PDA

View Full Version : versterken "ja" of "nee"??



Hilco_Kraats
8 oktober 2002, 11:39
ik speel nu zo'n half jaar akoestische gitaar en ben van plan om mij gitaar te versterken. nu is mijn vraag, wat kan ik het beste kopen (inbouw of element?) ik speel samen met wat vrienden cover leidjes gewoon voor de fun niet om op te treden.. ik denk dat het gewoon leuker is als hij versterkt is.. toch? wie kan mij helpen????

Groetjes,
Hilco

Harry
8 oktober 2002, 11:56
Op 2002-10-08 11:39, schreef Hilco_Kraats:
ik speel nu zo'n half jaar akoestische gitaar en ben van plan om mij gitaar te versterken. nu is mijn vraag, wat kan ik het beste kopen (inbouw of element?) ik speel samen met wat vrienden cover leidjes gewoon voor de fun niet om op te treden.. ik denk dat het gewoon leuker is als hij versterkt is.. toch? wie kan mij helpen????

Groetjes,
Hilco


ik zag laatst bij iemand een EMG element die je in de klankkast kon klemmen, zag er goed uit en klonk ook goed. Ik heb geen idee wat ie kost.

christian
8 oktober 2002, 12:16
ik denk dat het niet echt veel uit maakt of je nou versterkt of niet versterkt speelt het enigste wat je hebt aan versterkt is dat je harder kan spelen dan zonder versterking maar volgens mij is dat niet nodig jullie spelen niet in een band ofzo dus lijkt me dan overbodig en je kan dan ook nog met effecten spelen en meer bas enzo maar je bent dus echt heel veel geld kwijt op ze minst dan 500 gulden voor element en versterker

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: christian op 2002-10-08 12:17 ]</font>

guitarmusicman
8 oktober 2002, 15:32
Ey
aardig goedkoop maar heel goed element van FISHMAN 99 euro. In bouw aparatuur stuk beter rond de 250 euro, hebbie wel prachtige klank..en een versterker jah..Maar kan je ook altijd voor een electrische gebruiken als je die ooit gaat kopen.

Hilco_Kraats
8 oktober 2002, 15:43
oei.... dus een element is nogal aardig aan de prijs!! had ik mischien beter een compleet gitaartje kunnen kopen?
nou ja, ik kan er over gaan nadenken bedankt!

Kjiratsiekoedel
8 oktober 2002, 21:49
waarom vesterken???

Ik heb (toevallig, had mijn vader nog ergens liggen) een opklik element. (bijzonder simpel ding)

Nu heb ik laast een elektrische gitaar gekocht+versterker. En natuurlijk ook ff mijn akoustische gitaar versterkt.

Is weinig spectaculair.

Als je de versterker zacht zet, hoor je niet eens dat hij is versterkt.
Als je hem hard zet, dan hoor je je gitaar harder, en vanuit een andere hoek dan dat je van je akoustsche gewend bent.

Je kan er nog een beetje chorus opgooien voor de lol, maar dan houdt het wel op.

Akoustisch gitaar+effecten=niet zo denderend.
Kan overigens ook aan mijn elemt liggen, maar hij klinkt clean wel goed!!!

Mijn conclusie=
akoustisch versterken is alleen handig voor optredens.

Mijn advies=
Koop voor de meerprijs van een element een betere gitaar, i.p.v. mindere gitaar+element

Rutger
9 oktober 2002, 13:30
Te lezen aan je verhaal heb je inderdaad geen versterking nodig. Dat heb je pas nodig als je voor een grote groep speelt, of met andere versterkte instrumenten of een orkest.

