PDA

View Full Version : 5e3 verslag



matto
25 december 2005, 14:45
Toen ik met een oude besturingskast aan het slopen was, vond ik een stukje montagestrip waarvan ik dacht dat het wel geschikt zou zijn om nou dan toch maar eens een versterker zelf te gaan bouwen.
Op het werkbankforum zou dit misschien ook wel kunnen maar ik mis toch wel een beetje de oude Fender onderwerpen op dit forum.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QRU7FH63
Ik ben op zoek gegaan naar onderdelen zoals het chassis en een frontplaat.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NCZLUHX8
Eerst heb ik de MOJO voedingstrafo gemonteerd, de uitgangstrafo is denk ik van Victoria.
Het chassis heb ik overgenomen van een maat, het komt uit de USA maar ik weet niet waar vandaan.
De verdere opbouw is gedaan met componenten uit SF Fenders en TAD elcos.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JIQWDQKE
http://www.mijnalbum.nl/Foto=D3ZL86NQ
Een klein probleempje bleek de niet helemaal lekker passende frontplaat te zijn, deze was iets te breed waardoor er een erg scherpe kant aan de achterkant (vanuit de gemonteerde positie gezien) zou komen.
Ik heb dit opgelost door dit strookje met het chassis mee te buigen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PCOVJMQX
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OKDDS4D4
http://www.mijnalbum.nl/Foto=EUTHF8MI
De verdere montage was geen probleem.
Ik heb afgezien van het gebruik van de polarity switch en denk er over om hier een stand-by van te maken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZGUZDCKT
Eerst was ik van plan om zelf een cabinetje in elkaar te flansen en om er dan maar een of andere speaker in te monteren, maar bij nader inzien leek het me toch beter om de kast en een echte gitaar speaker te kopen.
het is een prachtige kast van TAD geworden en een Alnico red fang speaker van Eminence(Nico nog bedankt :P )
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FYJPFZHU
Na nauwkeurige controle van de bedrading, de buizen er in gedaan en geconstateerd dat er geen hoogspanning aan wezig :cry:
Na wat zoekwerk bleek dat ik de midden aftakking van de hoogspanning had geisoleerd in plaats van aan de massa gelegd.
Opnieuw de spanning er op en Wauw!! dit ding klinkt echt te gek.
Dezelfde avond uitgebreid kunnen testen in onze '60 ies band.
Ik had voor de zekerheid natuurlijk wel een reserve meegenomen :D, maar het de luuksje gaf geen krimp.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FLXXH4UM
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QIUWIBAD
http://www.mijnalbum.nl/Foto=HU6LXH86
Dit versterkertje is echt "aanslaggevoelig" :D :-D

birt
26 december 2005, 00:44
8-)

nicoverduin
26 december 2005, 10:51
Hij is errug mooi :-D :-D :-D :-D :-D :-D Nu nog mp3's?

Dirtypool
26 december 2005, 11:52
Heel erg mooi. :)
Hoe lang ben je er mee bezig geweest en wat zijn de totale kosten ongeveer?

Mr.Jay
26 december 2005, 15:40
Dit versterkertje is echt "aanslaggevoelig" :D :-D

YEP ! mooi, ziet er netjes uit verder.
Speel er zelf ook graag op, prima bakkie en met een efficiënte speaker gaat ie zelfs hard.
Waarom sluit je achterwandje niet aan op het chassis ? Ik heb er zelfs alu-folie op om em muisstil te maken. Kan zijn dat het gaar rammelen maar daarvoor heb ik in het midden ook nog een schroef gemaakt.
Er zou ook troep/bier achterin kunnen pleuren nu.

JaY

Negative K3 fan
26 december 2005, 15:59
ziet er echt geweldig uit!!11 goed werk

matto
26 december 2005, 16:33
Nou,het echte werk is ongeveer een halve dag geweest, maar het bij elkaar scharrelen van de onderdelen heeft ongeveer een jaar in beslag genomen om dat ik het wel low budget wilde maken.
De kosten zijn aan materialen (incl. kast en speaker) ongeveer 500 euro geweest.
Ik had me al gevraagd of de achterwand niet geaard zou moeten worden, dat ga ik dus wel doen.
Ik heb nog heel iets last van een lichte brom misschien dat dat daarmee ook opgelost is.

