PDA

View Full Version : Volumeverschil clean/overdrive



Rutger
8 oktober 2002, 14:30
Ik heb een Twin Reverb en om uit deze versterker een lekkere overstuur te krijgen gebruik ik een tubescreamer om te boosten. Het probleem is echter als ik in een nummer zowel clean als overstuur speel, dat het volumeverschil tussen clean en overdrive zo groot wordt. Speel ik het coupletje zachtjes clean, knal ik er uit in het (iets stevigere) reffrein. Heeft iemand een oplossing om dat grote volumeverschil op te heffen?

Harry
8 oktober 2002, 14:36
zit er geen volumeknop op die tubescreamer? dan zou je het op elkaar af kunnen stemmen

Rutger
8 oktober 2002, 14:37
O ja, je cleane kanaal harder zetten en je overdrivekanaal boosten is geen optie: de Twin heeft nl geen channelswitch.

Rutger
8 oktober 2002, 14:39
Wat ik met de tubescreamer doe is mijn gitaargeluid opfokken door de volumeknop van de tubescreamer voluit te zetten. Dat zorgt ervoor de de versterkerbuizen overstuur gaan. Ik kan die volumeknop wel wat terugzetten maar dus nooit op een minimum, dan verliest de tubescreamer zijn functie.

Rutger
8 oktober 2002, 14:56
Die tubescreamer is geleend dus ik ben bereid iets anders aan te schaffen wat het probleem kan verhelpen. Een overdrive met 2 kanalen ofzo(?)

moretel
8 oktober 2002, 15:01
Van Carl Martin heb je ook een pedaaltje met boost en drive, 2 kanalen dus maar of die afzonderlijk zijn af te regelen weet ik niet.

Rutger
9 oktober 2002, 09:03
k Heb eens op internet die Carl Martin zitten bestuderen, en het ziet er inderdaad interessant uit. Vlg de beschrijving blijft het pedaal boosten ondanks de switch tussen de kanalen (wat vlg mij een constant volume moet inhouden).

Er zit ook een clean output op. Misschien dat ik die twee uitgangen naar de twee kanalen van mijn versterker kan laten gaan, heb je misschien toch een soort channelswitch?

IEMAND ERVARING??

AutoStatic
9 oktober 2002, 10:28
Ik zal het checken bij 'n bevriende gitarist die zo'n pedaaltje heeft. Volgens mij kan je de boost en drive zowel apart als samen gebruiken.

Mitch
9 oktober 2002, 13:46
Ik gebruik altijd maar één uitgang, aangezien de Boost en de Drive apart regelbaar zijn. Heel simpel: Boost is inderdaad alleen extra volume, Drive is instelbaar qua hoeveelheid drive (Gain) en qua volume (Level).
Ik vind het een wereldpedaal. Perfect klinkende Drive, Boost zonder ruis of andere ellende, stekker eraan: perfect !

Rutger
9 oktober 2002, 14:06
Seymour Paul, k heb intussen vernomen dat het inderdaad een goede booster/overdrive is, het proberen waard. Maar denk je dat het mijn volumeprobleem kan verhelpen? Dat zou ik ook nog willen weten en ook wat je dan met de cleanoutput kunt.

Neo Groove Zystem
9 oktober 2002, 15:37
Kijk es naar de pedaltone van Koch. Daarmee kun je 4 kanalen instellen. En hij klinkt nog supervet ook nog.

Mitch
9 oktober 2002, 21:49
Nou, ik heb 'm even uitgeprobeerd: Clean Out is ook letterlijk Clean out. Hier komt het onbewerkte signaal uit; geen Boost én geen Drive dus... Zal wel ergens nuttig voor zijn, maar niet voor mij.
Dat probleem met volumeverschil is mij ook nooit helemaal duidelijk geworden. Als je, zoals velen schijnen te doen, vooral Level openzet en Gain minimaal of dicht krijg je een sterker signaal, dus ook volumeverschil.
Dat dat een leuk randje geeft begrijp ik, maar hoe je het volumeverschil opvangt is mij ook een raadsel. Ik doe dat zelf weer anders, maar dat is voor jou verder niet relevant: amps zijn niet te vergelijken.

Wanneer je dat verschil niet krijgt is als je de Boost vóór een distortionpedaal zet: staan beide aan dan komt er een nog iets strakker geluid uit dan wanneer je alleen de distortion aanzet.
O ja: signaalvolgorde op de Hot Drive 'n Boost is: eerst Drive, daarna Boost. Dus het overdrive geluid kun je ook nog eens extra boosten.

Persoonlijk gebruik ik de Boost alleen maar om het cleane verschil in output te compenseren als ik mijn humbuckers split. De Drive vind ik persoonlijk ideaal qua sound. Test 'm eens op je eigen versterker bij een winkel en je kunt het hele Boost verhaal waarschijnlijk laten varen. Kun je de Boost leuk gebruiken voor solo's of zo...

