de beste axe die ik tot nu toe gehad heb (en ik heb al heel wat duurdere gitaren gehad)
als er 1 gitaar is die nooit de deur uitgaat is het toch wel mijn jackson dxmg

sir_oinksalot
25 december 2005, 20:42
ik zou voor de dxmg gaan, heb er zelf ook zo een, en dat is imo de beste axe die ik tot nu toe gehad heb (en ik heb al heel wat duurdere gitaren gehad)
als er 1 gitaar is die nooit de deur uitgaat is het toch wel mijn jackson dxmg

BLOK182
25 december 2005, 21:14
Tis idd voor en nadelen ff afwegen, maar een explorer lekker laag staat natuurlijk wel stoerder dan een superstrat onder je kin 8-)

AART
25 december 2005, 22:39
een superstrat onder je zak staat ook stoer hoor :wink:

Vampire
25 december 2005, 22:47
Ik heb de Jackson, als je de tremolo vastzet ontstemt hij echt haast niet, 1 keer in de 2 week stemmen geblazen was het voor mij, toen ik iedere dag van de zomer 3 uur speelde ofzo.

Nu gebruik ik hem met Tremolo en moet ik hem 1 a 2 keer per week stemmen, nog steeds behoorlijk redelijk, ik speel 2 uur per dag, ik vind het best netjes.

En hij klinkt erg goed voor metal :wink:

E-J
25 december 2005, 22:55
De Explorer is ideaal voor rhythm, lekker scheuren...maar voor solo's is hij niet erg geschikt (vind ik dan)

Ik heb ongeveer een half jaar een Explorer gehad, heerlijk ding, vol geluid, bakken sustain. Wel erg zwaar, en de balans is niet zo oke, waardoor ik hem uiteindelijk heb weggedaan. Wel een hele lekkere gitaar hoor. + :)

E-J
25 december 2005, 22:56
Dubbelpost

prowler
25 december 2005, 23:04
bedankt allemaal :)
ik denk dat ik dan maar eens de explorer ga uit testen in de lokale muziekwinkel. vermits ik de rythmgitaar ben in de band, vaak moet veranderen van standaartstemming naar bv. drop D, en grote sustain toch wel vereist is. het is wel spijtig mss omdat we soms duo-solo's doen zoals bv. iron maiden. maar wrs gaat dat toch nog redelijk met de explorer.

speelt de epi explorer als het op solo's aankomt niet ongerveer gelijk als een SG ?? (ik heb namelijk een epi SG G400)