JoostBaksteen
26 december 2005, 22:13
Leuk :) Blijft mooi spul :D

Mr.Jay
27 december 2005, 11:11
Ik heb nog heel iets last van een lichte brom misschien dat dat daarmee ook opgelost is.

geen zou lichte brom kunnen geven. Slecht contact door de achterwand met alu-folie erop kan geknisper geven, het komt bij Tweed-amps veelvuldig voor, vandaar dat ik altijd kies voor ene exra schroef in het midden.
Een echte 100HZ brom zal jij best hebben, waarom ?
Deze 5E3's hebben dat bijna allemaal > de PT zit nl. verkeerd gemonteerd. Hij "strooit" over het hele chassis in, dat wordt were opgepikt door de OT. Alleen met een hele goeie OT is dat vrijwel weg. Bij de grotere Tweeda,mps zit die PT ook een kwartslag gedraaid > zó hoort het ook. Maar bij deze kleintjes van Fender was geen plek daarvoor.
Probeer anders de OT een slag te draaien of zet em aan het uiteinde van het chassis, probeer maar es, de amp zal zéker stiller zijn.
Ik heb er al diverse gebouwd en degene die ik nu zelf heb is 99% stil, met een TAD PT en een MM-OT. Doch als ik die OT slag draai is ie 100% stil, maar dit stoort mij niet. De meeste die ik voorheen gebouwd heb zijn 85% stil. De Marble"dlx.versies" hebben ook de OT aan het uiteinde van het chassos zitten om die reden.

Bewerking:
Ik vergeet nog een tip : een aardlusbrom kun je ook hebben door de 4 inputjacks. Alles zit daar zo dicht bijelkaar en met de 68K's OP het board ( niet gunstig ook ). Ik krijg die ampies stiller door slechts 1 setje inputs te gebruiken, geen 2. Je heft zo een lus op. Ik "brug" die 2 kanalen op de V1 zelf. Scheelt een brugkabeltje waardoor je alleen maar tikkieverlies hebt. Nu heb je géén verlies meer, draait gewoon de volumes naar believen open en ook geen aardlusbrommetje meer.

JaY

matto
27 december 2005, 13:09
Ik vergeet nog een tip : een aardlusbrom kun je ook hebben door de 4 inputjacks. Alles zit daar zo dicht bijelkaar en met de 68K's OP het board ( niet gunstig ook ). Ik krijg die ampies stiller door slechts 1 setje inputs te gebruiken, geen 2. Je heft zo een lus op. Ik "brug" die 2 kanalen op de V1 zelf. Scheelt een brugkabeltje waardoor je alleen maar tikkieverlies hebt. Nu heb je géén verlies meer, draait gewoon de volumes naar believen open en ook geen aardlusbrommetje meer.


Bedankt Jay voor de tips.
Als ik het goed heb begrepen dan vervallen dus de inputs met de 1 meg weerstand (kan ik dan mooi gebruiken om een parallelle effectsloop van te maken) en sluit ik alleen de inputs via de 68 k weerstanden aan die je dan intern doorkoppelt en dan met de volume regelaars een "lekkere"instelling maken. :P

Mr.Jay
27 december 2005, 13:53
Als ik het goed heb begrepen dan vervallen dus de inputs met de 1 meg weerstand (kan ik dan mooi gebruiken om een parallelle effectsloop van te maken) en sluit ik alleen de inputs via de 68 k weerstanden aan die je dan intern doorkoppelt en dan met de volume regelaars een "lekkere"instelling maken. :P

Niet goed begrepen dus. Als ik een "setje" inputs noem, bedoel ik hiermee van 1 knl. de beide inputs, dus low/high.
Simpel verduidelijkt:
je gebruikt alleen nog de inputs 1 en 2 die via de 2 68K's naar pin 2 van V1 gaan. Dan verbind je pin 2 met pin 7 en haalt dáár de draad weg van het 2e setje inputs, die heb je dan niet meer nodig. Met die 2 jack-gaten kun je wat mods doen b.v.
Ik heb in de mijne in de externespeakerjack een humbalance potmeter gemaakt i.p.v. de 2x 100ohm's, zo krijg ik em nóg stiller voor b.v. studiogebruik.

