PDA

View Full Version : Stem apparaatje/Gitaar



RedBuell
23 december 2005, 17:18
Gitaar krijgt eigen stem
AMSTERDAM - Heel leuk, zo'n dummy-proof gitaarstemmer zoals die onlangs op onze gadgetpagina's prijkte. Maar voor het echte werk moet je toch iets dieper in de buidel tasten. Trans Performance bouwt vanaf 3399 dollar je gitaar om tot een zelfstemmende robot.

Gitaarwizzards als Jimmy Page, Joe Perry, Eddy van Halen en Pete Townshend hebben reeds zo'n combinatie van een computer, automatische stemmechanieken en een lcd-scherm laten inbouwen. De zogeheten Trans Performer kent 240 verschillende stem-opties uit z'n hoofd. Ook iets voor jou?

http://www.telegraaf.nl/common/jsp/directpopup.jsp?id=/multimedia/archive/01209/performer_1209921c.jpg&caption=İright=

Klik op de link voor het fototje.

En nog eentje:

Gitaarstemmen voor dummies
door onze redactie
AMSTERDAM - Plooooiiiaaiiiinng! Aaah, vals! Sommige gitaarbeulen zullen de edele kunst van het stemmen nooit leren. Voor al deze houthakkers is er nu de String Master Robotic Guitar Tuner.

Behalve nuttig is het apparaat ook erg leuk: zet het ding als een schroefboormachine op de stemmechanieken en gas geven! Intussen even aan de gewenste snaar plukken en ploink-ploink-ploink... het apparaat doet z'n werk.

De String Master Robotic Guitar Tuner (een leuke naam kon er blijkbaar niet meer van af) is uitgevoerd met een geavanceerde chiptechnologie die de toonhoogte van de snaar beoordeelt en ongewenste bijgeluiden wegfiltert.

Chriet Titulaer zal zeer onder de indruk zijn. Jullie ook?

http://www.telegraaf.nl/common/jsp/directpopup.jsp?id=/multimedia/archive/01148/giraatstemmer_1148831c.jpg&caption=&copyright=

klik op de link voor het fototje.

Jerre
23 december 2005, 17:50
Klinkt leuk, maar waarom zoveel geld neertellen als het nu ook vrij goed gaat ? Ik vind het echt geen nadeel om mijn gitaar te stemmen, duurt ook helemaal niet lang.

RedBuell
23 december 2005, 18:12
Ik kan me ook niet echt voorstellen dat Jimmy Page, Joe Perry of Eddy van Halen dat zullen gebruiken. Die zijn zo ervaren die stemmen nog tijdens een solo een snaar die net onstemt is.

Aron Maiden
23 december 2005, 18:18
ach het is leuk, Maar ik doe het liever zelf, dan dat ik mijn gitaar helemaal om moet bouwen!

Inspired
23 december 2005, 19:40
Wel opletten. Het zijn twee verschillende artikels die over twee verschillende dingen gaan.

Hier lees je meer over het tweede, de String Master Robotic Guitar Tuner. Dat ding kost $50.

http://www.actiontuners.com/

bram123
23 december 2005, 19:45
echt schokkend dit! wie leest er nou de telegraaf?

FruscianteFan
24 december 2005, 00:08
Hoe weet dat 2e apparaatje eigenlijk hoe ver die moet draaien voor het gewenste resultaat? Dat verschilt toch per stemmechaniek?

Noid
24 december 2005, 00:16
Hoe weet dat 2e apparaatje eigenlijk hoe ver die moet draaien voor het gewenste resultaat? Dat verschilt toch per stemmechaniek?

Zal wel werken met trillingen uitgedrukt in herz (frequentie van een a is bijv 440 hz).

FruscianteFan
24 december 2005, 00:23
natuurlijk
:oops:

iwamoto
24 december 2005, 10:26
het blijft gewoon dure onzin,
ik stem mijn gitaar altijd op gevoel en met een kleine flash aplet die acoust tonen laat horen, en zoniet, heeft mn pod xt er altijd nog een,
maar wat is nu het nut om zoveel geld uit te geven? stoer is het toch ook niet :P

iwamoto
24 december 2005, 10:26
het blijft gewoon dure onzin,
ik stem mijn gitaar altijd op gevoel en met een kleine flash aplet die acoust tonen laat horen, en zoniet, heeft mn pod xt er altijd nog een,
maar wat is nu het nut om zoveel geld uit te geven? stoer is het toch ook niet :P

RedBuell
24 december 2005, 16:00
Hoe weet dat 2e apparaatje eigenlijk hoe ver die moet draaien voor het gewenste resultaat? Dat verschilt toch per stemmechaniek?

Er zit volgens mij een snoer aan die je in je gitaar plugt net zoals een gewoon stemapparaatje, zal dan aan de hand van het signaal zelf stemmen.

Roque
24 december 2005, 16:20
Zonde van je gitaar, om er in te gaan frezen :o voor een stem apparaat :roll:

the feable
24 december 2005, 17:51
Ik denk dat Page, Perry Van Halen en Townshend zo'n ding ook niet vaak live ofzo zullen gebruiken. Ik denk dat ze het meer in de studio gebruiken of als ze aan het expirimenteren zijn. Als ze dan naar een andere stemming willen is dat snel gebeurd.
Die gasten stemmen sneller dan dat apparaat en weet ook beter wat vals is dus daarvoor zullen ze het niet gebruiken...