PDA

View Full Version : Fender of Tokai



tbros2000
23 december 2005, 00:05
Hallo,

ik speel nu zo'n 2 jaar gitaar en heb een Richwood fopstrat als elektrische gitaar. Nu zou ik wel een betere strat willen hebben als gitaar. Nu heb ik een beetje gekeken op de 2de hands markt en nou kom ik ook Tokai's tegen (Springy sounds) van rond de 750 euro. Deze Tokai gitaren schijnen erg goed te zijn.

Nou ben ik zelf echt nog maar een leek. Ik ben denk ik te onervaren om te horen en te voelen of ik met een echt goede gitaar te maken heb (wat wel een handige skill is bij het kopen van een 2de handse gitaar). Wat adviseren jullie mij te doen', toch proberen zo'n Tokai te kopen of toch een echte Fender (wat een veilige keuze zou zijn)



PS ik ben me bewust dat er meer topics zijn over Tokai's maar die vond ik niet bevredigend in het antwoorden van mijn vraag

mdb
23 december 2005, 08:54
Tokai is natuurlijk een namaak, maar dat wilt niet zeggen dat ze perse slechter zijn dan Fender. Misschien vindt jij het wel een fijnere en mooier klinkende gitaar. Go test 'em out I'd say.

p.s. In de korte tijd dat ik op het forum rondstrompel heb ik al vaak gelezen dat Tokai's over het algemeen goed zijn :wink:

Kim Wilson
23 december 2005, 09:24
Waarom zou een echte fender een veilige keus zijn ?

Zijn de werklieden in de fender fabriek beter als die van tokai ?

Vreemd hoe mensen denken.
Als je weet uit welke periode je ze moet zoeken, en je treft geen brak exemplaar, is het best een veilige keus...

Rutger
23 december 2005, 15:02
Als je een Tokai uit begin jaren '80 kan scoren voor weinig, zou ik voor de Tokai gaan.

Ik heb er zelf ook een uit '84, gekocht voor E400. Set goeie pu's erin en je hebt een wereldplank!

frekie
23 december 2005, 15:11
Ik heb helaas mijn Tokai Goldstar sound een tijd geleden verkocht, oh spijt :cry: Had een essen body, was in de winkel beter dan een duurdere Fender USA. Ik heb nu een... Richwood :-D heerlijk knutsel gitaartje, heb er nu GFS pickups op (tip!). Hij doet het best wel maar kan de Tokai niet doen vergeten, die resoneerde akoesties al als een gek. Tokai begint wel duur te worden tegenwoordig. De standaard Tokai pickups zijn leuk voor clean maar wat slap, je moet dus ook nog elementen incalculeren.
Ik zou zeggen kijk eens op main sait en op Iebee naar GFS elementen, leuke upgrade voor RW.
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/Richwood62LPB.htm

Stratman70
23 december 2005, 15:19
Ik heb er twee: een Goldstarsound en een Springy. Beiden zijn erg goed. Ik vind ze meer "strat" dan de Fenders van tegenwoordig. Misschien heeft dat ook te maken dat er op de Tokai's zo'n belachelijk dun, maar stevig laklaagje op zit, wat de gitaar veel beter doet klinken dan die dikgelakte Fenders.

Elementen kunnen van de Tokai soms wat dunnetjes (maar erg mooi van klank!!!) zijn, maar er kunnen ook het "E-type" elementen in zitten, die zijn wel origineel, maar gemaakt door DiMarzio. Die zijn helemaal te gek!

Voor een goede Springy van die prijs (maar dan moet ie ook wel echt helemaal in orde zijn) zou ik liever kiezen dan voor de Fender.

En hé...

Nooit hoor je iemand zeggen: "Wauw, heb jij een Fender?" Maar kom maar eens bij wat (oudere?) gitaar/strat kenners. Je altijd horen: "Wauw een Tokai, dat is van lang geleden (hoewel ze nog gemaakt worden, maar dat weet bijna niemand meer), dat waren toffe gitaren." Of iets in die trant... ik heb het regelmatig gehoord.