JaY

matto
28 december 2005, 12:18
Ik was inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad beter de bedrading van de inputs van het normal kanaal kan verwijderen en dan de doorverbinding op de buis kan maken.
De draad naar de input van de driver wil ik voorzien van een weerstand van 120 k.
Voor en achter deze weerstand wil ik een aftakking maken
via een 100 k weerstand naar de vrijgekomen inputs van het normal kanaal zo dat ik dan een parallelle send en return heb.
Gistermiddag de achterplaat voorzien van alu folie, scheelt inderdaad een beetje brom.

Mr.Jay
28 december 2005, 13:21
Gistermiddag de achterplaat voorzien van alu folie, scheelt inderdaad een beetje brom.

Alle beetjes baten, vooral de OT draaien. Luister maar es of die brom er al op "standby" is.

JaY

PeeVee
28 december 2005, 15:52
Mooi ding Marc! Mijne bromt ook wel een beetje met standby op "off" hoor, (zie Jay's opmerkingen). Ik vind het niet echt heel storend, sterker nog, ik ga binnenkort juist voor nog meer ruis en brom ;-)

http://www.tonevision.com/public/5e3partskits.jpg

Ik heb met mijn huidige 5PV3 (ook van "junk box parts"; blauwe Astrons en gebruikte CC weerstandjes) het nummer "Lookin' for a girl like you" opgenomen (zie www.letsbuzz.nl, menu item "music") als ik me niet vergis, lekker scheurbakkie voor dat soort nummers.

Ik had setje zo als "kit" bij elkaar gezocht voor eBay maar er lijkt weinig animo voor. Had op ander forum vraag gesteld of dit wat zou zijn op eBay en wat een redelijke prijs zou zijn, nou dat maakte nogal wat emoties los daaro maargoed, dat maakt ook niet uit en is ook wel beetje m'n eigen schuld.

Anyway, je kunt er redelijkerwijs eigenlijk niks voor vragen en ik zou me er ook opgelaten bij voelen. Is anderzijds toch wel bijzonder en moeilijk (niet?) aan te komen dus bewaar ze gewoon voor m'n eigen 5E3, gewoon om eens het verschil te horen (of niet). Wilde eigenlijk ooit nog wel een keer "een echte Fender tweed", geen voorkeur voor model dus zal wel een Champ of Princeton worden, hoef ik qua originaliteit van coupling caps in ieder geval niet al te kritisch te zijn.

Rectifier
29 december 2005, 01:14
Puik werk matto :)

Ik kom binnenkort langs of effe te testen/luisteren/bewonderen.

En als je een demo wilt opnemen met dit ding kom je maar effe langs.
In no-time gefixt :lol:

Ciao

matto
29 december 2005, 19:05
Verrek! tifier jij hier op het vintage forum?, :o nou van harte welkom en waarschijnlijk ben jij binnenkort ook helemaal een vintage afficionado ook al omdat ik toevallig weet dat jij als echte rekker een vintage achtige strat heb gekocht. :wink:

matto
29 december 2005, 19:05
:roll:

Mienmachine
30 december 2005, 09:24
Knap gedaan!

Ben wel benieuwd naar een mp3tje van je 5E3, lijkt mij helemaal te gek om er zelf een te bouwen.

Ik zie op de foto dat hij bij jou in de huiskamer staat, is dat nog te doen betreft het volume?

