PDA

View Full Version : Historic Gibson Les Paul 1957 Reissue gekocht! (ABR vraagje)



Josdevos
25 december 2005, 00:31
Ja hoor, merry X-mas!

Josdevos
25 december 2005, 00:32
Bon, ik was na de verkoop van mijn '91 LP Custom op zoek naar een zeer goede Les Paul. Ik ben gek van Customs, ze zien er super uit, klinken nogal modern en zijn altijd een beetje mijn holy grail geweest. Na overal ter wereld op zoek geweest te zijn naar de ideale Custom, een paar gemist te hebben (ebay), was ik bijna van plan een brand new Custom gemaakt in de Custom shop (zonder enige historische features) te bestellen. Ik wist namelijk een shop die een voor 2500 wilde verkopen. (Normaal 3000-3300 euro.) Heb er een paar dagen over nagedacht, en ben tot het besluit gekomen dat ik het toch iets teveel geld vond voor een gitaar, die hoewel ze in de Gibson Custom shop gemaakt word toch niet helemaal af is. (Met weight relief holes, met de short tenon, met gewone usa electronica.)

Na dat besluit heb ik m'n zoektocht verbreed naar andere (betaalbare) CS LP's. Ik dacht dan vooral een een 1958 Reissue (plaintop) en een 1957 Reissue Goldtop.

Toen ik vanmiddag een R7 voor een prijs dat je zelf nauwelijks eentje importeerd, en met de historic case en alle case candy zag opduiken op 2dehands.nl was ik natuurlijk dadelijk geinteresseerd.
Dadelijk gemaild, het was uiteindelijk niet zo ver rijden, direkt gebeld om af te spreken en langsgeweest om te gaan testen.

Ik kon hem ginder enkel testen op een oude cube 100, maar die had ik niet nodig om te horen wat een goeie gitaar het was. Heeft een HEEL ronde neck maar speelt supergemakkelijk. Maar die SOUND!!! Ongeloflijk. Klinkt heel luid akoestisch, luider als m'n Deans. Daarna aangesloten op de Cube 100 en WOW!!! Heel goed klinkende LP, met veel attack, nooit modderig, perfekte balans en gewoon een heel krachtige lekkere LP tone! Een goldtop is nooit mijn droomgitaar geweest maar in real life is de finish echt superknap en heel classy met de nickel hardware... Afwerking is top notch. Zeer goeie fretjob, erg knappe inlays en de lak voelt ook compleet anders aan als een USA Gibson.

Direkt overgeschereven met self banking bij de goede man op de pc en meegenomen dus!

Thuisgekomen al eens op een Engl en 2x12 aangesloten. Dik content. Mega cleansoundjes en zelfs met een massa gain op kanaal 4 blijft hij heel strak. De echte test komt op de repetitie woensdag. Ik ben benieuwd!

Tis een 2005, met dark back, gecustomised met WRC Jim Wagner Darkburst pickups. Heeft 1 of 2 heel kleine dingskes en minuscule krasjes op achterkant maar voor de rest perfekt!

Zo heeft vanavond z'n plaatsje onder de kerstboom verdiend! :lol:

Gebruik hier snel de foto's die de verkoper zelf gemaakt had, heb ff geen zin om er zelf te maken, zouden toch zo goed niet zijn.

http://users.pandora.be/brike/Gibson%20R7/11938262-goldtop-historic-gibson-les-paul-1957-reissue.jpg

http://users.pandora.be/brike/Gibson%20R7/119382621-goldtop-historic-gibson-les-paul-1957-reissue.jpg

http://users.pandora.be/brike/Gibson%20R7/119382623-goldtop-historic-gibson-les-paul-1957-reissue.jpg

http://users.pandora.be/brike/Gibson%20R7/119382627-goldtop-historic-gibson-les-paul-1957-reissue.jpg

Luca P
25 december 2005, 00:36
Heavy!!
Ziet er strak uit.
Ik dacht dat ze "all gold" waren.
Een maat van me had er zo een.
Alhoewel, of het het zelfde model was weet ik niet meer.

