PDA

View Full Version : Nog een bias topic



Antal
23 december 2005, 13:51
Ik ben me een klein beetje aan het verdiepen in buizentechniek. Nu wilde ik graag de bias controleren van mijn 2 versterkers, en dan om te beginnen mijn Laney LC15R. Een 15 watt buizenversterker met 2 EL 84 buizen. Ik vermoed namelijk dat alles nog origineel is in deze versterker. Ik ben al met de 12AX7's aan het experimenteren geweest. Dit gaf al een aanzienlijke verbetering in het geluid. Nu de eindbuizen dus nog.

Ik heb op deze site een vrij duidelijke beschrijving gevonden van hoe het in z'n werk gaat: http://www.duncanamps.com/technical/lvbias.html

Nu is de 1 ohm weerstand methode denk ik geen optie, aangezien in mijn versterker alles op de printplaat zit, inclusief de buizen (Ja, ik weet het, zeg er maar niet over :razz: ) Jammer, want dit leek me de meest eenvoudige en veilige methode. Het zal dus waarschijnlijk de 'THE OUTPUT TRANSFORMER SHUNT METHOD' worden, zoals ze het op die site noemen. Ik heb alleen nog een paar vragen voor ik aan de slag ga:

1. Maakt het bij biassen uit of het een class A of A/B versterker is. Ik weet zelf niet precies wat het verschil is. Maar volgens de Laney site is het een Class A/B, maar ik lees op het net ook berichten waarin gesuggereerd wordt dat het een Class A versterker is. Ik heb het schema opgevraagd bij Laney. Misschien dat 1 van de techneuten hier aan de hand daarvan kan zien hoe of wat. Of maakt het voor biassen niet uit?

2. Wat moet de ruststroom zijn voor EL84's. Er staat op die site een schema, maar daar staan ze niet tussen.

3. klopt het dat je moet biassen zonder gitaar ingeplugt, met alle volumes uit, maar wel de speaker aangesloten? (lijkt me logisch, maar voor de zekerheid...)

4. Zijn er buizen die beter klinken dan Sovtek. Wat voorbuizen betreft ben ik geen fan van Sovtek. Maar eindbuizen heb ik nooit vergeleken. Dus meningen graag :)

Nou dat was het dan voorlopig. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Dirk_Hendrik
23 december 2005, 14:24
Kun je die laney wel biassen of heeft hij cathodebias?

Antal
23 december 2005, 14:41
Kun je die laney wel biassen of heeft hij cathodebias?

Je kunt hem biassen ja. Ik heb hem open liggen en hij heeft een bias pot. Hoe en wat weet ik verders niet precies. Ben me er nu een beetje in aan het verdiepen. Heb nog niet echt veel ervaring met buizentechniek. Maar ik kan je het schema sturen, als je wilt weten hoe of wat!

Antal
23 december 2005, 16:36
Kun je die laney wel biassen of heeft hij cathodebias?

Ik heb ff gekeken. Klopt het dat bij El84's de cathode pin 3 is? In dat geval gaat deze direct naar aarde.

nicoverduin
23 december 2005, 17:48
Als je nog dit soort vragen stelt, zou ik er vanaf blijven!! Je weet dus niet waar je mee bezig bent. en je gaat de shunt methode toepassen???
"Oh Suicide is painless" .......nou hier niet :-D :-D :-D :-D

Negative K3 fan
23 december 2005, 18:10
ik persoonlijk zou het zelf niet aandurven een versterker te biassen dmv de shunt methode.

Antal
23 december 2005, 23:02
Als je nog dit soort vragen stelt, zou ik er vanaf blijven!! Je weet dus niet waar je mee bezig bent. en je gaat de shunt methode toepassen???
"Oh Suicide is painless" .......nou hier niet :-D :-D :-D :-D

Ik geef toch ook toe dat ik nog niet al te veel kennis heb op dat gebied. Maar ik probeer wat te leren hier. Als dat een probleem is, geef dan gewoon geen antwoord ofzo. Dan blijven we wel met z'n allen dom ofzo :-?

Ik weet dat een buizenversterker hoge spanningen levert en dat je dus uit moet kijken, maar volgens mij is het geen rocket science ofzo :roll:

Antal
23 december 2005, 23:03
ik persoonlijk zou het zelf niet aandurven een versterker te biassen dmv de shunt methode.

Weet je een alternatief dan?

bert k
23 december 2005, 23:13
Antal, dat is geen zeuren van Nico, maar een volkomen serieuze waarschuwing. Het is prima dat je van buizenamps wil leren, maar aan je vragen te zien begin je net. Je loopt gewoon een groot risico om ofwel je versterker te laten uitbranden, of om ge-electrocuteerd te worden. Of allebei.

Antal
23 december 2005, 23:25
Antal, dat is geen zeuren van Nico, maar een volkomen serieuze waarschuwing. Het is prima dat je van buizenamps wil leren, maar aan je vragen te zien begin je net. Je loopt gewoon een groot risico om ofwel je versterker te laten uitbranden, of om ge-electrocuteerd te worden. Of allebei.