Mien

matto
31 december 2005, 00:59
Nou?? ......is in de huiskamer toch ook al wel hard hoor. :P

matto
2 januari 2006, 09:28
Mooi ding Marc eh.. Sorry Matto

Mr.Jay
2 januari 2006, 15:39
Nou,het echte werk is ongeveer een halve dag geweest, maar het bij elkaar scharrelen van de onderdelen heeft ongeveer een jaar in beslag genomen om dat ik het wel low budget wilde maken.
De kosten zijn aan materialen (incl. kast en speaker) ongeveer 500 euro geweest.
Ik had me al gevraagd of de achterwand niet geaard zou moeten worden, dat ga ik dus wel doen.
Ik heb nog heel iets last van een lichte brom misschien dat dat daarmee ook opgelost is.

Heb je die schroefjes van dat board goed vastgedraaid zodat ze niet los kunnen rammelen, de amp heeft véél BAS .
JaY

matto
2 januari 2006, 16:34
Heb je die schroefjes van dat board goed vastgedraaid zodat ze niet los kunnen rammelen, de amp heeft véél BAS .
JaY

Eh, nou je het zegt inderdaad echt wel lekker basje erin ja, ik zal de schroefjes nog eens even gaan controleren voor de zekerheid.
Mijn experimentje met de parallel send /return is begonnen maar het werkt nog niet helemaal zoals ik denk dat het moet.
De send is wel ok omdat ik zowel op een Alesis nanoverb als op een Rocktron replifex voldoende signaal binnen krijg maar de return heeft niet voldoende power om voldoende terug te komen in de signaal weg.
heel ver weg kan ik een echotje of een reverb hoorbaar krijgen maar dan staat de outputregelaar op de genoemde effecten helemaal open.

Mr.Jay
2 januari 2006, 17:12
Eh, nou je het zegt inderdaad echt wel lekker basje erin ja, ik zal de schroefjes nog eens even gaan controleren voor de zekerheid.

Ik had zo'n board nooit gebruikt. Je hebt ook een goed cab/speaker gekocht, stukkie board had niet veel uitgemaakt.
Ik heb zo mijn ervaringen al gehad met "minder" board > is véél extra werk als het er weer uit moet.

JaY

matto
3 januari 2006, 09:51
Als ik nog meer van dit soort strip zou hebben zou ik het zeker weer gaan gebruiken omdat het absoluut niet vochtgevoelig is en niet krom trekt na verloop van tijd.
Ik heb de schroefjes niet gebruikt om er de componenten mee te verbinden, ze houden in dit geval alleen de soldeer oogjes op hun plek.
Het originele fiber board is natuurlijk wel authentieker maar ja dat is een oude Jensen speaker ook.
De 12 'reissues van Jensen heb ik zelf niet zo'n hoge pet van op.
Ik heb zelf overigens geen ervaring met echte oude Jensen speakers.

Mr.Jay
3 januari 2006, 11:40
Als ik nog meer van dit soort strip zou hebben zou ik het zeker weer gaan gebruiken omdat het absoluut niet vochtgevoelig is en niet krom trekt na verloop van tijd.

Da's een absoluut pré ja. Als de schroeven maar niet lostrillen is alles prima. Druppie lijm erop misschien ?


De 12 'reissues van Jensen heb ik zelf niet zo'n hoge pet van op.
Ik heb zelf overigens geen ervaring met echte oude Jensen speakers.

R.I. Jensen is 't niet nee.
Ik heb in mijn 5E3 óf een ouwe G12H30 of de Cel.BulldogR.I. > beiden TOP voor deze amp. De ouwe Jensen P12R is écht het karaktervolst in deze amp, maar die is mij te beperkt/kwetsbaar. Heb ook paar alnico Webers gebruikt waarbij ik de P12R ook weer het meest erbij passend vind, maar beperkt het gebruik van de amp. Voor studio prima, voor repetities al te weinig. Met een P12N gaat het héél goed, maar de 2 Celestions genieten mijn voorkeur qua toon en bruikbaarheid van het ampie. Voor huiskamer is ie perfect met een P12R, kun je zelfs veel volume geven. Heb wel wat schakelbare brightcaps toegevoegd voor de N en de G12H, voor de Bulldog niet nodig, die leeft ook het meest.

