PDA

View Full Version : 4 sporen aanschaffen, help welke?



danios
8 oktober 2002, 15:03
Hallo,

Ik wil graag een 4 sporen aanschaffen, maar ik heb geen idee wat goeie zijn en waar je op moet letten. Op internet staan natuurlijk ook vele 2e hands.......bijvoorbeeld op marktplaats.....maar daar snap ik ook weinig van de beschrijvingen.......en als ze het hebben over een roland 4 sporen ts 30 (ik noem maar iets fictiefs) zegt mij dat ook weinig.........dus.....wie heeft wat tips, of kan mij sites aanraden??? Of kan ik beter een 8 sporen kopen???

alvast bedankt

FNaRK
15 oktober 2002, 16:53
4 of 8 sporen, digitaal of analoog...
ligt er helemaal aan wat je ermee wilt gaan doen. Demo van de band opnemen of alleen voor thuisgebruik ?
Ik heb trouwens nog een oerdegelijke 8 sporen analoge recorder staan...:grin:

danios
15 oktober 2002, 17:47
ik wil er ooit eens een demo mee opnemen voor de band.....

FNaRK
16 oktober 2002, 22:25
wij hebben er twee demos mee opgenomen, klinkt (naar mijn bescheiden mening) best goed. Je moet alleen wel iemand hebben die weet hoe alles werkt...en hoe je geluid goed op de band zet.
Voor een demo is 4 sporen wel wat weinig tenzij je gewoon met 3 losse mikes direct opneemt en dan nog een spoortje voor de zang
Of............je moet gaan pingpongen met je sporen, kun je weer wat meer sporen gebruiken.
Feit blijft dat je er wel iemand met verstand bij moet hebben !
:grin: Bij aankoop van onze 8 sporen recorder een geluidstechnicus kado :grin:

Supermarco
23 oktober 2002, 02:25
zeg roadkill,

nu heb ik zelf totaal geen opname-apparatuur, terwijl ik toch al meer dan 15 jaar speel. Zo'n 8 sporen analoog recorder, werkt dat gewoon met cassettebandjes? En is het enige wat ik daarnaast nog moet aanschaffen een micro???

Marc

@iro
23 oktober 2002, 13:17
ah jongens ... analoog, bandjes ... héhé ga mee met jullie tijd hé :grin:

FNaRK
23 oktober 2002, 13:32
nee, werkt niet met standaard cassettebandjes, werkt met spoelen (zoals die ouwe taperecorders van vroeger...)
En in principe werk je via een mengtafel die zijn signaal in de recorder propt. Je kunt ook rechtstreeks opnemen, en eventueel ook via een mike.
een voorbeeldje: http://www.lks.net/~radio/Photos/Audio/Otari/OTARI-01.JPG
of
http://www.btinternet.com/~drakegroup/drake02/images/redund8.jpg
Is niet dezelfde maar lijkt er wel op.

Yorrit
23 oktober 2002, 20:03
yeah, oldschool Reel-to-Reel :smile:

FNaRK
23 oktober 2002, 21:18
en daar is nix mis mee :grin:

Kitaarhiero
25 oktober 2002, 15:28
Tascam heeft trouwens ook goede 4-sporen machiners die wel met casettebandjes werken (type II bandjes).
ze zijn nog draagbaar ook.

Noctiis
25 oktober 2002, 17:33
wij nemen tegenwoordig op met dit schatje:
http://www.sanderthomas.com/html/img/788.jpg

FNaRK
25 oktober 2002, 17:52
jaja digitale rotzooi
ANALOGUE RULEZ !!!!:D

Noctiis
25 oktober 2002, 23:54
ja en waarom neemt elke ookmaar iets betekende band dan digitaal op? omdat je bij digitaal meer mogelijkheden hebt, geen kwaliteitsverlies, non-linear editing, etc. etc. :grin:

FNaRK
26 oktober 2002, 11:10
hey joh,
kap nou met dat promoten van digitale opnamezooi; ik probeer mijn 8-track te verkopen :grin:

duz...analogue rulez

Noctiis
26 oktober 2002, 16:06
oh eh.. analoog geeft natuurlijk een heel 'authentiek' geluid... :grin:
trouwens al gehoord dat The Beatles uit elkaar zijn?