Lees de reviews op Harmony Central anders na, daar schrijven gitaristen met behoorlijk wat verschillende amps over hoe zij dit apparaat gebruiken.

Rutger
10 oktober 2002, 09:45
Hm tja, misschien moet ik mijn ideaal alles uit mijn versterker ipv effecten te willen halen hier maar laten varen dan. Overdrive uit je stompbox halen ipv je verterker lost wel het volumeverschil op. Dat hoeft dan alleen voor die nummertjes te gelden natuurlijk.

Je hebt me wel erg nieuwsgierig gemaakt naar de CM. Ik wilde eerst voor de TS9 gaan maar de CM heeft wel veel mogelijkheden. En aangezien ik de CM delayla heb en er zeer tevreden over ben ga ik de Drive n boost binnenkort ook eens bewonderen.

Ideetje om uit te proberen is overigens wel leuk: ik ben de enige gitarist in de band, als ik dan die cleanoutput en driveoutput beide aansluit op mijn versterkerkanalen krijg je een stereo-effect en wordt de boel wat voller. Net of er twee gitaristen spelen (?). Kan ik ook een beetje met de volumes gaan spelen.

Inmiddels hoort deze topic bij een ander forum.

Rutger
10 oktober 2002, 09:45
Iemand anders nog revolutionaire ideeen?

sash
10 oktober 2002, 16:15
De Fulltone fat boost. Maakt je geluid veel vetter zonder al te veel volumeverschil. Het is eigenlijk een clean boost en daarmee fok je je eindbuizen ook behoorlijk op. Verder is de menatone Red Snapper ook supergoed. Kosten wel wat, maar zijn super.

Bouke
10 oktober 2002, 23:00
Hey,

Ik ken je 'probleem'. Ik ben er zelf ook vaak mee aan 't klooien. Ik zet eerst het clean geluid op de juiste sound/volume. Dan heb ik vervolgens een TS9 die ik level open gooi en drive helemaal dicht of een weinig open. Dit is de (warme) cleanboost. Dat is idd nog een behoorlijke stap in volume, maar wel overkomelijk met een Twin. Dan komt de Boss OD1 die ik iets je meer overdrive geef dan de TS9. De OD1 is van zichzelf een stukje scheller en lekker voor de 'tweede trap solo's'. Op de Twin zit een drive-channel die ik op bijna full-gain gebruik voor de meer scheurende rockie solo's enzo. Bij het clean-kanaal gebruik ik ook wel eens de extra gaininstelling die ik daarbij ter beschikking heb en die zet ik vaak net ietsje vetter in de drive dan de TS9, maar blijft ook vol en warm.

Op de effects send/return gooi ik soms de POD met de leslie-emu en die kan ik er naar smaak in mixen. Vol en vet voor bijv. 'Cold Shot' en wat genuanceerder in wat begeleidingspartijtjes.

Zo probeer ik een beetje mijn volume en tone verschillen/instellingen in orde te krijgen.

Groetsels,

Bouke

Rutger
14 oktober 2002, 09:43
Ik geloof dat ik de oplossing gevonden heb! Ik sprak mijn broer afgelopen weekend die ook een vervent gitarist is. En hij vertelde mij dat er een footswitch te krijgen is die je op beide kanaalingangen kunt aansluiten, zodat je dus van kanaal kunt wisselen. Dan kun je dus je cleankanaal een stuk harder zetten, en als je overstuur wilt spelen overgaan op je (lager ingestelde) leadkanaal, en intrappen die booster! Volumeverschil verholpen, ik ga eens op jacht naar die footswitch.

Rutger
18 oktober 2002, 09:41
Voor de geinteresseerden met hetzelfde probleem: ik heb intussen de footswitch gevonden! Het is de DOD AC270 a/b box. Ook kun je de Boss Lineselector gebruiken, maar die is ruim twee keer zo duur.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-10-18 10:13 ]</font>

jpb
18 oktober 2002, 10:49
Je kunt ook zelf een true-bypass box maken en gebruiken als A/B box: ~15 euro aan materiaal, tenzij je een LED erbij wilt, maar dat lijkt me niet nodig, je hoort wel welk kanaal je speelt.

Rutger
18 oktober 2002, 11:39
Te laat, heb 'm al besteld!

Maar ik vertrouw mezelf niet zo met solderen. :smile: Als je t koopt is het tenminste zeker weten goed. Ik ken iemand die zelf idd z'n footswitch bouwde en uiteindelijk net zoveel kwijt was als wanneer ie hem gekocht had, en dan zit je nog een dagje te solderen en plaatmateriaal te bewerken.

Droffie
18 oktober 2002, 15:08
Buizen vervorming krijg je pas bij een hoog volume. Misschien moet je een andere versterker aanschaffen met twee gelijkwaardige kanalen. Wat voor een muziek speel je?

gr
DRoff