Fumi SG
25 december 2005, 00:37
Heel mooi!! :o Ik vind Goldtops zo'n beetje de mooiste gitaren die er zijn. Van harte gefeliciteerd! :)

Les Paul
25 december 2005, 09:55
Gefeliciteerd! Ziet er erg mooi uit.

1959SLP
25 december 2005, 10:14
Fantastisch! Congratz! LP-goldtops rulen.

Josdevos
25 december 2005, 10:40
Thx guys, ben er zeer tevreden mee. Geeft echt een heel nieuwe dimensie aan het woord "gitaar" imo. Ik heb hier nog shaller straplocks liggen iemand tips om deze op een degelijke en omkeerbare manier te bevestigen? De holte van de pin van de strapbutton in de body (niet aan de pickupswitch) is namelijk veel te groot... (zoals altijd bij lp's, denk dat ik m'n shallers maar eens moet gaan uitboren voor de Gibson vijs...)

Agent_Smith
25 december 2005, 10:59
Congrats!! Great score!! :dance:

Kevin-D
25 december 2005, 11:03
Wow... Schitterend :D Ik wist nooit of ik goldtops nou mooi vond of niet... die van jou bewijst van wel 8-) Veel plezier!

Punt
25 december 2005, 13:11
Prima keus, je hebt naar mijn mening de gitaar met de beste prijs/kwaliteit verhouding ter wereld te pakken :)

Ik heb een een tijdje de Darkbursts op mijn Historic gehad, maar ben weer teruggegaan naar de Customshop Burstbuckers. Heb je de orginele elementen er bij? Kan geen kwaad te informeren of de verkoper ze nog heeft. Ik vind de Darkbursts goede elementen met mooie harmonics, de Bursbuckers zijn van agressiever en dat beviel mij beter.

Luke-wannabe
25 december 2005, 13:13
WOW :o Super chique gitaar, man!
Super mooi

BLOK182
25 december 2005, 13:19
Congrats man!!! Heb em ook op 2dehands.nl gezien, mooie prijs voor een prachtige axe!!!

AART
25 december 2005, 13:23
mooie bak kerel!

gefeliciflapstaart!

Iceman
25 december 2005, 13:43
Erg mooi.

Gewon de straplocks uitboren (gaat erg makkelijk) totdat de orginele Gibson schroeven er doorheen passen. Werkt bij mij altijd.

vulvasonic
25 december 2005, 15:51
:o

vulvasonic
25 december 2005, 15:51
:o

Negative K3 fan
25 december 2005, 17:36
Thx guys, ben er zeer tevreden mee. Geeft echt een heel nieuwe dimensie aan het woord "gitaar" imo. Ik heb hier nog shaller straplocks liggen iemand tips om deze op een degelijke en omkeerbare manier te bevestigen? De holte van de pin van de strapbutton in de body (niet aan de pickupswitch) is namelijk veel te groot... (zoals altijd bij lp's, denk dat ik m'n shallers maar eens moet gaan uitboren voor de Gibson vijs...)

ik heb zelf een wat grotere schroef gebruikt die ik op zolder had gevonden, het gat voor het vastschroeven gevuld met houtlijm en daarna nog een extra brede ring aan de strapkant gemonteerd.

Bij schaller moet je wel regelmatig die boutjes aandraaien, maar zolang ik dat niet vergeet zitten die straplocks bij mij muurvast.

Negative K3 fan
25 december 2005, 17:36
Thx guys, ben er zeer tevreden mee. Geeft echt een heel nieuwe dimensie aan het woord "gitaar" imo. Ik heb hier nog shaller straplocks liggen iemand tips om deze op een degelijke en omkeerbare manier te bevestigen? De holte van de pin van de strapbutton in de body (niet aan de pickupswitch) is namelijk veel te groot... (zoals altijd bij lp's, denk dat ik m'n shallers maar eens moet gaan uitboren voor de Gibson vijs...)

ik heb zelf een wat grotere schroef gebruikt die ik op zolder had gevonden, het gat voor het vastschroeven gevuld met houtlijm en daarna nog een extra brede ring aan de strapkant gemonteerd.

