PDA

View Full Version : Vertel eens wat over een Gibson LP-Standard...



Helter Skelter
24 december 2005, 17:36
zoekfunctie gebruikt

Helter Skelter
24 december 2005, 17:37
na jaren trouwe dienst heb ik mijn afgeragde LP-Custom ingeruild voor een MusicMan Axis maar er moet natuurlijk wel een nieuwe LP komen en mijn keuze is definitief gevallen op een LP-Standard.

even een paar vraagjes voor de LP-kenners voordat ik er op uit trek:

- wat is het verschil tussen een '50's en een '60's slim taper neck? en hoe verhoudt zich dat met een custom-hals
- wat zijn de goede bouwjaren? (2e hands is een optie namelijk)
- What about the burstbuckers? (ik had in mijn custom een Duncan Jazz/JB setje)
- welke gitaartoko heeft veel LP's en moet ik absoluut een keer met een bezoekje vereren? (afstand geen probleem)

bij voorbaat dank!

Braindead
24 december 2005, 17:41
Goede keus. Ik heb ook een axis en die plays like butter.

Het geluid zal dan wel ff wennen zijn voor je denk ik als je de lp gewend bent. Of is ie niet zo erg anders?
Ik ben niet zo thuis in de lp wereld, maar de houtsoorten zijn nogal anders....

Orpheo
24 december 2005, 17:50
na jaren trouwe dienst heb ik mijn afgeragde LP-Custom ingeruild voor een MusicMan Axis maar er moet natuurlijk wel een nieuwe LP komen en mijn keuze is definitief gevallen op een LP-Standard.

even een paar vraagjes voor de LP-kenners voordat ik er op uit trek:

- wat is het verschil tussen een '50's en een '60's slim taper neck? en hoe verhoudt zich dat met een custom-hals
- wat zijn de goede bouwjaren? (2e hands is een optie namelijk)
- What about the burstbuckers? (ik had in mijn custom een Duncan Jazz/JB setje)
- welke gitaartoko heeft veel LP's en moet ik absoluut een keer met een bezoekje vereren? (afstand geen probleem)

bij voorbaat dank!

er is een verschil, maar tegenwoordig is dat verschil niet meer zo extreem als dat in de 50ies en 60ies was. ik vind beiden lekker. 50ies voor chords en 60ies slim taper voro solo.

goede bouwjaren: begin jaren 90 tot halverwege jaren 90. heel simpel, en ook nog eind jaren 80.

burstbuckers; you love them, or you hate them. ik ben er GEK op. de 490/498 set vind ik snel modderig worden in les pauls, de 500/496 set is snoeiheet, en haalt een beeeetje het echte LP karakter weg, maar is voor de hardrockers/metalheads onder ons ideaal. de burstbucker zit daar tussenin (naargelang model natuurlijk), en is daarom, mijns inziens, zo ideaal. maar ja, das mijn smaak en mening en gehoor.

de JB ken ik wel, voor brug, en ik vind de burstbucker die je vaak in brugposities ziet, de BB3 d8 ik, er enigszins op lijken, niet heel veel, maar wel een beetje. de Jazz ken ik niet. de BB2 voor de hals vond ik heel smooth, heel zingend, lekker veelzijdig, en accuraat, maar niet zo verdomd accuraat als de pups die je in PRS Singlecut's vindt.

veel les paul standards: feedback en max guitars, resp. rotterdam en den haag. max' heeft een stuk of 5 standards hangen, eentje uit '81 (8 op de schaal van 1 tot 10), een paar faded (8.3/10) en eentje uit '95 met een bloedmooie flamed top, die grandioos klinkt. imo een 9.5/10, en NEE, ik heb GEEN endorsment oid bij die toko.

ze hebben ook een paar customshop standards hangen, maar ik vind die'95 niet onderdoen voor een R7 of een R8. R9's zijn leuk, maar imo niet superb, ik vind ze de 5000 zeker niet waard.

bij purple guitars hebben ze ook een paar heel toffe gitaren, een '79 kalamazoo LP (beetje de voroloper op de R9, maar eignelijk toch heel anders, t was de opzet van een 50ies reissue, maar is jammerlijk mislukt. wel heel leuke gitaren), ze hebben er nog wat standards hangen. maar goed, ik zou naar max gaan.