Ik heb zelf een Seymour Duncan element in mijn klankgat, geeft de natuurlijke klank van mijn gitaar behoorlijk goed weer. Deed ik omdat ik veel in een band speelde. Ik ben er heel tevreden over, kostte een jaar of 5 geleden 300 gulden (kreeg hem mee voor 250, omdat iemand hem na een dag al terugbracht omdat z'n klankgat te klein was!). Het nadeel is dat er geen voorversterkertje in zit zodat je je versterker flink hard moet zetten om geluid te krijgen. Elementen met een voorversterkertje zijn ook verkrijgbaar, maar het is net waar je van houdt en wat je er voor over hebt.

Een acoustische gitaar waar al een element ingebouwd is raad ik je af. Meestal is er niet veel aandacht aan besteed en krijg je dus een goedkoop elementje meegeleverd. Je kunt beter een goede akoestische gitaar aanschaffen, en als je daarover tevreden bent er een element inzetten naar eigen smaak. Een goede muziekzaak kan je er advies over geven.

Rutger
9 oktober 2002, 13:34
Overigens waarom ik niet voor een piezo- element onder mijn brug heb gekozen, is omdat het vaak veel de hoge tonen versterkt en weinig laag geeft. Komt ook door de positie van het element. Bovendien geeft het vaak een "knerpend" geluid, vooral de goedkope ingebouwde versies (bij duurdere is het veel beter). Ik houd van een vol geluid en meer bas (jazz) en dan heb je meer aan een element bij de hals.

Ic3gl0vE
9 oktober 2002, 23:00
je kan toch ook gewoon een microfoon voor je klankgat zetten? moet je wel een beetje stilzitten

Hilco_Kraats
10 oktober 2002, 08:09
&amp;#65279;Het probleem is, als ik samen met vrienden iets ga spelen moet ik al gouw hard gaan raggen om er een beetje tussen uit te komen...
Vaak wordt er gespeeld op een drumstel elektrisch gitaar en synthesizer, (en dat akoestiche
gitaartje van mij dan..!) Bij dit valt mijn gitaar(tje) volkomen in het niets! je hoort het wel maar niet echt goed...

Dus als ik het goed begrijp kan ik volgens “Ic3gl0vE”
ook gewoon een microfoon bij mijn gitaar houden? Maar kan ik hiermee dan ook opnemen?
En klinkt dit dan ook een beetje? Kan iemand mij hier wat verder over informeren??

Groeten,

Hilco

Rutger
10 oktober 2002, 09:28
O ok, dan heb je dus een elementje nodig. Microfoon ervoor kan ook, moet je inderdaad wel stil blijven zitten. Je kunt er goed mee opnemen, kun je beter wel een richtmicrofoon gebruiken want anders pak je de rest van de band ook mee in je microfoon.

HilcovdKraats
10 oktober 2002, 12:13
Kun je er een gewonen spraak/zang micofoon voor gebruiken? of moet dit een condensator zijn? Ik heb namelijk wel een zang mic met standaard dus michien het proberen waard..?

Hilco

Harry
10 oktober 2002, 12:25
Op 2002-10-10 12:13, schreef HilcovdKraats:
Kun je er een gewonen spraak/zang micofoon voor gebruiken? of moet dit een condensator zijn? Ik heb namelijk wel een zang mic met standaard dus michien het proberen waard..?

Hilco


Als je hem goed neerzet moet dat kunnen, maar het is natuurlijk niet ideaal. Je zou later natuurlijk betere spullen kunnen kopen.

Kjiratsiekoedel
10 oktober 2002, 12:28
Op 2002-10-10 08:09, schreef Hilco_Kraats:
&amp;#65279;Het probleem is, als ik samen met vrienden iets ga spelen moet ik al gouw hard gaan raggen om er een beetje tussen uit te komen...
Vaak wordt er gespeeld op een drumstel elektrisch gitaar en synthesizer, (en dat akoestiche
gitaartje van mij dan..!) Bij dit valt mijn gitaar(tje) volkomen in het niets! je hoort het wel maar niet echt goed...

(...)

Groeten,

Hilco


Dit verandert de zaak. (had het in eerste instantie gezegd).

Dan wel versterken.