Tokai is gewoon exclusiever dan Fender, omdat er minder van zijn. Ze zijn beslist niet altijd beter, maar die laklaag is al een grote plus en andere zaken zoals elementen is een kwestie van vervangen.

De meeste Tokai's zijn trouwens gebaseerd op oude stratmodellen, dat wil dus zeggen dat ze een vrij bolle toets hebben. Het zijn dan ook geen racemonsters! Bij Fender heb je daar weer meer keuze in! Deze dingen kun je voor jezelf afwegen. En Tokai's blijven veel waard. Met Fenders word je doodgegooid, dus blijven nooit veel waard, of ze moeten ook uit een bepaalde periode komen zoals de jaren 80 of daarvoor.

Kim Wilson
23 december 2005, 17:14
...
Nooit hoor je iemand zeggen: "Wauw, heb jij een Fender?" Maar kom maar eens bij wat (oudere?) gitaar/strat kenners. Je altijd horen: "Wauw een Tokai, dat is van lang geleden (hoewel ze nog gemaakt worden, maar dat weet bijna niemand meer), dat waren toffe gitaren." Of iets in die trant... ik heb het regelmatig gehoord.

Tokai is gewoon exclusiever dan Fender, omdat er minder van zijn. Ze zijn beslist niet altijd beter, maar die laklaag is al een grote plus en andere zaken zoals elementen is een kwestie van vervangen.

...
Ja hallo, ik hoor ook niemand verbaasd zijn over mijn VW, maar als ik een Trabant zou rijden, krijg ik ook de reacties die jij schetst.
Een Trabant is ook exclusiever dan een VW.

Tupelo
23 december 2005, 18:44
Een Trabant is ook exclusiever dan een VW.

Zolangzaam aan wel ja... rijden nog maar weinig van die dingen rond die nog in goede staat en origineel zijn. Geloof dat er zo hier en daar meer dan 20.000 euro voor trabantjes betaald wordt. :)

Kim Wilson
23 december 2005, 20:48
Precies. Maar dat wil niet zeggen dat ze nu plotseling zo goed zijn...

Tupelo
23 december 2005, 21:45
Ze zijn met een haarspelt & een flesopener te repareren, dat pleit weer voor.

Stratman70
24 december 2005, 11:29
...
Nooit hoor je iemand zeggen: "Wauw, heb jij een Fender?" Maar kom maar eens bij wat (oudere?) gitaar/strat kenners. Je altijd horen: "Wauw een Tokai, dat is van lang geleden (hoewel ze nog gemaakt worden, maar dat weet bijna niemand meer), dat waren toffe gitaren." Of iets in die trant... ik heb het regelmatig gehoord.

Tokai is gewoon exclusiever dan Fender, omdat er minder van zijn. Ze zijn beslist niet altijd beter, maar die laklaag is al een grote plus en andere zaken zoals elementen is een kwestie van vervangen.

...
Ja hallo, ik hoor ook niemand verbaasd zijn over mijn VW, maar als ik een Trabant zou rijden, krijg ik ook de reacties die jij schetst.
Een Trabant is ook exclusiever dan een VW.
Maar stel dat de Trabant en de VW wél even goed zouden zijn en precies hetzelfde eruitzien, want zo moet je toch een beetje het Fender vs Tokai vergelijk zien.