Kitaarhiero
28 oktober 2002, 20:43
heb je ook al gehoord dat het 60's geluid weer helemaal "in" is :razz:

check the White Stripes, the Hives, the Strokes en The Skidmarks :wink:

Retro rules :grin:

Noctiis
30 oktober 2002, 18:46
I don't follow rules, I create them

FNaRK
1 november 2002, 16:22
oei oei scary dude :grin:

Maar idd, er zijn bands / artiesten die zweren bij analoog....
Persoonlijk vind ik digitaal opnemen een stuk makkelijker, het gebrek aan " warmte" op de opnames is mij eerlijk gezegt nog nooit opgevallen.

Maar anyway: iemand interesse in een analoge 8 track ?

Noctiis
5 november 2002, 12:58
nope, sorry dude :smile:

Ic3gl0vE
6 november 2002, 20:50
ik ben naar een drumclinic van Kenny Aronoff geweest(schijnt hele bekende te zijn in de VS) en die vertelde dat hij alles analoog opneemt zodat het later in een computer gedumpt kan worden.. maar hij toch z'n analoge 'feel' nog heeft zeg maar :smile:

gitaarmeneer
26 maart 2009, 19:37
Ik kick dit topic ff omhoog omdat ik (bijna) hetzelfde onderwerp heb.

Ik wil graag een goede analoge 4sporen recorder met casettebandjes kopen met de volgende kenmerken

- 4 onafhankelijke uitgangen
- dubbele snelheid
- werkt met chrome/metal bandjes (type II of III dat hou ik nooit zo goed uitelkaar, gewoon het beste, die bandjes met 2 x 3 gaatjes er in :p)
- dbx ruisonderdrukking

Ik zal vertellen waarom: ik heb nog oude masterbandjes die met zo'n ding gemaakt zijn en die wil ik graag high quality in mn computer opnemen zodat ik de tracks in mn computer kan remixen en remasteren.

Ik weet dat de mastertape op een tascam is gemaakt. Wie heeft er kijk op? Welke 4sporen recorder kan ik het best kopen? enig idee wat het moet kosten en waar ik ze het best kan vinden? alle tips zijn welkom

verder nog een vraagje: op een van de sporen staat midi tijd code. Ik ben de originele midi file kwijt die hierdoor werd aangestuurd. het liefst zou ik met die tijdcode mn sequencer (logic) aansturen zodat ik nieuwe midipartijen kan maken die precies sync lopen met de 3 ingespeelde sporen. Wie weet hoe je dit best kan aanpakken?

Of als iemand iemand kent of een bedrijfe weet dat die 4sporen tapes voor mij highquality kan digitaliseren voor een redelijke prijs, dan hou ik me ook aanbevolen!

Gr,

Karst

grayfink
26 maart 2009, 20:14
Nieuw is dat niet meer te koop, op sites als marktplaats en speurders kom je het nog wel tegen, maar het is oude meuk en er zit veel rotzooi bij. Tascam 244 en 246 waren de beste geloof ik.
Ik heb nog een Vestax 4-sporen cassettedeck met dbx ruisonderdrukking, ruist als een idioot.:chicken:

heinz3110
26 maart 2009, 21:16
Man o man, tales from the crypt . ;)

Ik heb destijds mijn oude 4 sporen bandjes over gezet met een gewoon cassettedeck. Dat ging ook prima, maar:

-Natuurlijk geen sync tussen spoor 1-3 en 2-4 (of 1-2 en 3-4, weet ik niet meer) . Dus sporen syncen in de computer was af en toe behelpen.
- DBX ruisonderdrukking op het origineel maakte het wat "spetterig" op een cassettedeck naar PC;

Affijn , het was aardig wat werk voor zo'n 10 liedjes. Kan mij voorstellen dat met een echte 4track het sneller ging, maar ja.