Ritch
24 december 2005, 19:31
Nederland Muziek heeft toch een hele rits LP's?

piezo
24 december 2005, 19:56
Burstbuckers zijn er wel in 2 soorten:
- de BB pro's die stock op Standards zitten hebben Alnico V magneten en waxpotting
- De BB #1,#2,#3 hebben Alnico II magneten en geen waxpotting

Les Paul
24 december 2005, 21:11
Wat maakt het uit welke pickups er in zitten? Zoek gewoon een Les Paul die je lekker vind klinken.

Van elk jaar zijn goede en minder goede Les Pauls te vinden. De kwaliteit van Gibson is helaas niet altijd hetzelfde. Ook de nieuwe Les Pauls zijn lang niet altijd goed.
Ik heb zelf veel vertrouwen in NL Muziek, omdat ze daar heel kieskeurig zijn welke Gibsons ze inkopen. Ik heb daar veel hele goede Les Pauls gespeeld en gehoord.

Luca P
25 december 2005, 00:32
Ik heb nu sinds tien jaar een Classic!
Maakt mij geen zak uit wat voor elementen erin zitten. Dat ding speelt en klinkt gewoon te gek.
Ik had ooit een Les Paul Custom uit 1978.
Daar zaten ...eh...elementen in.
De gitaar zag er schitterend uit, maar speelde en klonk als een dweil.
Weg ermee dus!
Sterker nog ik heb ook een Hondo Melody Maker copie.
Zitten elementen van de Aldi in ofzo.
Maar soms klinkt hij als een vette Strat!
8-)

Punt
25 december 2005, 13:26
Kijk ook eens naar de Customshop Historics.
Gewelidge LP's.
Een R7 heb je voor net iets meer dan een Standard.
De Burstbuckers die daar in zitten zijn overigens wel gewaxed.

vidar
4 januari 2006, 15:40
Ik ben zelf ook op zoek naar een Les Paul en begrijp dus dat zeg maar de gitaren uit 85 - 95 een grotere bouwkwaliteit hebben? (en natuurlijk de '50ies en '60ies maar zo rijk ben k nou ook weer nie :)) Nou zou ik sowieso wel 2e hands gaan kijken maar dit scheelt wel. kan iemand misschien toelichten in welke mate de kwaliteit wisselt? (het is niet mn bedoeling het topic te jatten maar ik denk dat de topic starter hier ook wel baat bij heeft)

Droffie
4 januari 2006, 16:13
Ik ga mee met Les Paul z'n post. NL muziek heeft/had in ieder geval een hele berg LP's toen ik de mijne daar kocht. Ze waren toen nog importeur geloof ik.
De Burstbuckers vind ik erg fijne elementen. Kunnen zeer veel gain handelen en blijven heel gedefinieerd klinken.
Standards vanaf 2002 kan je kiezen tussen 50 en 60 neck.

Een vriend van me had een zwarte custom maar mijn Std klonk gewoon op alle fronten veel beter vreemd genoeg.
Hij had dat ding ook gelijk verkocht daarna en een Standard gekocht... :D

Epic
4 januari 2006, 16:32
Goede bouwjaren:

:D :D 1957,1958,1959 :D :D

vinni
4 januari 2006, 19:21
Mocht je in de gelegenheid zijn.....

Test dan eens een Heritage LP.
Vaak veel beter dan het origneel.....kan ook niet anders....
De Heritage-gitaren worden gebouwd door knakkers die aan de
wieg van vele gibson-gitaren stonden.


http://www.westerhaven.nl/assets/Hot/Gitaren/heritage-lp.jpg

Vinni[/url]

Helter Skelter
4 januari 2006, 20:19
Ik denk dat een 'slim taper' 60's hals mij wel zal bevallen, ik gebruik de laatste tijd alleen nog maar EB Musicman gitaren, vind de feel van een wat dunnere hals perfect. Ik heb nog niet veel tijd gehad maar ga van de week maar eens langs bij MaxGuitars die heeft wel wat hangen denk ik (gitaren dus he om de bijdehandjes voor te zijn :D )

