PDA

View Full Version : Martin rules!



guiman
23 december 2005, 11:37
Jongens, wat een ophef op dit forum steeds over Taylorgitaren. Ik hou helemaal niet van Taylor. Way overpriced. Zeker nieuw. Als je er al een koopt, doe het dan tweedehands. Je betaalt toch zeker geen custumprijzen voor massa-fabrieksprodukten? Hebben jullie niet in de Gitarist gelezen hoeveel Taylors er elke maand worden gebouwd?
Geef mij maar de Martin D-18 of D-28. (Ook uit de fabriek, maar toch.) Daar is en wordt de mooiste muziek op gemaakt door waanzinnig goede muzikanten. Daar kan toch helemaal geen Taylortje aan tippen!
Zo.

gertdm
27 december 2005, 14:33
Ik begrijp niet veel van het gedoe over merken gitaren en welke nu het beste zijn.
Je hebt goede en minder goede gitaren.
Bepaalde merken bouwen kwaliteitsgitaren en daar betaal je dan voor.
Maar welke gitaar nu het beste is, ik vind het altijd een persoonlijk verhaal.
Bovendien bouwen fabrikanten allerlei typen gitaren.

Het gaat ook om smaak, speelstijl, anatomie (grote of kleine handen bv) etc.

Taylor is momenteel een hype en dat komt door het feit dat ze een bepaalde klank en afwerking hebben en enorm goed bespeelbaar zijn.Althans over het algemeen.

In de jaren 70 en 80 was Martin een hype.

Ik begrijp het gewoon niet omdat ik geloof dat een gitaar een persoonlijke keuze is en moet zijn. Een OM van Martin kan voor de een gewoon 'dat'hebben wat een OM van Stevens of L'arrivee niet heeft.
Een Lowden F32C kan voor de een precies de sound zijn die je zoekt en voor de ander onbespeelbaar. En toch zijn het allemaal goede gitaren.

Daarom vind ik het allemaal kul. Taylor bouwt ook wel eens een mindere gitaar. En ik heb een gitaarleerling die een D model van Furch heeft met een klank en bespeelbaarheid waar ik van kwijl. Maar niet alle Furches hebben nu net die klank.

Het blijft heel persoonlijk en het enige dat je kunt zeggen van de 'grote'merken die in serie bouwen is dat ze garant staan voor een bepaalde kwaliteit.

Ik heb op veel merken gespeeld en inderdaad verbeter ik me ook nog steeds. Bovendien is hetr gewoon ook leuk om weer eens te veranderen.
Daarom ook vind ik de hele discussie over merken die ik op het forum tegenkom erg kortzichtig.

Sommige mensen zijn erg blij met hun Crafter of Cort. Een budget-gitaar die ook zijn eigen kwaliteit heeft.

Naar mijn mening moet je, zeker bij de duurdere gitaren, ervan uitgaan dat ze allemaal een bepaalde standaardkwaliteit vertegenwoordigen.
Wat er dan speelt is individueel en soms ook wel een bepaalde combinatie. Bijvoorbeeld een gitaar met een bovenblad waar de nerf al flink heeft kunnen werken en waar het geluid al gerijpt is. En net dat type gitaar dat jij zoekt en waarbij jouw gevoel om je muzikaal op een gitaar te uiten, tot zijn recht komt.

Ik had een Lįrrivee OM die op papier alles had wat ik zocht...en toch heb ik em na 6 maanden verkocht.

Uiteindelijk liep ik tegen een gitaar aan toevallig, die alles had wat ik zoch, behalve het model. Ik heb toen samen met Zwier gitaarbouw een eigen model ontworpen en het bovenblad van die bepaalde gitaar laten namaken. De bebalking etc. Maar met allerlei spcificaties die ik nodig heb...en ik heb een waanzinnige gitaar die voor mij precies dat is wat ik nodig heb. Geen Taylor, Lowden of L'arrivee kan me dat geven.
http://www.people.zeelandnet.nl/gertdem/24.jpg

Daarentegen heb ik ook al heel wat 12strings gehad en van grote kwaliteit.
Sinds kort bezit ik een Taylor LKSM en die geeft me als 12strinhg wat ik nodig heb: laag kunnen stemmen, dikke snaren kunnen hebben, een fantastiese sound en een uitstekende bespeelbaarheid.
En ondanks dat is mijn Guild, met zijn gelamineerde zij- en achterkant, veel luider en op alle posities even hard en helder. Maar het is een werkgitaar waar je als fingerpicker mee op moet passen om geen blessures te krijgen.
Dus ook hier een keuze en afweging....