Bij schaller moet je wel regelmatig die boutjes aandraaien, maar zolang ik dat niet vergeet zitten die straplocks bij mij muurvast.

Josdevos
25 december 2005, 22:02
Uitboren lijkt me idd de way to go, heb ik vroeger nog gedaan. Ben niet direkt van plan met lijm etc te gaan klooien op een Historic.

@ Punt, de Burstbuckers heb ik er niet bij, jammer maar geen ramp imo. De Darkburst in de brug en de Crossroad klinken écht super. Ik heb 1900 betaald in quasi nieuwstaat en met mint case en alle case candy.
Ben dik tevreden, denk dat ik een mooie deal gedaan heb daarvoor importeer je ze zelf eignelijk bijna niet en is ze zeker goed doorverkoopbaar. Bovendien is de gitaar even testen op voorhand ook wel "comfortabel". Je kan dadelijk zien of het klikt.

De hals is goed rond, maar heb er persoonlijk geen probleem mee. Blijft snel spelen.

schizo910
25 december 2005, 22:44
Als je geen lijm wilt gebruiken in dit soort gevallen probeer dan eens wat kaarsvet voor extra stevigheid in reeds bestaande schroefgaten. Houtlijm wordt hard kaarsvet niet en toch zit de schroef steviger vast, mocht je de schroef er later weer uitdraaien draai je een groot deel van de was er ook al uit...

Josdevos
25 december 2005, 23:17
Punt, R8 plaintops zijn toch even duur? Toch evenveel bang for buck dan dacht ik zo? Zou er ook nog bijkunnen denk ik... :oops:

Ganjaman
26 december 2005, 14:08
tip voor de schroefgaatjes:
duw in de gaatjes van de hostoric luciferhoutjes, onschadelijk voor je gitaar en je straplocks blijven goed zitten

Josdevos
26 december 2005, 14:49
tip voor de schroefgaatjes:
duw in de gaatjes van de hostoric luciferhoutjes, onschadelijk voor je gitaar en je straplocks blijven goed zitten

Heb ik vroeger nog gedaan, maar ga de straplocks gewoon uitboren zodat de originele vijzen erdoor kunnen...

renier
26 december 2005, 15:35
die WRC coils schijnen het neusje van de zalm te zijn.. de kosten zijn ook navenant. maar ze maken de reputatie dus waar?

Josdevos
26 december 2005, 16:10
die WRC coils schijnen het neusje van de zalm te zijn.. de kosten zijn ook navenant. maar ze maken de reputatie dus waar?

Ze klinken super iig... Jammer dat ik ze niet rechtstreeks kan vergelijken met de Burstbucker 1 en 2s...


Vind ze iig beter klinken als Classic '57s en de Burstbucker Pro's uit de LP Standards...

V!N
26 december 2005, 19:46
R8 plaintops zijn toch even duur?

neen

Josdevos
26 december 2005, 19:50
R8 plaintops zijn toch even duur?

neen

Hoezo? IK vind R7s en R8s toch alletwee rond de 2700-3000 euro in de meeste shops...

Josdevos
27 december 2005, 00:27
Ik zit blijkbaar met kromme intonatieschroefjes op m'n ABR. Heb bij het proberne intoneren is er zelfs een afgebroken. Nu voorlopig blijft alles wel op z'n plaats maar ik denk dat ik maar al naar ofwel nieuwe schroefjes, ofwel een nieuwe brug uitkijk.

Wat raden jullie kenners aan? Moest een (juist) setje rechte schroeven ergens makkelijk te verkrijgen zijn ga ik het voorlopig daarmee oplossen.
Een Tonepros AVRII lijkt me ook wel interessant, maar die verkopen ze blijbaar niet preslotted.