JaY

matto
3 januari 2006, 22:08
[quote]voor de Bulldog niet nodig[quote]

Probeer maar eens een red fang, is wel ERG goed hoor!
Denk maar in de richting van een blue bulldog, maar ik vindt de red fang iets krachtiger klinken.

Al
9 januari 2006, 23:22
Anyway, je kunt er redelijkerwijs eigenlijk niks voor vragen

Lekken ze dan? Als ze zich goed gedragen zijn ze wel wat waard. Enkele tientjes per stuk kan je er dan wel voor krijgen.

Al

Al
9 januari 2006, 23:27
[quote]voor de Bulldog niet nodig[quote]

Probeer maar eens een red fang, is wel ERG goed hoor!
Denk maar in de richting van een blue bulldog, maar ik vindt de red fang iets krachtiger klinken.

Mooi gedaan die amp! Is de red fang agressiever vergeleken met de BBull?

Al

matto
10 januari 2006, 07:09
Ja ik vindt dat de red fang iets ruiger klinkt dan een blue alnico.
Wel hetzelfde karakter dan een blue alnico maar iets vlotter een "korrelig" randje bij het toenemen van het volume.

SteavisSmokin
10 januari 2006, 14:49
hey matto, gefeli met je amp! Weer een zelfbouw 5E3 d'r bij op dit forum. Zo langzamerhand hoor je d'r niet meer bij als je geen zelfbouw 5E3 hebt lijkt het wel, haha. Heb in mijn 5e3 clone nou een 15 inch zitten en 2 x 6l6 met een 5U4gb. Zondag nog gebruikt met een optreden...volume op drie, tone op 5, reverb unit ervoor...en wat wilt een mens dan nog meer...?! dikke volle tone! ben benieuwd hoe die speaker klinkt...heb altijd iets gehad tegen eminence. haha..

matto
10 januari 2006, 16:30
heb altijd iets gehad tegen eminence. haha
Ik was ook nooit zo'n Eminence liefhebber maar toen ik een tip kreeg dat Eminence nu ook echt serieus gitaarspeakers is gaan maken ben ik eens wezen snuffelen op hun site.
Een test in tone quest report gaf voor mij de doorslag om het eens te proberen met de red fang alnico speaker.
De prijs was zeker geen belemmering zeg maar ongeveer de helft van een blue alnico en Nico gaf ook nog eens een mooiere prijs op dan ik had durven hopen :razz: (ongeveer 160 € zo uit mijn hoofd).
Dan is de keus gauw gemaakt en gelukkig heeft dat goed uitgepakt, ik ben er zeer tevreden over.

PeeVee
11 januari 2006, 12:07
Anyway, je kunt er redelijkerwijs eigenlijk niks voor vragen
Lekken ze dan? Als ze zich goed gedragen zijn ze wel wat waard. Enkele tientjes per stuk kan je er dan wel voor krijgen.
Daar zijn de meningen zeer over verdeeld. Heb erg leuke geintereseerde reacties gehad t/m emails waarin mij veroordeling "dood door schuld" in het vooruitzicht werd gesteld wanneer die ouwe rotdingen niet goed zouden blijken, zelfs wanneer ik ze had doorgemeten. Bruce Collins en wat zielsverwanten roepen roepen "onvolwaardelijk weggooien die ouwe troep" maar wel weer goed voor reparaties. Beetje dubbel, ik weet ook niet hoe integer die uitspraken zijn, kan ik niet beoordelen.

Ik heb besloten dat ik me voor die paar tientjes geen ellende op de hals wil gaan halen. Het maakt zoveel emoties los dat ik niet eens de schijn van de twijfel tegen wil hebben. Ik had ze ooit al eens in die Pro amp op lekkage gemeten door "pootje te lichten". De meeste hadden aan één kant wel een DC spanning van 100V of meer. Aan de andere kant meette (mat?) ik t.o.v. aarde tienden van Volts, kan ook nog meetfout van de meter geweest zijn. Ben voornemens om ze nog eens aan de 400VDC te hangen, kijken wat ze dan doen. Ga ze eerst zelf proberen in mijn 5E3, kijken of de mojo factor van mijn 5PV3 stijgt (zal het hier melden), daarna zie ik wel. Ze werden ooit NOS (ongesoldeerde pootjes) voor $25 aangeboden maar zijn al heel lang "out of stock".