Ik wil maar zeggen dat de oude Tokai's in ieder geval een zeer goede reputatie hebben opgebouwd. Ik heb nooit beweerd dat Tokai's "zomaar" goed zijn. Ik heb er twee en die zijn wel waanzinnig goed ja en daarnaast hebben ze gewoon een goede reputatie, dus dat vergelijk met Trabanten en VW's gaat niet op.

tbros2000
24 december 2005, 19:26
En Tokai's blijven veel waard. Met Fenders word je doodgegooid, dus blijven nooit veel waard, of ze moeten ook uit een bepaalde periode komen zoals de jaren 80 of daarvoor.


dat vind ik dus wel meevallen. Inderdaad er worden veel fenders aangeboden maar die zijn allemaal nogal prijsvast als je het mij vraagt. een Amerikaanse Fender staat vaak aangeboden voor 700 a 800 euro, terwijl ie nieuw bij Feedback 900 euro kost. Als jij dat niet veel waard blijven vind snap ik je niet[/quote]

Kevin-D
25 december 2005, 11:38
Tokai is natuurlijk een namaak, maar dat wilt niet zeggen dat ze perse slechter zijn dan Fender. Misschien vindt jij het wel een fijnere en mooier klinkende gitaar. Go test 'em out I'd say.

p.s. In de korte tijd dat ik op het forum rondstrompel heb ik al vaak gelezen dat Tokai's over het algemeen goed zijn :wink:

Veel mensen preferen de "duurdere" Tokai's van rond de 400-800 euro toch echt boven de fenders uit diezelfde, en iets hogere prijsklasse. Ikzelf heb alleen een cheapo les paul van ze geprobeerd (niet de duurdere, die overigens HEEL goed eruitzien en ook schijnen te klinken), en dat was echt beter dan bv een epiphone van dezelfde prijs.

crazylay
26 december 2005, 11:15
wat heb je liever..

een fabrieks gitaartje"?..
of een hand gemaakte"?..

wat heb je liever..
een sound wat je helemaal niet zoekt en wilt"?..
of een sound wat jij zoekt en wilt"?..

je zegt dat je te jong bent om te vergelijken :roll:
je probeert gewoon alle 2 gitaren..
welke ligt het best in je hand..
welke sound past bij je"?..
wat spreekt jou het meeste aan.

als je uit gaat van wat mensen hier op het forum zeggen.
en zeggen wat jij wel of niet moet kopen.. kom je er nooit uit.
en wat ik al zei, je zou het zelf moeten uitproberen.
ik laat tenminste niemand een keuze voor mij maken.

ik heb op veel Tokai gitaren gespeeld maar bevielen Mij niet.
nu heb ik 3 fender's: 1xstrat MEX 1xStrat USA 1xTELE HW
2 Gibson's: 1xStudio 1xStandard
en nog veel meer gitaren.

Geen 1 maar dan ook geen enkele gitaar die ik heb, zijn de keuze van anderen. ik moet toch zelf horen en voelen hoe hij mij aanstaat.

als iemand zegt neem een Tokai, doe jij dat dan ook"?..
niet zomaar denk ik. ook al heb je geen ervaring inn het uittesten of wete ik veel wat allemaal.. je zou het toch zelf uit moeten testen.

Marco
je kunt me ook Mailen zodat ik je wat info kan geven.
van wie wat waar.

crazylay
26 december 2005, 11:17
wat heb je liever..

een fabrieks gitaartje"?..
of een hand gemaakte"?..

wat heb je liever..
een sound wat je helemaal niet zoekt en wilt"?..
of een sound wat jij zoekt en wilt"?..

je zegt dat je te jong bent om te vergelijken :roll:
je probeert gewoon alle 2 gitaren..
welke ligt het best in je hand..
welke sound past bij je"?..
wat spreekt jou het meeste aan.

als je uit gaat van wat mensen hier op het forum zeggen.
en zeggen wat jij wel of niet moet kopen.. kom je er nooit uit.
en wat ik al zei, je zou het zelf moeten uitproberen.
ik laat tenminste niemand een keuze voor mij maken.

ik heb op veel Tokai gitaren gespeeld maar bevielen Mij niet.
nu heb ik 3 fender's: 1xstrat MEX 1xStrat USA 1xTELE HW
2 Gibson's: 1xStudio 1xStandard
en nog veel meer gitaren.

