PDA

View Full Version : Vraagje voor de techneuten onder ons...



maarten
8 oktober 2002, 15:06
Hey, ik heb een gitaar met een h-s-h configuratie, maar ik zou ook graag nog eentje willen hebben met een h-h configuratie.. bullschit dus want ik heb die ene pas geleden gekocht en hij is geweldig voor de rest. en tis overdreven om nou speciaal daarvoor nou nog een nieuwe te kopen.. Nou kreeg ik laatst een idee..
komtie, en niet lachen ik ben niet technisch.
kan ik via een coil-tap-switch van bijvoorbeeld de volume knop de middelste singecoil `uitschakelen` en dat ik op die manier als de knop ingeschakeld is een gitaar heb met een h-h configuratie en dat ik em zo via t schakelpookje ook zo kan schakelen, dus met de vijf standen van t pookje:
(nekhum, nekhum parallel, beide hums, beide hums gesplit, en brughum)
en dat ie als ik de knop heb uitstaan (of andersom tis maar hoe je t liefste hebt)
dat ie dan als volgt geschakeld kan worden, en zo is ie nu dus origineel ook:
(bovenste hum, gesplitte nekhum en single, single,single en gesplitte brughum, brughum)
Als dit mogelijk zou zijn lijkt het mij wel een aardig idee om de gitaar een stuk veelzijdiger te maken. Tis trouwens een RG770
(nee geen 7snarige)
tips, feedback hints, commentaar graag welkom. En als iemand weet met wat voor kosten ik moet rekenen om het te laten doen. zoiets zou ik wel bij mn ouwe zelf doen maar deze is nog nieuw dus blijf ik er liever vanaf..

alvast bedankt!!

greets
maarten

coal
8 oktober 2002, 16:09
Ehhhm, tsja misschien een idee om de N2 van Washburn als voorbeeld te nemen. Die kun je via de push/pull volumemeter enkelspoels/humbucker schakelen. Misschien kun je dan ook wel via zo'n constructie het element helemaal uitschakelen. De N2 heeft ook 2 humbuckers, een van de twee is een Bill Lawrence ik geloof L500, maar dat kan ik nog wel eens nakijken.

guhlenn
8 oktober 2002, 16:14
twee humbuckers tegelijk is eigenlijk niet anders dan een humbucker, alleen het specxtrum verschuift een ietsje naar de basskant... een HEEL klein beetje warmer dus omdat de nek hum wat warmer is... niet de moeite waard.

maarten
8 oktober 2002, 16:21
aah kee thanx, weet ik dat ook weer

MetalliCat
8 oktober 2002, 18:12
Mijn oom heeft een customized ibanez blazer gehad, met HSH, de humbuckers konden gesplit worden en hij kon op de een of andere manier elke combinatie v/elementen mogelijk maken.

maarten
8 oktober 2002, 20:26
oh das koel
ik heb zelf ook nog een blazer...
maar als t weinig verschil uitmaakt als ik twee humbuckers samen kan schakelen is het de moeite niet waard...

Ic3gl0vE
8 oktober 2002, 20:50
Op 2002-10-08 18:12, schreef MetalliCat:
Mijn oom heeft een customized ibanez blazer gehad, met HSH, de humbuckers konden gesplit worden en hij kon op de een of andere manier elke combinatie v/elementen mogelijk maken.



je kan bij ibanez (of kon..) zo'n speciale schakelaar bestellen en als je dan op de een of andere vage manier je pickups aansluit kan je ze op 9 (!!) manieren schakelen.. leuk grapje

taylor
8 oktober 2002, 21:27
ja idd.

dat zou je kunnen doen dus elke pick -up 1 schakelaar voor aan en uit,dan heb je in totaal 9 standen.

ik heb het zelf ook op 1 charvel

Anders Destium
8 oktober 2002, 21:32
Je kunt door de contacten anders te solderen ook je hums dubbel schakelen, dan moet je de configuratie van een x20 nemen, dat zijn de Ibbies met alleen twee Hums.

Ik heb een S-520 (dus alleen twee hums) met een 5-way switch waar je én allebei de hums én ook nog eentje parallel kan schakelen, misschien een ideetje? DAn koppel je je switch niet meer aan je single coil.

Wat ik ook wel eens heb gezien was iemand die zijn single coil er helemaal uit had gehaald, was geen gezicht :smile:

Ik heb trouwens ook een gitaar met een 5-way switch en een push-pull switc waarmee je al dan niet je hums parallel schakelt, dus 9 mogelijkheden dacht ik, toch jammer dat ik er maar twee gebruik :wink:

Kjiratsiekoedel
8 oktober 2002, 21:41
De multifunctionele gitaar:

3 humbuckers,
Alle 3 afzonderlijk te splitsen,
en alledrie een eigen aan/uit, tone en volumeknop.

hiermee kan je dus alle soorten configuraties verzinnen.

(ik denk alleen dat je door de bomen het bos niet meer kan zien)

maarten
9 oktober 2002, 11:06
ja opzich wel handig als je veel dingen ermee kunt doen. ik ben btw niet van plan mn single eruit te halen ik wil em wel nog gebruiken hoor... misschien moet ik ens want met mn ouwe gitaar gaan kloten

oh btw
kan ik van twee losse single coils één humbucker maken?? mn ouwe blazer heeft een hum bij de brug en twee singles die ik niet gebruik, als ik die nou eens aan elkaar kon schakelen..

taylor
9 oktober 2002, 21:27
nee dat werkt niet.

MetalliCat
9 oktober 2002, 21:58
Jason Newsted heeft geloof ik zo'n bas, 2 humbuckers, per 'single coil' een tone en volume knop, je moet toch wel redelijk weten wat voor geluid je wilt, zoals al eerder gezegd ik denk dat je door de bomen het bos niet meer ziet, en al helemal als je bedenkt dat je ook nog weer met je amp-settings kunt kloten.

maarten
10 oktober 2002, 12:45
ja je hebt gelijk met door de bomen t bos niet meer zien..ik vroeg t me ook gewoon maar af.. en bovendien ben ik tevreden met mn gitaren.. t zou hooguit zijn geweest om die ouwe wat op te vijzelen..
but anyway thanx voor de antwoorden