Hmmm... Hier is een recente auction van gebruikte Astrons: 3 x .1@400V + 3 x .022@400V + 1 x .047@600V, toch voor $182 verkocht. Is meer dan $20 per capje (en de .047 is niet echt courant want volgens mij niet of nauwelijks gebruikt in tweed circuits).
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7378047574

Rectifier
15 januari 2006, 01:41
Heb je die schroefjes van dat board goed vastgedraaid zodat ze niet los kunnen rammelen, de amp heeft véél BAS .
JaY

IDD... :)

Zow, wat een bas heeft dat ding. Vanmiddag zelf hoogstpersoonlijk deze amp getest en ik moet zeggen "Complimenten".
Wat klinkt dat ding goed zeg, zeer vol diep geluid en volle bastonen maar niet flubberig/modderig in't laag.

En onwijs hard. Moet in een gemiddeld bandje zat mee kunnen komen.

matto
29 juli 2006, 10:39
hey matto, gefeli met je amp! Weer een zelfbouw 5E3 d'r bij op dit forum. Zo langzamerhand hoor je d'r niet meer bij als je geen zelfbouw 5E3 hebt lijkt het wel, haha. Heb in mijn 5e3 clone nou een 15 inch zitten en 2 x 6l6 met een 5U4gb. Zondag nog gebruikt met een optreden...volume op drie, tone op 5, reverb unit ervoor...en wat wilt een mens dan nog meer...?! dikke volle tone! ben benieuwd hoe die speaker klinkt...heb altijd iets gehad tegen eminence. haha..

2X 6L6 dat lijkt mij ook wel wat, ik zou er best een klein beetje meer power uit willen halen.
Ik heb nog een Vibrolux reverb PT en OT uit 1974 liggen is het de moeite waard om daar iets mee te gaan doen en er een 6L6 amp van te maken?
Of kan ik met de huidige trafo's van de de luxe ook iets meer "clean" geluid krijgen als ik er 2x 6L6 in doe en een 5ug4 Gb of een GZ 34

Chris Winsemius
29 juli 2006, 15:48
Hoe hebben jullie de gloeidraad-bedrading gedaan?
Als de originelen met 1 kant aan de massa of met middenaftakking of 2 weerstanden als virtuele middenaftakking naar massa of eindbuis-cathodes?

matto
29 juli 2006, 23:38
Ik heb het net als bij de originelen gedaan, de brom die er inzit komt niet van de gloeispanning overigens want als ik de hoogspanning afschakel(bypass)dan blijft er een lichte brom via het chassis aanwezig.

Chris Winsemius
30 juli 2006, 13:31
@PeeVee:
47n/600V werd gebruikt als zgn. death-cap bij de ground-switch en als koppel-condensator bij de pre E-serie modellen.
@matto:
Dus als je de HT/B+ spanning uitzet is er nog steeds brom? Indien ja: nog steeds de gloeispanning via het chassis naar de speaker-output-massa.

Iemand trouwens ervaring met de Weber 12A125 speaker? 'n Jensen P12Q clone volgens hun website, ben benieuwd omdat ik tot nu de Celestion Alnico Blue heb gebruikt.