V!N
27 december 2005, 09:04
Een dweil vond het een goed idee om de uitsparingen in de zadels te slaan als brug al in elkaar zit, met dit probleem als gevolg. Ik had nog wat zadelschroeven liggen voor de eerste miskleun die ik ontving, maar toen ik het later op andere gitaren ook vond, heb twee bruggen teruggestuurd en vrij snel kosteloos nieuwe hiervoor toegestuurd gekregen.
Ik weet niet of dergelijke service ook geldt voor tweede (en latere) eigenaren van gitaren uit de Custom Shop.

Echter, Zadelschroeven voor een ABR-1 kosten slechts 50 cent per stuk.
In de meeste winkels ..

Josdevos
27 december 2005, 16:04
Enig id welke shops in Nederland die hebbe,kan me hier in Belgie niet direct een shop die dat heeft liggen inbeelden...

thinlline
28 december 2005, 00:13
Hi,

enne hoe klinken die Wagner pick ups die erin liggen?
Ik wilde 'm met kerst gaan ophalen, maar je was me net voor.
Dus ik heb vanavond maar een 56 reissue goldtop gekocht met p 90. Ook erg fijn.

Greetz
Winand

gerrekat
28 december 2005, 08:55
gefeliciteerd Jos!

Punt
28 december 2005, 16:48
Punt, R8 plaintops zijn toch even duur? Toch evenveel bang for buck dan dacht ik zo? Zou er ook nog bijkunnen denk ik... :oops:

R8 is duurder omdat daar de naad van de top in het midden moet zitten.

Punt
28 december 2005, 16:51
Hi,

enne hoe klinken die Wagner pick ups die erin liggen?
Ik wilde 'm met kerst gaan ophalen, maar je was me net voor.
Dus ik heb vanavond maar een 56 reissue goldtop gekocht met p 90. Ook erg fijn.

Greetz
Winand

waar? die zoek ik ook :)

Josdevos
2 januari 2006, 11:43
Echter, Zadelschroeven voor een ABR-1 kosten slechts 50 cent per stuk.
In de meeste winkels ..

Een hint voor een shop die die deze zeker heeft voor dat soort geld?

V!N
2 januari 2006, 11:54
Destijds had ik nog geen internet (midden jaren '90) en heb ik met muziekbladen op schoot enige winkels in de Verenigde Staten gebeld en heb een hoeveelheid besteld waarmee ik ongeveer een borrelglaasje kun vullen.

Ik kan me niet voorstellen dat de prijs veel omhoog is gegaan in de tussentijd en raad je aan zelf eens initiatief te nemen.

Punt
2 januari 2006, 12:38
Een Tonepros AVRII lijkt me ook wel interessant, maar die verkopen ze blijbaar niet preslotted.

Ik had Tonepros unslotted op een LP.
Geen probleem, je hoeft ze niet te slotten.
Ik heb zelfs een mail van Tonepros waarin ze dat bevestigen.

Josdevos
2 januari 2006, 13:04
Ik kan me niet voorstellen dat de prijs veel omhoog is gegaan in de tussentijd en raad je aan zelf eens initiatief te nemen.

Ik heb ondertussen al enkele shops gemaild en heb een quote van €20 voor 6 (originele) wat ik wel aan de hoge kant vind... zeker als je weet dat een nieuwe ABR 45$ ofzo kost...

Josdevos
2 januari 2006, 13:14
Hi,

enne hoe klinken die Wagner pick ups die erin liggen?
Ik wilde 'm met kerst gaan ophalen, maar je was me net voor.
Dus ik heb vanavond maar een 56 reissue goldtop gekocht met p 90. Ook erg fijn.

Greetz
Winand

Ik vind de Wagners super klinken. Ze klinken erg warm en hebben toch meer als genoeg bite. Met redelijk wat gain blijft ook alles goed gedefinieerd... (Maar klinken dan wel een tikkeltje scooped imo...)