PDA

View Full Version : marshall super lead '77



jaymz74
7 oktober 2002, 23:05
Ik ben van plan om een marshall super lead 100 watter uit 1977 aan te schaffen. zijn er bepaalde dingen waarop ik moet letten? Ik heb namelijk niet veel ervaring met vintage versterkers.

Soulman
8 oktober 2002, 14:48
Is íe origineel of gemodificeerd ?
Belangrijk natuurlijk...doet íe het :wink: en hoe, luister naar overmatige brom of bepaalde noten die wat vreemd boven de oorspronkelijke noot hangen (zgn ghostnotes).
Bij een versterker kan het zo zijn dat de filtercondensatoren versleten zijn.
Zitten de originele transformatoren erin.
Originele onderdeln is belangrijk voor de verzamelaars waarde. Muzikaal gaat het om het geluid .

jaymz74
8 oktober 2002, 14:51
De versterker is volledig geriviseerd.
Aan wat kan ik zien of het originele onderdelen zijn die erin zitten?

Soulman
8 oktober 2002, 16:56
Wanneer de versterker door een goede reperateur is gereviseerd dan zal 'ie wel in orde zijn.
Nogmaals originele onderdelen zijn mi alleen belangrijk als verzamelwaarde.
Effe zo uit m'n hoofd kun je op de blauwe LCR condensatoren zien uit welk jaar ze komen.
Verder is er een nummer welke bestaat uit SL/A....J (=77)en gebruikte Marshall Dagnall transformatoren voor hun 100 watters.

taylor
8 oktober 2002, 21:34
als je niet veel van die marshalls weet dan is het best gevaarlijk om zoiets te kopen vind ik.

ligt er ook aan wat die er voor vraagt.

jaymz74
8 oktober 2002, 21:57
Ik heb vanavond een "testdrive" gedaan met de versterker. het serienummer is SL/A 9730J. Ik heb de cover eraf laten halen en de originele transfo zat er in type Dagnall. De originele lampen waren vervangen door Groove tubes. Geen enkele potentiometer kraakte. En last but not least, the sound was DIVINE. DAMN, wat een power. Ik denk dat ik nu al verliefd ben op deze amp. De vraagprijs is 1000€ voor de versterker + speakers type 1960A (ook origineel uit '77). Wat denken jullie? Is dit een redelijke prijs?

the sure thing
8 oktober 2002, 23:18
... Afgaand op je info vind ik het een redelijke prijs: mits de speakers (die niet bijzonder zijn, waarschijnlijk Celestions G12T-75, een zeer "common" speaker) in een 4x12 kast erbij komen en qua uiterlijk in goede staat zijn (kast + top), dan is het een normale prijs. Zoek veel verder en je zal misschien het goedkoper kunnen aantreffen, maar als je OOK nog verliefd op het geluid bent (en dit is precies wat je zocht) moet je het zeker doen!! (vind ik)

Iceman
9 oktober 2002, 06:37
Yep. Vergeet niet dat elke Marshall weer anders klinkt, dus als het jouw geluid is......kopen! Groove Tubes worden vaak als de beste buizen beschreven en ook al zou je er een honderd euro teveel voor betalen, een goed geluid kent geen prijs...............

Soulman
9 oktober 2002, 10:15
Wanneer alles er goed uitziet en klinkt kun je het gerust doen.

taylor
9 oktober 2002, 21:32
1000 euro das echt niet veel.

kopen zou ik zeggen.

jaymz74
9 oktober 2002, 22:12
Ik heb de knoop doorgehakt en vanavond heb ik het "beestje" gekocht. Ik heb hem uiteindelijk gekocht voor 950€ en tevens nog 3 maand garantie gekregen.

Hartelijk bedankt voor jullie advies!!!


Wel heb ik nog een vraagje voor jullie:

Wanneer je een degelijke distortion wil hebben op deze versterker moet je ook het volume deftig openzetten. Om in een kleine club of in een repetitielokaal te spelen is dit een beetje van het goede te veel. Een oplossing hiervoor is bvb een powerbrake van Marshall, maar zo'n ding kost al gauw 400€.
Kennen jullie nog andere (goedkopere) toestellen of manieren om van die heerlijke distortion te genieten zonder dat de mensen van het nabijgelegen dorp zitten te daveren in hun zetel iedere keer dat ik op mijn Marshall speel?

the sure thing
9 oktober 2002, 23:13
2e hands is een power brake/loadbox o.i.d. best te betalen. Ik zou dit toch de beste oplossing vinden, als je per sé je karakter wilt behouden. Of anders een pedaaltje zoeken wat in jouw smaak valt, maar daarmee krijg je wel een andere klankkleur. De keuze tussen scheurpedaaltjes is echter zeer groot, dus er is vast wel wat voor jou. Maar: 2e hands een power brake/loadbox of een ander merk lijkt mij het beste.

Soulman
10 oktober 2002, 09:33
Het gebruik van een loadbox is inderdaad de mannier om de natuurlijke eindbuizenoversturing te krijgen.
Toch gaat hierbij ook iets van de sound verloren.
Ik gebruik zelf een pedaaltje voor m'n overdrive bij mijn Marshall JTM45.

Dude
10 oktober 2002, 10:28
JEZUS.... een 77er plus kast voor 1000 euro ?? tering man, waarom zit je hier nog te posten, zorg dat je daar komt en dat ding koopt ,man...

Dude
10 oktober 2002, 10:28
NU !

AutoStatic
10 oktober 2002, 16:10
Sorry hoor, maar vind het toch nog erg veel geld. Maar evengoed, mooie bak. Congrats.

AutoStatic
10 oktober 2002, 16:11
Ah, maar het was incl. speakerkast... Ok, dat verandert de zaak drasties. Mooie deal!

taylor
10 oktober 2002, 22:13
1 super lead voor 70 is denk ik alleen al die 1000 euro waard.

tis wel 1 77 maar toch met kast is dat echt niet veel.

en als je dat dat ding jaren houd wordt het allen maar meer waard dus.

goeie koop