PDA

View Full Version : Ligt dit aan mijn goedkope gitaar of is dit normaal?



Guitarik
8 oktober 2002, 13:08
Mijn gitaar is sowieso lastig te stemmen en dat is vervelend want ik hou van zuivere klanken. Het volgende is het probleem: Ik kan mijn gitaar niet stemmen zodat alle onderstaande 'licks' ((ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) zuiver klinken.

b--2-- b--3-- b--4--
g--3-- g--3-- g--3--

Zo kan ik de laatste twee licks zuiver laten klinken maar dan klinkt de eerste niet zuiver.

Dit is niet alleen iets van deze twee snaren maar bij de g-snaar heb ik wel de meeste stemproblemen.

Kan iemand mij helpen??
thanx

Fenisi
8 oktober 2002, 13:10
Koop stemapparaat als je het nie op gehoor kan

michielv
8 oktober 2002, 13:21
Zo te horen is je gitaar niet octaafzuiver. Dus wanneer je de open snaren wel zuiver hebt gestemd klinkt het nergens naar wanneer je je vingers neerzet.

Hoewel het op het gehoor kan is ook hier een stemappraat makkelijk :smile:

BTW. om te kijken of de snaren octaafzuiver zijn kun je een flageolet maken op de 12e fret. Die moet dan precies hetzelfde klinken als de toon zelf. Is dat niet zo moet je de snaarlengte bijstellen (hangt af van je brug type hoe dat moet, in ieder geval als de toon te hoog is tov. de flageolet dan moet de snaar iets langer en andersom).

Ic3gl0vE
8 oktober 2002, 14:49
en als je dit allemaal niet snapt en je gitaar is net nieuw ga dan terug naar de winkel en zeg: wil iemand van jullie mijn gitaar aub intoneren?

moeten ze wel begrijpen :smile: (intoneren = octaafzuiver maken)

Guitarik
8 oktober 2002, 22:38
Ik heb een stemapparaat en kan ook wel stemmen (duh). Ik moet mijn g-snaar nu altijd iets hoger stemmen dan een zuivere g om een goede klank met de andere snaren te krijgen.
Ik denk dat mijn gitaar idd niet octaafzuiver is. btw is een flageolet hetzelfde als een harmonic? gewoon een boventoon zeg maar. En als je de snaarlengte wil aanpassen, doe je dat dan via de zadeltjes op de brug (van mijn tremolo)? En wanneer moet je ze naar achter afstellen en wanneer naar voren?

Zijn wel veel vragen voor een berichtje maar dan weet ik iig wat ik moet doen.

Rik

Guitarik
8 oktober 2002, 22:54
Ik heb net even gecheckt op octaafzuiverheid en het volgende was het resultaat:

* Als ik flageoletten op de twaalfde fret maakte, waren alle snaren octaafzuiver

* Als ik flageoletten op de 17e fret (wat volgens een bep. gotaarbouwer nauwkeuriger is) gaven bijna alle snaren een iets te hoge toon. Hoe moet ik de zadels dan bijstellen?

Trouwens, weet iemand hoe je van een tremolo een vaste brug kan maken. Die tremolo van mij is toch waardeloos dus ik wil er eigenlijk vanaf.

thanx

skabouter
8 oktober 2002, 23:06
ja, dat weet ik. ik heb het zelf op de volgende manier gedaan.

tremelo bloot leggen door achterkant open te maken (gewoon ddat plaatje met die schroefjes eraf halen). dan zie je daar de tremelo van de onderkant. aan de rechterkant zie je een ruimte die kleiner wordt als je op de tremelo-hendel duwt (zodat je dus een down pitch krijgt. als je dubbel locking hebt ligt het wat anders natuurlijk).
in die ruimte moet je iets doen zodat de tremelo niet meer kan bewegen. ik heb er een stukje hout in gedaan, dat precies groot genoeg gezaagt is.

ok, ik leg het een beetje debiel uit. maar je snapt het wel, je bent slim. het is in 2 minuten gebeurd !

succes

Guitarik
8 oktober 2002, 23:42
Ik wil niet opscheppen, maar ik ben idd slim genoeg om het te begrijpen.

thanx buddy!!

nu nog graag een reactie over die flageoletten...

Iceman
9 oktober 2002, 06:32
Een man naar mijn hart.....hij houdt niet van tremolo's en zet 'em dus vast (waar weer uit blijkt dat hij idd slim moet zijn). Kan alleen de fijnstemmers op tremolo's waarderen, maar geef de voorkeur aan de gewone vaste Gibson brug (liefst met fijnstemmers op de tailpiece).

moretel
9 oktober 2002, 08:57
Als je elke snaar afzonderlijk goed hebt gestemd dan klinken bij elke gitaar bepaalde accoorden niet lekker. Als je dan b.v Am speelt dan klinkt die niet helemaal zuiver, als je dan (meestal de g snaar) iets bijdraaid op gehoor zodat Am goed klinkt dan klinkt het A of E accoord weer niet helemaal lekker,

Komt door de constructie van de gitaar in het algemeen, je hebt systemen om dat op te lossen (Buss Feiten, kromme frets etc.)
Als je veel verschil hoort met andere gitaren wat betreft stemming dan kan het aan de gitaar liggen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-10-09 08:58 ]</font>