Bvd!

matto
30 juli 2006, 19:16
Ik heb er de Eminence red fang alnico (een speaker die m.i toch te onbekend is of erg onderschat wordt) inzitten die toch wel van hetzelde kaliber als de Celestion blue is. :sssh:

PeeVee
31 juli 2006, 12:30
47n/600V werd gebruikt als zgn. death-cap bij de ground-switch en als koppel-condensator bij de pre E-serie modellen.Hoi Chris, ik weet niet precies waar je op antwoordt maar de informatie die je geeft is bekend, in ieder geval bedankt voor de moeite. Is ook al erg oud bericht, ik had vrij veel Astron yellow molded 47n's liggen en heb overwogen om ze te koop aan te bieden. Die waarde is echter wat minder courant zijn omdat ze in de meest populaire circuits (5E3 Deluxe / 5F6 Bassman) niet of nauwelijks gebruikt worden. ALS ik al een DEATH cap (!) zou willen, dan zou het wat mij betreft niet persé een bijna 50 jaar oude Astron hoeven te zijn hihi ;)

Chris Winsemius
31 juli 2006, 12:41
Hoi Chris, ik weet niet precies waar je op antwoordt maar de informatie die je geeft is bekend, in ieder geval bedankt voor de moeite. Is ook al erg oud bericht, ik had vrij veel Astron yellow molded 47n's liggen en heb overwogen om ze te koop aan te bieden. Die waarde is echter wat minder courant zijn omdat ze in de meest populaire circuits (5E3 Deluxe / 5F6 Bassman) niet of nauwelijks gebruikt worden. ALS ik al een DEATH cap (!) zou willen, dan zou het wat mij betreft niet persé een bijna 50 jaar oude Astron hoeven te zijn hihi ;)

Hoi PeeVee

Ik reageerde even op jouw vraag in deze thread over die caps, had 'm ook op Ampage gezien in het verleden.
Zo'n deathcap gebruik ik zelf natuurlijk nooit en in ampjes die hier langskomen gaat ie iom de klant er natuurlijk gewoon uit.
5E3, 5ExA en de 5F6A zijn natuurlijk nu de meest populaire circuits naar tussen de eerdere modellen zitten ook juweeltjes.

Toevallig ervaring met de Weber 12A125?

birt
31 juli 2006, 19:37
kan iemand even toelichten wat de death cap is?

matto
31 juli 2006, 19:53
Een petje waar je dood van gaat! ;) haha.
Het is volgens mij de condensator die gebruikt wordt in wat oudere versterkers waar het chassis niet van geaard is.
Via een omschakelaar kan dan de minste brom gekozen worden.
Kijk maar eens in het schema van een wat oudere Fender in de aansluitingen voor de voedingstrafo.

Chris Winsemius
31 juli 2006, 20:05
kan iemand even toelichten wat de death cap is?

Dat is 'n condensator die tussen de fase of nul (ground-switch schakelt daar tussen) naar de massa v/h chassis werd verbonden om bij 'n 2 aderig netsnoer (dus zonder rand-aarde) de brom wat te berperken.

Als sinds tig jaar niet meer toegestaan, conversie naar netsnoer met randaarde en verwijdering v/d zgn. deathcap is altijd aan te raden tenzij je de ultieme vintage-snob bent en zo'n amp alléén in 'n museum neerknalt en niemand d'r op laten spelen :) :D

PeeVee
31 juli 2006, 23:39
Als sinds tig jaar niet meer toegestaanIk kom 'm nog regelmatig tegen in "moderne" amps mét CE keurmerk maar dan (uiteraard) in combinatie met randaarde. Is een soort "noodvoorziening" wanneer er toch op ongeaard stopcontact gespeeld wordt; "prikkelend" effect wanneer je dan met je gitaar in je klauwen door een geaarde microfoon staat te zingen :eek: (ik haal ze dus nog steeds weg; speel je ongeaard dan bromt het lekker; des te meer noodzaak tot zoeken van geaard stopcontact!)

Hij wordt overigens death cap genoemd omdat wanneer ie intern kapot zou gaan en sluiting zou maken (wat nog wel eens wil gebeuren), er 50% kans is dat de netspanning het chassis (en dus ook op je gitaar) komt te staan wanneer je ongeaard zou spelen!