Klopt, en daarom stel ik die vragen ook. Dus of je kan me helpen om ervoor te zorgen dat alles goed gaat, of je helpt me niet en laat me tobben en dan gaat het misschien idd mis.

nicoverduin
23 december 2005, 23:48
Het is niet een kwestie van niet willen helpen. Maar ik ga niet iemand iets uitleggen als hij niet eens de basis beheerst. Je zegt dat je je aan het verdiepen bent in buizentechniek. Fantastisch. Maar de layout van een EL84, een van de bekendste eindbuizen ken je niet en weet je ook geen layout van te vinden.

Dan trek ik toch wel de conclusie dat je niet voldoende gelezen/kennis opgebouwd hebt om te begrijpen waar je mee bezig bent. Dus dit is niet een kwestie van onwil maar jou tegen jezelf in bescherming nemen. Blijf je eigenwijs (eenieder neemt zijn eigen beslissingen) dan moet je het zelf weten. Maar misschien een ander die bereid is je de info te geven met alle risico's van dien.
Nico

guitartheo
24 december 2005, 10:34
Je zou ook een biasadaptor kunnen aanschaffen (zijn er toch ook voor el84?) die plaats je tussen buis en voet ,en met een multimeter meet je dan de rust stroom, volgens mij de veiligste methode .

Dirk_Hendrik
24 december 2005, 12:22
Antal,

Ik ga in deze met Nico mee. Met een gebrek aan voorkennis ben je in het beste geval bezig je versterker te slopen in in het slechtste geval bezig jezelf te slopen.

Eerst nog een enorm stuk lezen browsen en studeren en qua praktijk alléén maar kijken.

Sowieso blijf ik er bij dat het fenomeen biassen enorm overschat wordt. Natuurlijk is een goede biasafstelling belangrijk maar het is zeker niet het eerste punt van tuning van je versterker. Werkt het goed, blijf er dan lekker vanaf. Ik vind dit een beetje in dezelfe categorie zitten als het gaan zitten draaien aan de instelpotjes van effectpedalen "omdat het dan beter zou gaan klinken". Weet je niet wat je aan het doen bent? Blijf er dan van af.

matto
27 december 2005, 08:24
+1

hadv
27 december 2005, 17:36
+1

En deze opmerking:
"Dus of je kan me helpen om ervoor te zorgen dat alles goed gaat, of je helpt me niet en laat me tobben en dan gaat het misschien idd mis." klinkt mij als chantage in de oren, zo van, en dat is dan (mede) jouw schuld. stel geen vragen aan mensen die deskundig zijn om vervolgens het antwoord te negeren omdat het je niet uitkomt :evil: :evil: :evil: :evil:

nicoverduin
27 december 2005, 17:51
+1

En deze opmerking:
"Dus of je kan me helpen om ervoor te zorgen dat alles goed gaat, of je helpt me niet en laat me tobben en dan gaat het misschien idd mis." klinkt mij als chantage in de oren, zo van, en dat is dan (mede) jouw schuld. stel geen vragen aan mensen die deskundig zijn om vervolgens het antwoord te negeren omdat het je niet uitkomt :evil: :evil: :evil: :evil:
Bedankt voor de steun, maar ik heb een sterke rug hoor. Dit soort opmerkingen hoor ik al 30 jaar in het (politieke) bedrijfsleven. Ik wordt daar niet warm of koud van :-D :-D :-D :-D

nicoverduin
27 december 2005, 17:52
+1

En deze opmerking:
"Dus of je kan me helpen om ervoor te zorgen dat alles goed gaat, of je helpt me niet en laat me tobben en dan gaat het misschien idd mis." klinkt mij als chantage in de oren, zo van, en dat is dan (mede) jouw schuld. stel geen vragen aan mensen die deskundig zijn om vervolgens het antwoord te negeren omdat het je niet uitkomt :evil: :evil: :evil: :evil:
Bedankt voor de steun, maar ik heb een sterke rug hoor. Dit soort opmerkingen hoor ik al 30 jaar in het (politieke) bedrijfsleven. Ik wordt daar niet warm of koud van :-D :-D :-D :-D

ahbbok
29 december 2005, 14:27
Hallo, buizenkenners,(misschien dat ik dit bericht hier kan posten, nieuw topic wil niet erg)

Laatst een oude Carlsbro 60TC op de kop getikt waarin 2 el34's en 4 ecc83's (horen te)zitten. De 2 EL34's waren van verschillend merk. Nu heb ik me laten vertellen, dat deze Carlsbro auto-of self-biassing is, dus dat er niet gebiassed hoeft te worden bij vervanging van de eindbuizen. Wel werd geadviseerd om gematchte buizen te gebruiken. Dus een paar gematchte JJs besteld en erin gedaan en jawel, geluid. Maar... de oude buisjes klinken toch beter..
Ook de combinatie oud en nieuw klonk beter, waarbij opmerkelijk was, dat er toch een volumeverschil was bij gebruik van de ene JJ tov de andere JJ naast de oude RCA.
Is het met autobias toch mogelijk om zonder te veel gevaar voor je eindtrafo of andere narigheid ongematchte buizen van verschillend merk te gebruiken?
Kan iemand een beetje uitleg geven wat er dan gebeurt? Alvast bedankt.