En ja wat is dan 'de beste' gitaar....

gertdm
27 december 2005, 14:33
Ik begrijp niet veel van het gedoe over merken gitaren en welke nu het beste zijn.
Je hebt goede en minder goede gitaren.
Bepaalde merken bouwen kwaliteitsgitaren en daar betaal je dan voor.
Maar welke gitaar nu het beste is, ik vind het altijd een persoonlijk verhaal.
Bovendien bouwen fabrikanten allerlei typen gitaren.

Het gaat ook om smaak, speelstijl, anatomie (grote of kleine handen bv) etc.

Taylor is momenteel een hype en dat komt door het feit dat ze een bepaalde klank en afwerking hebben en enorm goed bespeelbaar zijn.Althans over het algemeen.

In de jaren 70 en 80 was Martin een hype.

Ik begrijp het gewoon niet omdat ik geloof dat een gitaar een persoonlijke keuze is en moet zijn. Een OM van Martin kan voor de een gewoon 'dat'hebben wat een OM van Stevens of L'arrivee niet heeft.
Een Lowden F32C kan voor de een precies de sound zijn die je zoekt en voor de ander onbespeelbaar. En toch zijn het allemaal goede gitaren.

Daarom vind ik het allemaal kul. Taylor bouwt ook wel eens een mindere gitaar. En ik heb een gitaarleerling die een D model van Furch heeft met een klank en bespeelbaarheid waar ik van kwijl. Maar niet alle Furches hebben nu net die klank.

Het blijft heel persoonlijk en het enige dat je kunt zeggen van de 'grote'merken die in serie bouwen is dat ze garant staan voor een bepaalde kwaliteit.

Ik heb op veel merken gespeeld en inderdaad verbeter ik me ook nog steeds. Bovendien is hetr gewoon ook leuk om weer eens te veranderen.
Daarom ook vind ik de hele discussie over merken die ik op het forum tegenkom erg kortzichtig.

Sommige mensen zijn erg blij met hun Crafter of Cort. Een budget-gitaar die ook zijn eigen kwaliteit heeft.

Naar mijn mening moet je, zeker bij de duurdere gitaren, ervan uitgaan dat ze allemaal een bepaalde standaardkwaliteit vertegenwoordigen.
Wat er dan speelt is individueel en soms ook wel een bepaalde combinatie. Bijvoorbeeld een gitaar met een bovenblad waar de nerf al flink heeft kunnen werken en waar het geluid al gerijpt is. En net dat type gitaar dat jij zoekt en waarbij jouw gevoel om je muzikaal op een gitaar te uiten, tot zijn recht komt.

Ik had een Lįrrivee OM die op papier alles had wat ik zocht...en toch heb ik em na 6 maanden verkocht.

Uiteindelijk liep ik tegen een gitaar aan toevallig, die alles had wat ik zoch, behalve het model. Ik heb toen samen met Zwier gitaarbouw een eigen model ontworpen en het bovenblad van die bepaalde gitaar laten namaken. De bebalking etc. Maar met allerlei spcificaties die ik nodig heb...en ik heb een waanzinnige gitaar die voor mij precies dat is wat ik nodig heb. Geen Taylor, Lowden of L'arrivee kan me dat geven.
http://www.people.zeelandnet.nl/gertdem/24.jpg

Daarentegen heb ik ook al heel wat 12strings gehad en van grote kwaliteit.
Sinds kort bezit ik een Taylor LKSM en die geeft me als 12strinhg wat ik nodig heb: laag kunnen stemmen, dikke snaren kunnen hebben, een fantastiese sound en een uitstekende bespeelbaarheid.
En ondanks dat is mijn Guild, met zijn gelamineerde zij- en achterkant, veel luider en op alle posities even hard en helder. Maar het is een werkgitaar waar je als fingerpicker mee op moet passen om geen blessures te krijgen.
Dus ook hier een keuze en afweging....

En ja wat is dan 'de beste' gitaar....