DÛH, dat wist je zelf ook wel. Volgens mij is jouw vraag:
Hoe moet ik versterken? Element/microfoon?

Hilco_Kraats
10 oktober 2002, 14:38
Ja mischien wel... maar ik wist niet dat je met een micofoon kan versterken! Dus als ik het goed begrijp. Kun je beter, (zolang het voor de fun is), een micofoon gebruiken? oke.. dat snap ik dan! nou dat moet ik maar eens gaan proberen dan!

zijn er nog mensen die hier evraring mee hebben? en/of tips?

ps. kun je dan ook met de computer opnemen? ik heb een Sound blaster live! 5.1 digital moet kunnen toch?

gegroet,
Hilco

Ic3gl0vE
10 oktober 2002, 19:28
uiteraard kan dat met je sb Live kaart, doe ik zelf ook.
maaruhm.. 't komt niet zo heel aardig over als je mijn naam tussen aanhalingstekens zet zeg maar :smile:

Ic3gl0vE/iceglove/ijshandschoen/Maarten
zo mag je me noemen :smile:

Hilco_Kraats
11 oktober 2002, 11:38
oke sorry,
Ic3gl0vE/iceglove/ijshandschoen/Maarten
ik zal het niet meer doen...

Rutger
14 oktober 2002, 13:44
De reden waarom ik een element heb gekocht is dat ik helemaal gek werd van die microfoon. Ik moest er echt 5 centimeter met mijn klankgat voor blijven staan en wel met mijn rug naar de drummer, anders pikte ie de drummer mee en werd het een zootje op de zaalversterking en monitoren. Als ik niet oplette gebruikte ik de microfoon spontaan (lees: ongewenst) als bottleneck! Geen bewegingsvrijheid en continue op die microfoon blijven letten, dat speelt niet echt comfortabel. Rutger houd van (bewegings)vrijheid!

Dat is mijn persoonlijke ervaring. Als je het prima vind om stevig op je kruk te blijven zitten is het geen probleem.

Harry
14 oktober 2002, 14:41
Op 2002-10-10 19:28, schreef Ic3gl0vE:
uiteraard kan dat met je sb Live kaart, doe ik zelf ook.
maaruhm.. 't komt niet zo heel aardig over als je mijn naam tussen aanhalingstekens zet zeg maar &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

Ic3gl0vE/iceglove/ijshandschoen/Maarten
zo mag je me noemen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


ik vond ijsgleuf ook wel een goeie.... :smile:

moretel
15 oktober 2002, 11:28
Wat te denken van Icepik

Harry
15 oktober 2002, 11:51
Op 2002-10-15 11:28, schreef moretel:
Wat te denken van Icepik


huh? ijspik? wahahahahahaha!!

moretel
15 oktober 2002, 14:15
of "eispik"

Geengelul
16 oktober 2002, 01:16
Hilco,

voor simpele opnames neem ik ook gewoon op met een microfoon, vroeger deed ik dat gewoon met mijn pc-microfoon maar die pikt teveel bijgeluiden op. Wel goed om te oefenen natuurlijk.
Tegenwoordig gebruik ik een Shure sm58, een redelijke professionele mic en plaats ik op een afstandje van mijn klankgat.
Opnemen met Cubase geeft bij mij redelijke resultaten, ook kun je natuurlijk met je creative wave studio opnemen als je geen cubase hebt.

Hilco_Kraats
16 oktober 2002, 14:30
geengelul,

voor opnemen gebruik ik kakewalk, maar cubase hab ik ook, allen is dat ietie pietsie complexer.... ik heb het geprobeerd en moet zeggen dat het niet verkeerd klinkt mits je zusje er niet doorheen loopt te schreeuwen of er een laag vliegend object je huis over scheurd. je kan hem ook met wat tape op je klank kast monteren toch? of heb ik nu uets gedaan wat ik beter niet had kunnen doen...? volgens mij kan het geen kwaad en het klonk goed dus...

groeten en bedankt maar weer!

Hilco