Floris1984
4 januari 2006, 22:26
Ik ga mee met Les Paul z'n post. NL muziek heeft/had in ieder geval een hele berg LP's toen ik de mijne daar kocht. Ze waren toen nog importeur geloof ik.
:D

Ze zitten in ieder geval in hetzelfde pand als de importeur. Ik was er laatst en ze konden ook gewoon in de database van die importeur kijken enzo. Verder ook prima personeel, ik geloof dat hij wouter heet, was erg behulpzaam en geïnteresseerd. Die zocht ook uit puur interesse allemaal dingen op over mijn LP die ik daar had meegebracht.

Droffie
5 januari 2006, 13:54
Ik ga mee met Les Paul z'n post. NL muziek heeft/had in ieder geval een hele berg LP's toen ik de mijne daar kocht. Ze waren toen nog importeur geloof ik.
:D

Ze zitten in ieder geval in hetzelfde pand als de importeur. Ik was er laatst en ze konden ook gewoon in de database van die importeur kijken enzo. Verder ook prima personeel, ik geloof dat hij wouter heet, was erg behulpzaam en geïnteresseerd. Die zocht ook uit puur interesse allemaal dingen op over mijn LP die ik daar had meegebracht.

Klopt ja. Wouter, toffe dude...

Toen ik mijn Standard daar kocht mocht ik er uit vijf kiezen!! Da's nog eens service.

Droffie
5 januari 2006, 14:17
Mocht je in de gelegenheid zijn.....

Test dan eens een Heritage LP.
Vaak veel beter dan het origneel.....kan ook niet anders....
De Heritage-gitaren worden gebouwd door knakkers die aan de
wieg van vele gibson-gitaren stonden.

Hoe kom jij tot die waarheid? het uitgekauwde verhaal dan een paar Gibson old-timers de reis naar Nashvill niet wilde maken en Heritage Guitars oprichtte kent iedereen ondertussen wel. :roll:

In wat voor opzicht, volgens jou, is Heritage beter dan Gibson?

Orpheo
5 januari 2006, 15:18
Mocht je in de gelegenheid zijn.....

Test dan eens een Heritage LP.
Vaak veel beter dan het origneel.....kan ook niet anders....
De Heritage-gitaren worden gebouwd door knakkers die aan de
wieg van vele gibson-gitaren stonden.

Hoe kom jij tot die waarheid? het uitgekauwde verhaal dan een paar Gibson old-timers de reis naar Nashvill niet wilde maken en Heritage Guitars oprichtte kent iedereen ondertussen wel. :roll:

In wat voor opzicht, volgens jou, is Heritage beter dan Gibson?

wat vinni er beter aan zou kunnen vinden weet ik niet, maar hier komen mijn redenen waarom imo heritage beter is dan gibson.

meer aandacht voor detail. ik zie bij gibsons wel eens dat de binding niet mooi geschraapt is, of dat de frets niet helemaal netjes zitten, beetje scherp oid. of dat de hals getordeerd is, bij gibson. het hout van gibsons lijkt soms een beetje zompig. anders gezegd: de tone van gibson LP's is soms zompig, en dat heeft imo direct te maken met het hout. (nat ofzo? ik weet t niet). de lak bij gibsons is niet helemaal droog nog (denk aan plakhalzen) of tis gewoon niet mooi gedaan, of geen mooie esdoorntop.

ik heb nog nooit een lelijke heritage gezien (qua hout en tone), wel lelijke gibsons. t probleem van heritage is die cutout. die is niet helemaal als een les paul, en daarom vind ik heritage's vaak ook lelijk. zonde, maar logisch.

Droffie
5 januari 2006, 16:39
Ik ben het deels met je eens. Dat afwerking bij Heritage zeker goed verzorgt is. Dat komt ook omdat ze op hele kleine schaal produceren en degelijke quality control eenvoudiger is.

Qua hardware heeft Gibson een duidelijk streep voor. Nashville type vs Schaller van Heritage.

Verder vind ik ze qua klank ook helemaal niet op elkaar lijken. De spreekwoordelijke Gibson grom zat niet in de Heritage die ik bespeelde.