Picker
27 december 2005, 17:07
Jongens, wat een ophef op dit forum steeds over Taylorgitaren. Ik hou helemaal niet van Taylor. Way overpriced. Zeker nieuw. Als je er al een koopt, doe het dan tweedehands. Je betaalt toch zeker geen custumprijzen voor massa-fabrieksprodukten? Hebben jullie niet in de Gitarist gelezen hoeveel Taylors er elke maand worden gebouwd?
Geef mij maar de Martin D-18 of D-28. (Ook uit de fabriek, maar toch.) Daar is en wordt de mooiste muziek op gemaakt door waanzinnig goede muzikanten. Daar kan toch helemaal geen Taylortje aan tippen!
Zo.

Ja. Vind ik ook. :roll:

chris c
27 december 2005, 19:21
Net zo'n topic waarover je eindeloos kunt emmeren zonder dat iemand er baat bij heeft. Taylor, Martin, noem maar op, ze maken allemaal wel gitaren die voor de ene dąt zijn en waar de andere niets aan heeft.

gijsbreghtgitaar
27 december 2005, 23:37
De discussie an sich is niet echt belangrijk. Het is inderdaad zeer persoonlijk. Anderzijds is het zo leuk om te horen over gitaar en merk passie.
Wat is het mooi om te lezen van prachtige gitaren en er zelf van te dromen. Het is net als met auto's ; welke auto is beter ferrari of porsche ?

Ik ga helemaal voor Taylor; die heb ik namelijk en budget voor Martin mist.
Het liefste kocht ik alles wat mooi klinkt en er goed uit ziet.
Telkens weer verbaas je je in winkels wat een prachtige instrumeneten er zijn en hoe heerlijk ze spelen. Maar ja...'t kost wat.
Dus blijven we maar praten erover en luisteren naar mensen die wel zoveel moois hebben.


Komend weekend ga ik een Lowden proberen. Ik heb nog nooit een Lowden bespeeld en ik heb er zo'n zin in. Welke klank komt eruit ? sprankel/donker/mild/fel. Kom maar, ik wil het ervaren.
(laat het nog wel horen)

gertdm
28 december 2005, 23:08
succes! Lowden is een gitaar van grote klasse met en eigen geluid.
Droog, luid, vol.
Advies: neem n 011 set.
Lowden wordt gebouwd op 012, maar mijn ervaring is dat ze juist met 011 meer gaan sprankelen.

belg
29 december 2005, 05:20
En waar komen de kwaliteiten van de gitarist dan om de hoek kijken??

Ik heb bij mij op de hoek een roemeen die met zijn maat op de sax zigeunermuziek speelt. Hij begeleidt op een stukkie brandhout met een bierviltje als plectrum...Nou, ik vin het fantastisch klinken....

Ik heb maar besloten lekker op mijn breedlove te blijven oefenen, als ik daar het zelfde op kan klinken als pak 'm beet rory block, dan koop ik wat nieuws..En dat zou best wel eens een taylor kunnen zijn. Duurt nog wel ff...

Buzz
29 december 2005, 08:51
Beste Belg,

Volgens mij is Breedlove helemaal niet fout hoor! Mooie gitaren!

Eko
29 december 2005, 09:37
Het topic was gestart over Taylor. Gisteren met een maat van me naar Ibbenbueren ( Duitsland) geweest en wat klassegitaren uitgeprobeerd.
Daar tussen zaten ook een aantal Martins en Taylors.
Met het spelen op de gitaren kwam tevoorschijn waar het eigenlijke probleem in zit. Je eigen handen en techniek bepalen voor een groot gedeelte het geluid. De Taylor klonk bij hem vele male mooier dan bij mij. Hetzelfde gold andersom met een Martin.
Was de Martin daarmee beter? Nee, absoluut niet. De Taylor klonk alleen bij hem beter en zal daarmee in zijn geval een betere keus zijn.
Beiden zouden het afleggen trouwens tegen mijn eigen ColeClark.( Haha)

belg
30 december 2005, 02:52
@buzz, dank je. Is idd een leuk ding vind ik zelf, maar in Ned. niet zo veel verkocht. Een ac25-sm...

Ik heb ook een martin, een d-15. Indertijd gekocht mede omdat deze gitaar op het acousticguitar-forum als goed werd bestempeld. Heeft een hele mooie sound, maar een taylor uit de iets hogere range, klinkt wat mij betreft beter. Maar ja, de poen he......