PDA

View Full Version : paar vragen over mn versterker



Grandma_Placenta
28 oktober 2001, 19:05
Ik heb een paar vragen:
Hoe lang moet je bij een buizenversterker je buizen laten opwarmen voordat je de standbyknop aanzet?
Soms als ik aan het spelen ben, en ik speel een bepaalde noot, maakt mn versterker een raar geluid, alsof de speaker kapot is ofzo, weet iemand wat dit kan zijn??

SteavisSmokin
28 oktober 2001, 19:12
Ongeveer 2 a 3 minuten opwarmen is voldoende.

Die rare noot is waarschijnlijk óf de speaker óf een kapotte buis. Kan je uitleggen hoe dat rare geluid klinkt?

Grandma_Placenta
28 oktober 2001, 19:15
ja, tis een soort van ruisachtig geluid, heel irritant in ieder geval. Als ik een snaar hard aansla hoor ik het meestal.

Grandma_Placenta
28 oktober 2001, 19:16
Misschien komt het doordat ik mn versterker niet lang genoeg laat opwarmen, want ik laat m altijd maar ongeveer 20 seconden opwarmen, ik dacht dat dat genoeg was.

SteavisSmokin
28 oktober 2001, 19:24
Ai, jah, dan zijn waarschijnlijk je buizen versleten omdat je je versterker te vroeg van standby afhaalt. Je kan ze beter minstens 2 minuten op laten warmen. Ik denk dat het verstandig is om je versterker naar een reparateur te brengen om te kijken of dat inderdaad het probleem is en zo ja er gelijk wat andere buizen in te laten zetten.
FNS (www.fns-tubetech.nl) en Van Weelden (www.vanweelden.nl) staan erg goed bekend.

Steven

Grandma_Placenta
28 oktober 2001, 19:26
Dan zijn ze wel erg snel kapot, ik heb mn versterker net een maand. Gaan die dingen zo snel kapot???

SteavisSmokin
28 oktober 2001, 19:31
Als je je versterker té snel van stanby afhaalt en dan gelijk gaat spelen dan kunnen ze zo snel kapot gaan. Normaal gesproken gaan eind buizen een jaar of 2 mee dus nee, het is niet normaal dat ze zo snel kapot gaan.
Stel dat het dus niet een kapotte buis is zou het de speaker of een condensator kunnen wezen. Maar goed, je kan hem dus beter even laten nakijken bij een gitaarversterker reparateur.

SteavisSmokin
28 oktober 2001, 19:35
nog iets wat me te binnen schiet, heb je het probleem ook als je met een andere gitaar op je versterker speelt?

Grandma_Placenta
28 oktober 2001, 20:02
kheb maar 1 gitaar, dus ik zou t neit weten, ja ik heb ook nog een akoestisch/electrische en dan merk ik niks, maar kweenie of datook meetelt.

SteavisSmokin
28 oktober 2001, 20:19
Heb je nog een andere versterker? Plug in dat geval je electrische eens in die versterker. Heb je dan nog dat probleem dan ligt het waarschijnlijk aan je gitaar. Probeer dan alle elementen eens een eind omlaag te schroeven en kijk of het probleem dan weg is, het kan namelijk string-pull zijn.

Grandma_Placenta
28 oktober 2001, 20:47
okee ik zal het proberen. Alvast bedankt

SteavisSmokin
28 oktober 2001, 20:58
no problemo :wink: