PDA

View Full Version : Talk box vraagje



robert-gitarist
25 december 2005, 15:21
Zo ik heb en vraag over de Talkbox.
Ik heb een mouthtube(talkbox dus :P ) van EH.Een Golden Troat2 ofzo heet ie.Helemaal orgineel enzo.Maar goed ik wil die zo langzamerhand eens gaan gebruiken want het is en blijft een vet effect.En ja nu komt dé vraag,hoe sluit ik hem aan?
Ik heb 2 gitaar versterkers (Randall RH100 Halfstack en Randall Rg75 Combo.).Nu staat op de EH boven de in en outputs Amplifier en Speaker.
Wie o wie kan mij helpen hier mee? Misschien ook wel makkelijk met een schema ofzo.Want ik wil hem echt graag gebruiken.Lekker Livin on a prayer spelen van Bon Jovi enzo :D
Vast bedankt

piezo
25 december 2005, 15:44
teneerste gelukwensen met het bezit ervan. Sinds ik de gitarist van Clemens v.d. Ven zo'n ding hoorde gebruiken wil ik er ook één, maar nog niet gevonden.
Ik begrijp echter niet hoe zit dat met die opschriften, want ik heb nooit anders geweten dan dat je een Golden Throat gewoon aansluit als een effectpedaaltje, dus tussen je gitaar en je versterker. Anders dan de Heil Talkbox die bij Bon Jovi gebruikt wordt, die staat tussen versterker en luidsprekers. Maar misschien moet dat bij de Golden Throat 2 ook wel zo. Dan schakelt de schakelaar dus tussen de normale luidsprekers en de driver met slang in de Golden Throat.

Van belang lijkt me wel dat de ingangsimpedantie van de luidsprekers en Golden Throat gelijk is. Staat er niet iets van 8 ohm op of zo?

piezo
25 december 2005, 15:51
Ho, ik ben er al achter. Er zijn verschillende type. Zie de link:

http://filters.muziq.be/type/talkbox?PHPSESSID=199cabf7330001dc829763f215ee0743

Het is alleen de "De Luxe" versie die gewoon als effectpedaaltje geschakeld kan worden, de andere moeten inderdaad tussen luidsprekeroutput en luidsprekers.

robert-gitarist
25 december 2005, 16:00
Hey bedankt voor de info man :)
dit is de geen die ik heb http://filters.muziq.be/model/eh/goldenthroat2?PHPSESSID=199cabf7330001dc829763f215 ee0743

Helemaal orgineel :) met orginele slang enzo dus.Ik weet wel dat hij het doet maar weet alleen niet hoe die aangesloten moet worden enzo.Want je moet dus een microfoon erbij houden enzo.

piezo
25 december 2005, 16:15
Ja, je zet het kastje onderaan je microfoon standaard, leidt de slang langs je mic standaard naar boven, taped hem vast aan je mic, zodanig dat er nog enkele centimeters verder uitsteekt. Vervolgens gebruik je je mond als flexibele klankholte om het geluid van de in het kastje ingebouwde luidspreker naar je mic te krijgen.

Het effect wordt niet zoveel gebruikt. Luister ook naar de solo uit "Do you feel like I do" van Peter Frampton, die is stukken beter dan het vaker aangehaalde "Show me the way"

Nog een nuttige link:
http://www.blamepro.com/talkbox.htm#top

De Beer
25 december 2005, 16:17
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe zo'n ding nou eigenlijk werkt.

Is het dat dus ipv je speaker , dat dat ding het geluid van je amp via een speaker(tje) door de slang je mond in stuurd daar ga je het met je vervormen (er op kauwen, herkauwen, gorgelen, etc.) en dat geluid gaat dan via een mic naar het PA?(of terug de talkbox in en naar je speaker)

of werkt het héél anders?

piezo
25 december 2005, 16:22
In het kastje zit doorgaans een driver voor een hoornluidspreker, waar je de slang op aansluit. Geluid gaat uit de slang via je mondholte en mic naar de mengtafel.

Robbert
25 december 2005, 16:24
In het subforum Werkbank staat een heel draadje over Talkboxen.

robert-gitarist
25 december 2005, 16:44
Bedankt mensen :)
Ja heb die topic gelezen.
Ik heb zonet het ding aangesloten maar doet geen fuck.Het schakelt zeg maar wel tussen cabinet en amp maar ik hoor geen geluid uit de slang :-? :???: damn ik baal.Microfoon heb ik ff niet gebruikt omdat ik ff geen kabel daar voor heb(mijn versterkers hebben geen XLR in/outgangen dus ja schiet niet op.Moet ik een verloopstukje hebben.Damn ik baal mensen.Wil zo graag dat ding gebruiken.Hoor geen geluid uit de slang waneer ik dat ding activeer..

:-( :-( :-(

robert-gitarist
25 december 2005, 17:08
Hmm net ens op de site van MP gekeken.
Heeft iemand de Banshee talkbox al eens geprobeerd van Rocktron of de Free... van Danelectro?zo ja vertel er eens over.Die 2 zijn misschien wel een alternatief voor dat ding dat ik nu heb.Ik moet en zou een goeie talkbox hebben :evil:

Harry
26 december 2005, 00:09
ik heb de banshee van rocktron. Zit gewoon tussen de gitaar en de versterker. Klinkt goed!
Heb m al een tijdje niet meer gebruikt maar ik vond dit de handigste.

Vonk
26 december 2005, 10:32
Ah nou begrijp ik waarom Sambora een tuinslang staat te pijpen in de clip van Its My Life... Ik vroeg me dat een tijd geleden af, maar het is dus een talkbox...
Dat geluid dat het voortbrengt klinkt dus alsof je je mond tuit, geluid voortbrengt, en je mond dan open doet en weer tuit?

Harry
26 december 2005, 11:01
het geluid zit in je mond en komt er daar ook weer uit, dus als je een beetje gekke bekken trekt kun je er allerlei geluiden uitkrijgen.

dickie
26 december 2005, 11:29
Ja, je zet het kastje onderaan je microfoon standaard, leidt de slang langs je mic standaard naar boven, taped hem vast aan je mic, zodanig dat er nog enkele centimeters verder uitsteekt. Vervolgens gebruik je je mond als flexibele klankholte om het geluid van de in het kastje ingebouwde luidspreker naar je mic te krijgen.

Het effect wordt niet zoveel gebruikt. Luister ook naar de solo uit "Do you feel like I do" van Peter Frampton, die is stukken beter dan het vaker aangehaalde "Show me the way"

Nog een nuttige link:
http://www.blamepro.com/talkbox.htm#top



Zoiets?

http://www.paullenders.com/images/rigarchive_static/2005/018/04_large.jpg

oké

piezo
26 december 2005, 13:03
Dat is wel een hele fraaie! Issie ook echt?

dickie
26 december 2005, 16:41
Dat is wel een hele fraaie! Issie ook echt?

Yep, deze krijgt signaal via Custom Audio pre-amp en Custommade 75 w eindtrap...

De Beer
26 december 2005, 16:42
Dat had eoa kerel hier gebouwd/laten bouwen?

dickie
26 december 2005, 17:04
Dat had eoa kerel hier gebouwd/laten bouwen?


Inderdaad, ikzelf samen met Paul Lenders...

De Beer
28 december 2005, 18:46
erg mooi trouwens.

robert-gitarist
29 december 2005, 23:26
Kan nou niemand me gewoon ff uitleggen door middel van een schema of wat,hoe ik dit verrekte ************* klere ding moet aansluiten.
Heb van alles geprobeerd.Nog ff en schop dat pokke ding vierkant de keet door..
Kut EH pedalen :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Dirk_Hendrik
29 december 2005, 23:47
t' is ech een mooi ding. ook heel goed enzo. e't klnkt zo mooi

















































































:wink:

Dirk_Hendrik
29 december 2005, 23:48
morgen meer....
de kroeg was fijn.... voort het promillage wel te verstaan, :-D

robert-gitarist
29 december 2005, 23:53
t' is ech een mooi ding. ook heel goed enzo. e't klnkt zo mooi

:wink:

Was.
Baggerding...
Voor het laatst 2 jaar terug aangesloten.Niet door mij trouwens maar heb overal gevraagt maar de een zegt dat het zo moet,de ander zo.
Word dr gek van.tiefusding.Klonk ook mooi ja,2 jaar terug.Nu hoor ik geen ene flikker..kut pedalen van EH.Heb echt altijd problemen met die kut pedalen.Small stone met een brakke schakelaar, envelope zipper die gewoon helemaal geen reet doet (draadje zit los voor strom,maar niemand weet waar ie op gesoldeerd moet worden.tig keer door gemeten)en nu die fucking talkbox.
:roll: :cry: :evil: :x :o :???: :-? :( :-(

H.Manback
30 december 2005, 02:15
Wat de fuk is er zo ingewikkeld aan, mis ik iets ofzo :???:

Ik wist een maand geleden ook niet wat een talkbox in godsnaam was maar ik begrijp zonder zo'n ding te hebben al wel hoe je m moet aansluiten :???:

Je zegt je hebt twee aansluitingen, amp en speaker... Nou als je nou de speaker kabel van je amp in de aansluiting voor 'amp' doet, en rara wat komt er nu, een kabel van de speaker aansluiting naar, ja je raadt m al, je speaker... dan de tuinslang aansluiten (als ie niet al vast zit) en naast je microfoon hangen en talkboxen maar! Je hebt er uiteraard wel een versterker voor je microfoon voor nodig, normaal de PA.

Er staat zelfs nog een heel topic over in de werkbank ergens. Even zoeken op talkbox in de werkbank en je hebt m zo.

Succes er mee, zo te horen heb je het nodig :wink:

Dirk_Hendrik
30 december 2005, 10:06
Was.
Baggerding...
Voor het laatst 2 jaar terug aangesloten.Niet door mij trouwens maar heb overal gevraagt maar de een zegt dat het zo moet,de ander zo.
Word dr gek van.tiefusding.Klonk ook mooi ja,2 jaar terug.Nu hoor ik geen ene flikker..kut pedalen van EH.Heb echt altijd problemen met die kut pedalen.Small stone met een brakke schakelaar, envelope zipper die gewoon helemaal geen reet doet (draadje zit los voor strom,maar niemand weet waar ie op gesoldeerd moet worden.tig keer door gemeten)en nu die fucking talkbox.
:roll: :cry: :evil: :x :o :???: :-? :( :-(

Moet je ook iemand zoeken die z'n huiswerk wél heeft gedaan. Alléén op dit forum lopen al meerder mensen rond die er zo achter zijn waar dat draadje moet zitten etc etc. Laat dat alléén niet over aan de gemiddelde muziekwinkelreparateur.

piezo
30 december 2005, 11:53
Baggerding... .....kut pedalen van EH.......Heb echt altijd problemen met die kut pedalen.
Small stone met een brakke schakelaar, envelope zipper die gewoon helemaal geen reet doet (draadje zit los voor strom,maar niemand weet waar ie op gesoldeerd moet worden.tig keer door gemeten)en nu die fucking talkbox.
Over de huidige produktiekwaliteit/degelijk van ElectroHarmonix kan ik kort zijn: Waardeloos!

De gebruikte componenten en het soldeerwerk zijn bedroevend slecht en van kwaliteitscontrole hebben ze nog nooit gehoord. Dat komt omdat men in de Verenigde Staten onder "kwaliteit" verstaat: statistische kwaliteit, dwz. het percentage dat NIET wegens gebreken teruggebracht wordt. En het terug moeten nemen van de gebrekkige exemplaren zit gewoon verdisconteerd in de prijs. Alleen zit de consumentenbescherming in Europa anders in elkaar, dus krijgen wij hééél misschien ons geld nog terug als we het !@#$%^&* ding minstens 3 keer hebben teruggebracht ter reparatie. En het dan iedere keer wekenlang kwijt zijn en ook nog verzendkosten en/of reiskosten moeten ophoesten.

Ook de vintage pedaaltjes waren trouwens vaak krakkemikkig. Heb een 70er jaren BigMuffPi gehad die diverse malen gerepareerd moest worden.
Lees eens reviews op harmony-central. Heb ik ook gedaan voor ik mijn Q-tron+ ging kopen. En verdomd, de eerste die ik in de winkel probeerde werkte niet helemaal goed, niet werkende schakelaar of zo. Toen ik de verkoper vertelde dat EH een slechte naam had op het gebied van degelijkheid, was natuurlijk het antwoord, dat ze er veel verkochten maar zelden problemen hadden. Vervolgens werd er een nieuwe uit het magazijn gehaald, die helemaal niets(!!) deed! En de volgende (laatste) uit het magazijn was ook niet in orde. NB. deze winkel (Feedback) is ook de importeur van EH. Ik heb er vervolgens elders één gekocht die wel werkte, maar nu ook kapot is, ondanks dat hij nog maar weinig gebruikt is. Helaas is die winkel inmiddels failliet gegaan, dus ik moet maar kijken of ik dat zelf op kan lossen.

En ik koop nóóit maar dan ook nóóit meer een EH produkt!

Robbert
30 december 2005, 12:27
Lol.. de vintage EH zitten ook vol soldeerblobs en aangebrande stukjes. Vette mojo! :D

Dirk_Hendrik
30 december 2005, 14:10
Over de huidige produktiekwaliteit/degelijk van ElectroHarmonix kan ik kort zijn: Waardeloos!

De gebruikte componenten en het soldeerwerk zijn bedroevend slecht en van kwaliteitscontrole hebben ze nog nooit gehoord

+1.
Van doorontwikkeling van en ontwerp hebben ze ook nog nooit gehoord. Daardoor krijg je ontwerpfouten mee die een LTS-er zwakstroon nog niet zou maken.