Geen 1 maar dan ook geen enkele gitaar die ik heb, zijn de keuze van anderen. ik moet toch zelf horen en voelen hoe hij mij aanstaat.

als iemand zegt neem een Tokai, doe jij dat dan ook"?..
niet zomaar denk ik. ook al heb je geen ervaring inn het uittesten of wete ik veel wat allemaal.. je zou het toch zelf uit moeten testen.

Marco
je kunt me ook Mailen zodat ik je wat info kan geven.
van wie wat waar.

crazylay
26 december 2005, 11:18
wat heb je liever..

een fabrieks gitaartje"?..
of een hand gemaakte"?..

wat heb je liever..
een sound wat je helemaal niet zoekt en wilt"?..
of een sound wat jij zoekt en wilt"?..

je zegt dat je te jong bent om te vergelijken :roll:
je probeert gewoon alle 2 gitaren..
welke ligt het best in je hand..
welke sound past bij je"?..
wat spreekt jou het meeste aan.

als je uit gaat van wat mensen hier op het forum zeggen.
en zeggen wat jij wel of niet moet kopen.. kom je er nooit uit.
en wat ik al zei, je zou het zelf moeten uitproberen.
ik laat tenminste niemand een keuze voor mij maken.

ik heb op veel Tokai gitaren gespeeld maar bevielen Mij niet.
nu heb ik 3 fender's: 1xstrat MEX 1xStrat USA 1xTELE HW
2 Gibson's: 1xStudio 1xStandard
en nog veel meer gitaren.

Geen 1 maar dan ook geen enkele gitaar die ik heb, zijn de keuze van anderen. ik moet toch zelf horen en voelen hoe hij mij aanstaat.

als iemand zegt neem een Tokai, doe jij dat dan ook"?..
niet zomaar denk ik. ook al heb je geen ervaring inn het uittesten of wete ik veel wat allemaal.. je zou het toch zelf uit moeten testen.

Marco
je kunt me ook Mailen zodat ik je wat info kan geven.
van wie wat waar.

crazylay
26 december 2005, 11:19
wat heb je liever..

een fabrieks gitaartje"?..
of een hand gemaakte"?..

wat heb je liever..
een sound wat je helemaal niet zoekt en wilt"?..
of een sound wat jij zoekt en wilt"?..

je zegt dat je te jong bent om te vergelijken :roll:
je probeert gewoon alle 2 gitaren..
welke ligt het best in je hand..
welke sound past bij je"?..
wat spreekt jou het meeste aan.

als je uit gaat van wat mensen hier op het forum zeggen.
en zeggen wat jij wel of niet moet kopen.. kom je er nooit uit.
en wat ik al zei, je zou het zelf moeten uitproberen.
ik laat tenminste niemand een keuze voor mij maken.

ik heb op veel Tokai gitaren gespeeld maar bevielen Mij niet.
nu heb ik 3 fender's: 1xstrat MEX 1xStrat USA 1xTELE HW
2 Gibson's: 1xStudio 1xStandard
en nog veel meer gitaren.

Geen 1 maar dan ook geen enkele gitaar die ik heb, zijn de keuze van anderen. ik moet toch zelf horen en voelen hoe hij mij aanstaat.

als iemand zegt neem een Tokai, doe jij dat dan ook"?..
niet zomaar denk ik. ook al heb je geen ervaring inn het uittesten of wete ik veel wat allemaal.. je zou het toch zelf uit moeten testen.

Marco
je kunt me ook Mailen zodat ik je wat info kan geven.
van wie wat waar.

Ash ketchum
26 december 2005, 12:21
1 keer was wel genoeg, maar de boodschap komt wel over volgens mij.

crazylay
26 december 2005, 13:08
oeps ja sorry k'haal ze ff weg.
dit forum functioneert niet goed meer.

crazylay
26 december 2005, 13:10
ok mmmm
ik kan ze niet meer weg halen.
maar ja je hebt gelezen wat ik bedoel dus ja.