Chris Winsemius
31 juli 2006, 23:41
Ik kom 'm nog regelmatig tegen in "moderne" amps mét CE keurmerk maar dan (uiteraard) in combinatie met randaarde. Is een soort "noodvoorziening" wanneer er toch op ongeaard stopcontact gespeeld wordt; "prikkelend" effect wanneer je dan met je gitaar in je klauwen door een geaarde microfoon staat te zingen :eek: (ik haal ze dus nog steeds weg; speel je ongeaard dan bromt het lekker; des te meer noodzaak tot zoeken van geaard stopcontact!)

Voorbeelden graag!

Mr.Jay
2 augustus 2006, 09:47
Ik heb het net als bij de originelen gedaan, de brom die er inzit komt niet van de gloeispanning overigens want als ik de hoogspanning afschakel(bypass)dan blijft er een lichte brom via het chassis aanwezig.

Als je de HV afschakelt is er natuurlijk nog steeds gloeispanning.
Maar evengoed > ik heb een ouwe 5E3 hier gehad, die had ook een lichte brom in het chassis net zoals mijn eigen "clone".
Ik had de gloeidraden gewoon aangesloten zoals bij elke Fender dus beide draden aan de buizen en niet 1 via het chassis zoals vroeger.
De PT staat echter FOUT op het chassis bij die kleine ampies, hij strooit over het hele chassis heen.
Als je de PT of OT een slag zou draaien is die 100Hz brom weg. Ik had een goeie MercuryMagn.OT op die 5E3 en ook dat leverde geen verbetering.
Pas toen ik de FNS PT verruilde door een TAD PT-model 5E3 was de brom nagenoeg weg, ook op standby vrijwel muisstil.
Dus wellicht zit er toch iets in de manier wikkeling of de kern van zo'n PT waardoor de 'foute plaatsing" op het chassis strooing kan worden voorkomen.

Misschien heeft Chris hier suggesties voor c.q. ervaring mee.
JaY

matto
2 augustus 2006, 13:24
Ja ok, ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat de gloeistroom niet "strooit" in de HV:)

Chris Winsemius
2 augustus 2006, 14:01
Ik heb (tot nu toe) geen last gehad van brom in de 5E3 style versterkers die ik heb gebouwd. 'n Paar keer met de MojoTone/TAD voedingstrafo, 'n x als top met MM OT en PT en de TTC van Mitch met 'n Champ PT (te vergelijken met de voedingstrafo v/e PrincetonReverb).

Ik kan nu niet/moeilijk bepalen hoe dat komt.

Misschien zijn dit wat dingen die invloed hebben:
- HT-centre-tap op hetzelfde punt aangesloten als de massa-punten v/d
6V6s-cathode-weerstand en voedings elko's voor de platen en keerroosters
- bedrading gloeispanning weggewerkt tegen rand chassis, goed getwist
- centre-tap of middenpunt weerstandsdeler gloeispanning op de cathodes
v/d 6V6jes aangesloten

+ zelf nooit afgeschermde bedrading gebruikt maar de 1e grid v/d 12AX7 is
het gevoeligste punt in 'n 5E3 om brom/ellende op te pikken.

Mr.Jay
3 augustus 2006, 11:19
Misschien zijn dit wat dingen die invloed hebben:
- HT-centre-tap op hetzelfde punt aangesloten als de massa-punten v/d
6V6s-cathode-weerstand en voedings elko's voor de platen en keerroosters
- bedrading gloeispanning weggewerkt tegen rand chassis, goed getwist
- centre-tap of middenpunt weerstandsdeler gloeispanning op de cathodes
v/d 6V6jes aangesloten
+ zelf nooit afgeschermde bedrading gebruikt maar de 1e grid v/d 12AX7 is
het gevoeligste punt in 'n 5E3 om brom/ellende op te pikken.

yep, alles hetzelfde, 1 x de 100 ohms aan de pilot gehangen, geen verschil.
Ik leg en twist altijd de gloeidraden netjes in de rand bij tweedchassis.
En ook nooit afgeschermde draad aan de inputs of volumes.
Met een "zwaardere" speaker had ik toen ook méér brom (grotere magneet) dan b.v. met een stock P12R

JaY